Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 3
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Paar beginnersvragen over aangeschafte trike
#1
Beste Trike liefhebbers,

In eerste instantie wilde ik zelf een trike gaan bouwen maar dit bleek toch te ambitieus. Dus sinds vandaag ben ik trots eigenaar van een tweedehands Jouta Blue Line Tadpole met 26 inch velgen. Overigens wil ik alsnog een ambitieus project aangaan door er zelf een winter/regenoverkapping voor te bouwen - maar daarover later meer.

De aankoop was een gok, aangezien ik nog nooit op een trike had gefietst - maar ik heb er geen spijt van. Vandaag al enkele flinke stukken gefietst en de ervaring is net zo geweldig als dat ik had gehoopt. Wel heb ik nog enkele vragen/uitdagingen waar ik tegenaan loop. Bepaalde dingen kan ik wel opzoeken maar bepaalde zaken vragen ook wat kennis en ervaring. Ik hoop dat jullie me wat info kunnen geven;

1. Allereerst, de trike trektbehoorlijk naar rechts - is dit puur een kwestie van opnieuw uitlijnen of zitten daar andere problemen? Velg lijkt wel recht en bandenspanning lijkt ook goed.

2. Er zit een shimano 7 speed op, maar het verzet valt mij nogal tegen. Zelfs in de 7e versnelling heb ik nog kracht over en moet ik voor mijn gevoel te snel trappen. Ik wil dus graag de cassette gaan vervangen. Echter mij viel op dat het tandwiel voor aan de kleine kant is (15 cm ongeveer in diameter) en dat er achter een heel groot verschil zit tussen de 1e en 2e versnelling. De vraag is dus, zijn er nog eigenaardigheden/specifieke zaken waar ik op moet letten bij de aanschaf van een nieuw cassette systeem?

Ik wil eventueel in de toekomst een elektrische middenmotor inbouwen en daarom het tandwiel voor op 1 houden. Mijn gedachte is dat door de langere ketting bij een ligfiets/trike er een groter verschil in het aantal tanden kan zijn tussen het voor- en achtertandwiel. Weet iemand of deze gedachtegang juist is? Dus bijv. 1 versnelling voor en 10 achter.

3. Tot slot overweeg ik de trike veelal offroad te gaan gebruiken. Nu wilde ik er graag wat dikkere mountainbike banden opzetten. Echter de speling bij de achterbrug is minimaal in de hoogte. Dus een band breder/hoger dan 2 inch gaat daar niet oppassen. Nu weet ik dat er trike's zijn met een groter achterwiel dan een groter voorwiel, maar zou dit ook andersom kunnen? Dus op de voorwielen iets grotere banden dan op het achterwiel (totaal verschil in diameter hooguit 2-4 cm), of is dit een slecht idee?
Antwoord }
Bedankt door:


Berichten in dit topic
Paar beginnersvragen over aangeschafte trike - door Nova88 - 06-Jun-2019, 09:56 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM
aandrijving versitaille
Bij sommige velomobi...Jeroen S — 01:59 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Even heerlijk prek...Wim -de roetsende — 01:20 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze...Wim -de roetsende — 01:19 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al deze s...Hardloper — 11:34 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goedemorgen Wim, da...martinus — 12:49 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM