Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Bergsnek vs. normale snek
#27
Is het lager van die rol nog goed? Dat heeft bij mij ook wel eens een klein beetje stroef gelopen, en dan slijt het hard. En hij moet echt heel soepel lopen om het goed te doen omdat de kabel gemakkelijk langs de rol glijdt.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , datakneder
#28
Ik heb de geleiderol er even afgehaald en foto's gemaakt.
Je ziet duidelijk dat een wat diepere sleuf zit over een lengte van misschien 1,5cm ofzo. En daarnaast ook een paar hele kleine en ook ondiepe sleufjes.

Afgelopen weekend was ik in Middelburg dus dacht even langs te gaan op de bonnefooi. Derk was niet in zn werkplaats aanwezig helaas. Even gebeld, moest maar een mailtje sturen. De rol had ie wel en zou 45-50 euro kosten. Lijkt me iets te gortig.

Nu ik "m zo zie, ga ik even kijken of ik die sleuf zelf ergens mee kan opvullen. De lagers draaien gewoon soepeltjes, dus geen idee waar die sleuf vandaan komt eigenlijk?

[Afbeelding: IMG-20240726-053400115.jpg] [Afbeelding: IMG-20240726-053341381.jpg] [Afbeelding: IMG-20240726-053330350.jpg]
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#29
(26-Jul-2024, 05:53 AM)ZoefZoef schreef: Ik heb de geleiderol er even afgehaald en foto's gemaakt.
Je ziet duidelijk dat een wat diepere sleuf zit over een lengte van misschien 1,5cm ofzo. 
En daarnaast ook een paar hele kleine en ook ondiepe sleufjes.

Die diepere sleuf kan eigenlijk alleen veroorzaakt zijn, als de geleiderol vast zat en dus niet meer kon draaien.
Dan kan het dyneema er wel zo'n sleuf in veroorzaken.

Of iemand/jij? rijdt heel veel in dezelfde versnelling en daardoor raakt de dyneema-kabel telkens even de geleiderol. Maar hoe het dan mogelijk is dat er maar op 1 plek zo'n sleuf zit begrijp ik niet. Die geleiderol gaat draaien bij aanraking en dan zou de slleuf zich over de gehele ronding van de geleiderol moeten bevinden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#30
Zo te zien heb jij nog een van kunststof. Vermoed dat die van 45 euro van aluminium/staal is. 10 jaar geleden had ik een kunststof maar daar kreeg ik net als jij binnen half jaar een gleuf in. Destijds een alu laten draaien bij een metaalboer kwam uiteindelijk ook een sleufje in na een jaar. Toen had Derk inmiddels stalen/metalen als en deze erop gezet. Deze heeft bij mij denk 8 jaar gedaan afgelopen voorjaar vervangen omdat er zelfs in de metalen variant weer een gleuf was gekomen. Achteraf vond ik het al zo zwaar roetsen maar de lagertjes zaten vast.
Als gleufje te diep wordt zorgt deze ervoor dat de aandrijfkabel eraf loopt. Daar heb je geen zin in.
Zelf denk ik dat personen met lange benen er meer last van hebben omdat de slag langer is de boegspriet iets omhoog loopt en daardoor tot een zwaarder verzet de tussen rol gebruikt wordt.
Pieter

Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#31
Juist niet.

Je raakt alleen de tussenrol als je in een licht verzet roeit.

Boven de ongeveer 22km/u raak ik de tussenrol niet meer.

Soms alleen nog aan het begin van de slag. Aan het eind schuift de dyneema-kabel naar het zwaardere verzet op de snek en raak je de geleiderol juist niet meer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#32
(26-Jul-2024, 09:46 AM)Wim -de roetsende schreef: Juist niet.

Je raakt alleen de tussenrol als je in een licht verzet roeit.

Boven de ongeveer 22km/u raak ik de tussenrol niet meer.

Soms alleen nog aan het begin van de slag. Aan het eind schuift de dyneema-kabel naar het zwaardere verzet op de snek en raak je de geleiderol juist niet meer.

Tot 30 km/h raakt de aandrijfkabel bij mij de tussen rol.
Pieter

Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#33
(26-Jul-2024, 10:55 AM)pieterz schreef: Tot 30 km/h raakt de aandrijfkabel bij mij de tussen rol.

Oei, ik dacht dat ik licht roeide  Huh 


Die 22km/u was wel een gokje. Ik zal straks eens checken.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#34
De rol is inderdaad nog een kunstof rol. Ik wist niet dat deze er ook zijn van metaal.

Tijdens het roetsen gebruik ik relatief weinig de versnellingen. De sleuven zitten ook allemaal rond dezelfde hoogte op de rol. Soms wissel ik zelfs helemaal niet tijdens een rit.

Ik heb korte beentjes. Binnenbeenlengte van 78cm ongeveer.


Bedenk me net dat er eens een periode is geweest dat ik steeds wat hoorde klapperen. Mn broer eens gevraagd en die had het erover dat dat het dyneema was dat tegen het frame sloeg. Ik weet alleen niet meer of dat met deze 209 was of mr de vorige. Daar had ik destijds het achterwiel van omgewisseld met die uit een 222 om zo 2 dezelfde velgen te hebben en de grotere bergsnek. Ik kan me niet herinneren of op die 209 ook zo'n geleiderol zat. Het klapperen was meen ik opgelost nadat ik de de dyneema en elastiek strakker had gezet.

