Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Leve de ligsport
Sorry voor de titel, oud grapje uit de middelbare school toen ik bij de gymnastiekles liever in het gras lag dan achter een bal aanholde.

Na lange tijd ben ik mij ook weer eens aan het oriënteren op een nieuwe ligfiets. Jaren geleden heb ik twee fietsen van mijn schoonvader gekregen die in zijn vrije tijd zelf ligfietsen in elkaar knutselde. Van een van die fietsen heb ik heel veel plezier gehad, totdat het frame tijdens een rit spontaan in tweeën brak. Ook veel fietsvakanties gedaan, zowel zittend als liggend. Leuk waren de vakanties op de ligfiets met een fietskar erachter en ook nog een kind in een zitje op de bagagedrager.

Na een aantal jaren thuis te hebben gewerkt, werk ik nu weer op 15 km van huis, een mooie afstand om per fiets af te leggen. Dat doe ik nu op mijn 35 jaar oude, altijd goed onderhouden Motobecane (wie kent die nog?) lichte tourfiets. Maar ik mis dat heerlijk relaxte gevoel als je plaatsneemt op de zitting van een ligfiets.

Het kriebelt dus weer. Morgen ga ik samen met mijn vrouw twee trikes uitproberen. Volgende zomer willen we weer een fietsvakantie gaan doen en dat is veel relaxter in een kuip dan op een zadel. Eens kijken of een driewieler beter bevalt dan een tweewieler. We gaan een HPV Gekko en een ICE Sprint uitproberen. En als die bevallen, dan maar eens wat centen bij elkaar harken.
Antwoord }
Bedankt door:
Nou, veel plezier met het proberen! Trike rijden is anders dan gewoon ligfietsen maar wel onzettend heel erg vreselijk leuk!

Heb zelf ook een trike in elkaar geknutseld en ben daar eerder dit jaar voor het eerst kort mee op fietsvakantie geweest. Zie mijn blog: https://erikfietst.com/2018/06/09/naar-d...terugblik/ Ook met een trailer erachter toevallig. Volgend jaar hoop ik serieus met de fiets op vakantie te gaan. Een dag of 10 dan minimaal en weer solo. Wellicht ook in het buitenland. Of een rondje Nederland of zo. Ik twijfel nog wel of dat met de trike/ligfiets/gewone fiets gaat zijn. Maar gelukkig hebben we nog even Wink
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Oct-2018, 01:06 PM)ErikvanD schreef: Nou, veel plezier met het proberen! Trike rijden is anders dan gewoon ligfietsen maar wel onzettend heel erg vreselijk leuk!

Heb zelf ook een trike in elkaar geknutseld en ben daar eerder dit jaar voor het eerst kort mee op fietsvakantie geweest. Zie mijn blog: https://erikfietst.com/2018/06/09/naar-d...terugblik/ Ook met een trailer erachter toevallig. Volgend jaar hoop ik serieus met de fiets op vakantie te gaan. Een dag of 10 dan minimaal en weer solo. Wellicht ook in het buitenland. Of een rondje Nederland of zo. Ik twijfel nog wel of dat met de trike/ligfiets/gewone fiets gaat zijn. Maar gelukkig hebben we nog even Wink

Leuk verslag! Veel bekende plekken op de foto's. Heb je bij het Biesboschmuseum nog de waterzuivering met wilgen gezien? Dat is een innovatie van mijn hand.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
Nope, ik mocht mijn fiets daar niet veilig stallen en ben dus doorgereden... Afgelopen weekend er nogmaals langs gekomen maar toen had ik ook geen tijd om het te bezoeken. We zijn weleens bij het oude BB museum geweest met de kids en ik zei toevallig van de week nog tegen mijn vrouw dat we wel een keer met de kids naar het nieuwe konden gaan. Staat dus nog op de planning en ik zal er zeker op letten!
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Oct-2018, 03:05 PM)ErikvanD schreef: Afgelopen weekend er nogmaals langs gekomen

Ik zie een pontje in jouw route die ik nog niet kende, de oversteek naar Lage Zwaluwe.
Vaart deze geregeld, of zoals sommige ponten (gelukkig een uitzondering) eens in de zoveel uur? En kan je gewoon adhoc aan boord een kaartje kopen, of moet je moeilijk doen door vooraf ergens een kaart te halen?
Antwoord }
Bedankt door:
https://www.leeuweveerke.nl/

Deze vaart van eind april tot eind oktober en je kunt ter plekke bij de schipper dan wel in Lage Zwaluwe (met pin) een kaartje kopen. In Lage Zwaluwe staat een zeecontainer met kassa, koffie, soep, broodjes etc. Best goed geregeld. Het vaart niet echt op vaste tijden maar tussen 10:00 en 17:20 uur. Ruwweg om de 40 minuten maar dat kon wat variëren afhankelijk van de drukte zei de schipper. Leuk pontje, volledig elektrisch.
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Oct-2018, 04:13 PM)ErikvanD schreef: Ruwweg om de 40 minuten maar dat kon wat variëren afhankelijk van de drukte zei de schipper. Leuk pontje, volledig elektrisch.

