Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoi Hoi
#1
15 jaar geleden heb ik een tijd op een M5 shockproof 406 liggen forensen. Na drie jaar Waddinxveen-Amstelveen te hebben gezoefd ben ik van baan verwisseld en moest helaas dagelijks met de auto op pad.
Deze week ga ik een Optima Baron ophalen en opknappen.De voorvork ga ik veranderen naar 26 inch.
eindresultaat word dan een Baron 26/26  iemand heeft hier rij ervaring mee? Ik gebruik de Baron dan voor plezier niet om te forenzen maar lekker hard rijden.
ik hoor het graag 

groetjes
Antwoord }
#2
(25-Jun-2024, 12:27 AM)Aernout schreef: 15 jaar geleden heb ik een tijd op een M5 shockproof 406 liggen forensen. Na drie jaar Waddinxveen-Amstelveen te hebben gezoefd ben ik van baan verwisseld en moest helaas dagelijks met de auto op pad.
Deze week ga ik een Optima Baron ophalen en opknappen.De voorvork ga ik veranderen naar 26 inch.
eindresultaat word dan een Baron 26/26  iemand heeft hier rij ervaring mee? Ik gebruik de Baron dan voor plezier niet om te forenzen maar lekker hard rijden.
ik hoor het graag 

groetjes

Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

De Baron was mijn eerste ligfiets. Ik vond de fiets prima zoals die was. Ik ben benieuwd naar je verbouwing. Ik ga dit zeker volgen.

Van de Raptobike 20/26 hebben ook meerdere mensen een 26/26 van gemaakt. Niet iedereen is daar enthousiast over. Van de Baron heb ik het nog nooit eerder gehoord.

Grootste obstakel is volgens mij de geometrie. Die verandert behoorlijk. Of het een goed rijdende fiets wordt, door er alleen een 26-inch voorwiel in te zetten, weet ik niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Welkom hier, leuk dat je het ligfietsen weer op pakt. Ik zou adviseren om eerst even met de gewone Baron te rijden, even weer wat ervaring opdoen. Ik heb in een eigenbouw lowracer ook al eens een 26er voorwiel gezet. Na 1 rondje van nog geen kilometer om het huizenblok was ik er wel klaar mee.

Zoals Wim al schrijft verandert de geometrie behoorlijk. De stuurhoek wordt heel veel vlakker, waardoor de fiets heel goed rechtdoor wil, maar in bochten een punt heeft waarop het stuur ineens verder instuurt, hij klapt om. Wheelflop in het engels. Ik vond dat gedrag zeer onprettig.
Verder moet je heel lange benen hebben om de trappers nog voorbij aan het voorwiel te hebben. Met zo'n 180cm zitten ze naast het voorwiel op bepaalde punten in de trapcirkel. Dat is knap vervelend, want dan kun je niet meer verder sturen.
Als je zo'n groot voorwiel 5cm naar rechts (of links) stuurt maak je een veel kleinere stuurhoek dan als je een 20 inch voorwiel 5cm instuurt. Klinkt onlogisch, maar het klopt wel. Gevolg is dat je veel minder kun insturen voordat je wiel de ketting raakt.

Met een gewone Baron, zeker als de onbelaste ketting boven het voorwiel loopt, kun je iedere fietspad bocht wel halen, met zolang je niet omvalt. Met een 26er voor kun je dat wel vergeten, enof moet je veel harder rijden om meer te hangen in de bocht en minder te sturen.

Mensen die er wel gelukkig mee worden zijn vaak lang, 190 of meer. Ik ben 182 cm en heb het idee van een lowracer met groot voorwiel wel afgeschreven. 451, de grote 20 inch is de max voor mij.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Willeke_IGKT
#4
(25-Jun-2024, 06:30 AM)Wim -de roetsende schreef:
(25-Jun-2024, 12:27 AM)Aernout schreef: 15 jaar geleden heb ik een tijd op een M5 shockproof 406 liggen forensen. Na drie jaar Waddinxveen-Amstelveen te hebben gezoefd ben ik van baan verwisseld en moest helaas dagelijks met de auto op pad.
Deze week ga ik een Optima Baron ophalen en opknappen.De voorvork ga ik veranderen naar 26 inch.
eindresultaat word dan een Baron 26/26  iemand heeft hier rij ervaring mee? Ik gebruik de Baron dan voor plezier niet om te forenzen maar lekker hard rijden.
ik hoor het graag 

groetjes

Welkom op dit forum. Veel lees- en nog veel meer schrijfplezier gewenst.

De Baron was mijn eerste ligfiets. Ik vond de fiets prima zoals die was. Ik ben benieuwd naar je verbouwing. Ik ga dit zeker volgen.

Van de Raptobike 20/26 hebben ook meerdere mensen een 26/26 van gemaakt. Niet iedereen is daar enthousiast over. Van de Baron heb ik het nog nooit eerder gehoord.

Grootste obstakel is volgens mij de geometrie. Die verandert behoorlijk. Of het een goed rijdende fiets wordt, door er alleen een 26-inch voorwiel in te zetten, weet ik niet.

Hoi Wim, bedankt voor je reactie. Ik neem je advies zeer serieus en laat de fiets dan lekker 26/20 zoals hij is. lijkt me verstandiger.

(25-Jun-2024, 07:46 AM)Jeroen S schreef: Welkom hier, leuk dat je het ligfietsen weer op pakt. Ik zou adviseren om eerst even met de gewone Baron te rijden, even weer wat ervaring opdoen. Ik heb in een eigenbouw lowracer ook al eens een 26er voorwiel gezet. Na 1 rondje van nog geen kilometer om het huizenblok was ik er wel klaar mee.

Zoals Wim al schrijft verandert de geometrie behoorlijk. De stuurhoek wordt heel veel vlakker, waardoor de fiets heel goed rechtdoor wil, maar in bochten een punt heeft waarop het stuur ineens verder instuurt, hij klapt om. Wheelflop in het engels. Ik vond dat gedrag zeer onprettig.
Verder moet je heel lange benen hebben om de trappers nog voorbij aan het voorwiel te hebben. Met zo'n 180cm zitten ze naast het voorwiel op bepaalde punten in de trapcirkel. Dat is knap vervelend, want dan kun je niet meer verder sturen.
Als je zo'n groot voorwiel 5cm naar rechts (of links) stuurt maak je een veel kleinere stuurhoek dan als je een 20 inch voorwiel 5cm instuurt. Klinkt onlogisch, maar het klopt wel. Gevolg is dat je veel minder kun insturen voordat je wiel de ketting raakt.

Met een gewone Baron, zeker als de onbelaste ketting boven het voorwiel loopt, kun je iedere fietspad bocht wel halen, met zolang je niet omvalt. Met een 26er voor kun je dat wel vergeten, enof moet je veel harder rijden om meer te hangen in de bocht en minder te sturen.

Mensen die er wel gelukkig mee worden zijn vaak lang, 190 of meer. Ik ben 182 cm en heb het idee van een lowracer met groot voorwiel wel afgeschreven. 451, de grote 20 inch is de max voor mij.

Hoi Jeroen, bedankt voor de zeer duidelijke uitleg, ik heb er zeker wat aan. Zoals ik Wim ook al vermelde laat ik de voorvork voorlopig zoals hij. Als de tijd ooit komt dat mijn nieuwsgierigheid het niet langer kan bedwingen zal ik de ervaring hier zeker delen. Voor nu haal ik het plezier uit de fiets zoals hij is. Lijkt me verstandiger.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Welkom op het forum en plaats je project maar in het zelfbouw forum. Dat we kunnen meegenieten van je bouw project.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM