Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heeft het zin ?
#1
Heeft het zin een tweede motor in een ligfiets te bouwen? na proefritten deze week kan ik zeggen; ja het heeft zin, het lost een aantal problemen op, en vergroot gebruiksmogelijkheden, lost leer problemen op, en verhoogd het comfort, dit geld vooral in  bergachtig gebied, maar ook op de vlakte heeft het voordelen.

Maandag en gisteren twee heerlijke proefritten gemaakt met mijn chopper, de achterwielmotor had ik al langer klaar, vorige week heb ik de controller , display en duimengas opgehaald en in het weekend ingebouwd, er zit nu een 250 watt middenmotor in , met een trapas sensor, en een 500watt achterwielmotor met een simpele display en een duimen gas.
In hoeverre mijn chopper een ligfiets is, hebben we al eerder over gedebatteerd,  de zithoogte is 60 cm v d bodem, de trapas 70 cm, de rugleuning heb ik schuiner gezet , wat nodig was door het hoge stuur, over zitpositie heb ik veel geleerd, daar kun je een proefschrift over schrijven, het doet me deugt, elders hier te lezen dat Piet voor beginners adviseert de rugleuning wat rechter te zetten, zo heb ik gedaan.
Een feit is, dat ik ook problemen heb met evenwicht, wat niet aan mij ligt, ben dan wel zeventig plusser, maar ik heb daar geen probleem, dat ligt aan de fiets, daarnaast is er het probleem met de knieën en spieren, en dan gaat het hier regelmatig bergop, dat is nog van heel andere orde.

De volgende problemen zijn opgelost, of veel minder.

Veilig wegrijden; wegrijden met duimengas is veiliger met een tweewiel ligfiets, je kunt je benen stilhouden, waardoor het evenwicht probleem minder wordt, het gewicht van je benen wordt minder verplaatst, ook is het een voordeel op nauwe bochten / fietspaden met duimengas te rijden.

Na deze ervaring, zou ik de stelling willen plaatsen;  Als men de de tweewiel ligfiets van het begin geleverd had met een achterwielmotor en duimengas, was de ligfiets een groter succes geworden.

Jaren heb ik bij bergop ritten gedroomd van een soort turbo die men in kan schakelen, temeer omdat bergop de snelheid afneemt en evenwicht en spierproblemen toenemen, welnu, daar had ik maandag een openbaring, met welk tempo ik omhoog kon rijden, de eerste 3 versnellingen heb ik helemaal niet gebruikt, er waren veel toeristen in het park, en daar keken er toch wel een paar verbaast.
Op deze manier hebben je spieren ook meer tijd om aan een andere manier van fietsen te gewennen, dit overbelasten heeft geen zin en is ook niet gezond.

Door de achterwielmotor, wordt de ketting en de naaf veel minder belast, ook als je een keer niet helemaal in de goede versnelling zit, en je onderbelasting niet schakelen kunt, is dit door de achterwielmotor minder een probleem.

Het vergroot de gebruiksmogelijkheden, omdat ik de fiets ook voor vakantie ritten wil gebruiken, wil ik er een één wiel aanhanger achter maken, ben ik vorig winter mee bezig geweest, maar daar had ik een paar ontwerpfouten gemaakt, dus dat moet ik deze winter beter doen.
Altijd wel enige zorg gehad, of daar mee te rijden valt in de bergen, maar nu ben ik tot de overtuiging gekomen dat het moet kunnen, ik nog wat bedacht, wat ik verder uit wil werken,  groet, uit een zonnig Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Bacchus


Berichten in dit topic
Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 20-Oct-2022, 10:47 AM
RE: Heeft het zin ? - door Martin van Mourik - 20-Oct-2022, 10:58 PM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 21-Oct-2022, 09:13 PM
RE: Heeft het zin ? - door PietV* - 21-Oct-2022, 09:54 AM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 21-Oct-2022, 07:02 PM
RE: Heeft het zin ? - door Jeroen S - 21-Oct-2022, 09:38 PM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 21-Oct-2022, 10:54 PM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 22-Oct-2022, 08:03 PM
RE: Heeft het zin ? - door Martin van Mourik - 21-Oct-2022, 10:55 PM
RE: Heeft het zin ? - door PietV* - 21-Oct-2022, 11:08 PM
RE: Heeft het zin ? - door Hoekie - 22-Oct-2022, 12:00 AM
RE: Heeft het zin ? - door PietV* - 22-Oct-2022, 01:17 AM
RE: Heeft het zin ? - door Jeroen S - 22-Oct-2022, 12:50 PM
RE: Heeft het zin ? - door PietV* - 22-Oct-2022, 03:45 PM
RE: Heeft het zin ? - door 365cycle - 22-Oct-2022, 07:26 PM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 07-Nov-2022, 08:01 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Look up
Dit las ik vandaag i...Bart Verbeek — 08:19 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
... Ik gi...Mauricem — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb getekend maar...Roepers — 07:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ging vooral AAN...melle z — 05:30 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
... Ik ging...Raymond — 05:22 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Maar gelukkig heb ...365cycle — 04:42 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
ik heb ook getekend....Veloquest — 04:12 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoe gebeurd vind ik ...Hardloper — 03:58 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
De NS wil gewoon hee...365cycle — 02:49 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Alsof de treinen ove...Mauricem — 02:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar bij het insta...Wim -de roetsende — 01:58 PM
Spezi 2024
Ginkgo Hebel für ...Hoekie — 12:06 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Naar mijn mening is ...Raymond — 11:58 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Het is toch al tri...melle z — 11:12 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Raymond — 10:56 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Theo Mol — 09:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken w...Hardloper — 09:38 AM