Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Veters en een ligfiets..... (smoesje)
#20
(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef: Veel bewegingsvrijheid op het pedaal is prettig voor je gewrichten. Wielrenners willen er weleens prat op gaan dat ze met plaatjes met extra weinig bewegingsvrijheid fietsen maar dat is dus nergens goed voor.
Wel degelijk. Je brengt efficiënter kracht over als je benen en voeten exact in de juiste positie staan. Alleen is de eis dan dus wel dat die positie inderdaad perfect is, anders is het wachten op blessures. Meten = weten is dan het devies, en er zijn meer dimensies dan 2: de plaatjes kunnen ook nog zowel over de lengte- als over de breedte-as gekanteld moeten worden, en de afstand tussen de pedalen kan ook nog invloed hebben.

Wielrenners zijn daar vaak veel meer mee bezig, omdat ze binnen de (vaak zelf opgelegde) UCI-regels veel méér vermogen moeten leveren om een beetje redelijke snelheid te kunnen halen, en dus het onderste uit de kan willen qua output.

Bij mij is de boel nu ook erg goed afgesteld (met behulp van bikefitters) én ik rijd met plaatjes zonder bewegingsvrijheid. Sinds dat afstellen voelt het veel minder als trappen. Zeker bij wat lagere vermogens beweegt de "machine" als vanzelf. Erg prettig.

(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef:
Citaat:Ik heb zelf racepedalen vanwege [...] vermogensmeters
Dat is wel een lastige: Met ATAC's moet je die in crank of spider zetten want in de pedalen is het niet beschikbaar.
Klopt. Enige optie die je hebt is zelf ombouwen als je het per se in je pedalen wil hebben. Ik ben er ook nog niet uit wat ik ermee ga doen, misschien wel niets. Het zaadje is puur geplant doordat ik laatst dus van die stenen trap afstuiterde  Shy  

(10-Nov-2022, 04:39 PM)Bacchus schreef: Dat is wel essentiële kennis, ja. Op de ligfiets draai ik die veer ook maar net zo strak dat de voeten bij normaal ronddraaien vast blijven zitten. Mijn oude SPD-combi-pedalen konden wat relaxter dan mijn huidige ATAC XC6.

Op de een of andere manier heb ik het zowel op de bukfiets met SPD-SL, als op de MTB met SPD, als op de M-Racer met SPD en nu ATAC nooit voor elkaar gekregen te laat te zijn met uitklikken bij een geplande stop. Bij een noodstop trek ik mijn voet zeg maar "met overtuiging" van het pedaal, dan laat het sowieso los. Bij onderuitglijden heb ik statistisch meer pijn ervaren zonder klikpedalen dan met. Vandaar dat ik er uitgesproken positief over ben.
Bij mij ging het ook alleen mis toen ik het vergat Big Grin
Antwoord }


Berichten in dit topic
Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door vdbeemd - 09-Nov-2022, 07:55 PM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door vdbeemd - 09-Nov-2022, 10:01 PM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door Bacchus - 09-Nov-2022, 08:53 PM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door Frutsel - 09-Nov-2022, 11:59 PM
Klikpedalen falen - door Roepers - 10-Nov-2022, 09:33 AM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door Bacchus - 10-Nov-2022, 04:39 PM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door 365cycle - 10-Nov-2022, 09:47 PM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door Bacchus - 10-Nov-2022, 05:58 PM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door Bacchus - 27-Dec-2022, 05:02 PM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door Bacchus - 10-Nov-2022, 11:12 PM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door Victor - 11-Nov-2022, 09:34 AM
RE: Veters en een ligfiets..... (smoesje) - door Roefie - 11-Nov-2022, 06:44 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
M5 M-racer opbouw
De accu heb ik van a...Jeroen S — 05:47 PM
M5 M-racer opbouw
bedankt voor de tip ...LigZeeuw — 05:33 PM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Voor mij is dat da...Wim -de roetsende — 04:44 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Oei Bennie, meestal ...voodoo — 04:34 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dat ziet er gelikt u...Fietsbennie — 04:15 PM
Bülk 4 more
Het kan zijn dat de ...Jeroen S — 01:51 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Vandaag in het AD: ...De tovenaar — 12:02 PM
Bülk 4 more
De Milan GT en Bül...hansBattenberg — 11:02 AM
Schade gereden? Na hoeveel km of tijd?
Ik merk dat ik met z...Jeroen S — 10:29 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Voor mij is dat dage...Jeroen S — 10:17 AM
Een velomobiel is sneller dan een auto
Gisteren had ik onve...AndredeBoer — 10:06 AM
M5 M-racer opbouw
Wat betreft de verli...Jeroen S — 10:02 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-wer...Hardloper — 09:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
In de Handbike-werel...Wim -de roetsende — 08:26 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Dat is wel een behoo...365cycle — 01:27 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ken je ook al de...Hardloper — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Sterkte Martinus, da...Jeroen S — 02:02 PM