Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De eerste kilometers op de Taifun
#1
Hallo allemaal! Sinds vandaag ben ik de eigenaar van een Challenge Taifun, mijn eerste ligfiets. Mijn plan is om deze uiteindelijk voor woon-werk verkeer (zo'n 23 km) te gebruiken. Tijdens mijn zoektocht heb ik veel gehad aan dit forum, dank daarvoor! Eén van de tips die ik las: neem geen lowracer als eerste ligfiets. Dat is dus niet gelukt, ik kon de verleiding om een snelle fiets te kiezen niet weerstaan... Op Marktplaats vond ik een geveerde Taifun in goede staat. 

Het begin was erg onwennig. Om een beetje een gevoel te krijgen voor het wegrijden probeerde ik in de tuin de fiets steeds even een paar meter te balanceren. Dat viel niet mee! Na een kwartiertje oefenen had ik het gevoel dat ik een paar meter rechtdoor kon rijden en werd mijn tuin te klein. Ik heb de fiets in de auto gelegd en ben naar het breedste fietspad van Nederland gereden: de landingsbaan bij Vliegbasis Soesterberg. Daar begon er iets te klikken. En als het dan eenmaal klikt is het een heerlijk gevoel! Het is echt heel leuk hoe makkelijk je snelheid maakt op zo'n laag ding. 

In de middag was het tijd voor een 'echt' rondje vanaf huis. De eerste kilometer door de bebouwde kom vond ik erg spannend. Ik zwabberde toch nog een beetje en was bang dat automobilisten me niet zouden zien. Kruispunten extra rustig benaderen en extra veel oogcontact zoeken met de bestuurders dus. Eenmaal op het vrijliggende fietspad kreeg ik er steeds meer lol in. Het voelt heerlijk om met zoveel snelheid vlak over het asfalt te scheren. Na een kilometer of 15 merkte ik dat mijn gedachten af begonnen te dwalen naar andere dingen dan het fietsen. Ik begin me dus al wat zekerder te voelen, maar ik merk wel dat ik nog snel ga zwabberen. Als ik stop met trappen, of juist weer begin met trappen slinger ik, en even aan mijn neus kriebelen voelt ook ineens heel spannend. 

Een aantal andere observaties:
  • Wat een gehobbel op sommige bakstenen! En door het getril van mijn spiegel is die soms vrijwel onbruikbaar
  • Afdalen is heerlijk
  • Klimmen is zwaar! 
  • Leuk twee bladen voor, maar zonder derailleur zal ik het kleine blad nauwelijks gebruiken
  • Ik moet er erg aan wennen om mijn klapstuur wat hoger te doen als ik een scherpere bocht wil nemen
  • Terugschakelen bij het afremmen ben ik gewend, maar ik moet er aan denken deze in de lichtste versnelling te zetten om makkelijk weg te kunnen rijden
Morgen weer een rondje!
Antwoord }
#2
Welkom Trapper Pim.

Goed idee om die heel brede baan te gebruiken. Uit wat je vertelt geloof ik dat jij bij de snelle leerders hoort. De manier om nu beter te worden is fietsen, vooral gewoon gaan.
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door: Trapper Pim
#3
Vooral veel fietsen dan ontwikkel je meer handigheid, mijn eerst ligfietsritje was op een hurricane die ik toen wel naar huis moest rijden (15km ofzo), gelukkig weinig tegenliggers op het vrijliggende fietspad en geen lastige bochtjes maar spannend was het wel….
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Trapper Pim
#4
Oh, ik ben ook direct woon-werkverkeer begonnen op een lage racer, juist vanwege de afstand wil je zoiets. (Advies van Gerrit Tempelman.
En dan straks rustig opbouwen, eerst een of twee keer per week, en dan langzaam wat meer.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Trapper Pim
#5
Als je bij kruispunten je klapstuur omhoog doet dan kan je ook rechter op gaan zitten. Zeker bij onoverzichtelijke punten is dat prettig.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Trapper Pim
#6
Ga ervan uit dat "niemand je ziet", defensief rijden en een "360 graden" gewaarwording van je omgeving zorgen uiteindelijk ervoor dat je lekker door 't verkeer cq landschap kunt zoeven en dat laatste is zo heerlijk met 'n lowracer!
Veel fijn zoeven gewenst!
Antwoord }
Bedankt door: Trapper Pim
#7
Het zelfvertrouwen groeit waarschijnlijk wel, met het stijgen van de kilometers. Dan moet je op een gegeven moment oppassen niet te overmoedig te worden. Vooral in de winter als er wat ijs op het fietspad ligt ofzo.

Als Soesterberg in de buurt is, kun je daar ook leuk oefenen. Rondjes rijden, 8 jes rijden. Slalommen tussen de witte strepen.

Er vanuitgaan dat ze je wel gezien hebben is niet verstandig op zo'n lage fiets, aan de andere kant ben je wel een afwijkend ding, wat dus meer opvalt. Soms krijg je b.v. voorrang waar je dat niet hebt, omdat ze je fiets even willen bekijken. De vraag is dan soms of de auto achter de voorste die stopt dat ook door heeft.
Antwoord }
Bedankt door: Trapper Pim
#8
Bedankt voor alle bemoedigende woorden! Vanochtend nog eens 20 km gereden en ik begin me al wat zekerder te voelen. Merkte inderdaad dat het helpt om bij een kruising of korte bocht wat meer rechtop te gaan zitten. Op de rechte, vlakke stukken reed ik zonder al te veel moeite 29 km/h, wat me rechtop toch heel wat meer moeite zou kosten!

Waar ik ook nog aan moet wennen is dat je voor veel mensen een soort bezienswaardigheid bent. Ik neem maar aan dat ze allemaal jaloers zijn op mijn mooie fiets Wink
Antwoord }
Bedankt door: gideon


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Northlandvelo.NL is live
Ik heb naar tevreden...blokdoorn — 01:17 PM
Northlandvelo.NL is live
Als ik zo'n Radar ...Hoekie — 01:10 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
Interessante video’s...blokdoorn — 12:58 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
..Funda …. voor da...Hoekie — 12:53 PM
M5 m-racer uitproberen (idealiter Noord ...
Hey hoi, Een vrie...Boyd Maduro — 12:41 PM
Northlandvelo.NL is live
Als ik zo'n Radar ho...Hardloper — 12:21 PM
Northlandvelo.NL is live
Een paar klanten mer...benparke — 12:13 PM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
wat gegoogled …. Fun...gideon — 12:07 PM
De eerste kilometers op de Taifun
Bedankt voor alle be...Trapper Pim — 12:00 PM
nieuw bandje in 406 en 451
Tja, ik zie niks ove...Jeroen S — 11:47 AM
De eerste kilometers op de Taifun
Het zelfvertrouwen g...Jeroen S — 11:43 AM
Bülk Distance
Ik heb 2 velomobiele...Jeroen S — 11:31 AM
nieuw bandje in 406 en 451
Gisteren toevallig t...Piet K — 11:23 AM
De eerste kilometers op de Taifun
Ga ervan uit dat &qu...martinus — 10:47 AM
De eerste kilometers op de Taifun
Als je bij kruispunt...Boyd Maduro — 09:53 AM
Northlandvelo.NL is live
Ik heb ook de IBAN-o...benparke — 09:38 AM
Ben van Northland Velo gaat verhuizen
benparke — 09:32 AM