Even Voorstellen: Bacchus - Hans
|
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
16-Apr-2021, 10:19 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 21-Apr-2021, 09:52 AM door Bacchus.)
Hallo ligfietsers!
Bij deze stelt een nog-niet-ligfietser zich voor: Mijn naam is Hans en ik kom uit Breda. Tot nu toe ben ik uitsluitend een "bukfietser".
Mijn huidige garage bevat:
* Mijn favoriete, steenoude (+/- 1988) maar oh-zo fijne Giant Explorer Expedition
* Een 2014 Giant Defy
* Een fixie "stadsfiets" obv jaren-negentig MBK Course maar die ligt al jaren uit elkaar te wachten op nieuwe lagers..
Ik heb nog nóóit een ligfiets gereden maar ben er ik wel in geïnteresseerd: Morgen gaan we een dag oefenen met bij Maia gehuurde ligfietsen en ik verwacht afhankelijk van de ervaring daar ter oriëntatie nog enkele keren een ligger (bv bij M5 of Challenge/Elan, mooie andere omgevingen ook) te huren dit voorjaar. Ik hoop meer comfort, beter uitzicht en iets meer rendement te halen ten opzicht van de bukker. Het gebruik zal zijn voor dagtochten maar ook een fietsvakantie zou tot de mogelijkheden moeten behoren.
De verwachting is dat dit ergens dit jaar tot een tweedehands of voordelige nieuwe aanschaf danwel, fancy nieuwe lease-a-bike, gaat leiden. Fietsen die me tot nu toe aanspreken zijn M5 Shock Proof, Challenge Furai en Seiran, Azub Max, misschien een Nazca Gaucho. Ik verwacht dat grote wielen me makkelijk laten rollen en mij lijkt vering op een reis-ligfiets erg welkom. Het valt me op dat ligfietsfabrikanten op zijn zachtst gezegd terughoudend zijn met het aanbieden van Rohloff of Pinion naven, terwijl die mij juist voor ligfietsen uitgesproken geschikt lijken.
Natuurlijk lees ik me onder andere op dit forum goed in maar suggesties en mogelijke aandachtspunten gedurende dit traject zijn meer dan welkom!
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Welkom Hans,
Ik wens je morgen veel plezier bij Maia. Ligfietsen kan een rustgevende beweging zijn. Maar dat zal aan je instelling liggen.
Over Rohloff het volgende. Het maakt je fiets wat zwaarder dan met derailleur en kost afhankelijk van het type derailleur z'n 650 euro meer.
Pinion is eveneens prijzig. Afhankelijk van het type P 1.18, P 1.12 of P1.9. Pinion is zwaarder dan een versnellingsnaaf en afhankelijk van het type breder tussen de voeten. Het verhoogt de Q waarde tussen de pedalen. Q staat voor eendengang of wijdbeens fietsen. Bovendien wordt de Pinion voorop de ligfiets gemonteerd en dat gewicht vóór het balhoofd verhoogt het slingereffect.
Succes morgen,
Piet.
Berichten: 1.477
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2019
Bedankt: 672
2442 x bedankt in 1138 berichten
Welkom,
ACE ligfietsen in Winterswijk verhuurt ook, en ligt in een mooie omgeving. Het is alleen een stukje rijden vanuit Breda
Het uitzicht op een ligfiets met onderstuur is onovertroffen. Vering heeft voor- en nadelen. In de stad met verkeersdrempels, slecht wegdek, en dergelijke prefereer ik een fiets met (voor)vering, maar verder maakt het niet zo veel uit qua comfort omdat je zitting een stuk groter is, en dus de krachten beter verdeeld worden.
De grootte van de wielen maakt niet zo veel uit, tenzij je op heel slecht wegdek rijdt (grotere wielen gaan makkelijker over obstakels heen dan kleinere). Wat wel uitmaakt is hoe hoog je zit. Met grote wielen zit je meestal hoger. Dat geeft meer overzicht, maar kan het wel moeilijk maken om een been aan de grond te krijgen als je stilstaat. (Een voordeel is dat een hoger zwaartepunt zorgt dat je minder snel omvalt.)
