Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even Voorstellen: Bacchus - Hans
#1
Hallo ligfietsers!

Bij deze stelt een nog-niet-ligfietser zich voor: Mijn naam is Hans en ik kom uit Breda. Tot nu toe ben ik uitsluitend een "bukfietser".
Mijn huidige garage bevat:
* Mijn favoriete, steenoude (+/- 1988) maar oh-zo fijne Giant Explorer Expedition
* Een 2014 Giant Defy
* Een fixie "stadsfiets" obv jaren-negentig MBK Course maar die ligt al jaren uit elkaar te wachten op nieuwe lagers..

Ik heb nog nóóit een ligfiets gereden Big Grin maar ben er ik wel in geïnteresseerd: Morgen gaan we een dag oefenen met bij Maia gehuurde ligfietsen en ik verwacht afhankelijk van de ervaring daar ter oriëntatie nog enkele keren een ligger (bv bij M5 of Challenge/Elan, mooie andere omgevingen ook) te huren dit voorjaar. Ik hoop meer comfort, beter uitzicht en iets meer rendement te halen ten opzicht van de bukker. Het gebruik zal zijn voor dagtochten maar ook een fietsvakantie zou tot de mogelijkheden moeten behoren.

De verwachting is dat dit ergens dit jaar tot een tweedehands of voordelige nieuwe aanschaf danwel, fancy nieuwe lease-a-bike, gaat leiden. Fietsen die me tot nu toe aanspreken zijn M5 Shock Proof, Challenge Furai en Seiran, Azub Max, misschien een Nazca Gaucho. Ik verwacht dat grote wielen me makkelijk laten rollen en mij lijkt vering op een reis-ligfiets erg welkom. Het valt me op dat ligfietsfabrikanten op zijn zachtst gezegd terughoudend zijn met het aanbieden van Rohloff of Pinion naven, terwijl die mij juist voor ligfietsen uitgesproken geschikt lijken.

Natuurlijk lees ik me onder andere op dit forum goed in maar suggesties en mogelijke aandachtspunten gedurende dit traject zijn meer dan welkom!
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom Hans,

Ik wens je morgen veel plezier bij Maia. Ligfietsen kan een rustgevende beweging zijn. Maar dat zal aan je instelling liggen.
Over Rohloff het volgende. Het maakt je fiets wat zwaarder dan met derailleur en kost afhankelijk van het type derailleur z'n 650 euro meer.
Pinion is eveneens prijzig. Afhankelijk van het type P 1.18, P 1.12 of  P1.9. Pinion is zwaarder dan een versnellingsnaaf en afhankelijk van het type breder tussen de voeten. Het verhoogt de Q waarde tussen de pedalen. Q staat voor eendengang of wijdbeens fietsen. Bovendien wordt de Pinion voorop de ligfiets gemonteerd en dat gewicht vóór het balhoofd verhoogt het slingereffect.

Succes morgen,

Piet.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#3
Welkom,

ACE ligfietsen in Winterswijk verhuurt ook, en ligt in een mooie omgeving. Het is alleen een stukje rijden vanuit Breda Smile
Het uitzicht op een ligfiets met onderstuur is onovertroffen. Vering heeft voor- en nadelen. In de stad met verkeersdrempels, slecht wegdek, en dergelijke prefereer ik een fiets met (voor)vering, maar verder maakt het niet zo veel uit qua comfort omdat je zitting een stuk groter is, en dus de krachten beter verdeeld worden.

De grootte van de wielen maakt niet zo veel uit, tenzij je op heel slecht wegdek rijdt (grotere wielen gaan makkelijker over obstakels heen dan kleinere). Wat wel uitmaakt is hoe hoog je zit. Met grote wielen zit je meestal hoger. Dat geeft meer overzicht, maar kan het wel moeilijk maken om een been aan de grond te krijgen als je stilstaat. (Een voordeel is dat een hoger zwaartepunt zorgt dat je minder snel omvalt.)

Veel plezier met testrijden, en kijk ook eens naar de (tadpole) trikes. Dat zijn enorm leuke fietsen om mee te rijden Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#4
Hoi Hans, welkom hier! Ga anders ook eens langs bij LTE in Breda, daar heb ik mijn eerste ligfietsen destijds getest. En lekker dichtbij!
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus
#5
Ha Hans, welkom.
Maar is die Giant een Explorer? of een Expedition?
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Welkom op dit forum.

