Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Tips voor mijn eerste super lange tocht
#43
Dit is bij benadering de route die ik wil rijden. De eind en startpunten liggen net iets anders: https://connect.garmin.com/modern/course/117729337
Ik ga voorlopig alleen maar het zou nu ik er zo over denk wel tof zijn als ik live ergens mij locatie kan delen, en dat er dan random mensen even mee kunnen rijden Smile. Ik ga van bij mij thuis naar familie in Flevoland. En misschien doe ik ik volgend jaar ook wel eens heen en terug in 2 dagen.

Goeie tips! Ik ga de route ook in gedeeltes filmen met 2 4K GoPro cameraatjes. En een foto toestel gaat zeker mee Smile. Wegenkaart is ook wel een goed idee als electronica uitvalt.
Als ik rij heb ik gewoon de hele dag in principe. Ik ga kijken wat mijn lichaam continue kan leveren. En dat kan ergens een snelheid van 28 Km\h zijn gemiddeld. Dat kan ik nu op de "langste afstanden" van 80 - 90 km prima volhouden zonder gevolgen.

Ik ben 14 kilo te zwaar maar ik ik afgelopen jaren enorm veel gesport en vorig jaar 4 halve marathons gelopen en nog eens iets van 26 Km. Ik vrees dat die conditie niet helemaal mee te nemen is naar de fiets. Maar afgelopen zondag heb ik ook lopen vlammen op de fiets hahaha.

Tips altijd welkom!

(12-Jul-2022, 08:48 PM)Fietsbennie schreef: Leuke onderneming zeg! Goed bezig! Van waar tot waar wil je gaan fietsen? En hoe lang wil je onderweg zijn? Wil je nog gedeelte 's nachts doen? Ga je alleen of meerdere? Welke fiets?
Misschien ken ik nog wat tips onderweg of leuke gedeelte van route voor je.

Ik fiets soms ook wel eens iets wat langere afstanden. 
Advies: ga tussendoor keer rondje 140 of 150 km fietsen, als dat goed gaat, durf je ook 188 km.

Toilet ben ik een man, en er staan bomen genoeg. Maar waar je de juiste papieren voor nodig hebt, stel ik me bij een toilethok mezelf de vraag of ik moet, en heb zakdoekjes bij me voor als er geen papier in hangt. Anders kun je bij restaurants, tankstations of bedrijven die de deuren open hebben wel vragen. 
Water heb je aan anderhalve liter en bidon wel genoeg, kun je altijd wel aanvullen bij begraafplaats, tankstation of voorzieningen onderweg. Lang bij je hebben in de warmte wordt het niet lekkerder van. 

Muesli repen kan ik niet tegen. Boterhammen gaan prima, plakkie op 20 km. En anders wat koeken. Tip lekker bij thermoskan met koffie. Aangaan op terrassen duurt mij te lang al ik alleen ben. Ik zit liever op picknicktafel, stadscentrum of bushok onderweg.

Gereedschap heb ik van alles bij me.
Kettingpons, inbussleutelsetje, bandplakspul, pomp, snelhechters, wax voor ketting,  binnenbanden voor en achter, spaaksleutel, zelfs nog paar tangen, en reserve verlichting voor in het donker. Daarom rij ik met gele fietstassen, er hoeft alleen nog blauwe strepen en oranje lampen op, en ik kan bij de Wegenwacht.
Verdere tips: zonnebril, pet zonnebrand, wegenkaart, route, deodorant, misschien fototoestel?
Ik draag ook een heuptas zodat ik iets bij de hand heb ivm onderstuur.