Veel plezier met testrijden, en kijk ook eens naar de (tadpole) trikes. Dat zijn enorm leuke fietsen om mee te rijden
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Hoi Hans, welkom hier! Ga anders ook eens langs bij LTE in Breda, daar heb ik mijn eerste ligfietsen destijds getest. En lekker dichtbij!
Berichten: 676
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 646
506 x bedankt in 281 berichten
Ha Hans, welkom.
Maar is die Giant een Explorer? of een Expedition?
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
16-Apr-2021, 12:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Apr-2021, 12:24 PM door Wim -de roetsende.)
Welkom op dit forum.
Altijd leuk om aan iets nieuws te gaan beginnen.
Het is echter heel moeilijk om van te voren al een selectie te maken.
Jij gaat het meest verstandige doen: testrijden, testrijden en nog een testrijden.
Ik wist het precies van te voren.
Niet te laag, vering en een onderstuur.
Het werd een Optima Baron.
Laag, geen vering en een bovenstuur.
Waarom dan toch dit model?
Het was de ligfiets waar ik mij het fijnst en het veiligst op voelde.
Ik reed er het gemakkelijkst mee weg en de fiets voelde heel stabiel.
Veel plezier met testrijden en oordeel niet te snel
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Bedankt voor het warme welkom en de tips allemaal en vooral Erik: Ik kende LTE nog niet en dat in mijn eigen stadje, daar moet ik (of we, als het bij mijn vriendin morgen ook aanslaat) zeker ook een keer langs!
Heel scherp, gideon! Het is inderdaad een Expedition, bij deze gecorrigeerd!
Berichten: 56
Topics: 12
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 66
106 x bedankt in 31 berichten
Welkom Hans, een veel plezier met fietsen!
Quest 247 - Rainbow Lyric - Varna II Tour handbike
Berichten: 820
Topics: 32
Lid sinds: Aug 2018
Bedankt: 312
821 x bedankt in 356 berichten
Benieuwd naar je ervaringen....
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Quest 846 - Challenge Alize - Bülk 182 - Nazca Fiero - Brompton - Koga LightSpeed - bakfiets (voor de kleinkinderen)
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
19-Apr-2021, 11:21 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Apr-2021, 02:10 PM door Bacchus.)
Wij zijn zaterdag dus inderdaad eens voor het eerst gaan ligfietsen. De zon scheen uitbundig met af en toe een schapenwolkje ervoor maar een stevige noordenwind deed de 13°C alsnog best fris aanvoelen.
De eerste pogingen deden we beiden op een Greenmachine. Mijn eerste opstap bezorgde mij een landing op de knie waar ik helaas heel de dag nog last van had. De tweede poging was wel raak en daarna is wegrijden nooit meer een probleem geweest. De sleutel is ontspannen, met de schouders in de stoel liggen en met vertrouwen en overtuiging aanzetten en wegrijden. Maar ja, vertrouwen is dus precies het probleem totdat het een keer gelukt is. Dat vertrouwen is bij mijn vriendin nooit gekomen. Harde landingen ook niet trouwens.
Fietsen op de Greenmachine is niet lastig, hooguit onwennig omdat je stuurpunt dichter bij je zwaartepunt ligt dan op een bukfiets. Bij enkele blokjes rond valt op dat hij een vrij uitgesproken onstabiel stuurgedrag heeft: Dat maakt hem heel erg wendbaar maar ook wat zenuwachtig.
Na een klein uurtje met deze fiets te spelen, gingen we terug om hem in te ruilen voor onze uiteindelijke huurfietsen: Ik kreeg een 24" Azub Max met bovenstuur mee. Mijn vriendin ging voor een HP Gekko trike. Fietstas (voor de lunch) erop, GPS erop en op weg!
De Max ziet er indrukwekkend uit: Dik frame, flinke wielen met stevige banden. Met de ervaring van de Greenmachine is wegrijden ermee een eitje, opvallend hierbij is dat de grotere wielen en (dus?) hoge zit eerder stabieler dan wiebeliger voelen. Hij stuurt minder zenuwachtig dan de Greenmachine en is daardoor ook duidelijk minder wendbaar. Ook het dichtbij-staande stuur draagt hieraan bij. Hoewel wij over het algemeen zeer bescheiden snelheden (rond de 20 km/u) reden, was het wel duidelijk dat de Max van snelheid houd: Boven de 25 km/u is het veel prettiger, rustiger rijden. Grappig om te merken dat een enigszins onderuitgezakte zit soepeler fietst dan actief met je achterwerk achterin de stoel. Mijn huurexemplaar had een klemmende versnellingsschakelaar en een plastic aanloopgeluid ergens achter me. We hadden genoeg dijkjes om te beklimmen en af te dalen, daar valt op dat de Gekko snel dichtbij komt als we omhoog rijden en ver achterblijft in de afdaling. Het zitje ligt al best wat vlakker dan de Greenmachine maar zou van mij nog een tikje verder onderuit mogen. Het voelt wat zweterig met een (vanwege de wind grotendeels noodzakelijke) softshell aan.
Onder de streep is de Max zeker goed in de richting van het soort fiets dat ik zoek maar hij voelt als een MTB en ik vermoed dat een fiets met wat meer weg-karakter meer in mijn straatje past.
De Gekko voelt verrassend sportief en is superleuk om te rijden maar vanwege de drie wielen en de lage zit associeer ik hem toch een beetje met een kinder-skelter, ook al weet ik dat ik hem hiermee tekort doe.
We hebben een rondje gemaakt vanuit Zevenbergen langs Klundert en het Hollands Diep naar Willemstad en langs de Dintel en Standdaarbuiten weer terug. Een kleine 50 km in totaal met vrijwel uitsluitend zijwind. De heenweg ging lekker. Nu had ik al wel gelezen dat liggen vooral een beter uitzicht en meer ontspanning betekent maar het effect daarvan is moeilijk te onderschatten: Je krijgt echt veel meer mee van je omgeving (zowel naast de weg als erop) en bent veel minder bezig met het fietsen ("vermogen leveren") op zich. ( Filmpje)
Na bij Willemstad de broodtrommel geleegd te hebben begonnen we aan de terugweg maar toen begon de beschadigde knie op te spelen. Ongetwijfeld in combinatie met de vermoeidheid van de toch iets afwijkende beweging. Zo erg dat ik een paracetamolletje nodig had om quadriceps en knie een beetje ontspannen te kunnen gebruiken.
Bij Maia nog een heel informatief praatje met Gert gemaakt.
Uiteindelijk zijn we veel wijzer geworden. Ik ben zeker om en heb een mooie eerste stap gezet. Mijn vriendin wil nog altijd een poging wagen een tweewieler te rijden. Wordt zeker vervolgd dus.
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
19-Apr-2021, 05:28 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 19-Apr-2021, 09:28 PM door Willeke_IGKT.)
Ik heb in het verleden een keer een tadpole trike geprobeerd en vond hem erg laag, geen overzicht in het verkeer. (Ik was in een park tussen lopende mensen, voelde alsof ik op de grond lag.)
Ik was een delta trike gewend en die zit genoeg hoger dat het niet meer als een kind op een skelter aanvoelt.
Als de twee wieler nog niet wil voor je vriendin, misschien een delta trike.
Ik ben in de jaren doorgegroeit van een delta, naar een twee wieler met bovenstuur naar nu Flevo trike en bike die met de benen gestuurd worden, (volledig op zelfvertrouwen.)
Als er nu nog geen twee wieler komt kan dat later alsnog gebeuren.
Willeke
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.500
Topics: 45
Lid sinds: May 2017
Bedankt: 16
139 x bedankt in 119 berichten
Wie wil er nu stiekem niet als groot kind op een skelter rijden Alles is wennen, leuk om je ervaringen te lezen. Ik zie, als local, het rondje dat jullie gereden hebben ook zo voor me. Alleen dat de Gekko achterblijft helling af, ik ben helling af niet langzamer met de trike (tadpole of delta) dan met de tweewiel ligger. Maar ook dat is wennen! Veel plezier nog met uitproberen, ben benieuwd waar je op uit gaat komen.
@Willeke: volgens mij is mijn Kettwiesel niet veel hoger dan mijn tadpole, ik zal ze thuis eens vergelijken. Een handbike, dat is pas echt laag! Dan zit je bijna op de grond...
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Gisteren hadden we een vervolg: Een dagje huren bij M5 in Middelburg. Ik kreeg volgens mij een 26" (26" voorwiel icm 28" achterwiel als ik het goed begrepen heb?) carbon high racer mee. Mijn vriendin had een 20/26 met onderstuur waar ze op wegreed alsof ze nooit anders heeft gedaan, al dacht ze daar zelf anders over. Met temperaturen van op een haar na 30°C, een brandende zon en geen noemenswaardige wind bepaald ander weer dan de vorige keer trouwens. Onze route liep vanaf Middelburg langs Veere en Vrouwenpolder met een rondje over Neeltje Jans (Faelweg heen, Hoogplaetweg terug) en dezelfde route terug.
De CHR is ook nog een compleet andere fiets dan de Azub, natuurlijk: Ik zou hem als serieus lichter dan mijn aluminium racefiets inschatten, zelfs, en daarmee véél lichter dan de Max van de vorige keer. Ook ongeveerd natuurlijk en die combinatie maakt dat hij beter versnelt als je aanzet. Door ontbreken van vering en een knetterstijf frame en 8 bar in de banden voel je de weg onder je beter maar dat heb ik niet als oncomfortabel ervaren. Wel zie ik een klein risico om de controle te verliezen bij bijzonder diepe putten of wortelopdruk bv. maar dat zal ook een stukje ervaring zijn.
De zit is ook een stuk vlakker. Dat maakte ook dat ik bij het wegrijden rechtop moest zitten en eenmaal in beweging pas ging liggen. De combinatie van een dicht stoeltje, eenvoudig schuimmatje, de houding met de ellebogen in de flank en het warme weer gaven weinig ruimte om zweet kwijt te raken. Ik had voor mijn gevoel het smalle bovenstuurtje sowieso onhandig vast: polsen in het verlengde van de handvatten is niet ideaal. De vlakke zit maakt ook dat je op platformpedalen constant enige moeite moet doen om je voeten op de pedalen te houden.
De 105 achterderailleur klonk mij heel bekend (mijn Defy 1 heeft hem ook) en zo betrouwbaar als ze komen. De SRAM draaiversteller werkt maar ik denk een lichte voorkeur voor MTB-verstellers te hebben. De duimremmen icm M5 hoeven waren verrassend sterk en goed doseerbaar.
Hard rechtdoor en dan het liefst een beetje heuvelaf is wat de CHR het liefste doet, normale bochten gaan ook prima, scherpe bochten(1) kunnen gemeen uitpakken als je je hoofd er niet bij hebt. Niet te veel ervan aantrekken dat de ketting bij scherp sturen wat tegen de voorband aanloopt maar dat beïnvloedt nog altijd het sturen. Na vijftig kilometer heb je het gevoel alsof je nog niet begonnen bent met fietsen.
De CHR is wel mijn nieuwe norm of eigenlijk zelfs: ik kan mij nauwelijks voorstellen dat het beter kàn. Eigenlijk al mijn kritiekpunten zijn kleinigheden die in afmontage of met accessoires op te lossen moeten zijn. Blijft over dat het een kostbare jongen is en bv. een 26" M-Racer misschien al "goed genoeg" is voor me. Maar we hebben nog wat te proberen, binnenkort maar eens in het oosten kijken.
(1) Zie bijvoorbeeld deze bocht op Neeltje Jans, vanuit het zuiden vanaf de Faelweg "links, links, rechts" het fietspad langs de Dijkgraaf A.M. Gelukweg op. Volgens de Google Streetview foto's tussen 2016 en 2019 zo onmogelijk aangelegd.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
17-Jun-2021, 05:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Jun-2021, 05:50 PM door Wim -de roetsende.)
Misschien moet je dan deze advertentie even bekijken:
https://www.ligfiets.net/advertisement/1...ietst.html
En op Marktplaats:
https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...b9c5b7a618
€2250,- en bieden vanaf €1500,-
Ik moet mij echt inhouden
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Wow, wat een prachtige fiets, inderdaad! Helaas is het een 28": dat gaat voor mij, net als voor de huidige eigenaar, net te groot zijn.
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
30-Aug-2021, 02:49 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2021, 04:37 PM door Bacchus.)
Dan een eerste bericht uit het oosten, het zuidoosten om precies te zijn.