Altijd leuk om aan iets nieuws te gaan beginnen.

Het is echter heel moeilijk om van te voren al een selectie te maken.

Jij gaat het meest verstandige doen: testrijden, testrijden en nog een testrijden.


Ik wist het precies van te voren.
Niet te laag, vering en een onderstuur.
Het werd een Optima Baron.
Laag, geen vering en een bovenstuur.

Waarom dan toch dit model?
Het was de ligfiets waar ik mij het fijnst en het veiligst op voelde.
Ik reed er het gemakkelijkst mee weg en de fiets voelde heel stabiel.


Veel plezier met testrijden en oordeel niet te snel  Big Grin  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#7
Bedankt voor het warme welkom en de tips allemaal en vooral Erik: Ik kende LTE nog niet en dat in mijn eigen stadje, daar moet ik (of we, als het bij mijn vriendin morgen ook aanslaat) zeker ook een keer langs!
Heel scherp, gideon! Het is inderdaad een Expedition, bij deze gecorrigeerd! Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#8
Welkom Hans, een veel plezier met fietsen!
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Benieuwd naar je ervaringen....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Wij zijn zaterdag dus inderdaad eens voor het eerst gaan ligfietsen. De zon scheen uitbundig met af en toe een schapenwolkje ervoor maar een stevige noordenwind deed de 13°C alsnog best fris aanvoelen.

De eerste pogingen deden we beiden op een Greenmachine. Mijn eerste opstap bezorgde mij een landing op de knie waar ik helaas heel de dag nog last van had. De tweede poging was wel raak en daarna is wegrijden nooit meer een probleem geweest. De sleutel is ontspannen, met de schouders in de stoel liggen en met vertrouwen en overtuiging aanzetten en wegrijden. Maar ja, vertrouwen is dus precies het probleem totdat het een keer gelukt is. Dat vertrouwen is bij mijn vriendin nooit gekomen. Harde landingen ook niet trouwens.

Fietsen op de Greenmachine is niet lastig, hooguit onwennig omdat je stuurpunt dichter bij je zwaartepunt ligt dan op een bukfiets. Bij enkele blokjes rond valt op dat hij een vrij uitgesproken onstabiel stuurgedrag heeft: Dat maakt hem heel erg wendbaar maar ook wat zenuwachtig.

Na een klein uurtje met deze fiets te spelen, gingen we terug om hem in te ruilen voor onze uiteindelijke huurfietsen: Ik kreeg een 24" Azub Max met bovenstuur mee. Mijn vriendin ging voor een HP Gekko trike. Fietstas (voor de lunch) erop, GPS erop en op weg!
[Afbeelding: y4mCy6I_nvadJIaWy0hDvE_-sju_u4BmR4NguE1b...pmode=none]

De Max ziet er indrukwekkend uit: Dik frame, flinke wielen met stevige banden. Met de ervaring van de Greenmachine is wegrijden ermee een eitje, opvallend hierbij is dat de grotere wielen en (dus?) hoge zit eerder stabieler dan wiebeliger voelen. Hij stuurt minder zenuwachtig dan de Greenmachine en is daardoor ook duidelijk minder wendbaar. Ook het dichtbij-staande stuur draagt hieraan bij. Hoewel wij over het algemeen zeer bescheiden snelheden (rond de 20 km/u) reden, was het wel duidelijk dat de Max van snelheid houd: Boven de 25 km/u is het veel prettiger, rustiger rijden. Grappig om te merken dat een enigszins onderuitgezakte zit soepeler fietst dan actief met je achterwerk achterin de stoel. Mijn huurexemplaar had een klemmende versnellingsschakelaar en een plastic aanloopgeluid ergens achter me. We hadden genoeg dijkjes om te beklimmen en af te dalen, daar valt op dat de Gekko snel dichtbij komt als we omhoog rijden en ver achterblijft in de afdaling. Het zitje ligt al best wat vlakker dan de Greenmachine maar zou van mij nog een tikje verder onderuit mogen. Het voelt wat zweterig met een (vanwege de wind grotendeels noodzakelijke) softshell aan.
Onder de streep is de Max zeker goed in de richting van het soort fiets dat ik zoek maar hij voelt als een MTB en ik vermoed dat een fiets met wat meer weg-karakter meer in mijn straatje past.

