Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
#1
Ik ben zo een topic lezen over de prijsontwikkeling van velomobielen en velocars. En zoals het topic naam al doet vermoeden wil ik het over de BTW hebben. Of ergens misschien ook een idee opperen. Waarom beginnen we niet met een petitie om de BTW te doen verlagen op (lig)fietsen inclusief velomobielen die geen trap ondersteuning bevatten. Het is toch eigenlijk absurd dat Tesla's over gesubsidieerd werden met gunstige belasting voordelen, maar ik wel even ruim 2000 euro aan belasting mocht af dragen omdat ik een groene vervoersmiddel waarbij ik veel minder de lithium mijnen uitput.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
#2
Ik vermoed dat de kans groter is dat je btw op e-bikes ziet verdwijnen. Een ongemotoriseerde fiets wordt door vrijwel niemand als autovervanger gezien, en dan is het dus niet groen genoeg.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Dan zou je verwachten dat het openbaar vervoer dan in ieder geval goedkoper wordt. Arnhem naar Utrecht met de trein kost je nu 12,60 euro enkele reis (zonder verdere kortingen)... 36 cent per treinminuut. En dan wil je wellicht ook nog eens terug.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Willeke_IGKT , 365cycle
#4
De prijzen van de trein vond ik ook heel duur geworden. En stiekem vindt ik dat de overheid best wel wat BTW ontvangt voor een open ligfiets / trike (+/- 1000 euro) en VM (+/- 2000 - 2500 euro) . Dus hiervoor de BTW afschaffen zou iets meer potentieel zijn om de verkoop ervan te stimuleren waardoor er minder auto’s op de weg komen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
(04-May-2024, 11:09 PM)365cycle schreef: Ik vermoed dat de kans groter is dat je btw op e-bikes ziet verdwijnen. Een ongemotoriseerde fiets wordt door vrijwel niemand als autovervanger gezien, en dan is het dus niet groen genoeg.

Als een auto, fiets of e-bike bedrijfsmatig wordt aangeschaft, dan kan je sowieso de btw terugvragen. Als zzp-er had ik uiteindelijk 3 fietsen op m'n naam staan.
Werkgevers zien een fiets of e-bike niet als een aantrekkelijke arbeidsvoorwaarde. Een leasebak wel.
Een actieve vorm van verplaatsing zorgt voor beter functionerend personeel (gezonder, creatiever, stressbestendiger), maar het krijgen van personeel is een statusvraag. Een auto heeft nog steeds een hoge status, een fiets een lage. Bedrijfsmatig is ook Nederland nog steeds een ontwikkelingsland. In ontwikkelingslanden is een fiets iets voor mensen die de auto niet kunnen betalen. (Privé heeft het in steden inmiddels een hoge status om geen auto te hebben, maar alles op de fiets te doen. Hier op het platteland is het raar -armoedig?- als je geen auto hebt.

Ik denk dat de rem op een overstap van auto naar fiets niet financieel is, maar cultureel.

Niels, vrijheid, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Hoekie , Willeke_IGKT , gideon
#6
(05-May-2024, 08:47 AM)Hardloper schreef: De prijzen van de trein vond ik ook heel duur geworden. En stiekem vindt ik dat de overheid best wel wat BTW ontvangt voor een open ligfiets / trike (+/- 1000 euro) en VM (+/- 2000 - 2500 euro) . Dus hiervoor de BTW afschaffen zou iets meer potentieel zijn om de verkoop ervan te stimuleren waardoor er minder auto’s op de weg komen.

Maar als de ligfiets BTW-vrij wordt en die auto's die niet verkocht worden ook geen BTW en geen BPM in het laadje brengen, hoe moet de overheid dan de aanleg en het onderhoud van wegen bekostigen? Of wil je dat fietsers ook wegenbelasting gaan betalen? Op zich best te rechtvaardigen dat de gebruiker ook betaald.

Trouwens is het voor komma-neukers zoals ik wel belangrijk te zeggen dat de BTW op fietsen niet/heel moeilijk afgeschaft kan worden, maar je kunt wel het BTW-bedrag terugkrijgen via een subsidie. thumb
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#7
Zorg eerst maar voor goed georganiseerd fiets wegen netwerk voor je fiets belasting gaat heffen. Ik heb al fiets snelwegen gehad met drempels. Kan je het voorstellen. Om met een Bugatti 300 over een drempel te rijden op de snelweg naar Berlijn waar geen snelheid verbod geldt
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#8
(05-May-2024, 10:12 AM)datakneder schreef: Maar als de ligfiets BTW-vrij wordt en die auto's die niet verkocht worden ook geen BTW en geen BPM in het laadje brengen, hoe moet de overheid dan de aanleg en het onderhoud van wegen bekostigen? 
De rekening voor automobilisten is niet volledig betaald met de belasting die zij afdragen. Een belangrijk deel daarvan komt gewoon uit de inkomstenbelasting.
Een fietser levert een staat geld op, dat is al meermaals onderbouwd.