 Buitenband begin ik niet aan, dan ga ik of terug en er bestaan fietsenmakers die ze verkopen. 
Succes met voorbereiden thumb

(13-Jul-2022, 12:32 AM)365cycle schreef: Ik probeer hier morgen ff op terug te komen , maar eerste dat me opvalt: waarom wil je al je drinkwater van thuis meenemen? Ik plan tegenwoordig langs een paar tappunten (water tap op Google maps), en zeker op dagen zoals vandaag plens ik mezelf dan even onder + vul ik de flessen weer.
122 km met de aanhanger vandaag trouwens, en halverwege heerlijk koud water uit Weesp Wink

Oh dat is zeker slim! Voor toekomstige forumgangers die zich afvragen hoe, klik maar eens op deze link: Klik hier voor de water taps

Thanks! Van de knieën wist ik nog niet. Dus daar kan ik wel wat mee! Ik heb een cadans sensor en die geeft op een tocht als deze een gemiddelde cadans aan van 71 rpm. Strookt dat een beetje met wat jij ook wel eens hebt? Ik ga langs soest door zoals ik hem nu gepland heb staan: https://connect.garmin.com/modern/course/117729337
<iframe src='https://connect.garmin.com/modern/activity/embed/9221526307' title='Echt-Susteren Fietsen' width='465' height='500' frameborder='0'></iframe>

(13-Jul-2022, 08:32 AM)Niels van der Wal schreef: Zo te lezen is dit voor jou de eerste lange tocht; en je wilt voorbereid zijn op alles wat eventueel kan gebeuren.
Ik neem aan dat je overdag fietst; veel hoef je dan niet mee te nemen; er zijn supermarkten, cafés en bomen. Het scheelt gewicht en ruimte. (Als je dit vaker doet weet je ook ongeveer wat je nodig hebt.)
De meeste pannen onderweg is soms een lekke band. Neem dus wel een reserve binnenband mee, een pomp en plaksetje. (Band vervangen; thuis plakken. Plaksetje is voor meerdere lekken banden.) Een buitenband hoeft niet; heel soms moet je deze vervangen (mij in 15 jaar 2 keer gebeurd) vanwege een scheur door slecht wegdek. Deze scheur is provisorisch te repareren met een canvas velglint, of een plastic hoesje ergens van. Je maakt dan een thuiskomertje.


Wel een fietstip:
Omdat je schrijft het wel aan je lijf te gaan voelen het volgende:
De meeste klachten bij fietsers zijn knieklachten. De oorzaak hiervan is vaak langdurig zware kracht zetten waardoor de kniebanden overbelast raken en zeer gaan doen. Ze zijn slecht doorbloed, herstellen dus langzaam, je kan dagen zeer blijven doen en je beperken in fietsen.
Start dus relaxed, laat je spieren en pezen eerst goed warm worden voordat je je snelheid gaat fietsen die je de hele tocht wil fietsen. (Snel starten is af te raden; het gaat dan zeer doen en je verliest de tijdwinst omdat je al snel de puf niet meer hebt voor de snelheid. Bij een snelle start doe je er vaak langer over en je hebt minder fietsplezier.
Ook om je kniebanden te sparen; zorg voor een hoog traptempo. Bij een hoog traptempo zet je minder kracht op de pezen, waardoor ze niet (of minder snel) overbelast gaan voelen.

En omdat ik een deel van deze route vaker fiets: fiets niet door Soest (stoplichten, kruisingen, veel verkeer) maar fiets door Soestduinen. Prachtige weg langs het spoor, door het bos en langs de duinen (uit de ijstijd). Iets langer, maar geen kruisingen, stoplichten of hinderlijk autoverkeer dus wel sneller.

Veel fietsplezier,

Niels, kilometervreter, van der Wal

Ik heb warmer water ook nooit erg gevonden. Als ik ver ga hardlopen warmt het water in mn Camelbag op mn rug ook langzaam op. Volgens mij maakt de temperatuur niet zo veel uit. Je moet gewoon voldoende vocht binnen krijgen inderdaad. Dat is mijn ervaring.

(13-Jul-2022, 10:02 AM)Lopopodium schreef:
(13-Jul-2022, 12:32 AM)365cycle schreef: Ik probeer hier morgen ff op terug te komen , maar eerste dat me opvalt: waarom wil je al je drinkwater van thuis meenemen? Ik plan tegenwoordig langs een paar tappunten (water tap op Google maps), en zeker op dagen zoals vandaag plens ik mezelf dan even onder + vul ik de flessen weer.
122 km met de aanhanger vandaag trouwens, en halverwege heerlijk koud water uit Weesp Wink

Ikzelf ben in ieder geval niet graag afhankelijk van iets of iemand. Neem dus mee wat ik verwacht nodig te hebben. Dan hoef je nooit te zoeken, behalve eens in de zoveel jaar wanneer ik toch water tekort blijk te hebben. Dan koop ik ergens een blikje fris of vul de watertank bij op een begraafplaats. Verder wil ik gewoon ongestoord lekker door kunnen fietsen zonder gedoe, en drinken wanneer het mij uitkomt zonder zoekstress.

