Vermogen... dat is toch best interessant!
|
Berichten: 2.000
Topics: 116
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 8002
3060 x bedankt in 1435 berichten
Leuke info. Jullie wegen ongeveer net zoveel. En hebben ongeveer dezelfde banden?
Berichten: 61
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 289
120 x bedankt in 53 berichten
05-Jul-2025, 09:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 05-Jul-2025, 09:31 PM door mvdriel.)
(05-Jul-2025, 09:01 PM)Hardloper schreef: Het lijkt er dus op, dat de Quest XS 20 watt minder vermogen kost om te rijden over de hele linie.
Over de fietsen zegt dit niet veel bij deze snelheden. De Quest XS zal vooral snellere bandjes en/of minder gewicht hebben gehad. Scorchers toevallig?
Berichten: 3.347
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3849
4178 x bedankt in 2794 berichten
Geen idee of dat zo is Hoekie. De Quest XS zou ongeveer 28 kg wegen, mijn QV 35,7 kg.
Maar het is gewoon grappige om te zien dat het niet zo groot verschil is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 3.347
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3849
4178 x bedankt in 2794 berichten
(05-Jul-2025, 09:14 PM)mvdriel schreef: (05-Jul-2025, 09:01 PM)Hardloper schreef: Het lijkt er dus op, dat de Quest XS 20 watt minder vermogen kost om te rijden over de hele linie.
Over de fietsen zegt dit niet veel bij deze snelheden. De Quest XS zal vooral snellere bandjes en/of minder gewicht hebben gehad. Scorchers toevallig?
Nou ik schijn paar kg meer te wegen. Maar ik heb er Tryker banden eronder liggen. En ben niet zo bezig met de exacte luchtdruk in de banden. Een van de biba’s is van een andere soort . Ik voel eraan en als het te slap staat. Gaat er lucht erbij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.658
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 849
2873 x bedankt in 1321 berichten
De Quest heeft 1 wiel minder dan de QV, en zal dus ook minder rolweerstand hebben (tenzij je erg trage banden onder de Quest heb zitten, en snelle onder de QV)
Berichten: 6.674
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2774
9171 x bedankt in 4441 berichten
(05-Jul-2025, 10:46 PM)Hardloper schreef: Maar ik heb er Tryker banden eronder liggen.
En ben niet zo bezig met de exacte luchtdruk in de banden.
Snellere banden monteren en de juiste luchtdruk erin, dan zul je versteld staan van je snelheid.
1,5 Bar minder scheelt bij mij zeker 4 à 5 km/u. In plaats van 38 rijd ik dan 33km/u.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 61
Topics: 1
Lid sinds: Oct 2021
Bedankt: 289
120 x bedankt in 53 berichten
(05-Jul-2025, 11:19 PM)Frutsel schreef: De Quest heeft 1 wiel minder dan de QV, en zal dus ook minder rolweerstand hebben (tenzij je erg trage banden onder de Quest heb zitten, en snelle onder de QV)
Het aantal wielen heeft geen invloed op de rolweerstand, het extra gewicht wel.
Berichten: 6.358
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13173
10200 x bedankt in 4961 berichten
(05-Jul-2025, 09:15 PM)Hardloper schreef: Geen idee of dat zo is Hoekie. De Quest XS zou ongeveer 28 kg wegen, mijn QV 35,7 kg.
Maar het is gewoon grappige om te zien dat het niet zo groot verschil is. Het verschil is heel fors. Probeer het nog maar eens bij 60 km/h.
Met alle respect: als je met Roef rijdt en vermogen vergelijkt meet je rolweerstand, niets meer niets minder.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.899
Topics: 11
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 677
3756 x bedankt in 1748 berichten
Bij 30 is inderdaad het grootste deel van de weerstand de Rolweerstand. Bij 50 wordt het een ander verhaal. En inderdaad bij 30 maakt het allemaal weinig uit, volgens mij had Roef ook al eens een Snoek gereden met een constant duurvermogen, dat scheelde maar een halve KM gemiddeld met de XS. Ook dat was ergens in de buurt van de 30 km/h.
Berichten: 468
Topics: 1
Lid sinds: Jun 2022
Bedankt: 232
1447 x bedankt in 464 berichten
Bij 30 is bandenkeuze en -druk verreweg het belangrijkste ja. En een goede sporing. Daarna gewicht, van jezelf en van de fiets (en bagage).
Berichten: 6.674
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2774
9171 x bedankt in 4441 berichten
(06-Jul-2025, 02:45 PM)Arend-Jan schreef: Bij 30 is bandenkeuze en -druk verreweg het belangrijkste ja. En een goede sporing. Daarna gewicht, van jezelf en van de fiets (en bagage).
Dit sluit aan bij wat lang geleden door een ervaren ligfietser werd gezegd.
"Juist de minder sterke fietser is gebaat bij lichtlopende en snelle banden."
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 2.397
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 36561
3646 x bedankt in 1579 berichten
Citaat:"Juist de minder sterke fietser is gebaat bij lichtlopende en snelle banden."
En banden goed op spanning lopen lichter dan dezelfde banden die niet hard zijn.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 6.358
Topics: 119
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 13173
10200 x bedankt in 4961 berichten
06-Jul-2025, 10:00 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-Jul-2025, 10:01 PM door 365cycle.)
(06-Jul-2025, 09:47 PM)Willeke_IGKT schreef: En banden goed op spanning lopen lichter dan dezelfde banden die niet hard zijn. Maar dan wel vooral de juiste spanning voor het gewicht.
Zo hard mogelijk werkt alleen goed wanneer het asfalt superstrak is.
