Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zijn flink minder gaan bewegen
#27
Bij ons werkt de financiele stimulans van de baas om naar het werk te fietsen best goed, maar alleen als het weer mooi genoeg is. De stalling staat sinds deze week weer helemaal vol. De mooiweerfietsers doen ook weer mee en niet alleen die handvol die hards.

Ik heb het bewegen, fietsen naar het werk fysiek en mentaal echt nodig. Hier de straat uit kom ik langs de sportschool en daar kun je heel mooi van achter het raam naar buiten kijken terwijl je op de spinningbike zit.

Zoonlief van 14 is heeft vandaag 26 km op een gewone fiets gereden heen en weer, en dan moest ie ook nog een uurtje naar de sportschool voor de rest van zijn lijf. Er is nog hoop.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt
#28
(21-Mar-2024, 09:48 PM)PieterTrapt schreef:
(21-Mar-2024, 09:29 PM)LigfietsWilsum schreef: Efficiency 20%. Dus maar 160 Watt effectief beschikbaar.

He wat goed. Is dit de sleutel tot het raadsel? 160 Watt kun je inderdaad leveren, zegt de Fietsersbond

Fietsersbond website schreef:100 watt is een inspanning die elke fitte volwassene en jongere probleemloos een uur kan volhouden.  75 watt is een inspanning waarmee ouderen aan de norm gezond bewegen voldoen en voor fitte jongeren en volwassen een rustige inspanning. 150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden. Van een uur 200 watt trappen wordt een goed getrainde fietser lekker moe. En 250 watt trappen is voor een goed getrainde fietser voluit fietsen en net een uur vol te houden.

Dus inderdaad, 160 Watt "op de trapas" betekent dat je 5x160 = 800 Watt verstookt.

Applaus voor Datakneder voor het signaleren van het probleem, en voor LigfietsWilsum voor de oplossing. applause


Dat is inderdaad de kern van het probleem, al vind ik de gemelde getallen nog steeds discutabel. De effciëntie van de 'menselijke motor' is bij de meesten wel iets hoger dan 20%, als je geluk hebt in de 'genetische loterij' (dit is een van de minste 'trainbare' zaken in het fietsen) kan het wel 26% zijn. De meesten zitten daar net iets onder. Luie rekenaar als ik ben ga ik meestal uit van 24%, omdat dan 1 J output = 1 Cal input. We zijn tenslotte grotendeels verwarmd water, of zoiets Wink .

Met die 1J - 1Cal kom je op 194 W effectief vermogen voor de 700 kCal per uur waarde. Dat ("lekker moe worden voor een goed getrainde fietser" volgens de fietserbond) kan op zich wel, maar om dan 21 km/u te rijden moet je wel met een bakfiets onderweg zijn.
Omgekeerd zou de gemiddelde e-biker slechts 100 kCal scoren dus slechts 1/7 van de gewone fietser. Dat is dan ook 1/7 van 194 W, afgerond 28W. Zelfs voor de gesuggereerde "maximale ondersteuning" lijkt dat dan wel weer heel erg weinig.
Hehe. De Hartstichting houdt het op 400 kCal/u voor de "e-biker met gemiddelde ondersteuning". Dat zou dan rond 110 W zelf geleverd vermogen zijn. OK, dat lijkt me dan weer te veel. Het is ook niet makkelijk om het goed te doen Wink ...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
#29
Er zit één belangrijk verschil tussen die E-biker en de gewone fietser; een gewone fietser piekt vaak zat op 300 of 400W als ie een beetje doortrapt. Dat explosieve vermogen hoef je op een E-bike letterlijk nooit te leveren, maar de warmteproductie blijft na het leveren van die energie wel even op gang - je efficiency loopt terug.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , Hoekie , Tijanus
#30
Ik heb van het weekend nog bewogen.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT , 365cycle
#31
(21-Mar-2024, 09:29 PM)LigfietsWilsum schreef: Efficiency 20%.
Dus maar 160 Watt effectief beschikbaar.