Persoonlijk vind ik het geen probleem als mijn water wat opgewarmd is door de zon. Dat drinkt prima weg, zeker als je dorst hebt. Het verwarmt maar een paar graden bij zeer zomers weer (de flessen zitten bij mij gewoon op de bagagedrager, in een katoenen tas).

Cool. Dat lijkt me ook gaaf om eens mee te doen. Maar eerst effe verkennen wat mn lijf nog kan. Ik ben nog jong, maar geen 18 meer Smile. Ik denk dat ik 3 binnenbanden mee neem en een buitenbandje. Ik heb ook nog een Anwb fietsverzekering voor als er echts iets sideways gaat. Ik heb nog nu nog de trekkers erop liggen en nog wat marathon plussen op voorraad.

Thanks voor je kruissnelheid en gemiddelde ter voorbeeld. Zoiets had ik ongeveer in mn hoofd ja. Ik zal mijn snelheid verstandig aanpakken. Ik ben sowieso van uithouding in plaats van "explosiviteit".

(13-Jul-2022, 10:15 AM)mvdriel schreef: Voor De langste LOL (en eigenlijk de laatste tijd steeds) had ik 3 buitenbanden en 6 binnenbanden bij me en heb ik gelukkig geen enkele gebruikt. Die paar honderd gram is toch niet echt een issue bij een velomobiel als je aan het toeren bent? De twee buitenbanden voor de voorkant neem ik mee sinds ik op Schwalbe Ones rijd en hoorde dat deze nogal slijtage- en lekgevoelig zijn.

Zelf zou ik het wel lekker vinden om een paar 100+ km ritten gereden te hebben, voordat ik aan een 200 km rit begin. Verder sluit ik me zeker aan bij het rustig starten. Harder rijden kan later altijd nog als je merkt dat het lekker gaat. En ook zorgen dat je alle tijd hebt, dus een heel ruime planning maken. Bijvoorbeeld kruissnelheid 30 km/h, gemiddeld 25 km/h en dan nog een paar uur rust erbij optellen.

Dankjewel voor je wijsheid. Kan ik zo uitprinten en meenemen. Je tip voor het eten is wel een goede. Daar zou ik zo niet aandacht hebben. Ducktape en tie wraps, check!

(13-Jul-2022, 12:28 PM)Bacchus schreef: Zorg dat je nog wat langere tochten geoefend hebt. Voor medio augustus moet je nog wel één- of tweemaal rond de 120 km gedaan kunnen hebben. Die eigen ervaring is meer waard dan onze adviezen. Gebruik dit ook om een deel van de route te verkennen.
Heb een (realistisch) plan. Weet hoe hard je rijdt, hoeveel tijd je verliest aan reguliere stops en wat ongeplande stops (pech mn) kunnen kosten. Heb een backup-plan.
Vertrek vroeg, ik ervaar het mentaal als zwaar om de zon te zien zakken en zeker om zonsondergang tegen te komen met meer dan 150 km in de benen.
Zorg voor voldoende eten en dat je er al rijdend makkelijk bij kan. Als je lekker op dreef bent wil je misschien niet stoppen maar heb je wel eten nodig. Lunch bij een restaurant kan maar kost veel tijd. Als je het doet: zorg dat het het waard is en eet een volledige maaltijd.
Probeer een inspanning te zoeken die gemakkelijk aanvoelt en die je uren kan volhouden. Accepteer de snelheid die je krijgt voor die inspanning, ook al is die lager dan je verwachtte.

Qua materiaal: fietslamp, zaklamp, ducktape, tyraps, fietskaarten, adressenboekje

Goed advies! Ik moet mijn voetjes af en toe in de gaten houden. Die tintelden nog wel eens, maar dat was omdat ik iets te geforceerd bezig was Smile.
Forceren is voor mij altijd lijden. Ik word liever verrast en ik stel dan ook niet echt een tijd waarop ik wil aankomen. Zoals het gaat, gaat het.