De Gekko voelt verrassend sportief en is superleuk om te rijden maar vanwege de drie wielen en de lage zit associeer ik hem toch een beetje met een kinder-skelter, ook al weet ik dat ik hem hiermee tekort doe.

We hebben een rondje gemaakt vanuit Zevenbergen langs Klundert en het Hollands Diep naar Willemstad en langs de Dintel en Standdaarbuiten weer terug. Een kleine 50 km in totaal met vrijwel uitsluitend zijwind. De heenweg ging lekker. Nu had ik al wel gelezen dat liggen vooral een beter uitzicht en meer ontspanning betekent maar het effect daarvan is moeilijk te onderschatten: Je krijgt echt veel meer mee van je omgeving (zowel naast de weg als erop) en bent veel minder bezig met het fietsen ("vermogen leveren") op zich. (Filmpje)
Na bij Willemstad de broodtrommel geleegd te hebben begonnen we aan de terugweg maar toen begon de beschadigde knie op te spelen. Ongetwijfeld in combinatie met de vermoeidheid van de toch iets afwijkende beweging. Zo erg dat ik een paracetamolletje nodig had om quadriceps en knie een beetje ontspannen te kunnen gebruiken. Sad

Bij Maia nog een heel informatief praatje met Gert gemaakt.

Uiteindelijk zijn we veel wijzer geworden. Ik ben zeker om en heb een mooie eerste stap gezet. Mijn vriendin wil nog altijd een poging wagen een tweewieler te rijden. Wordt zeker vervolgd dus.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#11
Ik heb in het verleden een keer een tadpole trike geprobeerd en vond hem erg laag, geen overzicht in het verkeer. (Ik was in een park tussen lopende mensen, voelde alsof ik op de grond lag.)
Ik was een delta trike gewend en die zit genoeg hoger dat het niet meer als een kind op een skelter aanvoelt.

Als de twee wieler nog niet wil voor je vriendin, misschien een delta trike.

Ik ben in de jaren doorgegroeit van een delta, naar een twee wieler met bovenstuur naar nu Flevo trike en bike die met de benen gestuurd worden, (volledig op zelfvertrouwen.)
Als er nu nog geen twee wieler komt kan dat later alsnog gebeuren.

Willeke
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door: Bacchus , Hoekie
#12
Wie wil er nu stiekem niet als groot kind op een skelter rijden Smile Alles is wennen, leuk om je ervaringen te lezen. Ik zie, als local, het rondje dat jullie gereden hebben ook zo voor me. Alleen dat de Gekko achterblijft helling af, ik ben helling af niet langzamer met de trike (tadpole of delta) dan met de tweewiel ligger. Maar ook dat is wennen! Veel plezier nog met uitproberen, ben benieuwd waar je op uit gaat komen.

@Willeke: volgens mij is mijn Kettwiesel niet veel hoger dan mijn tadpole, ik zal ze thuis eens vergelijken. Een handbike, dat is pas echt laag! Dan zit je bijna op de grond...
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#13
Gisteren hadden we een vervolg: Een dagje huren bij M5 in Middelburg. Ik kreeg volgens mij een 26" (26" voorwiel icm 28" achterwiel als ik het goed begrepen heb?) carbon high racer mee. Mijn vriendin had een 20/26 met onderstuur waar ze op wegreed alsof ze nooit anders heeft gedaan, al dacht ze daar zelf anders over. Big Grin Met temperaturen van op een haar na 30°C, een brandende zon en geen noemenswaardige wind bepaald ander weer dan de vorige keer trouwens. Onze route liep vanaf Middelburg langs Veere en Vrouwenpolder met een rondje over Neeltje Jans (Faelweg heen, Hoogplaetweg terug) en dezelfde route terug.

De CHR is ook nog een compleet andere fiets dan de Azub, natuurlijk: Ik zou hem als serieus lichter dan mijn aluminium racefiets inschatten, zelfs, en daarmee véél lichter dan de Max van de vorige keer. Ook ongeveerd natuurlijk en die combinatie maakt dat hij beter versnelt als je aanzet. Door ontbreken van vering en een knetterstijf frame en 8 bar in de banden voel je de weg onder je beter maar dat heb ik niet als oncomfortabel ervaren. Wel zie ik een klein risico om de controle te verliezen bij bijzonder diepe putten of wortelopdruk bv. maar dat zal ook een stukje ervaring zijn.

