22-Aug-2022, 09:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 22-Aug-2022, 11:18 PM door mvdriel.)
(22-Aug-2022, 07:41 PM)Jeroen S schreef: Bij een Velomobiel zitten er erg veel kogelkopjes in de wielophanging. Dat is simpel gezegd een rond kogeltje op een steeltje wat in een bijpassend rond schaaltje draait. Na een poosje krijgt dat een ietsje speling. Als je gaat rijden, trekt de rolweerstand het kogeltje vast tegen het schaaltje aan. Volgens mij zijn het stalen kogeltjes en zinken schaaltjes. Erg elastisch is dat niet. Kortom als het 1 keer aanligt, houdt het daar op. Of er nu met 3 of 30 kilo aan dat wiel getrokken wordt.
Als dat inderdaad de enige speling is dan zou een statische meting waarbij de voorwielen licht naar achteren worden getrokken (bijvoorbeeld met spanbanden zoals PietV eerder noemde) ook een realistisch beeld moeten geven van de dynamische sporing.
(22-Aug-2022, 07:41 PM)Jeroen S schreef: Er zit een groot verschil tussen optimaal en 1 draaitje minder. Meer dan 10 meter, maar goed dat gaat dus best met een behoorlijke startsnelheid.
Als er een groot verschil zit tussen de optimale stap en de stappen er direct naast dan lijkt mij de kans heel groot dat een kleinere stapgrootte een nog optimalere afstelling oplevert.