Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hardhorende racefietsers
#1
Ik ben vandaag van Leusden heen en weer naar Zwolle gefietst. Een heerlijke tocht waar ik een heel stuk langs de Zuiderzee route heb gefietst. Mooi pad hebben ze daar gelegd. 

Naast de heerlijke tocht had ik ook één minder leuk geval. Op de terugweg had ik de wind mee en de gang er goed in. Ik reed rond de 45km/h een racefietser achterop. Ik toeterde één keer... geen reactie... twee keer... geen reactie. Bij de derde keer ging hij een stuk naar rechts, dus ging ik ervan uit dat hij mij gehoord had. Toen ik er net naast kwam ging hij echter weer mijn kant op en schrok toen behoorlijk. Een grote scheldpartij van zijn kant was het gevolg en hij probeerde me nog even in te halen (wat natuurlijk niet lukte). Zoals hij reageerde had ik niet zo'n zin om te wachten en het gesprek aan te gaan. 

Hoe lossen jullie dit op? Wat horen racefietsers wel als drie keer een claxon al niet werkt?
}
Bedankt door:
#2
Roepen en een strijker in z’n achterwiel gooien..
Geintje..

Misschien roepen..pas op.! Of een toeter die afwijkt van een normale toon..

Gelukkig geen botsing!

Groeten Henk
}
Bedankt door:
#3
Is niet op te lossen. Of wellicht met een luchthoorn zoals een AirZound.

Dat hij een stuk naar rechts ging is voor mij ook een teken dat iemand de toeter gehoord heeft. En ga ik er, net als jij in dit geval, voorbij.
Dat hij schrok heeft ie aan zichzelf te danken. Hij is boos op zichzelf en onterecht boos op jou.

Helaas ook voor ons vervelend, want niemand zit op geneuzel te wachten. Uit ervaring met auto rijden heb ik helaas mogen ervaren dat sommigen heel snel door het lint kunnen gaan. En dat kan me tijdens de rit bezig houden en denk ik dat ik hem hopelijk niet weer tegenkom. En daarmee zijn wij het slachtoffer in plaats van de niet oplettende veroorzaker.

Ik vind het ook raar dat fietsers die op eigen kracht > 25km kunnen, geen spiegels hoeven te hebben.....alsof ze niet op hoeven te letten.
}
Bedankt door:
#4
(24-Apr-2021, 07:48 PM)de Boer schreef: Roepen en een strijker in z’n achterwiel gooien..
Geintje..

Misschien roepen..pas op.! Of een toeter die afwijkt van een normale toon..

Gelukkig geen botsing!

Groeten Henk

Roepen heb ik al wel geprobeerd, maar werkt minder goed dan claxon. 

Ik zei net al gekscherend: een luidspreker voorin plaatsen en een tweetakt scooter geluid afspelen. Ik heb het idee dat de claxon wel gehoord wordt, maar omdat er geen bijbehorend geluid is wordt het niet herkend als achterligger.

Misschien een luchthoorn?   Dodgy
}
Bedankt door:
#5
Heb je een standaard velomobiel.nl toeter?

Ik heb eerder een motorfietsalarm als toeter gebruikt. Erg leuk. Daarna weer de origineel velomobiel.nl toeter en die is een stuk effectiever. En dus gebruik ik maar liever de minder mooie toeter. 

}
Bedankt door:
#6
Ik heb een grote ding/dong bel, werkt meestal prima. Wordt volgens mij ook vaak geassocieerd met een bakfiets, dus breed. Claxon heb ik ook maar niet aangesloten. Doet toch weinig en mijn powerbank trekt dat ook niet qua amperage.
}
Bedankt door:
#7
Een claxon is naar mijn ervaring essentieel.

Een perfecte claxon uitvoering:


Voor als het traag gaat, de tring tring uitvoering  Big Grin
}
Bedankt door:
#8
Ik denk dat ik standaard velomobiel.nl claxon heb. Meestal gaat het gelukkig zoals in het eerste filmpje.
De tweede zal ik ook eens gaan doen. De bel die er origineel in het gezeten is er niet meer en ik vind dit wel een geinig alternatief.
}
Bedankt door:
#9
Nou moet ik zeggen dat als bij de eerste twee keer getoeter er geen reactie kwam, je bij die derde ook maar uit moet gaan dat je waarschijnlijk niet gehoord bent, en het naar rechts gaan meer toeval is (en dat bleek het ook, lijkt het). Als iemand alleen iets opzij gaat maar niet even het hoofd draait om vanuit de ooghoeken te kijken wat er achter die persoon gebeurt, dan ga ik er vanuit dat ze mij waarschijnlijk nog steeds niet gehoord hebben en dat ze gewoon wat slingeren, en dus net zo hard weer mijn kant op kunnen slingeren als ik er eenmaal naast zit.