LOL!!
Efficiency is zoals anderen ook al zeggen rond de 25%, alleen kwam ik dan op 200W uit, en dat is nog wat veel voor 21 km/u. Smile
Dus had ik de efficiency maar wat teruggeschroefd naar 20%, dan kwam het beter uit. Tongue
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , PieterTrapt , Hoekie
#32
Ik lees hier over de elektrische schoen

Wink Het houdt niet op, niet vanzelf....

Big Grin
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle , Hardloper
#33
Zitten we in de tweede helft van maart?

Ik hoop tenminste dat dit een 1 april grap is.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , 365cycle , Hardloper
#34
(22-Mar-2024, 02:02 PM)Willeke_IGKT schreef: Zitten we in de tweede helft van maart?

Ik hoop tenminste dat dit een 1 april grap is.

Ha ha, je zou het wel zeggen!
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#35
(22-Mar-2024, 12:15 PM)PieterTrapt schreef: Ik lees hier over de elektrische schoen

Wink Het houdt niet op, niet vanzelf....

Big Grin
Hee cool. Zou je 'm ook kunnen opladen door meer energie te gebruiken terwijl je langzamer loopt? Big Grin
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
Volgens mij AI, als je bedenkt dat wij kracht zetten op de zool om vooruit te komen, dan kan iets met wielen die kracht niet op de straat overbrengen bij normaal lopen. Het kan hooguit een soort rolschaats zijn, maar dan zitten er wel weer veel wielen onder en dat geeft weer veel weerstand.
e-Orca 0099, ICE Adventure HD
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , 365cycle , Willeke_IGKT
#37
Nog even en we lijken allemaal op Stephen Hawking, maar dan een stuk dommer. ?

(21-Mar-2024, 08:54 PM)datakneder schreef:
(21-Mar-2024, 08:41 PM)voodoo schreef: Dat is inderdaad een denk en rekenfout ;-)

Ja dank je wel thumb 

Is er iemand die mij dan ook wil vertellen waar het fout gaat?

Het antwoord is al gegeven, je miste het rendement.
Stop making sense
Antwoord }
Bedankt door: PieterTrapt , Willeke_IGKT
#38
(21-Mar-2024, 11:00 PM)Jeroen S schreef: Zoonlief van 14 is heeft vandaag 26 km op een gewone fiets gereden heen en weer, en dan moest ie ook nog een uurtje naar de sportschool voor de rest van zijn lijf. Er is nog hoop.

Ik zou best wel zo' n sportieve handbike willen om ook de arm spieren voldoende te belasten. En niet alleen maar de benen.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Hardloper, die handbikes komen regelmatig langs op marktplaats, kwestie van bieden.

En dan hard werken om conditie op te bouwen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper
#40
(22-Mar-2024, 07:19 PM)Hardloper schreef: Ik zou best wel zo' n sportieve handbike willen om ook de arm spieren voldoende te belasten. En niet alleen maar de benen.

Mooi karretje. Maar mijn wielrennersarmpjes leveren met moeite 20% van het vermogen van mijn benen, dus erg snel zou ik er niet mee gaan, en qua (cardio) conditietraining helpt het dan ook niet. Het zou puur voor spieropbouw voor de armen zijn dan. En ja, dat is dan weer extra gewicht bij het fietsen, dus de 'weight weenie' in mij past bij deze even.
Is een elliptigo dan geen betere optie? (Dat vereist al iets meer van de rest van het lichaam, maar primaire krachtbron blijven de benen).
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hardloper
#41
@Willeke_IGKT op dit moment heb ik andere prioriteiten om er geld in te stoppen.
@Tijanus zo'n 'elliptigo' heb ik 1x in mijn leven iemand zien gebruiken in mijn buurt. En had ze toevallige ook al gezien op internet. Maar vind ze nog best duur. Dus interesse verdween.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#42
(24-Mar-2024, 10:17 PM)Hardloper schreef: @Tijanus zo'n 'elliptigo' heb ik 1x in mijn leven iemand zien gebruiken in mijn buurt. En had ze toevallige ook al gezien op internet. Maar vind ze nog best duur. Dus interesse verdween.