De Liggende Hollander verhuurde ons afgelopen donderdag een 28" Gaucho High Racer voor mij en een M5 26/20 (?) met onderstuur voor mijn vriendin. Het weer begon met af en toe wat miezerdruppels maar in de loop van de dag steeds meer zon en een heel aangename 19°C. De route liep door de stad en langs het Eindhovens Kanaal naar Geldrop, Heeze, Strabrechtse Heide, Geldrop, Nuenen en langs het Wilhelminakanaal terug.
De Gaucho is van dezelfde klasse als de CHR, al zijn de verschillen ook duidelijk. De Gaucho is 2x28" en zit wat hoger en zelfs in het laagste standje meer rechtop dan de CHR. Het brede stuur geeft een meer ontspannen gevoel en natuurlijker controle maar je voelt wel iets meer rijwind.
Ook deze fiets rijdt makkelijk hard maar de sensatie is net niet zo groot als van de CHR. De vering slurpt een tikkeltje rendement en voegt voor mijn gevoel niet zoveel toe in comfort. Remmen en schakelen zijn "gewoon" en betrouwbaar, al twijfelde hij in één richting soms over het inleggen van mijn favoriete versnelling. Dat had ik natuurlijk met een kwartslag aan de stelschroef op kunnen lossen.
Over het flauw slingerende steenslag-fietspad over de heide ging het bijzonder comfortabel, zeker gezien de banden van slechts 25 mm, en snel. In de stad viel het me bij deze fiets op dat ik bij doortrappen in scherpe bochten de neiging heb met mijn hiel op het voorwiel te trappen. Dat kon ik me van de CHR niet herinneren. Misschien was dat omdat de CHR een 26" voorwiel had of omdat die al eerder tegen de ketting aanstuurde? Het is makkelijk opgelost natuurlijk: gewoon niet trappen in scherpe bochten. Daarover gesproken: De Gaucho is duidelijk wendbaarder dan de CHR vanwege die ketting.
De CHR van vorige keer blijft een uniek fijne fiets maar deze Gaucho is prima en kan zomaar eens een voordelige keuze zijn. Ik ben wel benieuwd of dit soort "racy" fietsen ook (flexibel, klik-en-gaan) voor forenzen/toeren (kleine/grote tassen, rugzak om stoeltje?) of vies weer (lange spatborden) kunnen worden uitgerust. Wat zijn jullie ervaringen daarmee?
Volgende ervaring wordt Achterhoek (ACE, Winterswijk) komende vrijdag..
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
30-Aug-2021, 06:27 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2021, 06:39 PM door Wim -de roetsende.)
Deze M5 (zie mijn bericht hierboven) heeft dan misschien wel 2x28" wielen, maar de zithoogte is een stuk lager dan van een Gaucho.
M5:
seat height 41cm
Gaucho:
zithoogte: 60cm
Als je op een Gaucho past, dan pas je zeker weten ook op deze M5 Racer. Is 19cm lager!!!
Deze M5 staat nog te koop en komt voor een heel mooi prijsje dicht in de buurt van de CHR.
https://www.ligfiets.net/advertisement/1...ietst.html
https://link.marktplaats.nl/m1742972228?...ios_tablet
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
Eigenlijk spreekt die M-racer me zelfs meer aan! Ik had niet gedacht dat die nog te koop zou staan maar zal zeker eens contact opnemen.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
30-Aug-2021, 08:12 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2021, 08:14 PM door Wim -de roetsende.)
(30-Aug-2021, 07:14 PM)Bacchus schreef: Eigenlijk spreekt die M-racer me zelfs meer aan! Ik had niet gedacht dat die nog te koop zou staan maar zal zeker eens contact opnemen.
Die staat al best lang te koop. Sinds 13 juni al. De MP advertentie is opnieuw geplaats.
Als ik moest onderhandelen, dan zou ik €1800,-/2000,- bieden en zeggen dat ik 'm vanvond nog kom ophalen.
Dan heb je een zo goed als nieuwe fiets gekocht met ongeveer 30% korting
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.016
Topics: 32
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 1
1469 x bedankt in 833 berichten
30-Aug-2021, 08:19 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Aug-2021, 08:20 PM door Lopopodium.)
