Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel
#23
Zoals jullie wellicht gezien hebben staat mijn Sunrider te koop. Aan interesse geen gebrek; ik verwacht hem snel te verkopen. Leuk om te merken dat er voor elke velomobiel wel een groep liefhebbers bestaat, hoe verschillend ze ook zijn. Er zal vast nog veel op gefietst worden. 

Want: ik heb een keuze gemaakt! Met dank aan een clubgenoot van Noorderligt, die plotseling besloot dat zijn vrouw een DF nodig had.  Tongue Daardoor kwam zijn oude velomobiel beschikbaar: Quest 247! Ik zou 'm eerst een week op proef gebruiken, maar na de rit terug naar huis (zo'n 20 kilometer) wist ik genoeg. De koop was snel gesloten en hij(/zij?) staat te pronken in de garage. 

Even een kiekje dan:
[Afbeelding: 95b5ff1f-a3ef-4b53-ab7a-b0adea94e0ed.jpg]
Even de bank bellen...  Blush

Waarom was ik er zo snel uit?

Carbon Quest vs glasvezel-Quest
Tijdens mijn eerste rit in Dronten was ik meteen enthousiast over de Carbon Quest. Zoals jullie terecht opmerkten is de vergelijking met een Sunrider niet eerlijk; dat is echt een heel ander type fiets. Maar ook ten opzichte van mijn andere proefritten bleef de Carbon Quest mijn favoriet. Eenmaal thuis realiseerde ik me dat ik nog steeds te weinig informatie had: ik had alleen Carbon Quests geprobeerd, geen 'gewone' Quest van glasvezel. Ik kon het verschil in gewicht/snelheid niet inschatten, en dus ook het prijsverschil niet rechtvaardigen. 

De eerste snelheidsbeleving
Mijn rit naar huis met Quest 247 bracht daar verandering in. Ik herkende weer het goede gevoel uit Dronten. Eerst natuurlijk even wennen: waar zitten alle knopjes, hoe reageert de fiets op het stuur, hoe groot is de draaicirkel? Vooral dat laatste is even wennen: de Sunrider heeft een veel kortere draaicirkel, nu moet ik echt bewust nadenken over het aansnijden van bochten en het vermijden van krappe plekjes. Mijn conditie is prima en ik reed op de rechte stukken al snel 33 per uur, zonder echt bezweet te raken. Bij dit weer dezelfde kruissnelheid als de Sunrider met motor. Toen wist ik al: dit is een mooie stap vooruit. Even later besloot ik te kijken wat er nog meer in het vat zat. Ook even wennen: door de lage luchtweerstand kun je nog vrij makkelijk dooraccelereren. 38 per uur lukt ook best! Dan begint het viziertje wel te beslaan, maar het zicht bleef redelijk goed. De Mango-kap past achter niet perfect maar ik vond het fijn om ermee te fietsen, vrij ruim, open aan de zijkanten en een handig vizier. Ik wist genoeg: met deze fiets wil ik het wel gaan proberen. 

Praktische overwegingen
Zoals altijd rechtvaardig ik dergelijke grote aankopen voor mezelf. In dit geval had ik de volgende overwegingen:
  • De fiets is veel goedkoper dan een Carbon Quest, en eenmaal op snelheid heb je toch minder last van het gewicht. Mijn routes naar Assen en Veendam lopen lekker door. Dus ik kon het prijsverschil niet rechtvaardigen.
  • De fiets heeft wat schaafwondjes en krassen. Dat betekent voor mij vooral: een krasje meer of minder maakt niet zoveel meer uit. Een fijne gedachte in een volle garage of krap fietsenhok. En ik kan 'm altijd nog bijstiften, overschilderen, wrappen... ook leuk.
  • De fiets is waarschijnlijk waardevast. Zoals waarschijnlijk velen van jullie kijk ik regelmatig wat er te koop is, en ik zie eigenlijk niet echt prijsdalingen. Na aanschaf van een nieuwe gaat er geleidelijk wat waarde af, daarna stabiliseert de prijs. Dus ik kan 'm altijd weer verkopen. 
  • Upgraden kan altijd nog. Na een tijdje in deze Quest kan ik veel beter inschatten in hoeverre nieuwe, lichtere, snellere, duurdere modellen echt een meerwaarde voor mij zijn. Ik vind het leuk als er iets te wensen overblijft. 
Verbetermogelijkheden
Uiteraard wil ik de fiets nog naar mijn smaak aanpassen en waar mogelijk verbeteren. Daarvoor heb ik eerst nog veel probeer-, lees-, kijk- en vraagwerk te doen. Ik weet dat er mogelijkheden zijn, maar moet het internet nog afstruinen op zoek naar meer informatie en ervaringen. Mogelijk start ik hiervoor later een apart topic. Waarschijnlijk, denk ik eigenlijk.  Rolleyes Maar eerst zal ik zelf mijn onderzoek doen, zoals dat tegenwoordig verwacht wordt. 

Nogmaals veel dank voor al jullie adviezen, we houden contact!  Big Grin
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Antwoord }


Berichten in dit topic
Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Bastiaan - 01-Dec-2022, 10:46 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Hoekie - 02-Dec-2022, 01:07 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 02-Dec-2022, 03:29 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Frutsel - 02-Dec-2022, 11:49 AM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Piet K - 02-Dec-2022, 12:01 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door =oNNo= - 04-Dec-2022, 07:04 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Piet K - 06-Dec-2022, 11:24 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 04-Dec-2022, 05:51 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door Bastiaan - 13-Dec-2022, 12:43 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door JanBurp - 13-Dec-2022, 01:50 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door John70 - 13-Dec-2022, 08:51 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door melle z - 14-Dec-2022, 10:17 PM
RE: Op zoek naar mijn perfecte velomobiel - door =oNNo= - 28-Dec-2022, 10:43 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Een vreemde houding....Tom Fekkes — 08:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen!...ZoefZoef — 08:09 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Woei, dat is balen! ...365cycle — 07:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Niet blij vandaag wa...Tegelfanaat — 06:46 PM