Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
M5 28/26
#1
hallo, ik heb nog een ligfiets staan, waar ik vroeger heel veel mee reed maar wegens kinderen er niet meer toe kwam ...
Een M5 28/26... Ik zou die echter willen verbouwen naar een 28/20 of analoog, zolang het voorwiel maar iets kleiner wordt... 
Zijn er mensen hier die al een dergelijke verbouwing gedaan hebben? 
Ik ben een leek in herstellen/ombouwen van fietsen maar toch een beetje handig aangelegd. Ik zoek dus naar tips, hints, evt links naar projecten die al uitgevoerd zijn. 
Bij een eerste zoektocht in het forum vond ik niet onmiddellijk iets in de zin dat ik wil doen, wel een ombouw van een 26/20 naar een 26/26. 

concreet, ik wil een iets kleiner voorwiel om het rijden (het starten) te vergemakkelijken, de benen en knieën zijn een beetje stijver geworden... 

dank bij voorbaat! 
mvg, Bob
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik denk dat het makkelijker is de 28/26 te verkopen, en een 28/20 te kopen. Ik snap je wel overigens; ik had ook per ongeluk een 28/26 gekocht als tweede M5, en ik prefereer de lagere versie omdat ik daar wel een stuk makkelijker mijn voet aan de grond krijg bij stoplichten ed.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Het is volgens mij vooral een kwestie van voorwiel en voorvork vervangen, maar ik zou idd ook gauw kiezen voor aankoop van een 28/20.
Houd er overigens rekening mee dat het wel Zeeuwse inches zijn: 451 ipv 406.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Het is even belangrijk welke achter vering erin zit. Bij de hele oude m5's met die rubbertjes bovenaan de achtervork kun je niks sjoemelen.

Bij de m5 met een echt veerelement, met een instel bereik op het frame is veel aan te passen. Dan kom je nog steeds redelijk goed uit.

Als je van 26 naar 20 gaat, ga je van 55,9 cm naar 40,6 cm in velg maat, 16 cm kleiner. Da's best wel veel. Met een dikke 406 band of een dunne 26 is het al weer een paar cm minder. Bij voorvorken verschilt per model de afstand tussen het onderste balhoofdlager en de bovenkant band ook nogal veel. Bij een M5 is die afstand soms best wel krap, racevork achtig. ( denk aan ongeveer 5 cm tussen balhoofdlager en band) Bij 406 vorkjes is er vaak ruimte voor een dikke band met een dik spatbord, met nog een boel lucht ertussen. ( denk aan 10 cm tussen lager en bovenkant band) Ook dat maakt het werkelijke verschil een stuk ( 5cm) kleiner dan op papier.

Door het grote verstel bereik van de vering, met de verschillende posities en door eventueel een ander, korter veerelement te kopen kun je ongeveer op dezelfde hoeken uitkomen.

Het is handig om effe wat foto's van de zijkant te maken van je fiets, op de iphone zit zo'n app waarmee je de hellingshoek kan meten. Dan ook even de hellingshoek van de hoofdbuis meten. Dan weet je later of je ongeveer op dezelfde hoeken uitkomt.

Optima, M5 en volgens mij ook Challenge hebben op diverse geveerde modellen verschillende bevestigingsposities voor het veerelement. Door een andere positie ga je iets vlakker of rechterop zitten, maar ook het bracket en de vorkhoek bewegen natuurlijk mee.

Met een 16 cm kortere vork, zit je ineens helemaal rechtop. Door met de lengte van de vork, een dikkere band, en een andere positie van het veerelement wat te spelen, kom je hopelijk weer redelijk in dezelfde range uit. Een graad of wat verschil maakt niet uit, maar 16 cm heeft echt wel een merkbaar effect op het stuur gedrag. Dat zou ik niet doen.

Ik heb een zelfde actie maar dan omgekeerd, met een eigenbouw carbon fiets gedaan. Van 451 voor naar 26 inch. Dat ging prima, omdat ik gezorgd heb om op ongeveer dezelfde vork en zithoek uit te komen. Dus ook aan de achterzijde wat aangepast.

Heel moeilijk is het allemaal niet. Bij de vorkjes wel effe opletten dat je 1 inch en 1 1/8 inch hebt als diameter van de buis en dan zijn er ook nog vorkjes met draad voor een schroef balhoofd of zonder draad voor a- head. M5 is 99% zeker een draad balhoofd. Oude modellen waarschijnlijk 1 inch nieuwere 1 1/8. ongeveer 25 of 28 mm.

Dus heb je zo'n hele oude, dan zou ik verkopen en een ander zoeken. Bij een recenter model kun je met een andere vork en een ander wiel het al oplossen.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je han...datakneder — 01:17 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Is gewoon je hand ge...Martin van Mourik — 01:04 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Ik vertrouw altijd o...Bart Verbeek — 12:54 AM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook ...Frutsel — 11:49 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, 10x om de roeiba...Frutsel — 11:45 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Je hebt geen groot...Hardloper — 10:41 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM