Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Open en gesloten tweewielers.
#20
(25-Jan-2024, 02:45 PM)Raymond schreef:
(25-Jan-2024, 01:19 PM)365cycle schreef: Ja, het kost een berg geld, maar je hoort mij niet klagen, hoewel ik een open ligger persoonlijk en vanuit praktisch oogpunt nieuw niet snel de investering waard zal vinden.

Dat hangt denk ik van de casus af, en of je alles als een investering zou moeten zien. 

Toen ik na een uitstapje in de bergen in 2020 weer in Nederland aan het werk ging en weer een ligfiets voor woon-werkverkeer wilde heb ik besloten tot een hagelnieuwe open ligger. Mijn woon-werkverkeer zou 17 km enkel worden, maar huurde tijdelijk een huis en wist dat het waarschijnlijk nog een paar km langer zou worden als ik een koophuis gevonden had (inmiddels is het 19 km). Dat is een afstand waar een velomobiel niet veel sneller zou zijn. Zeker in de zomer is het heerlijk om open te fietsen. Daarnaast is een nieuwe open ligger significant goedkoper. In de 40-45 minuten dat ik op de fiets maakt het niet uit wat voor weer het is, ik kom altijd (nog) warm aan op mijn werk. Nat maakt niet uit, want douchen doe ik sowieso.

Als je in alle weersomstandigheden wil fietsen stelt dat wel wat extra eisen aan de fiets.
- Ik wilde goede verlichting
- Ik wilde geen geklooi met opladen, dus een goede naafdynamo
- Ik wilde verder minimaal onderhoud

Mogelijk had ik een tweedehands kunnen vinden met die eisen, of ombouwen. Gezien de parallele zoektocht naar een koophuis en genoeg andere klusjes in het vooruitzicht heb ik besloten gewoon een nieuwe te kopen. Die fiets kan weer jaren mee, en dan maakt 

Zo ben ik op afmontage met B&M, SON dynamo, Rohloff naaf en BB7 gekomen. Tot voor kort smeerde ik frequent met Squirt, waardoor je ook nooit je ketting hoeft schoon te maken én de ketting lang meegaat. 

Hieronder ook nog een leuk topic aansluitend bij dit onderwerp.
Voor welke opeen tweewieler heb jij gekozen en waarom?

Hoi Raymond,

Bedankt voor je reactie. 

Ik herken me in het andere klusjes in het vooruitzicht. 
Vanuit mijn persoonlijkheid ben ook nog een iemand die er meer klusjes bij verzint onderweg. 

Het gaat ook niet perse alleen om het geld of het te zien als een investering.
Uiteindelijk gaat het om lekker onderweg naar werk mijn hersenen te laten ontspannen. 

Het dreigt door mijn eigen toedoen ook een beetje een topic te worden over de fiets industrie en marges, wat niet mijn bedoeling is.
Ik werk al 18 jaar met plezier in de fietsen van onderhoud tot productie.
Ik heb de fijnste collega's getroffen en zou nergens anders mijn inkomen mee willen verdienen.

Ik heb gewoon last van beroepsdeformatie als ik naar de producten van concullega's kijk.

(25-Jan-2024, 08:43 PM)Jeroen S schreef: Als je heel veel hetzelfde maakt, wordt het stukken goedkoper en van ligfietsen worden er nu een keer niet heel veel gemaakt. Dikke kans dat de pinarello's ook gewoon ergens uit het oosten komen, net als zo veel andere fietsen. Grote aantallen, bij sommige producten bizarre winstmarges, waarmee je dan weer heel veel in marketing kunt stoppen. En soms buitengewoon domme klanten die daar nog intrappen ook. Zie absolute black derailleurkooitjes met extra grote wieltjes voor slechts 700 dollar.

Ontwikkelkosten moet je ook meerekenen. Je moet wel het allemaal maar maken, misschien nog een paar prototypes knutselen en uitproberen. Dan moet het nog ergens gemaakt worden, en als je er meer dan 1 wilt, misschien een lasmal maken, of 10 (gokje) carbon malletjes enzovoorts. Kost ook allemaal tijd en geld.
Als je 10 frampjes laat lassen ergens in het oosten, hangt daar en ander prijskaartje per stuk aan dan aan 10.000 stuks. 

De meeste bouwers hier waren en zijn 1 persoons bedrijfjes. Daarbij doet 1 persoon alles. En dan met een relatief geringe winstmarge. Veel geld voor marketing zit er niet in. Commercieel volgens mij het grootste succes was Optima ligfietsen, maar die hadden op een gegeven moment de dalende verkooplijn wel door, net als de optie om met andere fiets gerelateerde producten veel meer geld te verdienen. Dus die doen E bikes.

Ik ken simpelweg niet alle factoren. Van de sommige productietechnieken heb ik meer kennis waardoor ik daarover wat meer durf te zeggen. 

Optima is een leuk bedrijf dat uitblinkt in de productie, ze maken nu de Lovens Cargobike en Dutch id.

Kwam deze gebruikte Bachettas tegen;

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/l...6-217-1338

https://www.kleinanzeigen.de/s-anzeige/b...d6359f898c

Wat me aanspreekt is de afwezigheid van kettingbuizen en slechts een kettingrol. 


Er staan ook een paar Nazca Fuegos op marktplaats. Die zien er op het eerste gezicht fijn uit om wat sneller op te touren met bagage.
Zou je met de fuego in minder dan een uur 30km kunnen afleggen? 

Verder is er nog een m5 lowracer die erg efficiënt lijkt waarvan ik me afvraag of ik mezelf daarmee prettig zou voelen in het verkeer.

Elan heeft een blauwe test Fujin staan die me ook best fijn lijkt om te forenzen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Berichten in dit topic
Open en gesloten tweewielers. - door Agnillev - 24-Jan-2024, 12:15 AM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Agnillev - 24-Jan-2024, 10:52 AM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Bob Hagendijk - 24-Jan-2024, 11:47 AM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Agnillev - 24-Jan-2024, 09:12 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Hardloper - 24-Jan-2024, 10:02 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Agnillev - 24-Jan-2024, 10:49 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Hardloper - 25-Jan-2024, 10:22 AM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Bob Hagendijk - 24-Jan-2024, 10:56 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Agnillev - 25-Jan-2024, 12:11 AM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door 365cycle - 25-Jan-2024, 01:19 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Raymond - 25-Jan-2024, 02:45 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Agnillev - 25-Jan-2024, 08:52 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Raymond - 24-Jan-2024, 01:48 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Agnillev - 24-Jan-2024, 06:11 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Hardloper - 24-Jan-2024, 11:06 AM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door martinus - 24-Jan-2024, 01:25 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Frutsel - 25-Jan-2024, 10:19 AM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Agnillev - 25-Jan-2024, 08:25 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door Jeroen S - 25-Jan-2024, 08:43 PM
RE: Open en gesloten tweewielers. - door melle z - 26-Jan-2024, 04:39 PM

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Welke motor in QV?
En misschien nog e...bucovaina — 02:40 PM
Welke motor in QV?
Zo'n bafang motor sl...Gideonaut — 02:36 PM
Alve's minivizier
Ik vroeg mij ook a...Hoekie — 02:35 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Ik wilde het niet pr...bucovaina — 02:35 PM
Welke motor in QV?
Ik vermoed dat het d...bucovaina — 02:31 PM
Alve's minivizier
Ik heb bergen van di...Gideonaut — 02:29 PM
Welke motor in QV?
Ik was niet helemaal...Hoekie — 02:26 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
1 topic voor advies ...Bob Hagendijk — 02:16 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, s...bucovaina — 02:04 PM
nieuwe questpiloot
Heb je toevallige ...charhof — 02:02 PM
Welke motor in QV?
Dat is een lastige, ...Hoekie — 01:39 PM
Nieuw hier!
Alleen waarom nog ...Wim -de roetsende — 01:31 PM
Alve's minivizier
Geen commentaar. I...Wim -de roetsende — 01:29 PM
[split] Welke motor in QV? - Met een 50...
Waarom is dit gespli...Wim -de roetsende — 01:28 PM
Welke motor in QV?
En misschien nog een...Willeke_IGKT — 01:21 PM
Welke motor in QV?
Op de rijbaan, sta...Hoekie — 01:13 PM
Welke motor in QV?
Dubbel post. Dit top...Hoekie — 12:54 PM