Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vermogen... dat is toch best interessant!
#53
Leuke info. Jullie wegen ongeveer net zoveel. En hebben ongeveer dezelfde banden?
Antwoord }
Bedankt door: mvdriel , Willeke_IGKT
#54
(05-Jul-2025, 09:01 PM)Hardloper schreef: Het lijkt er dus op, dat de Quest XS 20 watt minder vermogen kost om te rijden over de hele linie.

Over de fietsen zegt dit niet veel bij deze snelheden. De Quest XS zal vooral snellere bandjes en/of minder gewicht hebben gehad. Scorchers toevallig?
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#55
Geen idee of dat zo is Hoekie. De Quest XS zou ongeveer 28 kg wegen, mijn QV 35,7 kg.
Maar het is gewoon grappige om te zien dat het niet zo groot verschil is.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#56
(05-Jul-2025, 09:14 PM)mvdriel schreef:
(05-Jul-2025, 09:01 PM)Hardloper schreef: Het lijkt er dus op, dat de Quest XS 20 watt minder vermogen kost om te rijden over de hele linie.

Over de fietsen zegt dit niet veel bij deze snelheden. De Quest XS zal vooral snellere bandjes en/of minder gewicht hebben gehad. Scorchers toevallig?

Nou ik schijn paar kg meer te wegen. Maar ik heb er Tryker banden eronder liggen. En ben niet zo bezig met de exacte luchtdruk in de banden. Een van de biba’s is van een andere soort . Ik voel eraan en als het te slap staat. Gaat er lucht erbij.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#57
De Quest heeft 1 wiel minder dan de QV, en zal dus ook minder rolweerstand hebben (tenzij je erg trage banden onder de Quest heb zitten, en snelle onder de QV)
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#58
(05-Jul-2025, 10:46 PM)Hardloper schreef: Maar ik heb er Tryker banden eronder liggen. 

En ben niet zo bezig met de exacte luchtdruk in de banden. 

Snellere banden monteren en de juiste luchtdruk erin, dan zul je versteld staan van je snelheid.

1,5 Bar minder scheelt bij mij zeker 4 à 5 km/u. In plaats van 38 rijd ik dan 33km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Hardloper
#59
(05-Jul-2025, 11:19 PM)Frutsel schreef: De Quest heeft 1 wiel minder dan de QV, en zal dus ook minder rolweerstand hebben (tenzij je erg trage banden onder de Quest heb zitten, en snelle onder de QV)

Het aantal wielen heeft geen invloed op de rolweerstand, het extra gewicht wel.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT , Tijanus
#60
(05-Jul-2025, 09:15 PM)Hardloper schreef: Geen idee of dat zo is Hoekie. De Quest XS zou ongeveer 28 kg wegen, mijn QV 35,7 kg.
Maar het is gewoon grappige om te zien dat het niet zo groot verschil is.
Het verschil is heel fors. Probeer het nog maar eens bij 60 km/h.

Met alle respect: als je met Roef rijdt en vermogen vergelijkt meet je rolweerstand, niets meer niets minder.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
#61
Bij 30 is inderdaad het grootste deel van de weerstand de Rolweerstand. Bij 50 wordt het een ander verhaal. En inderdaad bij 30 maakt het allemaal weinig uit, volgens mij had Roef ook al eens een Snoek gereden met een constant duurvermogen, dat scheelde maar een halve KM gemiddeld met de XS. Ook dat was ergens in de buurt van de 30 km/h.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper , 365cycle
#62
Bij 30 is bandenkeuze en -druk verreweg het belangrijkste ja. En een goede sporing. Daarna gewicht, van jezelf en van de fiets (en bagage).
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , 365cycle
#63
(06-Jul-2025, 02:45 PM)Arend-Jan schreef: Bij 30 is bandenkeuze en -druk verreweg het belangrijkste ja. En een goede sporing. Daarna gewicht, van jezelf en van de fiets (en bagage).

Dit sluit aan bij wat lang geleden door een ervaren ligfietser werd gezegd.

"Juist de minder sterke fietser is gebaat bij lichtlopende en snelle banden."
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT , 365cycle
#64
Citaat:"Juist de minder sterke fietser is gebaat bij lichtlopende en snelle banden."

En banden goed op spanning lopen lichter dan dezelfde banden die niet hard zijn.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#65
(06-Jul-2025, 09:47 PM)Willeke_IGKT schreef: En banden goed op spanning lopen lichter dan dezelfde banden die niet hard zijn.
Maar dan wel vooral de juiste spanning voor het gewicht.
Zo hard mogelijk werkt alleen goed wanneer het asfalt superstrak is. 

Ik wil m'n velo nog steeds een keer op drie weegschalen zetten, om te kijken welk gewicht met mijn positie en bagage nou waar zit.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#66
(06-Jul-2025, 10:00 PM)365cycle schreef:
(06-Jul-2025, 09:47 PM)Willeke_IGKT schreef: En banden goed op spanning lopen lichter dan dezelfde banden die niet hard zijn.
Maar dan wel vooral de juiste spanning voor het gewicht.
Zo hard mogelijk werkt alleen goed wanneer het asfalt superstrak is. 

Ik wil m'n velo nog steeds een keer op drie weegschalen zetten, om te kijken welk gewicht met mijn positie en bagage nou waar zit.

Voordeel van je banden niet zo vaak maar wel kneiterhard oppompen: het verschil in snelheid met de band voor het pompen is niet zo groot. Terwijl de band dan in de weken (of maanden  Angel ) er na langzaam leeg looptkomt die langs de ideale druk waarbij je dus eerst steeds sneller wordt en daarna weer wat langzamer maar wel comfortabeler. Tot je op een gegeven moment merkt dat het sturen niet meer super strak gaat en je de banden vanaf ~2bar weer terug naar 6-7  pompt thumb Doh

"Ik hoef bijna nooit te pompen" "Ik pomp bijna nooit"
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , martinR , 365cycle
#67
(, 07:30 AM)Boyd Maduro schreef: "Ik hoef bijna nooit te pompen" "Ik pomp bijna nooit"

Ik pomp juist om de week. Kleine moeite, groot plezier. Voor mij althans.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#68
(4 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik pomp juist om de week. Kleine moeite, groot plezier. Voor mij althans.

Nou, als dat jou zo'n plezier doet. Je bent echt om de week welkom om bij mij de banden ook op te pompen. applause
Soms is het zo eenvoudig om de medemens een plezier te gunnen. Dat zouden meer mensen moeten doen.  thumb
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#69
(3 uren geleden)datakneder schreef:
(4 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik pomp juist om de week. Kleine moeite, groot plezier. Voor mij althans.

Nou, als dat jou zo'n plezier doet. Je bent echt om de week welkom om bij mij de banden ook op te pompen. applause
Soms is het zo eenvoudig om de medemens een plezier te gunnen. Dat zouden meer mensen moeten doen.  thumb

Ik weet nog wel een adresje. Big Grin
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#70
(3 uren geleden)datakneder schreef:
(4 uren geleden)Wim -de roetsende schreef: Ik pomp juist om de week. Kleine moeite, groot plezier. Voor mij althans.

Nou, als dat jou zo'n plezier doet. Je bent echt om de week welkom om bij mij de banden ook op te pompen. applause
Soms is het zo eenvoudig om de medemens een plezier te gunnen. Dat zouden meer mensen moeten doen.  thumb

Hier ook! Krijgt ie dr zelfs een kop koffie bij ook.

Ik wil een fiets gelijk kunnen pakken, dus wil gewoon een fiets waarvan ik niet elke week de banden hoef te controleren op druk.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#71
Even het compressortje er op, kleine moeite groot plezier.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vermogen... dat is toch best interessan...
Even het compressort...LigfietsWilsum — 10:21 PM
Vermogen... dat is toch best interessan...
Ik pomp juist om...ZoefZoef — 10:12 PM
Vermogen... dat is toch best interessan...
Ik pomp juist om...Hardloper — 09:38 PM
Medeliggers onderweg
Ze leek inderdaad ni...Hardloper — 09:37 PM
Vermogen... dat is toch best interessan...
Ik pomp juist om d...datakneder — 09:21 PM
Vermogen... dat is toch best interessan...
"Ik hoef bi...Wim -de roetsende — 08:30 PM
Medeliggers onderweg
Volgens mij zag ik...Wim -de roetsende — 08:28 PM
wat ze zeggen
Ik zit nu met een ...Lig-hen — 06:50 PM
Banden, banden en nog eens banden
Invoerkosten kom...De tovenaar — 06:33 PM
Banden, banden en nog eens banden
Invoerkosten komen...Hardloper — 06:27 PM
Medeliggers onderweg
Volgens mij zag ik v...Hardloper — 06:24 PM
Medeliggers onderweg
Ik ben wel benieuw...365cycle — 05:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..ik met beperkte FT...Hoekie — 05:28 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Maar dan zit ik 's...365cycle — 04:44 PM
Diksmuide - Vlissingen: routetips gevra...
Leuke route Tim! :D365cycle — 04:43 PM
Banden, banden en nog eens banden
Bij mij gaan de CC...365cycle — 04:39 PM
Banden, banden en nog eens banden
Invoerkosten komen e...De tovenaar — 04:08 PM