Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 1
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Heeft het zin ?
#5
(20-Oct-2022, 10:58 PM)Martin van Mourik schreef: Is het legaal ?

Dat is ook wel een vraag die door mijn hoofd speelt na het lezen van bovenstaand verhaal.

Dat een electromotor in je tweewieler zin heeft kan ik me wel voorstellen als je in een middelgebergte woont.
Als ik moe ben en vanuit het noorden kom op weg naar huis, dan zie ik al op tegen de kleine veertig hoogtemeters klimmen om over de Utrechtse Heuvelrug heen te komen. Als je dan ergens woont waar het zo een paar honderd hoogtemeters worden op weg ergens naar toe, dan kan ik me wel voorstellen dat je voor electrische ondersteuning kiest, om het vol te kunnen houden.

Ik ben wel benieuwd hou het er nu uit ziet, die ligchopper met twee motoren. Misschien een paar foto's?

Hier rond de Utrechtse Heuvelrug en de Veluwe kom je soms groepen tegen die op een soort van langzame stille electrische choppers/scooters rijden, op enorm brede banden, vergelijkbaar met autobanden. Ik weet niet hoe ze die dingen precies noemen. Die mensen hoeven in ieder geval geen enkele inspanning te leveren, en het lijkt vaak om bedrijfsuitjes-publiek e.d. te gaan.

Ik neem aan dat jouw chopper er niet zo een is.

Ik kom zulke groepen choppers overigens liever tegen dan een groep solexen. Die narigheid wordt ook verhuurd door een bedrijf hier ergens in de buurt. Als je pech hebt dan kom je zo'n groep solexrijders tegen terwijl ze in dezelfde richting gaan als jezelf, dan zit je extra lang in een tien- of twintigvoudige gifwolk.
 

Wat legaal is hangt af van het land waar je onderweg bent, in Tsjechië en Oostenrijk is het legaal, in Duitsland is het niet legaal, geld ook 250 watt en duimengas verbod, dat wordt  wel massaal genegeerd, en er worden legaal ontheffingen verleend, andere landen bemoei ik me niet zo mee, omdat ik daar nooit onderweg ben.

Als hobby vind ik het leuk te experimenteren, rond het thema ligfiets, wat is een verbetering, wat heeft geen zin, mij kennis vergroten, en ook geld uit geven, soms moet ik mijn verlies nemen, maar het zijn relatief kleine bedragen, echt wakker lig ik daar niet van.
Dat 500 watt motortje is ook zo'n experiment, daar moet je uitzoeken wat betekend 500 watt ? 
Het motortje is nauwelijks groter dan een 250 watt motor, maar er is een speciale controller bij, die is groter dan een normale 250 watt motorcontroller [ 36 v ] er komen ook dikkere kabels uit, en er staat op; 22 amp max , maar ook 12 amp gemiddeld,  dus het gaat hier over piek vermogen.
In de praktijk merk je dat ook, bergop ga je een paar honderd meter voluit, dan regelt de controller het vermogen af, en blijft er nog 250 watt over, dus het is een kwestie hoelang heb je het volle vermogen, en hiermee, worden ook wettelijke regels omzeilt.

Thema foto's, ik wil deze winter een website optuigen om te laten zien wat me zoal beweegt en waarom me het Nationaal Park Boheemse Woud na aan het hart ligt.
Die Chinese scooters met die ballonbanden heb je hier ook, ik zie daar niks in, want je hebt een beperkt bereik en geen trapas om mee te trappen, wat voor de gezondheid beter is.
Bij mij zit er een achterwiel in van 20 "  en ca 10 cm breed, de rolweerstand valt me nog mee, in een afdaling kom je behoorlijk op snelheid, vergelijkbaar met een fiets, het zijn wel banden met nauwelijks profiel,  nu de bladeren vallen moet ik oppassen, vandaar, nu de herfst komt moet mijn trike klaar, daar zitten andere banden op, volgende keer schrijf ik daar een stukje over.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie


Berichten in dit topic
Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 20-Oct-2022, 10:47 AM
RE: Heeft het zin ? - door Martin van Mourik - 20-Oct-2022, 10:58 PM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 21-Oct-2022, 09:13 PM
RE: Heeft het zin ? - door PietV* - 21-Oct-2022, 09:54 AM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 21-Oct-2022, 07:02 PM
RE: Heeft het zin ? - door Jeroen S - 21-Oct-2022, 09:38 PM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 21-Oct-2022, 10:54 PM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 22-Oct-2022, 08:03 PM
RE: Heeft het zin ? - door Martin van Mourik - 21-Oct-2022, 10:55 PM
RE: Heeft het zin ? - door PietV* - 21-Oct-2022, 11:08 PM
RE: Heeft het zin ? - door Hoekie - 22-Oct-2022, 12:00 AM
RE: Heeft het zin ? - door PietV* - 22-Oct-2022, 01:17 AM
RE: Heeft het zin ? - door Jeroen S - 22-Oct-2022, 12:50 PM
RE: Heeft het zin ? - door PietV* - 22-Oct-2022, 03:45 PM
RE: Heeft het zin ? - door 365cycle - 22-Oct-2022, 07:26 PM
RE: Heeft het zin ? - door PlantageBohémien - 07-Nov-2022, 08:01 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
... Ik gi...Mauricem — 09:36 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb getekend maar...Roepers — 07:19 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik ging vooral AAN...melle z — 05:30 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
... Ik ging...Raymond — 05:22 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Maar gelukkig heb ...365cycle — 04:42 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
ik heb ook getekend....Veloquest — 04:12 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoe gebeurd vind ik ...Hardloper — 03:58 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
De NS wil gewoon hee...365cycle — 02:49 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Alsof de treinen ove...Mauricem — 02:34 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Maar bij het insta...Wim -de roetsende — 01:58 PM
Spezi 2024
Ginkgo Hebel für ...Hoekie — 12:06 PM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Naar mijn mening is ...Raymond — 11:58 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Het is toch al tri...melle z — 11:12 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Raymond — 10:56 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ik heb de volgende...Theo Mol — 09:50 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Op welke plekken w...Hardloper — 09:38 AM
Petitie tegen verbod ligfietsen ( en ta...
Ook eens ondertekend...Hardloper — 09:34 AM