Wat doen als preventief onderhoud / 10.000 km beurt ?
|
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
Door kleine schade gaat mijn QuattroVelo naar velomobiel.nl
Tegelijkertijd wil ik preventief onderhoud laten doen.
Mijn QuattroVelo zal dan inmiddels iets 11.000 km hebben gereden.
Ik denk aan:
- nieuw binnen en buitenkabel versnellingen
- controle spaken
- controle voor en achterwielophanging
Ik twijfel over meer.
Remkabels?
Stuurinrichting?
Ketting? Tandwielen?
Sporing?
Wat zien jullie als preventief onderhoud na een >10.000 km?
Alleen ketting smeren
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7519 x bedankt in 3699 berichten
10-Apr-2021, 08:04 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Apr-2021, 08:05 PM door Wim -de roetsende.)
Ik laat 1x per jaar alles even controleren. Dat is na ongeveer 5000/6000km.
Inderdaad controle van de binnenkabels, spaakspanning, voorvering eventueel smeren, ketting, tandwielen, enz.
Bij de DF sowieso de derailleurkabel achter preventief vervangen.
Sporing doe ik zelf wel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 21
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
19 x bedankt in 15 berichten
(10-Apr-2021, 08:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik laat 1x per jaar alles even controleren. Dat is na ongeveer 5000/6000km.
Inderdaad controle van de binnenkabels, spaakspanning, voorvering eventueel smeren, ketting, tandwielen, enz.
Bij de DF sowieso de derailleurkabel achter preventief vervangen.
Sporing doe ik zelf wel.
"Bij de DF sowieso de derailleurkabel achter preventief vervangen."
Is dat wel nodig?
Bij mijn oude DFXL met SRAM X0 grip shift en een SRAM GX derailleur was de kabel na 55.000 km nog zonder rafels en prima in orde.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
10-Apr-2021, 11:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 10-Apr-2021, 11:36 PM door Hoekie.)
Ik heb met de Strada onderweg een gebroken versnellingskabel gehad en dat wil je niet.
Dat was een 10 speed en die schijnen meer kabels te vreten dan de 11 speed die ik in de QuattroVelo heb.
Maar toch, vanwege de zeer geringe kosten wil ik de versnellingskabel in ieder geval preventief vervangen.
Berichten: 53
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 15
25 x bedankt in 15 berichten
(10-Apr-2021, 11:27 PM)Hoekie schreef: Ik heb met de Strada onderweg een gebroken versnellingskabel gehad en dat wil je niet.
Dat was een 10 speed en die schijnen meer kabels te vreten dan de 11 speed die ik in de QuattroVelo heb.
Maar toch, vanwege de zeer geringe kosten wil ik de versnellingskabel in ieder geval preventief vervangen.
Dat vind ik wel een goede tip! Ik denk dat ik niet preventief zal vervangen, maar wel een reservekabel in mijn velomobieltasje stop. Vervangen is niet zo ingewikkeld en met eenvoudig gereedschap in een kwartier gedaan.
Stel dat je een keer een gebroken kabel hebt en je hebt geen reserve bij je, dan kan je je denk ik ook nog wel redden. Moet je alleen een inbussleutel bij je hebben om het derailleur kapje eraf te halen. Buitenkabel van de binnenkabel afhalen. Derailleur op een stand zetten waarmee je nog net weg kunt rijden en dan een knoopje leggen op de plek waar normaal de buitenkabel door de derailleur gaat. Dan alleen nog de rest van de kabel zo leggen dat het nergens tussen komt.
Op het vlakke moet dit wel gaan. In de heuvels wordt dat lastiger.
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7446
2588 x bedankt in 1227 berichten
(11-Apr-2021, 09:28 AM)Arjen Hoogcarspel schreef: Stel dat je een keer een gebroken kabel hebt en je hebt geen reserve bij je, dan kan je je denk ik ook nog wel redden. Moet je alleen een inbussleutel bij je hebben om het derailleur kapje eraf te halen. Buitenkabel van de binnenkabel afhalen. Derailleur op een stand zetten waarmee je nog net weg kunt rijden en dan een knoopje leggen op de plek waar normaal de buitenkabel door de derailleur gaat. Dan alleen nog de rest van de kabel zo leggen dat het nergens tussen komt.
Op het vlakke moet dit wel gaan. In de heuvels wordt dat lastiger.
Klopt. Heb ik toen ook gedaan. Op de 3 na grootste tandwiel. Met een Tie rap. Ik heb ook nu een reserve versnellingskabel bij me.
Ik kon thuiskomen, maar dat wil je nog steeds niet, voor die paar centen die een versnellingskabel kost.
Is alleen de vraag met welke frequentie. Na 10.000 km is dan wellicht wat vroeg.
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7519 x bedankt in 3699 berichten
Mij is verteld dat bij mijn DF de derailleurkabel redelijk snel slijt.
Het ding kost bijna niets. Dus 1x per jaar een nieuwe.
Ik heb echt geen zin in gezeur op mijn ww-verkeer-route.
Ik rijd toch zo'n 5 maanden in het donker en dan wil ik gewoon kunnen fietsen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 101
Topics: 4
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
142 x bedankt in 60 berichten
Preventief onderhoud moet je eigenlijk regelmatig doen. Per 1000km ketting smeren met een paar druppels olie, elk jaar ff de voorwielen eruit, en remtrommel schoonmaken, opschuren, remvoering ruw maken, en remas/nok smeren, liefst voor de winter. derailleurkabel invetten daar waar hij bloot ligt, voorkomt breuk, droge kabel slijt en breekt. Uiteraard is sporing erg belangrijk, spaar je banden en energie mee.
Regelmatig ff de fiets op zijn zijkant leggen en voelen en kijken of je rare dingen ziet of voelt.
Als dit bijhoudt, kun je jaren plezier hebben van zo'n fiets, je kunt ook elk jaar een nieuwe kopen, heb je geen onderhoud.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
Dat weten ze in Dronten toch wel allemaal?
Als alles nog goed schakelt en remt zou ik niet kabels laten vervangen. Normaliter is het redelijk duidelijk van te voren wanneer zo'n kabel gaat breken. Begint toch altijd wel met rafelen. Dat kun je natuurlijk nakijken. Rafelen = vervangen.
(11-Apr-2021, 01:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Het ding kost bijna niets. Dus 1x per jaar een nieuwe.
Binnen en buiten? Of alleen binnen?
Berichten: 5.905
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2132
7519 x bedankt in 3699 berichten
(22-Apr-2021, 02:25 PM)Coen__ schreef: (11-Apr-2021, 01:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Het ding kost bijna niets. Dus 1x per jaar een nieuwe.
Binnen en buiten? Of alleen binnen?
Alleen de binnenkabel.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|