Ik wil m'n velo nog steeds een keer op drie weegschalen zetten, om te kijken welk gewicht met mijn positie en bagage nou waar zit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 300
Topics: 20
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1194
734 x bedankt in 298 berichten
07-Jul-2025, 07:30 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 07-Jul-2025, 07:31 AM door Boyd Maduro.)
(06-Jul-2025, 10:00 PM)365cycle schreef: (06-Jul-2025, 09:47 PM)Willeke_IGKT schreef: En banden goed op spanning lopen lichter dan dezelfde banden die niet hard zijn. Maar dan wel vooral de juiste spanning voor het gewicht.
Zo hard mogelijk werkt alleen goed wanneer het asfalt superstrak is.
Ik wil m'n velo nog steeds een keer op drie weegschalen zetten, om te kijken welk gewicht met mijn positie en bagage nou waar zit.
Voordeel van je banden niet zo vaak maar wel kneiterhard oppompen: het verschil in snelheid met de band voor het pompen is niet zo groot. Terwijl de band dan in de weken (of maanden  ) er na langzaam leeg looptkomt die langs de ideale druk waarbij je dus eerst steeds sneller wordt en daarna weer wat langzamer maar wel comfortabeler. Tot je op een gegeven moment merkt dat het sturen niet meer super strak gaat en je de banden vanaf ~2bar weer terug naar 6-7 pompt
" Ik hoef bijna nooit te pompen" "Ik pomp bijna nooit"
Berichten: 6.674
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2774
9171 x bedankt in 4441 berichten
(07-Jul-2025, 07:30 AM)Boyd Maduro schreef: "Ik hoef bijna nooit te pompen" "Ik pomp bijna nooit"
Ik pomp juist om de week. Kleine moeite, groot plezier. Voor mij althans.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.121
Topics: 23
Lid sinds: Jul 2021
Bedankt: 684
2277 x bedankt in 1050 berichten
(07-Jul-2025, 08:30 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik pomp juist om de week. Kleine moeite, groot plezier. Voor mij althans.
Nou, als dat jou zo'n plezier doet. Je bent echt om de week welkom om bij mij de banden ook op te pompen. 
Soms is het zo eenvoudig om de medemens een plezier te gunnen. Dat zouden meer mensen moeten doen.
Berichten: 3.347
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3849
4178 x bedankt in 2794 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 2.488
Topics: 27
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 37
3782 x bedankt in 2093 berichten
(07-Jul-2025, 09:21 PM)datakneder schreef: (07-Jul-2025, 08:30 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik pomp juist om de week. Kleine moeite, groot plezier. Voor mij althans.
Nou, als dat jou zo'n plezier doet. Je bent echt om de week welkom om bij mij de banden ook op te pompen. 
Soms is het zo eenvoudig om de medemens een plezier te gunnen. Dat zouden meer mensen moeten doen. 
Hier ook! Krijgt ie dr zelfs een kop koffie bij ook.
Ik wil een fiets gelijk kunnen pakken, dus wil gewoon een fiets waarvan ik niet elke week de banden hoef te controleren op druk.
Berichten: 509
Topics: 15
Lid sinds: Jan 2023
Bedankt: 341
966 x bedankt in 471 berichten
Even het compressortje er op, kleine moeite groot plezier.
Berichten: 6.674
Topics: 168
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2774
9171 x bedankt in 4441 berichten
Als je zelfs het oppompen van een paar bandjes al gedoe vindt, dan wordt het tijd om van een fietser een wandelaar te worden
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 300
Topics: 20
Lid sinds: Mar 2024
Bedankt: 1194
734 x bedankt in 298 berichten
Helpt niet mee dat mijn huidige handpomp wat mankementen begint te vertonen en ik mijn staande pomp nog niet verhuisd heb. De pompen die hier tot mijn beschikking staan hebben allen een dusdanig grote kop dat ik ze in de wielkasten niet op het ventiel krijg. Eind deze maand komt een grote verhuisslag en in Augustus komt een handpomp op de markt die ik graag wil hebben. Probleem is dan opgelost en net onhandig om regelmatig op te pompen is dan ineens een fluitje van een cent
Berichten: 2.397
Topics: 68
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 36561
3646 x bedankt in 1579 berichten
08-Jul-2025, 08:41 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-Jul-2025, 09:07 AM door Willeke_IGKT.)
Ik heb altijd ruzie met Franse ventielen.
Maar ik heb nu clik ventielen en een bijpassende goede pomp, veel makkelijker.
Mijn eerdere oplossing was Amerikaanse oftewel auto ventielen, maar daarvoor zijn mijn huidige velgen niet geschikt.
Als ik niet verder rij dan de 5 km naar mijn werk en terug laat ik de spanning in mijn banden rustig terug lopen maar voor langere ritten zorg ik dat de banden op spanning zijn. Eens in de twee weken pompen met mijn huidige rij gewoontes.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct - Whike - Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing,
Berichten: 311
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 102
661 x bedankt in 296 berichten
Ik heb juist altijd ruzie met autoventielen.
Berichten: 3.347
Topics: 113
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 3849
4178 x bedankt in 2794 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 101
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 0
181 x bedankt in 89 berichten
Oei heftige topic, lijkt het of zijn de Nederlanders (of sommigen) een verwend volk? Sommigen zijn in staat om ondanks een vredelievend bestaan toch ruzie met een fietspomp/fietsband te ontdekken. Ik zeg: "Carpe Diem" take it easy ;-)
Berichten: 1.019
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 234
1902 x bedankt in 748 berichten
(08-Jul-2025, 10:18 AM)blokdoorn schreef: Ik heb juist altijd ruzie met autoventielen.
Probeer dan een fietsventiel in een autoband te plaatsen.
Dit veranderd je blik.
Niels, hopeloos, van der Wal
De verrijking zit in de beperking
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|