Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zijn flink minder gaan bewegen
#28
(21-Mar-2024, 09:48 PM)PieterTrapt schreef:
(21-Mar-2024, 09:29 PM)LigfietsWilsum schreef: Efficiency 20%. Dus maar 160 Watt effectief beschikbaar.

He wat goed. Is dit de sleutel tot het raadsel? 160 Watt kun je inderdaad leveren, zegt de Fietsersbond

Fietsersbond website schreef:100 watt is een inspanning die elke fitte volwassene en jongere probleemloos een uur kan volhouden.  75 watt is een inspanning waarmee ouderen aan de norm gezond bewegen voldoen en voor fitte jongeren en volwassen een rustige inspanning. 150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden. Van een uur 200 watt trappen wordt een goed getrainde fietser lekker moe. En 250 watt trappen is voor een goed getrainde fietser voluit fietsen en net een uur vol te houden.

Dus inderdaad, 160 Watt "op de trapas" betekent dat je 5x160 = 800 Watt verstookt.

Applaus voor Datakneder voor het signaleren van het probleem, en voor LigfietsWilsum voor de oplossing. applause


Dat is inderdaad de kern van het probleem, al vind ik de gemelde getallen nog steeds discutabel. De effciëntie van de 'menselijke motor' is bij de meesten wel iets hoger dan 20%, als je geluk hebt in de 'genetische loterij' (dit is een van de minste 'trainbare' zaken in het fietsen) kan het wel 26% zijn. De meesten zitten daar net iets onder. Luie rekenaar als ik ben ga ik meestal uit van 24%, omdat dan 1 J output = 1 Cal input. We zijn tenslotte grotendeels verwarmd water, of zoiets Wink .

Met die 1J - 1Cal kom je op 194 W effectief vermogen voor de 700 kCal per uur waarde. Dat ("lekker moe worden voor een goed getrainde fietser" volgens de fietserbond) kan op zich wel, maar om dan 21 km/u te rijden moet je wel met een bakfiets onderweg zijn.
Omgekeerd zou de gemiddelde e-biker slechts 100 kCal scoren dus slechts 1/7 van de gewone fietser. Dat is dan ook 1/7 van 194 W, afgerond 28W. Zelfs voor de gesuggereerde "maximale ondersteuning" lijkt dat dan wel weer heel erg weinig.
Hehe. De Hartstichting houdt het op 400 kCal/u voor de "e-biker met gemiddelde ondersteuning". Dat zou dan rond 110 W zelf geleverd vermogen zijn. OK, dat lijkt me dan weer te veel. Het is ook niet makkelijk om het goed te doen Wink ...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Koga Miyata FP Chromo - Optima Baron - Optima Orca - HP Gekko 20 FX
Antwoord }


Berichten in dit topic
RE: RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zijn flink minder gaan bewegen - door Tijanus - 22-Mar-2024, 12:37 AM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Om nog even verder ...datakneder — 11:17 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Ik heb nog nooit pro...Gideonaut — 10:43 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Wij hebben gelukkige...Hardloper — 10:31 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Om nog even verder O...Merijn — 10:28 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Volgens mij begreep ...365cycle — 10:14 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige de...Hardloper — 10:09 PM
Uit de media ligfiets nieuws
In aflevering 4 va...quattrovelootje — 09:37 PM
Medeliggers onderweg
Vanmiddag kwam ik Br...Hoekie — 09:36 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Informatieve, goed...datakneder — 09:15 PM
nieuwe questpiloot
bedankt voor alle le...charhof — 08:42 PM
nieuwe questpiloot
Welkom Charles! Alv...365cycle — 08:05 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De lupine accu aange...365cycle — 08:01 PM
[split] Nieuw of tweedehands? Ik ben we...
Als voorbeeldje ev...365cycle — 07:55 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Veel mbb fietsen heb...Merijn — 07:44 PM
Uit de media ligfiets nieuws
In aflevering 4 van ...De tovenaar — 06:34 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Mooie aflevering. ...Tom Fekkes — 06:19 PM
Alve's minivizier
Hoekie — 06:01 PM