Ah, dat is nog wel uit te zitten als je nèt de boot hebt gemist.
Ik ga dit pontje onthouden voor volgend jaar. Ondertussen is mijn fiets voor de winterstalling al in het oost'n van het land en heb ik daar al wat tochtjes gemaakt.
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Oct-2018, 04:18 PM)Lopopodium schreef: Ondertussen is mijn fiets voor de winterstalling al in het oost'n van het land en heb ik daar al wat tochtjes gemaakt.

je boft maar met twee startpunten. Het westen heb ik niet veel van gezien. Alleen Enkhuizen, Amsterdam en ik ben een keer vanuit Nijkerk naar Rotterdam geweest. Maar dit allemaal met de Gazelle of eerdere stadsfietsen.
gr. Fietsbennie

Antwoord }
Bedankt door:
Sorry voor de titel, oud grapje uit de middelbare school toen ik bij de gymnastiekles liever in het gras lag dan achter een bal aanholde.

Ik voeg ligsport toe aan mijn middelbare schoolsporten:
Diepzee-dammen
Hoogsprinten
Kogel koppen
Discus happen

Niels, ligsporter, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
(12-Oct-2018, 11:48 AM)Niels van der Wal schreef: Sorry voor de titel, oud grapje uit de middelbare school toen ik bij de gymnastiekles liever in het gras lag dan achter een bal aanholde.

Ik voeg ligsport toe aan mijn middelbare schoolsporten:
Diepzee-dammen
Hoogsprinten
Kogel koppen
Discus happen

Niels, ligsporter, van der Wal

Je vergeet 'Speervangen'  Big Grin
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Taifun 20"  -  Schmicking S1 Kneesit

http://roeifietsen.blogspot.nl/

Antwoord }
Bedankt door:
Je vergeet 'Speervangen'  Big Grin

Klopt. En ver stappen was voor gevorderden.

Niels, vertrapper, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
(11-Oct-2018, 11:53 AM)Atrike schreef: Morgen ga ik samen met mijn vrouw twee trikes uitproberen. Volgende zomer willen we weer een fietsvakantie gaan doen en dat is veel relaxter in een kuip dan op een zadel. Eens kijken of een driewieler beter bevalt dan een tweewieler. We gaan een HPV Gekko en een ICE Sprint uitproberen. En als die bevallen, dan maar eens wat centen bij elkaar harken.

Nou, het beviel. Wat een schitterende ervaring. Het weer werkte natuurlijk goed mee en we hebben een heerlijk ontspannen fietstocht gemaakt van dik 40 km en beide fietsen goed getest. Eigenlijk vielen de verschillen tussen de fietsen mee. De Gekko heeft een wat smallere zitting die ik wat minder comfortabel vind. Gek genoeg merkte ik niet veel van de vering in de Sprint. Op hobbelige wegen zit je in beide fietsen even hard te trillen.

De snelheid van de fietsen viel me erg mee. Tegenwind haal je gemakkelijk 20 km/uur en met wat meer inspanning met weinig wind of wind mee is 30 km/uur snel haalbaar. Heerlijk relaxed fietsen is het op zo'n trike. Ik ben verkocht. En nu maar gaan sparen...
Antwoord }
Bedankt door:
Leuk he dat trike rijden! Vering vind ik zelf helemaal niet nodig maar dat is persoonlijk... We horen en zien graag wanneer je genoeg gespaard hebt Wink
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Nieuwe berichten
Medeliggers onderweg
Vanmorgen onderweg n...Keeshond — 07:46 PM
Nieuwe lage racer van Kervelo
...Aangezien er gee...GertBr — 03:21 PM
Nieuwe lage racer van Kervelo
Via de nieuwspagina ...Lopopodium — 03:04 PM
ligfietstochtjes van Gideon
Erik mooi die foto's...gideon — 08:42 PM
Leve de ligsport
Leuk he dat trike ri...ErikvanD — 07:57 PM
ligfietstochtjes van Gideon