De vraag is natuurlijk wel of het ook echt drie tochtjes zijn geweest. Persoonlijk vind ik het altijd vreemd als iemand een gloednieuwe fiets koopt, maar dan zogenaamd beoordeelt dat de fiets toch niet voldoet na het nauwelijks gewenning gegeven te hebben. Dat test je toch sowieso vooraf? Of je koopt eerst een tweedehandsje. Ik krijg er in ieder geval altijd een achterdochtig gevoel bij dit soort verhalen.
Voor 2500 heb je een gloednieuwe Gaucho. Althans, ze worden officieel niet meer gemaakt want Nazca is net gestopt, maar misschien valt er bij Nazca nog wat te regelen wat betreft de voorraad van hun onderdelen, met name framedelen. Een zelfbouwpakket zal nog wel goedkoper zijn. En kan je dingen zelf samenstellen. Ikzelf zou altijd een naafversnelling / dualdrive willen naast een enkele derailleur en geen twee derailleurversnellingen, zoals deze M-racer. Misschien hebben ze ook nog wel showroommodellen te koop.
En bij Gaucho heb je een stalen frame. De M-racer is denk ik aluminium?
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
De spuitharen staan op de foto nog op de banden, dus veel heeft hij daar niet gereden. De groep is niet helemaal mijn smaak maar best acceptabel. Ik had liever Shimano 2x9 met een lange kooi en duimremmen gehad en redelijk standaard alu wielen met veel spraken. Maar hier valt zeker mee te leven.
Een vrijwel nieuwe Gaucho HR kan voor € 2.000. Beiden zijn CroMo-staal.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
31-Aug-2021, 06:27 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Aug-2021, 06:28 AM door Wim -de roetsende.)
(30-Aug-2021, 08:19 PM)Lopopodium schreef: De vraag is natuurlijk wel of het ook echt drie tochtjes zijn geweest. Persoonlijk vind ik het altijd vreemd als iemand een gloednieuwe fiets koopt, maar dan zogenaamd beoordeelt dat de fiets toch niet voldoet na het nauwelijks gewenning gegeven te hebben. Dat test je toch sowieso vooraf? Of je koopt eerst een tweedehandsje. Ik krijg er in ieder geval altijd een achterdochtig gevoel bij dit soort verhalen.
Voor 2500 heb je een gloednieuwe Gaucho. Althans, ze worden officieel niet meer gemaakt want Nazca is net gestopt, maar misschien valt er bij Nazca nog wat te regelen wat betreft de voorraad van hun onderdelen, met name framedelen. Een zelfbouwpakket zal nog wel goedkoper zijn. En kan je dingen zelf samenstellen. Ikzelf zou altijd een naafversnelling / dualdrive willen naast een enkele derailleur en geen twee derailleurversnellingen, zoals deze M-racer. Misschien hebben ze ook nog wel showroommodellen te koop.
En bij Gaucho heb je een stalen frame. De M-racer is denk ik aluminium?
Ik heb al een paar keer een ligfiets gekocht die door de vorige eigenaar in een impuls was gekocht. Dus ja, het komt voor. In de advertentie staat dat de fiets niet bij hem past. Dat heb ik ook wel eens na een paar duizend kilometer vastgesteld.
Op zo'n snelle racer zou ik nou juist nooit een naafversnelling willen. Zoveel hoofden zoveel zinnen.
Dat de Gaucho niet meer gemaakt wordt en Nazca gestopt is, zou voor mij de reden zijn om geen Nazca te kopen. M5 blijft nog wel even bestaan vermoed ik.
Bram Moens maakt geen fietsen van aluminium.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 175
Topics: 17
Lid sinds: Oct 2017
Bedankt: 0
50 x bedankt in 38 berichten
31-Aug-2021, 08:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Aug-2021, 08:49 AM door Jurrien.)
Leuk dat je zoveel probeert. Ik heb twee jaar geleden ook in Zeeland een proefrit op een m5 chr gemaakt, maar eventjes daarvoor op een m-racer. Ik vond de m-racer juist leuker omdat je nog wat lager ligt. En gewoonweg wat mooier.
