Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wanneer ketting vervangen bij behoud cassette ?
#17
3x11 is de max van wat er nog te koop is. 12 speed is misschien als 2x te koop maar dan houdt het op.

De binnenmaten van de kettingen zijn ongeveer vergelijkbaar, het is vooral de buitenzijde die smaller wordt. Een 11 speed ketting past prima om een 8-9 speed tandwiel. Maar zelfs een 10 speed is al zoveel smaller dat ie er ook prima tussen past. Dus tussen je beide voortandwielen, terwijl je berg op terugschakelt. Ik kan je uit ervaring vertellen dat ie dan vast zit. Heel vast en dan staat er een eenzame ligfietser ver van huis met twee voeten tegen zijn voorwiel wanhopig met twee handen aan een ketting te rukken. Eigen ervaring. Het gaat meestal goed, maar als het mis gaat ben je niet blij.

Verder moet je ook rekening houden met de capaciteit van je achterderailleur. Grootste kransje achter plus grootste tandwiel voor 52+32 (84) bijvoorbeeld. Kleinste kransje plus kleinste tandwiel 11+30 (41). In dit voorbeeld dus 84-41=43. Bij de meeste ouderwetse is 45 echt wel de max. Bij moderne achterderailleurs wordt die capaciteit eerder kleiner als groter. En die cassette wordt langzaam wel heel groot. Bij 46 en groter is het maximaal 1x. Bij 40 of 42 gaat in 11 speed 2x of 3x nog wel. Maar dan moet je dus weer gaan rekenen. En heb je achter al 10 tandjes extra verschil die je voor dus niet meer in kunt zetten. Dat is precies de stap van de 40 midden naar 30 klein bijvoorbeeld.

Nu is shimano hier wel voorzichtig mee en kun je best een beetje buiten de toegestane range, maar niet al te ver. Dan gaat je ketting slap hangen, of is te kort voor groot-groot. Dat laatste is het meest fatale scenario omdat die moderne schakelvertanding de ketting echt wel naar de grootste doordrukt, knak zegt dan de derailleur of het padje, of allebei en dan zwikkie eindigt dat in je achterwiel, wat het ook nog begeeft. Om maar even het horrorscenario te nemen.

De vraag is een beetje wat je wil, omdat het totale sommetje tot het zelfde resultaat moet voeren, namelijk een verschil van max 45 tandjes. ( de 11 speed 3x11 xt kan geloof ik 47) wordt je bereik niet groter. Je hebt dan alleen maar meer stapjes tussen de beide uitersten.

Ik heb geen zin om het op te zoeken maar kijk maar eens naar de maximale capaciteit van een derailleur die je overweegt. Bij het meeste moderne spul is die toch wat beperkt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus


Berichten in dit topic
RE: Wanneer ketting vervangen bij behoud cassette ? - door Jeroen S - 25-Mar-2024, 09:56 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Wat was jij van pl...Hoekie — 04:02 PM
België: Tips voor fietsen in...
Mij tip voor Belgi...Raymond — 03:38 PM
Vering aanpassen aan bepakking?
Net thuis van m'n ...Raymond — 03:25 PM
Vering aanpassen aan bepakking?
Ik zou mezelf niet e...Cor.M-racer — 02:49 PM
Rondje Zuiderzee
Het is alweer zowat...Atrike — 02:48 PM
België: Tips voor fietsen in...
Ik heb afgelopen wee...Cor.M-racer — 02:30 PM
Rondje Zuiderzee
Het is alweer zowat ...Raymond — 02:16 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Een goed startpunt v...Bacchus — 01:42 PM
`
Gewoon even ruilen...melle z — 01:32 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
Wat je met Miche kan...365cycle — 12:37 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dank voor het dubbel...GerDilven — 12:05 PM
[split] Ervaringen met de Snoek/Snoek-L...
All Miche cassettes ...Hoekie — 11:22 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Status mooi op schem...Hoekie — 11:12 AM
Quest "opbokken"
hoe krijg je de &quo...=oNNo= — 10:43 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
hey, weet iemand hie...Boyd Maduro — 10:09 AM
Quest "opbokken"
Met Martin eens, met...Peter de Rond — 09:42 AM
Quest "opbokken"
Het lijkt me ook een...Frutsel — 09:40 AM