Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Optimale 11 speed ligfiets-racer/velomobiel cassette?
1. Als je een optimale 11 speed ligfiets-racer/velomobiel cassette voor het vlakke NL zou moeten kiezen/samen stellen, hoe zou die er dan uit zien?

Mijn gedachte is dan, lange stappen tussen de grote tandwielen (accelleratie) en kleine stappen tussen de middel en kleinste tandwielen.
2. Wat te denken van?
Tandwiel - Verschil tussen de tandwielen
11
12 - 1
13 - 1
14 - 1
15 - 1
16 - 1
17 - 1
19 - 2
21 - 2
27 - 6
34 - 7
Antwoord }
Bedankt door:
Persoonlijk heb ik een voorkeur voor een vlakke cassette, dus met kleine stapjes. Ik rijd in de DF met een 56 voor en een 11-28 achter icm een 559 achterwiel.
Groet,
Johan
huidige fietsen: ICB dF-xl 118 - Thys 209 - Trek X500 || ooit gehad: Velomobiel.nl Quest 706 & 202 - M5 Lowracer - Optima Stinger || Strava
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
Ik heb ook een sterke voorkeur voor close ratio. En kies altijd een cassette waar 16T in zit omdat ik die om de één of reden vaak gebruik. Normaal gebruik ik een 11-28 of 11-27. Maar het liefst dus 11-23 of zo. Maar dan wel vóór een dubbel blad waarvan het kleinste klein genoeg is voor het geval dat.
Vandaag een dagje Limburg gedaan, dat is andere koek. Ik kwam bultjes als de Gulperberg (14%) wel op maar mijn 11-28 schoot hier echt tekort...
Antwoord }
Ik rij met mijn velomobiel ALTIJD met een cassette 11-36. Op zich lijkt het mij juist logischer als je met optrekken (wat bij een velomobiel de meeste kracht kost) een lichtere versnelling kan kiezen. Bij mijn Quest XS vind ik deze cassette perfect. Ik gebruik ook echt alle versnellingen en ook alle voorbladen wanneer er flink geklommen moet worden. Op het vlakke gebruik ik mijn midden en buitenblad. Ik gok dat deze standaard zijn. dus middenblad 39, buitenblad 52 dan. Bij mijn Strada rij ik meestal op het middenblad en met klimmen op het binnenblad. Deze zijn 27 en 44. De 53 ben ik sinds afgelopen jaar wat gaan gebruiken buiten de bebouwde kom. Het verschil tussen de 44 en 53 is meestal maar 1 kransje omlaag/omhoog achter. Terwijl dat bij de Quest XS dus 2 kransjes is. Ik vind de verzetten op de Quest XS fijner, maar de ovale tandwielen bij de Strada zijn ook wel heel fijn. Al zou ik die dan liever in dezelfde maten hebben als bij de XS. Overigens rij ik met de XS een stuk sneller. En kost dezelfde snelheid rijden me minder moeite. Ik vind het zelf fijn dat ik in elk landschap kan rijden. En gebruik mijn lagere verzetten ook altijd bij het optrekken. Spaart je knieen denk ik ook. Liever te licht dan te zwaar met optrekken.
Antwoord }
Bedankt voor de reacties.
De aanleiding om een cassette te overdenken, is dat ik in mij huidige 11 speed 11-36 een 14T mis. Zo rond de 35km/u.
Enkel voorblad. Ik denk dat ik maar voor een standaard 11-32 CSRX1 ga. Met 11,12,13,14,15,17,19,21,24,28,32.
De 36T om 32T is ook (deels) nog af te vangen met kleinere banden achter.
Antwoord }
Bedankt door:
je kunt ook een ander voorblad overwegen. in ieder geval belangrijk dat je de juiste combinatie vindt inderdaad. hoeveel rpm rijd je normaal?
Antwoord }
Bedankt door:
(17-Mar-2020, 01:16 PM)Roef Veerman schreef: je kunt ook een ander voorblad overwegen. in ieder geval belangrijk dat je de juiste combinatie vindt inderdaad. hoeveel rpm rijd je normaal?

Dat kan, heb ik ook meegespeeld, maar het 14t gat blijft.
En we rijden uiteraard op verschillende wegen, wind enzovoort.

Online versnelling rekentools bevestigen het 13T - 15T.
17T en 19T heeft volgens die tools nagenoeg geen gat. En dat kan in de praktijk bevestigen.
Een Sunrace CSRX 11-28 en 11-32 hebben goede overlappingen.
Een Sunrace CSRX 11-36 mist die 14T. 

Mijn ideale cadans op snelheid is 80 - 85. Dat is dus best klein.
Saukki heeft ook een stukje over het "14T" gat. 
https://youtu.be/OMBbCDXmUv0?t=354
Antwoord }
Bedankt door:
Met een ligfiets met achterwielaandrijving heb je door de lange ketting bijna altijd een nagenoeg rechte kettingloop. Ik heb een sterke voorkeur voor een (race)cassette met een opeenvolgende tanden. Bij een 11 speed in ieder geval 11-12-13-14-15-16-17. Kan zijn een 11-25 of 11-26 of 11-28.
Zeker als je rijd met een dubbel blad. Heb dan een grotere voorkeur voor "dubbel" dan voor "compact".
https://www.allesoverwielrennen.nl/de-fi...f-compact/

Je kunt het naar eigen wens invullen en berekenen. https://ritzelrechner.de/
Antwoord }
Bedankt door:

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:

Wachtwoord:

Nieuwe berichten
Coronavirus? Wie blijft (lig)fietsen
Als je zoals ik op d...DvL 3x — 01:21 PM
Normaal gesproken be...emgaron — 01:08 PM
Gaan wij een volgend virus overleven
Gezondheid is ...PietV* — 12:09 AM
Dat is Esperanto! V...biciklo — 09:43 PM
Dat is Esperanto! V...Roepers — 09:27 PM
Gezondheid is vo...biciklo — 03:20 PM
Er is nu veel te doe...PietV* — 12:44 PM
Gaan de leveranciers het coronavirus ov...
Sportief zijn heb ik...PietV* — 11:02 AM
Dat is prima en ee...Bart Verbeek — 10:01 PM
Ik zie ook heel spor...Roepers — 09:23 PM
Het grote voordeel v...Wim -de roetsende — 07:24 PM
Ik vraag me af of de...ErikvanD — 09:54 AM
Gaan de leveranciers het coronavirus ove...
Toen ik na 30 jaar w...Bart Verbeek — 10:10 PM
Het was gisteren dru...Roepers — 12:07 PM
Ik vermoed dat tegen...PietV* — 10:04 AM
En in de tussentijd ...amararock — 11:36 PM
Ben elke dag buiten....PietV* — 05:08 PM