Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Pedaalasverlengers
#1
Vanwege wat gesukkel met heup, benen en knieen, her en der wat informatie gevraagd en gezocht wat er eventueel gedaan kan worden om de last (wat) te verlichten.
Van diverse (lig)fietsers kreeg ik de tip om pedaalasverlengers te proberen. En die blijken dus niet zo makkelijk te verkrijgen in Nederland!

Wel al wat online gevonden, o.a. bij Kneesavers, waar een setje zo'n 45 dollar kost (excl. verzendkosten) en ook Amazon heeft een kleine collectie. Maar ik ben nog iemand zonder creditcard en zonder paypal rekening.

Op een gegeven moment bij M-gineering een setje gevonden voor 17,50 euro (excl. verzendkosten). Dus die besteld (hebben een lengte van 20mm) en behoorlijk snel na betaling ontvangen.

Vandaag gemonteerd en met wat geluk morgen of begin volgende week eens uitproberen. Benieuwd of het inderdaad verlichting van de klachten geeft.

Wordt vervolgd...

[Afbeelding: 23561415_373929863040541_890264481046512...e=5A950A39]

[Afbeelding: 23519242_373929866373874_663488847989799...e=5A94C1AA]

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ben heel benieuwd! Heb ook naar die van M-gineering zitten kijken voor op mijn Union racefiets omdat die nog ouderwetse rechte cranks heeft waardoor ik steeds met mijn hielen en enkels ertegen aan zit. Irritant en slecht voor mijn sokken en schoenen...
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ik ben ook benieuwd of dit helpt. Ik had er nog nooit van gehoord,
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Wat heb je nou precies gekocht? Dat kleine zwartje dingetje met de tekst 'Jtek Q+', zodat je voeten twee centimeter verder naar buiten staan?
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ben echt benieuwd! Ik hoor anders van ligfietsers (en bijna nog meer van VM-rijders) eigenlijk altijd vooral een streven naar zo smal mogelijke cranks (kleine Q-factor), dus vind ik het interessant om eens een keer van iemand te horen die "de andere kant op" gaat...
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra
 
Antwoord }
Bedankt door:
#6
(16-Nov-2017, 06:19 PM)Lopopodium schreef: Wat heb je nou precies gekocht? Dat kleine zwartje dingetje met de tekst 'Jtek Q+', zodat je voeten twee centimeter verder naar buiten staan?

Het gaat inderdaad om die kleine zwarte dingetjes.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(16-Nov-2017, 07:11 PM)emgaron schreef: Ben echt benieuwd! Ik hoor anders van ligfietsers (en bijna nog meer van VM-rijders) eigenlijk altijd vooral een streven naar zo smal mogelijke cranks (kleine Q-factor), dus vind ik het interessant om eens een keer van iemand te horen die "de andere kant op" gaat...

Vooral op BROL veel positieve ervaringen van mensen met een heup of knie probleem die baat hebben bij een wat grotere Q-factor.

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door: emgaron
#8
errr...wat is de Q factor?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(17-Nov-2017, 12:38 AM)amararock schreef: errr...wat is de Q factor?

Hier wat uitleg over de Q factor:
https://www.sheldonbrown.com/gloss_q.html

Huidige fietsen:
Trident Stowaway -/- Surly Disc Trucker -/- Speedliner (M5) 28/20

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Got it. thanx

Interessant of dat helpt...
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Q-factor.  De "Q" staat voor "quack of kwaken", een verwijzing naar de brede stand en de waggelende gang van eenden.

Volgens Sheldon Brown onder “tread” :  https://www.sheldonbrown.com/gloss_tp-z.html#tread

De zijdelingse afstand tussen de pedaalbevestigingspunten op een crankstel. Voor de meeste fietsers, hoe smaller het “loopvlak”, hoe beter. Wanneer we lopen, vallen onze voetafdrukken bijna in een rechte lijn onder het zwaartepunt van onze lichamen.

Wanneer we fietsen, dwingt het "loopvlak" onze voeten om hun kracht verder uit elkaar te duwen, dan waarvoor ze zijn ontworpen. Sommige theoretici geven dit de schuld voor knie- en heupproblemen die sommige fietsers ervaren, maar de jury is er nog steeds mee bezig.

Een breder "loopvlak" zorgt ook voor een grotere zijwaartse kracht bij het trappen uit het zadel, dus moet de rijder meer kracht van het bovenlichaam uitoefenen tijdens het rijden en dansend op de pedalen.

En een breder "loopvlak" vermindert de pedaal-bodemvrijheid wanneer de fiets overhelt in een krappe bocht. Einde citaat.

Ik fiets het prettigst op een fiets met een kleine Q-factor.

Piet.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Wie is online?
Momenteel 5 bezoekers online. [Complete Lijst]
» 1 leden | 4 Gasten
Avatar

Nieuwe berichten
SPAM
Is al de derde deze ...ErikvanD — 07:56 AM
SPAM
Fftty126 heeft ons g...Wim -de roetsende — 07:48 AM
Nazca Fuego with front suspension?
Do you think that th...Nino Coutinho — 04:55 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij dat mijn...Roepers — 09:43 AM
Even an absolute beginner has to start ...
Leuk en spannend. ...Wim -de roetsende — 11:35 PM
Even an absolute beginner has to start ...
Ik snap dat je de ko...GertBr — 11:34 PM
Even an absolute beginner has to start ...
Schoenen met SPD pla...TvWijk — 09:40 PM
Railligfietsen
Nu ook op industries...Roepers — 09:29 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...GertBr — 07:57 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Dat is idd wel veel ...ErikvanD — 10:35 PM
Piepen en kraken
De schokdemper is vo...ErikvanD — 10:34 PM
Piepen en kraken
Het draaipunt van de...Lopopodium — 10:21 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Huidige model is erg...Wim -de roetsende — 10:03 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Ik bedoel het huidig...ErikvanD — 09:46 PM
Iemand ervaring met Jouta en Greenspeed?
Bedoel je een modern...Wim -de roetsende — 09:06 PM
Kennen jullie deze al? MeWe ligfiets gr...
Ik ben al lid :-)Wim -de roetsende — 09:02 PM
Piepen en kraken
Kan het het draaipun...ErikvanD — 08:14 PM