Horen ze de bel niet na twee keer, dan roep ik meestal maar gewoon 'tring tring!'. Dat werkt goed en dán wordt er meestal wel omgekeken. Met name bij oude mannen, die schijnen fietsbellen geregeld niet te horen maar mijn stem wel. Ik krijg dan af en toe bij het inhalen nog wel eens te horen dat ik ook mijn bel wel had kunnen gebruiken... Zucht.
}
Bedankt door:
#10
(25-Apr-2021, 12:49 AM)Lopopodium schreef: Nou moet ik zeggen dat als bij de eerste twee keer getoeter er geen reactie kwam, je bij die derde ook maar uit moet gaan dat je waarschijnlijk niet gehoord bent, en het naar rechts gaan meer toeval is (en dat bleek het ook, lijkt het).

Daar heb je nog wel een punt. Ik zal dat op gaan letten. Ik heb geen zin in ongelukken. 

(25-Apr-2021, 12:49 AM)Lopopodium schreef:
Horen ze de bel niet na twee keer, dan roep ik meestal maar gewoon 'tring tring!'. Dat werkt goed en dán wordt er meestal wel omgekeken.


Dank je voor de tip. Ik ga ook mijn stem aan het geluidsarsenaal toevoegen.
}
Bedankt door:
#11
(25-Apr-2021, 12:49 AM)Lopopodium schreef:
Horen ze de bel niet na twee keer, dan roep ik meestal maar gewoon 'tring tring!'. Dat werkt goed en dán wordt er meestal wel omgekeken.


Dank je voor de tip. Ik ga ook mijn stem aan het geluidsarsenaal toevoegen.
[/quote]

Ik roep altijd "Bel, bel" :-)
Een toeter voorkomt vaak dat fietsers  omkijken en hierdoor in jou baan gaan rijden.


En verder is het openbare weg waarop verkeersregels zijn. Deze fietser negeert die, schrikt van zijn acties en geeft jou de schuld.
Gebeurd af en toe.

Mooie tocht heb je gemaakt.

Niels, 'toet', van der Wal
}
Bedankt door:
#12
(25-Apr-2021, 07:36 AM)Niels van der Wal schreef: Mooie tocht heb je gemaakt.

Niels, 'toet', van der Wal

Daar moet ik inderdaad vooral aan terugdenken. 
Echt een heerlijk stuk. 

Ik weet niet of het makkelijk zonder account te bekijken is, maar hier is een link naar de opname op komoot van de heenweg. 
En dit is de terugweg. 

Ik wil de volgende keer ook de route via Apeldoorn eens proberen. Vanaf Apeldoorn kan je dan helemaal langs het kanaal. Lijkt me een ideaal stuk met allemaal 60km wegen. Lekker veel ruimte om in te halen  Wink
}
Bedankt door:
#13
Het is lang geleden dat ik Amersfoort-Hardewijk fietste; ik woon nu tussen Tiel en Nijmegen.
Als je lange snelle wegen prefereert kan ik je de dijken aan de zuidkant van de rivieren aanraden.
Bij de Rijn fiets je van Nijmegen naar Rotterdam,
Bij de Waal fiets je van Duitsland naar Dordrecht
En bij de Maas fiets je van België naar de Biesbos.
Dit laatste heb ik nooit gedaan :-)

Onder Amersfoort vond ik Den Treek een vinding. Prachtig klein gebied met een autovrije verbinding naar Woudenberg.

Niels, komt nog ergens, van der Wal
}
Bedankt door: Hoekie
#14
Over het algemeen horen racefietsers nog tot de oplettende medeweggebruikers. Als ze kwaad reageren stop ik ook niet, ik heb geen zin in een potje matten. Zelf tref ik meer de E bikers die met zijn twee de hele weg nodig hebben. En dan heb ik het over een landweggetje zonder middenstreep, over het algemeen toch gauw een meter of 4 breed. Dan nog zijn ze verbaasd dat er iemand langs wil, of worden boos als je er vlot voorbij rijdt.

Gisteren bij het stoplicht met een stel racefietsers. Daarvan wilde 1 erlangs terwijl ik nog aan het optrekken was. Belletje bij 30 km/h, bij 35 zat ie nog naast me, maar bij 38 was ie weg.

Groeten, Jeroen
}
Bedankt door:
#15
(25-Apr-2021, 07:53 AM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ik wil de volgende keer ook de route via Apeldoorn eens proberen. Vanaf Apeldoorn kan je dan helemaal langs het kanaal. Lijkt me een ideaal stuk met allemaal 60km wegen. Lekker veel ruimte om in te halen  Wink

Langs het kanaal met heeeeel veel zijwegen. Mooie route, maar telkens moet de snelheid er weer uit bij onoverzichtelijke kruispunten. Ik heb daar veel met de roeifiets gereden.