Ik heb een M-SUB, die is verhoudingsgewijs goedkoop en heeft normale fietsonderdelen.

De aanschaf is hoog én het onderhoud van zo'n Elliptigo is ook nog eens flink duur. Het zijn van die specifieke onderdelen.

De M-SUB kwam te koop, omdat de eigenaar een dure reparatie van zijn Elliptigo moest betalen. Om die rekening te kunnen betalen verkocht hij dus de M-SUB.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#43
(24-Mar-2024, 10:23 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb een M-SUB, die is verhoudingsgewijs goedkoop en heeft normale fietsonderdelen.

En je hebt geen last van zadelpijn, als ik het goed zie.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#44
Ik ben nog niet zo overtuigd door de die M-SUB. Ik zou bijna een mountainbike kopen en dan die speciale trappers erop. En zadeltje weg en klaar is je M-SUB.
En ik lees:
ElliptiGO® MSUB - bij Run2GO | De Elliptigo specialist schreef:Door de ‘pittige’ training voor de bovenbenen ook ideaal als alternatieve training voor onder andere voetbal, wielrennen, schaatsen en skiën.
Zo af en toe schrik ik van mijn bovenbenen. Dus die hoef ik echt niet extra te trainen. Die zijn volgens mij bij mij al behoorlijk stevige.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#45
(24-Mar-2024, 11:01 PM)Hardloper schreef: Ik ben nog niet zo overtuigd door de die M-SUB. Ik zou bijna een mountainbike kopen en dan die speciale trappers erop. En zadeltje weg en klaar is je M-SUB. 

Zo af en toe schrik ik van mijn bovenbenen. Dus die hoef ik echt niet extra te trainen. Die zijn volgens mij bij mij al behoorlijk stevige.

De M-sub is wel iets anders. Dan moet je ook een hoger stuur op die mountainbike zetten, je staat namelijk behoorlijk rechtop. De M-sub heeft ook een 'kooipedaal', zodat je voeten er niet af kunnen schieten.

Nu word ik wel nieuwsgierig.....welke omtrek hebben jouw bovenbenen dan, als je ervan schrikt?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#46
Volgens mij heb ik hier weleens een foto getoond. Maar het valt ergens wel mee, maar aan de andere kant. Ze zijn lekker gespierd. Doe al heel lang duursporten.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
Misschien een apart topic.

-Wat is de omtrek van je bovenbenen?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#48
Ik denk dat de omtrek van iemands bovenbenen niet relevant is voor dit forum en dat het beter is om het te laten rusten. Zeker geen nieuw draadje voor aanmaken.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#49
(25-Mar-2024, 10:39 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik denk dat de omtrek van iemands bovenbenen niet relevant is voor dit forum en dat het beter is om het te laten rusten. Zeker geen nieuw draadje voor aanmaken.

Op de hangplek mag het toch over van alles en nog wat gaan?!

Het is wel fietsgerelateerd. Kijk maar naar die topsprinters die hebben echt mega bovenbenen.

Ik vind het nog wel een interessant topic. 

Je sprinttopsnelheid t.o.v. de omvang van je bovenbenen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#50
Als het niet is om een bepaald forumlid uit te dagen kan het.
Begin het met je eigen informatie en laat het aan anderen of ze wel of niet willen reageren.

Mijn ervaring met bovenbeen omvang heeft meer te maken met overgewicht en genen die de bovenbenen preferen in plaats van de buik.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#51
(26-Mar-2024, 07:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Je sprinttopsnelheid t.o.v. de omvang van je bovenbenen.


Tijdens het wk baansprinten in Apeldoorn is er zelfs een item van gemaakt:
Het wk bovenbeen omtrek.

De omtrek van je bovenbenen zegt veel over je aanleg voor de soort spieren, de mate van training, de mate van conditie en ook wat voor soort fietsen (interval of duur) je goed ligt.