De zit is ook een stuk vlakker. Dat maakte ook dat ik bij het wegrijden rechtop moest zitten en eenmaal in beweging pas ging liggen. De combinatie van een dicht stoeltje, eenvoudig schuimmatje, de houding met de ellebogen in de flank en het warme weer gaven weinig ruimte om zweet kwijt te raken. Ik had voor mijn gevoel het smalle bovenstuurtje sowieso onhandig vast: polsen in het verlengde van de handvatten is niet ideaal. De vlakke zit maakt ook dat je op platformpedalen constant enige moeite moet doen om je voeten op de pedalen te houden.

De 105 achterderailleur klonk mij heel bekend (mijn Defy 1 heeft hem ook) en zo betrouwbaar als ze komen. De SRAM draaiversteller werkt maar ik denk een lichte voorkeur voor MTB-verstellers te hebben. De duimremmen icm M5 hoeven waren verrassend sterk en goed doseerbaar.

Hard rechtdoor en dan het liefst een beetje heuvelaf is wat de CHR het liefste doet, normale bochten gaan ook prima, scherpe bochten(1) kunnen gemeen uitpakken als je je hoofd er niet bij hebt. Niet te veel ervan aantrekken dat de ketting bij scherp sturen wat tegen de voorband aanloopt maar dat beïnvloedt nog altijd het sturen. Na vijftig kilometer heb je het gevoel alsof je nog niet begonnen bent met fietsen.

De CHR is wel mijn nieuwe norm of eigenlijk zelfs: ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het beter kàn. Eigenlijk al mijn kritiekpunten zijn kleinigheden die in afmontage of met accessoires op te lossen moeten zijn. Blijft over dat het een kostbare jongen is en bv. een 26" M-Racer misschien al "goed genoeg" is voor me. Maar we hebben nog wat te proberen, binnenkort maar eens in het oosten kijken. Smile

(1) Zie bijvoorbeeld deze bocht op Neeltje Jans, vanuit het zuiden vanaf de Faelweg "links, links, rechts" het fietspad langs de Dijkgraaf A.M. Gelukweg op. Volgens de Google Streetview foto's tussen 2016 en 2019 zo onmogelijk aangelegd.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Misschien moet je dan deze advertentie even bekijken:

https://www.ligfiets.net/advertisement/1...ietst.html

En op Marktplaats:

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...b9c5b7a618


€2250,- en bieden vanaf €1500,-


Doh Ik moet mij echt inhouden  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Carbon Rowingbike  -  Carbon DF 121  -  Challenge Fujin SL I -  GreenSpeed AERO

http://roeifietsen.blogspot.nl/
Antwoord }
Bedankt door:
#15
Wow, wat een prachtige fiets, inderdaad! Helaas is het een 28": dat gaat voor mij, net als voor de huidige eigenaar, net te groot zijn.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Gezocht: Thys 209 carbon medium
Beste Roetsers, E...Wim -de roetsende — 09:23 AM
Gezocht: Thys 209 carbon medium
Beste Roetsers, Eni...overmarsjw — 11:42 PM
Onbalans voorbanden ?
Ik heb de GreenSpeed...Wim -de roetsende — 08:50 PM
Snelheid in de quest.
Op het moment is er ...Peter de Rond — 07:51 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
In principe zijn zij...Peter de Rond — 07:46 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
De overeenkomst is m...pietandringa — 04:42 PM
zitschaal
Mocht iemand nog e...maimoto — 03:53 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Eerst nog even afw...PietV* — 03:28 PM
Onbalans voorbanden ?
Sinds 3 maanden heb ...Hoekie — 03:04 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
..Ik vind het een ...Hoekie — 02:48 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Hoi Sake, Ik vin...pietandringa — 01:04 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Ik denk dat je de vr...Hoekie — 12:34 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Waar fiets je erge...pietandringa — 11:30 AM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
De vraag is waarvoor...Niels van der Wal — 10:59 AM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Over enkele maan...PietV* — 10:08 AM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Waar fiets je ergens...Fietsbennie — 08:58 AM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
ANWB zou kunnen inde...pietandringa — 05:06 PM