Dankjewel Smile

(13-Jul-2022, 01:07 PM)ZoefZoef schreef: Forceer vooral niets en neem af en toe wat rust om de benen te strekken. Dat zou mijn advies zijn.

So hey, Wat een berg ervaring! Een mini-multitool! Goed idee. die ga ik nog effe halen. Heb je nog een tip voor een fietspomp? Die wat ik bij de fiets kreeg, werkt, maar hij sluit nogal lomp aan op de banden. Waardoor ik hem met de hand op het ventiel moet houden.

Ik heb een sterk karakter qua prestaties. Ik was vorig jaar eigenlijk getraind met hardlopen op halve marathons. Maar na 3 keer kei hard in mijn hoofd het stemmetje te hebben verslagen heb ik toch 26 km kunnen hardlopen voordat ik valse lucht begon te trekken hahahaha: [video=YouTube]https://www.youtube.com/watch?v=WBtLE9FxZas[/video]
Voor mij zit het hem in een bepaald soort concentratie waardoor dat ik zoiets kan. Ik merk dat dat met fietsen ook een beetje zo is.

Demper pompje heb ik inderdaad al. Maar die ligt altijd in de garage. Moet ik dus niet vergeten! Ik heb een Garmin Edge 1030 plus voor de fiets en een Dakota 20 voor te wandelen. Hardlopen deed ik met een Polar Grit X en die heeft mij naar de next levels so to speak geholpen. Nu heb ik dat voor het lopen niet meer nodig omdat ik daar ervaring genoeg voor heb.

Die ring is wel gaaf! Daar ga ik toch nog effe wat meer over uitzoeken. Ik heb ook nog wat kaarten op komoot inderdaad. Bij de polar grit x werd dat aanbevolen. Werkt wel goed! Ik denk dat ik vooral effe geduld moet hebben als ik de huidige geschatte route een beetje bekijk: https://connect.garmin.com/modern/course/117729337
Ergens bij Arnhem zit er even een klim van rond de 70 - 80 meter volgens Garmin. En daarna is het genieten Smile.

Ik liep altijd op hartslag. En ik heb een wat hogere hartslag. Bij het hardlopen zat ik voor als ik wat langer ging lopen op liefst max 156 Bpm. Als ik jou zo hoor is het bij fietsen wat lager. Of je bent al wat ouder Smile. Ik ben 32 jaar, dus grofweg mijn max hartslag is 220 - 32 = 188. Maar die ga ik zeker niet aanraken op die afstand Smile.

Die isostar powertabs zijn wel fijn he. Ik gebruik nu de poedervorm daarvan. Ik was altijd bang dat zulke spullen teveel invloed zouden hebben op mijn bloeddruk. Die schommelt namelijk altijd tussen "goed" en "verhoogd". Ik snap alleen niet waarom dat zout (sodium?) in zulke producten niet zo veel invloed heeft op mn bloeddruk als het zout wat op chipjes zit of tafelzout.

Ik heb heel veel mentale trucjes waardoor ik mn lichaam en hartslag ook in balans houd. Wellicht raken die met Critial Power training en andere dingen. Ik zal er eens naar kijken, misschien leer ik nog iets nieuws! Dank voor je tijd en moeite!

(13-Jul-2022, 11:33 PM)365cycle schreef: Ik bundel even een paar reacties (zonder te quoten, want dan wordt het zo'n lang verhaal)

Mueslibollen! Da's top idd Big Grin Krentenwegge is ook altijd wel nice. Zowel snelle suikers als trage branders en als er noten in zitten ook wat vetten en andere "goeie" stofjes.
Wat betreft water: Ik neem vaak ook dus even een kijkje op Google Maps en zoek dan op Water Tap. Het is vervelend als je naar water moet zoeken, maar als ik m'n route gepland heb zorg ik dat ik op een paar punten weet waar de openbare kranen zitten. Water is al snel een hoop gewicht, dat zit gewoon in de weg met klimmen en accelereren. Als je met 2 liter kan vertrekken ipv met 5 kg is dat zelfs met jouw QV een voelbaar verschil. 