(16-Apr-2021, 10:19 AM)Bacchus schreef: Het valt me op dat ligfietsfabrikanten op zijn zachtst gezegd terughoudend zijn met het aanbieden van Rohloff of Pinion naven, terwijl die mij juist voor ligfietsen uitgesproken geschikt lijken. Nog even hierover. Op een ligfiets is meestal een gesloten kettingkast niet mogelijk. En is een kettingspanner noodzakelijk, vanwege de grote lengte die de ketting aflegt. Dus als je toch al een kettingspanner nodig hebt, is een derailleurprincipe niet meer zo ver weg. Dus ik begrijp wel dat er niet vaak wordt gekozen voor de Rohloff op ligfietsen. Bovendien is een Rohloffnaaf duur, voor datzelfde geldt heb je een uitmuntende derailleursysteem.
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Een hoge fiets rijdt stabieler dan een lage. Hoge fietsen zijn verticaal gemakkelijker in balans te houden. Balanceer maar een stokje van 50 cm op je vinger. Nee daarna een stok van 1 m. en nog een lange stok van 2 m. Merk het verschil. Als je met de voeten gemakkelijk aan de grond komt rijdt een ligfiets met grote wielen lichter en is beter in balans te houden. Je hebt het verschil gemerkt tussen kleine en grote wielen.
https://www.youtube.com/watch?v=WcdA4D9IyLM
Zoals Wim al schreef zou ik geen nieuwe of bijna nieuwe ligfiets meer kopen van een merk dat uit productie is. Ik rij o.a. op een Nazca Fuego L,. Maar die kostte toen gebruikt maar 195 euro, toen de Fuego nog in productie was. Helemaal nalopen rijdt ie weer als nieuw.
Over wielmaten geschreven. Het is al jarenlang vele malen vastgesteld dat de rolweerstand van grote wielen aanmerkelijk lager is dan van kleine wielen. Voorwaarden: gelijke merk, type, breedte en bandenspanning.
Voor je vriendin is een deze tweewieler aan te raden. Dat verhoogt het evenwichtsgevoel voor elke tweewielige ligfiets. Eenmaal getraind merk ze wel dat ook een ligfiets zijn beperkingen heeft.
https://www.youtube.com/watch?v=WB3qTVg3...=ProCrafts
Berichten: 1.646
Topics: 38
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 2083
1967 x bedankt in 767 berichten
31-Aug-2021, 03:09 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 31-Aug-2021, 03:09 PM door Fietsbennie.)
Met zo'n fiets durf ik niet door een fietstunneltje hier in de buurt.
Krijg je zulke zere tanden van denk ik...
Berichten: 1.037
Topics: 17
Lid sinds: Apr 2021
Bedankt: 1251
1775 x bedankt in 890 berichten
01-Sep-2021, 10:51 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 01-Sep-2021, 11:13 AM door Bacchus.)
Verhuisbericht: De "Ferrarirode" 28" M-Racer van een jaar oud uit Naarden woont voortaan in Breda.
De verkoper was zeer enthousiast, voorkomend en open. Hij vond deze fiets niet praktisch voor 40 km woon-werk en wordt velonaut. De laatste niet-proef rit was in maart. De staat van de fiets komt ook overeen met maar enkele ritten ervaring.
Opstappen voor de proefrit op de M-Racer was even slikken (plat en laag) maar met de CHR-ervaring nog ergens in mijn systeem pakte ik het redelijk op. Deze fiets voelt voor mij wat spartaanser en minder vergevingsgezind dan de CHR. De uitdaging wordt vooral om genoeg vertrouwen te vinden om bochten snel, met weinig stuur en veel hoek te nemen. Een fiets met een leercurve zeg maar en dat is niet negatief wmb.
Aanpassingen die ik gedaan heb:
Lengte uiteraard aangepast: ik raak nu wel nèt de band met de crank, niet rampzalig maar misschien is het wijs een millimeter of twee langer te zetten om het te voorkomen. Uiteraard mits dat met de benen past.
Beugeltjes voor navigatie en verlichting toegevoegd.
Nog gewenst:
Spiegeltje!
Snel te monteren lange spatborden als een beleefdheid aan wieltjeszuigers in de winter. (M5's carbon, SKS Race Blades of Bluemels? Ervaringen?)
Op de langere termijn eens kijken of ik M5's duimremhendels kan monteren omdat ik daar op de CHR heel blij mee was maar dat is weer een investering.
Wat zijn praktische opties om sporadisch een laptop(-rugzak) mee te nemen?
Foto's volgen..
Trouwens: Bedankt voor de aanmoediging, Wim!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 5 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|