Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Wat doen als preventief onderhoud / 10.000 km beurt ?
#1
Door kleine schade gaat mijn QuattroVelo naar velomobiel.nl

Tegelijkertijd wil ik preventief onderhoud laten doen.
Mijn QuattroVelo zal dan inmiddels iets 11.000 km hebben gereden.

Ik denk aan:
- nieuw binnen en buitenkabel versnellingen
- controle spaken
- controle voor en achterwielophanging

Ik twijfel over meer.
Remkabels?
Stuurinrichting?
Ketting? Tandwielen?
Sporing?

Wat zien jullie als preventief onderhoud na een >10.000 km?
Alleen ketting smeren  Confused
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Ik laat 1x per jaar alles even controleren. Dat is na ongeveer 5000/6000km.

Inderdaad controle van de binnenkabels, spaakspanning, voorvering eventueel smeren, ketting, tandwielen, enz.

Bij de DF sowieso de derailleurkabel achter preventief vervangen.

Sporing doe ik zelf wel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#3
(10-Apr-2021, 08:04 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik laat 1x per jaar alles even controleren. Dat is na ongeveer 5000/6000km.

Inderdaad controle van de binnenkabels, spaakspanning, voorvering eventueel smeren, ketting, tandwielen, enz.

Bij de DF sowieso de derailleurkabel achter preventief vervangen.

Sporing doe ik zelf wel.

"Bij de DF sowieso de derailleurkabel achter preventief vervangen."
Is dat wel nodig? 
Bij mijn oude DFXL met SRAM X0 grip shift en een SRAM GX derailleur was de kabel na 55.000 km nog zonder rafels en prima in orde.  Wink
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#4
Ik heb met de Strada onderweg een gebroken versnellingskabel gehad en dat wil je niet.
Dat was een 10 speed en die schijnen meer kabels te vreten dan de 11 speed die ik in de QuattroVelo heb.
Maar toch, vanwege de zeer geringe kosten wil ik de versnellingskabel in ieder geval preventief vervangen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
(10-Apr-2021, 11:27 PM)Hoekie schreef: Ik heb met de Strada onderweg een gebroken versnellingskabel gehad en dat wil je niet.
Dat was een 10 speed en die schijnen meer kabels te vreten dan de 11 speed die ik in de QuattroVelo heb.
Maar toch, vanwege de zeer geringe kosten wil ik de versnellingskabel in ieder geval preventief vervangen.

Dat vind ik wel een goede tip! Ik denk dat ik niet preventief zal vervangen, maar wel een reservekabel in mijn velomobieltasje stop. Vervangen is niet zo ingewikkeld en met eenvoudig gereedschap in een kwartier gedaan. 
Stel dat je een keer een gebroken kabel hebt en je hebt geen reserve bij je, dan kan je je denk ik ook nog wel redden. Moet je alleen een inbussleutel bij je hebben om het derailleur kapje eraf te halen. Buitenkabel van de binnenkabel afhalen. Derailleur op een stand zetten waarmee je nog net weg kunt rijden en dan een knoopje leggen op de plek waar normaal de buitenkabel door de derailleur gaat. Dan alleen nog de rest van de kabel zo leggen dat het nergens tussen komt. 
Op het vlakke moet dit wel gaan. In de heuvels wordt dat lastiger.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#6
(11-Apr-2021, 09:28 AM)Arjen Hoogcarspel schreef: Stel dat je een keer een gebroken kabel hebt en je hebt geen reserve bij je, dan kan je je denk ik ook nog wel redden. Moet je alleen een inbussleutel bij je hebben om het derailleur kapje eraf te halen. Buitenkabel van de binnenkabel afhalen. Derailleur op een stand zetten waarmee je nog net weg kunt rijden en dan een knoopje leggen op de plek waar normaal de buitenkabel door de derailleur gaat. Dan alleen nog de rest van de kabel zo leggen dat het nergens tussen komt. 
Op het vlakke moet dit wel gaan. In de heuvels wordt dat lastiger.

Klopt. Heb ik toen ook gedaan. Op de 3 na grootste tandwiel. Met een Tie rap. Ik heb ook nu een reserve versnellingskabel bij me.
Ik kon thuiskomen, maar dat wil je nog steeds niet, voor die paar centen die een versnellingskabel kost.
Is alleen de vraag met welke frequentie. Na 10.000 km is dan wellicht wat vroeg.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Mij is verteld dat bij mijn DF de derailleurkabel redelijk snel slijt.

Het ding kost bijna niets. Dus 1x per jaar een nieuwe.

Ik heb echt geen zin in gezeur op mijn ww-verkeer-route.

Ik rijd toch zo'n 5 maanden in het donker en dan wil ik gewoon kunnen fietsen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#8
Preventief onderhoud moet je eigenlijk regelmatig doen. Per 1000km ketting smeren met een paar druppels olie, elk jaar ff de voorwielen eruit, en remtrommel schoonmaken, opschuren, remvoering ruw maken, en remas/nok smeren, liefst voor de winter. derailleurkabel invetten daar waar hij bloot ligt, voorkomt breuk, droge kabel slijt en breekt. Uiteraard is sporing erg belangrijk, spaar je banden en energie mee.
Regelmatig ff de fiets op zijn zijkant leggen en voelen en kijken of je rare dingen ziet of voelt.
Als dit bijhoudt, kun je jaren plezier hebben van zo'n fiets, je kunt ook elk jaar een nieuwe kopen, heb je geen onderhoud.
Antwoord }
#9
Dat weten ze in Dronten toch wel allemaal? Tongue

Als alles nog goed schakelt en remt zou ik niet kabels laten vervangen. Normaliter is het redelijk duidelijk van te voren wanneer zo'n kabel gaat breken. Begint toch altijd wel met rafelen. Dat kun je natuurlijk nakijken. Rafelen = vervangen.

(11-Apr-2021, 01:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Het ding kost bijna niets. Dus 1x per jaar een nieuwe.

Binnen en buiten? Of alleen binnen?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(22-Apr-2021, 02:25 PM)Coen__ schreef:
(11-Apr-2021, 01:11 PM)Wim -de roetsende schreef: Het ding kost bijna niets. Dus 1x per jaar een nieuwe.

Binnen en buiten? Of alleen binnen?

Alleen de binnenkabel.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
De lek bestendighe...datakneder — 11:33 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Ik zou er een ...Niels van der Wal — 10:41 AM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Huidige banden: de...Frutsel — 10:07 AM
LINK: Flevobike 438 wielen te koop
Daar ik maar al te g...martinus — 11:14 PM
Hoeveel bar is genoeg voor vlot en comf...
Systeemgewicht; een ...TvWijk — 11:13 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Ja, daar kom ik wel ...melle z — 10:20 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Melle, ben je toeval...Fietsbennie — 10:01 PM
mods op mijn roeifiets
De "Roeifiets k...Merijn — 09:41 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakke...Tom Fekkes — 09:15 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het hoofd van die au...Jeroen S — 08:27 PM
mods op mijn roeifiets
Vooral als de wi...Wim -de roetsende — 07:59 PM
Ongeduldige automobilisten.
Met " jakkere...Lopopodium — 07:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het is echt ongekend...melle z — 06:07 PM
Groot Brittannië: Tips voor fietsen in....
Echter ik zou dan ee...melle z — 04:33 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je h...PieterTrapt — 02:12 PM
Ongeduldige automobilisten.
Ben je niet je hele ...Hardloper — 02:04 PM
Ongeduldige automobilisten.
Het kan inderdaad na...PieterTrapt — 02:02 PM