Bergsnek vs. normale snek
|
Berichten: 207
Topics: 6
Lid sinds: Feb 2024
Bedankt: 17
412 x bedankt in 202 berichten
Is het lager van die rol nog goed? Dat heeft bij mij ook wel eens een klein beetje stroef gelopen, en dan slijt het hard. En hij moet echt heel soepel lopen om het goed te doen omdat de kabel gemakkelijk langs de rol glijdt.
Fietser en knutselaar en eventjes niet in vorm. Roets, FlevoRacer en diverse (carbon) zelfbouwers voor 1 of 2 personen
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
26-Jul-2024, 05:53 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 05:54 AM door ZoefZoef.)
Ik heb de geleiderol er even afgehaald en foto's gemaakt.
Je ziet duidelijk dat een wat diepere sleuf zit over een lengte van misschien 1,5cm ofzo. En daarnaast ook een paar hele kleine en ook ondiepe sleufjes.
Afgelopen weekend was ik in Middelburg dus dacht even langs te gaan op de bonnefooi. Derk was niet in zn werkplaats aanwezig helaas. Even gebeld, moest maar een mailtje sturen. De rol had ie wel en zou 45-50 euro kosten. Lijkt me iets te gortig.
Nu ik "m zo zie, ga ik even kijken of ik die sleuf zelf ergens mee kan opvullen. De lagers draaien gewoon soepeltjes, dus geen idee waar die sleuf vandaan komt eigenlijk?
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(26-Jul-2024, 05:53 AM)ZoefZoef schreef: Ik heb de geleiderol er even afgehaald en foto's gemaakt.
Je ziet duidelijk dat een wat diepere sleuf zit over een lengte van misschien 1,5cm ofzo.
En daarnaast ook een paar hele kleine en ook ondiepe sleufjes.
Die diepere sleuf kan eigenlijk alleen veroorzaakt zijn, als de geleiderol vast zat en dus niet meer kon draaien.
Dan kan het dyneema er wel zo'n sleuf in veroorzaken.
Of iemand/jij? rijdt heel veel in dezelfde versnelling en daardoor raakt de dyneema-kabel telkens even de geleiderol. Maar hoe het dan mogelijk is dat er maar op 1 plek zo'n sleuf zit begrijp ik niet. Die geleiderol gaat draaien bij aanraking en dan zou de slleuf zich over de gehele ronding van de geleiderol moeten bevinden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2022
Bedankt: 0
47 x bedankt in 26 berichten
26-Jul-2024, 08:51 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 08:52 AM door pieterz.)
Zo te zien heb jij nog een van kunststof. Vermoed dat die van 45 euro van aluminium/staal is. 10 jaar geleden had ik een kunststof maar daar kreeg ik net als jij binnen half jaar een gleuf in. Destijds een alu laten draaien bij een metaalboer kwam uiteindelijk ook een sleufje in na een jaar. Toen had Derk inmiddels stalen/metalen als en deze erop gezet. Deze heeft bij mij denk 8 jaar gedaan afgelopen voorjaar vervangen omdat er zelfs in de metalen variant weer een gleuf was gekomen. Achteraf vond ik het al zo zwaar roetsen maar de lagertjes zaten vast.
Als gleufje te diep wordt zorgt deze ervoor dat de aandrijfkabel eraf loopt. Daar heb je geen zin in.
Zelf denk ik dat personen met lange benen er meer last van hebben omdat de slag langer is de boegspriet iets omhoog loopt en daardoor tot een zwaarder verzet de tussen rol gebruikt wordt.
Pieter
Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
26-Jul-2024, 09:46 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 09:48 AM door Wim -de roetsende.)
Juist niet.
Je raakt alleen de tussenrol als je in een licht verzet roeit.
Boven de ongeveer 22km/u raak ik de tussenrol niet meer.
Soms alleen nog aan het begin van de slag. Aan het eind schuift de dyneema-kabel naar het zwaardere verzet op de snek en raak je de geleiderol juist niet meer.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 27
Topics: 2
Lid sinds: Jan 2022
Bedankt: 0
47 x bedankt in 26 berichten
(26-Jul-2024, 09:46 AM)Wim -de roetsende schreef: Juist niet.
Je raakt alleen de tussenrol als je in een licht verzet roeit.
Boven de ongeveer 22km/u raak ik de tussenrol niet meer.
Soms alleen nog aan het begin van de slag. Aan het eind schuift de dyneema-kabel naar het zwaardere verzet op de snek en raak je de geleiderol juist niet meer.
Tot 30 km/h raakt de aandrijfkabel bij mij de tussen rol.
Pieter
Thys 209
m5 CHR met tailbag
carbon quest 790
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
26-Jul-2024, 12:59 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 01:00 PM door Wim -de roetsende.)
(26-Jul-2024, 10:55 AM)pieterz schreef: Tot 30 km/h raakt de aandrijfkabel bij mij de tussen rol.
Oei, ik dacht dat ik licht roeide
Die 22km/u was wel een gokje. Ik zal straks eens checken.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
De rol is inderdaad nog een kunstof rol. Ik wist niet dat deze er ook zijn van metaal.
Tijdens het roetsen gebruik ik relatief weinig de versnellingen. De sleuven zitten ook allemaal rond dezelfde hoogte op de rol. Soms wissel ik zelfs helemaal niet tijdens een rit.
Ik heb korte beentjes. Binnenbeenlengte van 78cm ongeveer.
Bedenk me net dat er eens een periode is geweest dat ik steeds wat hoorde klapperen. Mn broer eens gevraagd en die had het erover dat dat het dyneema was dat tegen het frame sloeg. Ik weet alleen niet meer of dat met deze 209 was of mr de vorige. Daar had ik destijds het achterwiel van omgewisseld met die uit een 222 om zo 2 dezelfde velgen te hebben en de grotere bergsnek. Ik kan me niet herinneren of op die 209 ook zo'n geleiderol zat. Het klapperen was meen ik opgelost nadat ik de de dyneema en elastiek strakker had gezet.
Binnenkort eens kijken of ik de sleuf wat kan opvullen met wat lijm ofzo. Ik geloof niet dat het nu nadelen geeft, maar toch.
Berichten: 2.716
Topics: 92
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2869
3202 x bedankt in 2223 berichten
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 1.959
Topics: 22
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2904 x bedankt in 1602 berichten
26-Jul-2024, 05:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26-Jul-2024, 07:32 PM door ZoefZoef.)
De 222 heeft deze geleiderol niet voor zover ik weet. De rol zit bij de 209 onder de zitting op de rechter achtervork gemonteerd. Horizontaal.
De 'rol' die jij nu aanwijst is een demper die ervoor zorgt de voetenslee nooit keihard tegen je frame ramt. Dat is eentje van elastomeer. Zacht rubber dus en geen hard plastic.
Ik heb die rol trouwens even gesmeerd door er wat kettingspray in te spuiten. De rol loopt nu een stuk stiller.
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
(26-Jul-2024, 05:28 PM)Hardloper schreef: Waar moet dit ergens zitten? Het enige wat ik zo kan bedenken zijn waar de pijltjes staan:
De 222 heeft deze rol inderdaad niet, omdat de stoel verhoudingsgewijs iets hoger is gemonteerd dan bij de 209.
Bij de 209 zou anders het dyneema een sleuf in het stoeltje zagen. Je zou het ook een ontwerpfout kunnen noemen.
Het gele pijltje staat bij je stuurdemper. Houd goed in de gaten of er geen scheurtjes in komen/zitten.
Het rode pijltje staat bij de demper waarvan ZoefZoef de functie al heeft uitgelegd.
Het oranje pijltje staat bij een reservedemper. De meeste mensen denken dat dit een soort eindstopper/-demper is, maar het is gewoon een reservedemper.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.871
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2092
7446 x bedankt in 3665 berichten
30-Jul-2024, 04:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30-Jul-2024, 04:48 PM door Wim -de roetsende.)
(26-Jul-2024, 12:59 PM)Wim -de roetsende schreef: (26-Jul-2024, 10:55 AM)pieterz schreef: Tot 30 km/h raakt de aandrijfkabel bij mij de tussen rol.
Oei, ik dacht dat ik licht roeide
Die 22km/u was wel een gokje. Ik zal straks eens checken.
Ik heb gecheckt. Oeps, Vanaf 17km/u raakt de dyneema het rolletje al niet meer.
@Pieterz, hoe licht roei jij in vredesnaam
Hoe heb ik het aangepakt:
Ik heb de Roeifiets stilstaand zo geschakeld dat met de voetenslee zo dicht mogelijk bij het frame (het lichtste verzet in de slag dus) het dyneema-kabeltje het rolletje net niet meer raakte.
Toen ben ik gaan roeien zonder te schakelen. De eerste paar slagen waren uiteraard wat zwaarder dan ik normaal doe, maar vanaf zo'n 17km/u voelde het zoals ik altijd roei. Ik ben ook nog iets langzamer gaan roeien en zelfs 15km/u voelde redelijk oké.
Bij ongeveer 25km/u voelde ik de behoefte om iets op te schakelen.
Als ik 30km/u ga, dan raak ik dus nevernooitniet het rolletje.
NB: Bij mij zit er ook een gleufje/sleufje in het rolletje
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|