(05-May-2024, 10:21 AM)Hardloper schreef: Zorg eerst maar voor goed georganiseerd fiets wegen netwerk voor je fiets belasting gaat heffen. Ik heb al fiets snelwegen gehad met drempels. Kan je het voorstellen. Om met een Bugatti 300 over een drempel te rijden op de snelweg naar Berlijn waar geen snelheid verbod geldt
Jup, ik ook. Echt belachelijk Big Grin
Overigens betalen we al belasting voor ons fiets- en voetgangersnetwerk. Het is alleen niet benoemd of apart van andere belastingen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#9
Als je met een automobilist praat over de kosten die de overheid maakt voor hun auto zeggen ze altijd 'wegenbelasting en brandstof accijns', geen enkele wil snappen dat die de kosten niet dekken.

Ik wil de subsidie die nu naar de grote en zware elektrische auto's gaat. Daar zijn er al teveel van en het levert geen milieu voordeel op ten opzichte van een normaal formaat benzine auto. Maar de overheid denkt E dus milieuvriendelijk.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: blokdoorn , PieterTrapt
#10
Oei, best heftig beroep: '' Komma-neukers''. Zou geen problemen hebben om fiets-wegenbelasting te betalen, als de km vergoeding realistisch is.

Ik lees dat enkele forumleden kennis hebben als zzp-ers om hun velo-BTW te fixen, is mogelijk die kennis te delen?
Ik overweeg nl, dan ook zzp-er te worden in de GHZ.

Alvast bedankt.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
(05-May-2024, 11:46 AM)Dharm2004 schreef: Oei, best heftig beroep: '' Komma-neukers''. 

Is geen beroep maar een deformatie thumb .  als ik er geld mee kon verdienen was ik nu rijk geweest. Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#12
(05-May-2024, 11:46 AM)Dharm2004 schreef: Oei, best heftig beroep: '' Komma-neukers''. Zou geen problemen hebben om fiets-wegenbelasting te betalen, als de km vergoeding realistisch is.

Ik lees dat enkele forumleden kennis hebben als zzp-ers om hun velo-BTW te fixen, is mogelijk die kennis te delen?
Ik overweeg nl, dan ook zzp-er te worden in de GHZ.

Alvast bedankt.

Gebruik de zoek functie en je gaat het vinden. Kan zijn dat in mijn QV topic het een en andere staat. Ik herinner me dat het hier al eens uit de doeken is gedaan door o.a. 365cycle

——

En wat betreft hoeveel geld er naar de wegen gaat. Ga eens op de passagiersstoel van een auto zitten geblinddoekt en laat iemand naar een willekeurige plek in België rijden op de snelweg. Voor je Telekom provider je welkom in België heet met zijn tarieven. Heb jij al in de gaten dat je in België bent aan de hobbels in de weg
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#13
Kosten naar aanleiding van de auto zijn veel meer dan alleen het gladde asfalt. Steden worden veel uitgestrekter door de auto, alle leidingen zijn dus ook veel langer en zo is er nog veel meer dat duurder wordt. Niet alleen omdat we autos hebben, maar ook omdat het er zoveel zijn, we ze zoveel gebruiken en we ze heel dicht bij onze bestemming willen parkeren.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Het nieuwe wapen tegen fatbikes: de rol...
Iemand een Optima Ri...TimSch — 11:00 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor gee...Frutsel — 09:25 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Na lang speuren heb ...Lopopodium — 07:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Hank past voor geen ...melle z — 07:05 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock....Frutsel — 06:47 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Bij de M5 Blueglide ...De tovenaar — 06:27 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb ook Ublock. M...Lopopodium — 06:01 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de e...Frutsel — 05:10 PM
LinkedIn / Velomobiel promotie
Heeft een van jullie...Hardloper — 04:34 PM
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
Klopt helemaal wat M...Jeroen S — 03:00 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ai, en dat in deze t...Jeroen S — 02:58 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Ik heb alleen de eer...Lopopodium — 12:15 PM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik sch...Tijanus — 12:07 PM
SL in Grou
Ik had die adver...Tijanus — 12:04 PM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM
OBT 2024 Rotterdam
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM
Tocht met een CruzBike door GCN
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM