Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor mijn eerste super lange tocht
#2
Ik reken voor mijzelf op een halve liter water per uur fietsen. Dat is bij neutraal zomerweer, dus een graad of 20-25. Als het echt warm en / of fel zonnig is, is wat meer water beter. Vijf liter voor 188 kilometer (zeven en een half uur tot acht uur, gok ik) moet genoeg zijn. Maar... liever teveel dan te weinig, dus een flesje extra kan nooit kwaad.

Qua eten geldt misschien ook liever teveel bij je dan te weinig. Persoonlijk heb ik niet veel nodig. Een licht ontbijt, en dan rol ik al snel tot een kilometer of 60-90 voordat ik echt begin te merken dat ik wat moet eten. Met een simpele boterham kan ik weer 40-60 kilometer verder. Maar aangezien ik een ervaren afstandsfietser ben en al vijftien jaar toertochten fiets, weet ik wel een beetje waar ik mee toe kan. En mijn lichaam is er ook een beetje op ingesteld na zoveel jaar. Vroeger at ik meer dan ik nu doe, terwijl ik nu sneller en verder fiets per tocht. Dus ervaring hardt je een beetje af.

Doordat ik ondertussen een ervaren afstandsfietser ben, schud ik 188 kilometer redelijk makkelijk uit de benen als ik een stuk of tien tochten al in de benen heb zitten elk jaar. Elke tocht is bij mij minimaal 100 kilometer, dat is mijn zelfopgelegde ondergrens. Heb je eenmaal een stuk of tien tochten van 100 kilometer in de benen, dan is een uitschieten naar 188 meestal prima te doen. Vanuitgaande dat je niet de hele tijd vol wind tegen hebt. Wind van opzij of mee maakt het een stuk makkelijker. Maar als 90 kilometer je record is tot nu toe en je dat niet al een keer of tien gedaan hebt dit jaar, dan kan 188 je misschien nog even tegenvallen. Maar je hebt nog even om conditie op te bouwen, mocht je momenteel nog even tekort schieten. Met een of twee tochten per week zit je zo op voldoende kilometers.

Een reserve buitenband zou ik niet meenemen, vanuitgaande dat je banden gewoon prima zijn. Scheelt weer ruimte. Mijn Schwalbe Marathon-banden gaan makkelijk 15.000 kilometer mee. Een reservebinnenband meenemen is altijd verstandig. En persoonlijk heb ik ook altijd een kettingpons en een klikschakeltje(s) mee om een eventuele gebroken ketting snel mee te kunnen repareren.

Overigens, reken op 10-15% meer kilometer voor een tocht dan wat je online hebt berekend. Dan zit je waarschijnlijk iets dichter in de buurt van de uiteindelijke afstand door (noodzakelijk) omfietsen, stukjes fout fietsen of simpelweg doordat de berekende route iets te optimistisch is ingesteld.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Tips voor mijn eerste super lange tocht - door JustJules - 12-Jul-2022, 05:54 PM
RE: Tips voor mijn eerste super lange tocht - door Lopopodium - 12-Jul-2022, 06:17 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al bijna 6 uur bezig...Gideonaut — 08:38 PM
Laka verzekering
Net even premie bere...Hoekie — 06:54 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Kosten naar aanleidi...365cycle — 06:52 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 109...Lopopodium — 04:27 PM
RDW baan Lelystad 1997
In 1994 werd in een ...Tom Fekkes — 03:40 PM
RDW baan Lelystad 1997
Pas bij de finish va...datakneder — 03:27 PM
VeloCam in Bülky
Henning vertelde...twilwel — 03:19 PM
RDW baan Lelystad 1997
Ik kwam dit filmpje ...GHOOGEN — 02:21 PM
Laka verzekering
Op een WhatsApp groe...Willeke_IGKT — 02:13 PM
Performer Highracer?
Kijk eens goed naa...Bob Hagendijk — 01:56 PM
Performer Highracer?
Ik heb er geen. Perf...Jeroen S — 01:44 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig b...Hardloper — 01:17 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig b...datakneder — 01:00 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig ber...Dharm2004 — 11:46 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Als je met een autom...Willeke_IGKT — 11:29 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Maar als de ligfie...365cycle — 11:16 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Zorg eerst maar voor...Hardloper — 10:21 AM