Qua gereedschap ben ik vaak wel vrij goed bepakt & bezakt: Ik wil 's nachts ook kunnen rijden en tenzij het zo complex is dat ik het zelf niet op kán lossen, los ik het liever zelf op. Wegenwacht kost eigenlijk altijd 2 uur van je tijd, en met een velomobiel kan je dan ook nog eens zelf kijken hoe je op je bestemming of thuis komt. Heb er weleens gebruik van gemaakt maar ideaal is het niet.
Ik rijd dus standaard rond met een mini-multitool (kettingpons, torx, inbus en wat onhandige schroevendraaiertjes maar beter dan niks), (fullsize!) fietspomp, 3x binnenbanden voor en 2x achter, 1x buitenband voor en 1x achter, een tangetje, een paar kroonsteentjes en ook reservelampjes. In jouw geval zou ik overigens 2x buitenbanden en 5x binnenbanden meenemen als het zou kunnen gaan regenen, tenzij je op Marathons rijdt. Je hebt 4 gelijke wielen - met de QV is 4x lek in één rit van 140 km m'n record, met de Milan heb ik de 7 weleens gehaald (wel met een slechte velg). Vandaar ook die fullsize pomp: Ik wil in 3 minuten gewoon weer onderweg zijn Big Grin In je QV past hij overigens niet goed.
Vergeet in je QV trouwens ook niet een demperpompje mee te nemen, bij mij is één van de twee balgen een keer spontaan leeg geweest. Is daarna gek genoeg nooit meer gebeurd.

Verder: Het is misschien niet altijd perfect om te plannen, maar ik plan m'n routes vaak via www.brouter.de. Er is een specifieke velomobielmodus (de onderste "Ligfiets (snel)" als je 'm op Nederlands hebt staan): zorgt voor weinig stops en hoogteverschil maar de route wordt vaak wel wat langer (omdat de software verwacht dat je relatief hard zal rijden). Ik rijd redelijk hard, maar ben ook een sterke sprinter, dus denk dat deze theorie alsnog wel te kopiëren valt naar rustigere rijders/mensen met zwaardere fietsen: 10-15% omrijden voor een veel betere route kost je dezelfde hoeveelheid tijd tegen minder energie. Een andere vuistregel is dat iedere echte dorpskern je 1 km/h van je gemiddelde snelheid kost als je 30-40 km/h gemiddeld kan rijden. Als referentie t.o.v. BRouter gebruik ik vaak Komoot om te vergelijken. Heb je eigenlijk een fietsnavigatie?