Niels, tijdrijder, van der Wal

De verrijking zit in de beperking
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#52
(26-Mar-2024, 07:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Het is wel fietsgerelateerd. Kijk maar naar die topsprinters die hebben echt mega bovenbenen.
Klopt, bij sommige is het echt belachelijk. Bij Robert Förstemann bijvoorbeeld, ik geloof dat hij 86cm bovenbeenomtrek heeft.

(26-Mar-2024, 07:30 AM)Wim -de roetsende schreef: Ik vind het nog wel een interessant topic. 

Je sprinttopsnelheid t.o.v. de omvang van je bovenbenen.
Ik vind het minder interessant, want voor ons is het een stuk minder relevant dan voor een rennen op een TT- of baanfiets. Gezien de luchtweerstand echt een enorm deel van de totale weerstand gaat bepalen op het moment dat je op een rechtopfiets zit, moet je absolute vermogen ronduit enorm zijn om een hoge topsnelheid te kunnen realiseren. 

Als je puur naar een plotselinge krachtsexplosie kijkt kan ik veel renners - ook profrenners die Tour de France rijden - denk ik wel verslaan, maar in het dagelijks verkeer gebruik ik dat type kracht eigenlijk alleen om plotseling heel fel te accelereren, en dan duurt het maar een paar seconden. De laatste keer dat ik >1800W in m'n data had zitten was dat om vanuit stilstand voor een stinkscootertje te kunnen schieten.

Wil je in een velomobiel een hoge sprinttopsnelheid hebben, dan moet je vooral heel goed kunnen timen en láng een vrij stevig vermogen trappen om vooral te blijven versnellen. Dit filmpje vind ik daarvan nog altijd een prachtig voorbeeld:



Pas tegen de 70 km/h gaat het vermogen een keer over de 300W, en daarna pas tegen de 80 naar 600W. Wat ik er vooral indrukwekkend aan vind is hoe lang hij een behoorlijk hoog vermogen vast weet te houden - dik 450W aan 30 seconden vind ik niet zo heel indrukwekkend, maar waarschijnlijk reed hij ruim voor de laatste 30 seconden al flink in het rood.
En als je Sven Kroll z'n bovenbenen dan bekijkt... ik denk dat ik de beachcontest wel van 'm ga winnen Tongue

Dat wat hier zichtbaar is, is maar heel weinig explosief vermogen en vooral heel veel duur-power. Korte duur, maar geen typische super fast twitch. 
Het type spier waar je benen heel dik van worden zie je namelijk hier in actie. 
En zomaar even tussendoor: Zowel Tom Aspinall als Eddie Hall vind ik hele toffe lui. Echte sportmannen die zichzelf niet al te serieus nemen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , DanceRaven


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 24 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Thuisgekomen waarvan...Martin van Mourik — 07:23 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Er maar geen vervolg...Fietsbennie — 06:49 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
- Er lijkt speling...Lopopodium — 04:05 PM
XL Hotspot in 3d-print
In een Ligfiets&...Hardloper — 04:02 PM
XL Hotspot in 3d-print
Ja ik heb ook jaren ...twilwel — 03:37 PM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een ...Hardloper — 11:45 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Wat een afschuwelijk...Atrike — 11:15 AM
Remlicht schakelaar
Ik denk te weten h...Hoekie — 10:52 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Inderdaad heel hefti...365cycle — 10:35 AM
Remlicht schakelaar
Na een storing bij...365cycle — 10:31 AM
Nieuwe Strava API policy update breekt ...
En hoe is dat ande...365cycle — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die hard...ZoefZoef — 09:34 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Oei, mogelijk een dw...ZoefZoef — 09:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Zoefzoef, die harde ...Jeroen S — 08:59 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
gemeente Kapelle ver...LigZeeuw — 08:51 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Volgens mij zou de d...Jeroen S — 08:48 AM
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
Las het toevallig va...ZoefZoef — 07:58 AM