Binnenkort eens kijken of ik de sleuf wat kan opvullen met wat lijm ofzo. Ik geloof niet dat het nu nadelen geeft, maar toch.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#35
(26-Jul-2024, 05:53 AM)ZoefZoef schreef: Ik heb de geleiderol er even afgehaald en foto's gemaakt.
Je ziet duidelijk dat een wat diepere sleuf zit over een lengte van misschien 1,5cm ofzo. En daarnaast ook een paar hele kleine en ook ondiepe sleufjes.

Afgelopen weekend was ik in Middelburg dus dacht even langs te gaan op de bonnefooi. Derk was niet in zn werkplaats aanwezig helaas.  Even gebeld, moest maar een mailtje sturen.  De rol had ie wel en zou 45-50 euro kosten.  Lijkt me iets te gortig.

Nu ik "m zo zie, ga ik even kijken of ik die sleuf zelf ergens mee kan opvullen.  De lagers draaien gewoon soepeltjes, dus geen idee waar die sleuf vandaan komt eigenlijk?

[Afbeelding: IMG-20240726-053400115.jpg] [Afbeelding: IMG-20240726-053341381.jpg] [Afbeelding: IMG-20240726-053330350.jpg]

Waar moet dit ergens zitten? Het enige wat ik zo kan bedenken zijn waar de pijltjes staan:
[Afbeelding: image.png]

Maar dat het dan zo is afgesleten vind ik best wel vreemd eigenlijk
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#36
De 222 heeft deze geleiderol niet voor zover ik weet. De rol zit bij de 209 onder de zitting op de rechter achtervork gemonteerd. Horizontaal.

De 'rol' die jij nu aanwijst is een demper die ervoor zorgt de voetenslee nooit keihard tegen je frame ramt. Dat is eentje van elastomeer. Zacht rubber dus en geen hard plastic.


Ik heb die rol trouwens even gesmeerd door er wat kettingspray in te spuiten. De rol loopt nu een stuk stiller.
Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#37
(26-Jul-2024, 05:28 PM)Hardloper schreef: Waar moet dit ergens zitten? Het enige wat ik zo kan bedenken zijn waar de pijltjes staan:
[Afbeelding: image.png]

De 222 heeft deze rol inderdaad niet, omdat de stoel verhoudingsgewijs iets hoger is gemonteerd dan bij de 209.
Bij de 209 zou anders het dyneema een sleuf in het stoeltje zagen. Je zou het ook een ontwerpfout kunnen noemen.

Het gele pijltje staat bij je stuurdemper. Houd goed in de gaten of er geen scheurtjes in komen/zitten.

Het rode pijltje staat bij de demper waarvan ZoefZoef de functie al heeft uitgelegd.

Het oranje pijltje staat bij een reservedemper. De meeste mensen denken dat dit een soort eindstopper/-demper is, maar het is gewoon een reservedemper.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Hardloper , Willeke_IGKT
#38
(26-Jul-2024, 12:59 PM)Wim -de roetsende schreef:
(26-Jul-2024, 10:55 AM)pieterz schreef: Tot 30 km/h raakt de aandrijfkabel bij mij de tussen rol.

Oei, ik dacht dat ik licht roeide  Huh 


Die 22km/u was wel een gokje. Ik zal straks eens checken.

Ik heb gecheckt. Oeps, Vanaf 17km/u raakt de dyneema het rolletje al niet meer.

@Pieterz, hoe licht roei jij in vredesnaam  Huh 

Hoe heb ik het aangepakt:

Ik heb de Roeifiets stilstaand zo geschakeld dat met de voetenslee zo dicht mogelijk bij het frame (het lichtste verzet in de slag dus) het dyneema-kabeltje het rolletje net niet meer raakte.

Toen ben ik gaan roeien zonder te schakelen. De eerste paar slagen waren uiteraard wat zwaarder dan ik normaal doe, maar vanaf zo'n 17km/u voelde het zoals ik altijd roei. Ik ben ook nog iets langzamer gaan roeien en zelfs 15km/u voelde redelijk oké.
Bij ongeveer 25km/u voelde ik de behoefte om iets op te schakelen.

Als ik 30km/u ga, dan raak ik dus nevernooitniet het rolletje.


NB: Bij mij zit er ook een gleufje/sleufje in het rolletje  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM
Korte cranks
Bij David kan je 1...Boyd Maduro — 02:38 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
En alweer verkocht :...Boyd Maduro — 02:36 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het is vandaag 21 de...Fietsbennie — 02:14 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij keek ik ...Hardloper — 01:16 PM
Zelfbouw velomobiel, Go One Evo-R achtig
Een oud oom van mij ...Hardloper — 01:12 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook teru...blokdoorn — 01:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik d...Gideonaut — 11:32 AM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 chr ...blokdoorn — 11:30 AM
Voorvork Raptobike
De vorm van een fram...GHOOGEN — 10:35 AM
Voorvork Raptobike
Een standaardfiets...Wim -de roetsende — 08:35 AM