Wat betreft de afstand, een paar tips: 
  • Je kan 90 km rijden, maar voelt dat wel zeg je. Als je niet te gek doet, ga je 190 km op karakter kunnen doen. Kilometers maken met de fiets zit voor 30% in training en voor 70% tussen je oren.
  • Zorg dat je niet krap in de tijd komt te zitten, want als je moet gaan haasten rijd je meestal stuk (en als je er eenmaal aan gewend bent, zoals ik, niet, maar dan komt de man met de hamer de volgende dag wel). 
  • Die spieren herstellen meestal wel, maar kraakbeen en pezen zijn gevoelig. Je knieën, schenen en achillespees dus met name. Als het pijn gaat doen, niet forceren. Krijg je echt spijt van.
  • Als je in deze tijd gaat rijden, ga je waarschijnlijk ook zweten in je QV. Zorg voor goede sportkleding die niet gaat schuren (ik koop uitsluitend nauwsluitende hardloopbroeken en shirts zonder zakken). Daarnaast droogt zweet op je huid enorm uit, er bestaat een fenomeen dat "klamme kruisrot" genoemd wordt; pijnlijke blaasjes op plekken waar vocht kan blijven staan (bij mij met name schaamstreek/liezen bij echt lange ritten). Toen ik naar de OBT reed had ik preventief wat Bepanthèn gesmeerd; zelfs bij bijna 13 uur behoorlijk doorrijden heb ik dan nergens last van.
  • Bestudeer je route vantevoren goed! Google Maps en Komoot are your friends. Niet (echt) hoeven zoeken en vantevoren weten dat je een bocht waarschijnlijk vrij vlot kan nemen zorgen ervoor dat je vlakker rijdt.
  • Bepaal hoeveel voedsel je ongeveer verwacht nodig te hebben (bijvoorbeeld aan de hand van kortere ritten). EET DAT OOK ECHT! Ik eet minimaal ieder uur iets. Als je eenmaal "leeg" rijdt, ben je echt te laat; het duurt even voor je het door hebt dat de boel op is (je humeur wordt belabberd en er komt voor geen meter vermogen meer uit), en zelfs met een halve rol Dextro duurt het lang voor je dat weer oplost, als je het al opgelost krijgt tijdens die rit.
  • Drinken als je mond droog is... is te laat. Zodra je ook maar een beetje zin krijgt in een slokje -> drinken! Een klotsbuik is teveel, maar zolang je dat niet hebt is het prima. Van te weinig vocht ga je je ook echt slecht voelen (ook de dagen na je rit). Ik gebruik nu meestal flessen (omdat stuur even los laten in de Milan geen enkel probleem is), maar vroeger had ik altijd een 3 liter drinkzak van Decathlon.
  • Als je zweet en drinkt vul je wel water aan, maar verlies je wel zouten en mineralen. Inmiddels weet ik goed wanneer ik wat nodig heb (en vooral ook hoeveel), maar als ik echt ver ga (zoals met de OBT Big Grin ) zorg ik dat ik poeder of tabletten in m'n water heb zitten. Ik heb meestal IsoStar powertabs: Calcium en magnesium zijn blijkbaar wat ik nodig heb om de machine lekker te laten lopen. Maar don't overdo it; als je teveel tabletten in je drinken doet gaan ze vocht onttrekken ipv vasthouden op de juiste plaatsen. Je drinken wordt dan hypertoon (= meer water nodig om de hoeveelheid suikers etc. te verwerken), in plaats van isotoon (precies goed om vooral suikers aan te vullen). Mijn "mix" is meestal hypotoon, dus wat meer water dan op de verpakking wordt voorgeschreven. Kwestie van een beetje proberen denk ik - your mileage may vary. Sommige mensen zijn veel blijer met wat zout en andere snufjes in puur water.
  • Naarmate je langer rijdt en vermoeider wordt gaat je cadans omlaag. Met een te lage cadans is het vrijwel onmogelijk om tempo te maken en vast te houden. Als je wil doseren, zorg dan dat je cadans nét iets hoger ligt dan je normaal rijdt bij dat tempo. Nog wel comfortabel, maar gewoon, net een beetje aan de lichte kant trappen. Mijn theorie is dat je daarmee de belasting iets meer bij je hart legt en iets minder op je beenspieren. Voor de meeste mensen die ik een advies gegeven heb hielp dat.
Als laatste wat informatie over pacing: Het is héél nuttig om je lichaam goed te kennen, en met die informatie je rit zo efficient mogelijk te plannen. Doseren is de kunst!
Is het eerste stuk van je rit vlak en rustig, maar verwacht je daarna heuvels, stoplichten en dorpjes? Ga dan niet dat eerste stuk zo hard mogelijk rijden "omdat het dan lekker opschiet", maar houd rekening met wat je later tegen gaat komen. 
Ik heb een tijd een abonnement gehad bij Whoop (wel lomp duur), maar hoor ook goede geluiden over de Oura ring (als je je resultaten niet in Strava etc. wil hebben). In beide gevallen is het apparatuur die je 24/7 draagt, en die niet alleen bijhoudt hoe je hartslag is tijdens het sporten, maar ook wanneer je niet sport. Op basis van informatie over je nachtrust, je hartritmevariatie etc. wordt bepaald hoe goed je herstelt bent en dus hoeveel je op die dag kan hebben. Ook zaken die niet belangrijk LIJKEN tellen mee; bijvoorbeeld een orgasme in de 24u voor een rit, dat zorgt schijnbaar voor een verminderde explosiviteit (het kan wel maar je "slijt" meer), terwijl een rustige duurtraining dan juist een positieve invloed heeft op ritten in de dagen daarna. 

Met al die informatie heb ik al diverse lange ritten goed kunnen "pacen"; 160 km heen, een intensieve middag en 160 km terug wist ik perfect te volbrengen dankzij het advies van de app. Ik ben met al die informatie ook al ongenadig op m'n bek gegaan: 80 km hard rijden naar m'n werk, een volle dag werken en dan tegen het advies van de app in 80 km terug knallen omdat ik me topfit-dikke-prima voelde ging ook prima... tot ik na 50 km zo'n kramp in beide voeten kreeg dat ik een kwartier moest stoppen voor ik tergend traag naar huis hobbelde Big Grin 

De techniek die ik nu gebruik is losjes gebaseerd op critical power; dat werkt zowel voor korte inspanningen (anaeroob, bijvoorbeeld een klim in je route) als voor lange inspanningen. In het kort komt het erop neer dat ik m'n maximale hartslag en m'n omslagpunt weet (van aeroob naar anaeroob), en op basis van wat tabellen die ik soort van geleerd heb dankzij Whoop vrij goed kan inschatten wat m'n gemiddelde hartslag moet zijn voor inspanning met een bepaalde tijdsduur. Want: Hoe langer je rijdt, hoe minder zwaar je de boel kan belasten. Met die rit van 2x160 km rekende ik bijvoorbeeld met gemiddeld 131 bpm, het werden er 127. Als ik 75 km rijd en echt de ruimte heb weet ik dat maar net iets meer dan anderhalf uur nodig heb als ik me echt kwaad maak en de gemiddelde hartslag tegen de 160 ligt, en die hartslag kan dan ook nét. Zit er een lange klim in je route, dan wil je wat "marge" overhouden tot dat gemiddelde, omdat je wat reserve nodig hebt voor die klim. Je voelt dat ook echt; rijd maar eens een halfuur op maximaal tempo. Zelfs als je dan na een paar minuten probeert vanuit stilstand weg te rijden is dat heel zwaar. 
Lastige hierin is dus wel dat je de relatie tussen gemiddelde snelheid X bij hartslag Y en de geldende weersomstandigheden ongeveer moet weten voor jezelf.

Hierover verder nog wat informatie:

GCN over Critical Power


Een inmiddels al behoorlijk achterhaald filmpje van GCN over Whoop

Mocht je nog geen fietsnavigatie hebben en wél iets met je fitnessniveau willen doen, dan is een Garmin Edge de moeite. 

Als allerlaatste: De Tour win je in bed (Joop Zoetemelk, 1980)
Zorg dat je de 2 nachten voor je gaat rijden voldoende en ook gewoon lekker slaapt!
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Tips voor mijn eerste super lange tocht - door JustJules - 12-Jul-2022, 05:54 PM
RE: Tips voor mijn eerste super lange tocht - door JustJules - 18-Jul-2022, 09:37 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Al bijna 6 uur bezig...Gideonaut — 08:38 PM
Laka verzekering
Net even premie bere...Hoekie — 06:54 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Kosten naar aanleidi...365cycle — 06:52 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 109...Lopopodium — 04:27 PM
RDW baan Lelystad 1997
In 1994 werd in een ...Tom Fekkes — 03:40 PM
RDW baan Lelystad 1997
Pas bij de finish va...datakneder — 03:27 PM
VeloCam in Bülky
Henning vertelde...twilwel — 03:19 PM
RDW baan Lelystad 1997
Ik kwam dit filmpje ...GHOOGEN — 02:21 PM
Laka verzekering
Op een WhatsApp groe...Willeke_IGKT — 02:13 PM
Performer Highracer?
Kijk eens goed naa...Bob Hagendijk — 01:56 PM
Performer Highracer?
Ik heb er geen. Perf...Jeroen S — 01:44 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig b...Hardloper — 01:17 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig b...datakneder — 01:00 PM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Oei, best heftig ber...Dharm2004 — 11:46 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Als je met een autom...Willeke_IGKT — 11:29 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Maar als de ligfie...365cycle — 11:16 AM
De * kost €*,- (incl. 21% btw)
Zorg eerst maar voor...Hardloper — 10:21 AM