(25-Apr-2021, 10:43 AM)Jeroen S schreef: Zelf tref ik meer de E bikers die met zijn twee de hele weg nodig hebben. En dan heb ik het over een landweggetje zonder middenstreep, over het algemeen toch gauw een meter of 4 breed. Dan nog zijn ze verbaasd dat er iemand langs wil, of worden boos als je er vlot voorbij rijdt.

Gisteren bij het stoplicht met een stel racefietsers. Daarvan wilde 1 erlangs terwijl ik nog aan het optrekken was. Belletje bij 30 km/h, bij 35 zat ie nog naast me, maar bij 38 was ie weg.

Groeten, Jeroen

Twee voorbeelden die heel herkenbaar zijn.

Ik kom vaak racefietsers tegen. Nooit problemen, ze gaan altijd perfect en snel aan de kant.

Die e-bikers zijn echter echt een ramp. Ze rijden voor hun reactievermogen veel te hard en lijken wel altijd boos te zijn. Ze zitten dan met van die kwade en chagrijnige koppen op hun fiets en gaan gewoon niet aan de kant. Ze zijn vaak ook verbijsterd dat ze worden ingehaald, net alsof dat in hun belevingswereld onmogelijk is.

Bij het verkeerslicht gaan soms mensen ook voor mij staan, terwijl ik tegen de stopstreep aan sta. 
Wat denken die mensen dan, dat ze sneller zijn dan ik? Daarna moet je ze na 20 meter weer met moeite ergens zien in te halen. Vooral op drukken stukken waar veel tegenliggers (eigenlijk tegenzitters) zijn kan dat lang duren.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: Hoekie
#16
(24-Apr-2021, 06:43 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ik ben vandaag van Leusden heen en weer naar Zwolle gefietst. Een heerlijke tocht waar ik een heel stuk langs de Zuiderzee route heb gefietst. Mooi pad hebben ze daar gelegd. 

Heerlijke tocht Arjen. Welk pad bedoel je precies? Bedoel je dat stuk fietspad langs het Veluwemeer waar ook die grote fiets staat?
Waar ben je de IJssel over gekomen, de Hanzeboog? Hoe ben je door de Veluwe  gegaan?
gr. Fietsbennie   site

}
Bedankt door:
#17
(26-Apr-2021, 08:03 AM)Fietsbennie schreef:
(24-Apr-2021, 06:43 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Ik ben vandaag van Leusden heen en weer naar Zwolle gefietst. Een heerlijke tocht waar ik een heel stuk langs de Zuiderzee route heb gefietst. Mooi pad hebben ze daar gelegd. 

Heerlijke tocht Arjen. Welk pad bedoel je precies? Bedoel je dat stuk fietspad langs het Veluwemeer waar ook die grote fiets staat?
Waar ben je de IJssel over gekomen, de Hanzeboog? Hoe ben je door de Veluwe  gegaan?

Het stukje Zuiderzeeroute (lf-route) vanaf Europarcs resort Veluwemeer naar Lage Bijssel.
Dat stuk met die grote fiets heb ik inderdaad ook gedaan. Dat rijdt mooi door, alleen de fietspaadjes langs de slagbomen (3x) zijn niet zo fijn. Ik heb deze keer maar eens voorzichtig geprobeerd of ik met mijn Strada niet onder de slagbomen door pas en dat paste  Big Grin
Op de heenweg ben ik over de oude IJsselbrug gegaan, terug over de Hanzeboog. 
De Veluwe heb ik niet gehad. Ik ben via Nijkerk gelijk langs het Veluwemeer gegaan en dan langs Harderwijk, Elburg, Oldebroek, Wezep.
}
Bedankt door:
#18
Als de wind verkeerd staat, of men is hardhorend, of in gesprek (kan ook met telefoon) of men heeft muziek aan wordt je niet gehoord.
Zelf heb ik al jaren een scheidsrechtersfluitje aan boord.
Werkt zelfs bij scholieren.
}
Bedankt door: Hoekie
#19
(25-Apr-2021, 10:57 AM)Wim -de roetsende schreef: Bij het verkeerslicht gaan soms mensen ook voor mij staan, terwijl ik tegen de stopstreep aan sta. 
Wat denken die mensen dan, dat ze sneller zijn dan ik? Daarna moet je ze na 20 meter weer met moeite ergens zien in te halen. Vooral op drukken stukken waar veel tegenliggers (eigenlijk tegenzitters) zijn kan dat lang duren.

Over het algemeen trekken ligfietsers en racefietsers erg langzaam op ja.

Ik heb vooral met de vouwfiets dat andere fietsers voor me komen staan. Vette pech voor ze, want naafversnellingen en een stuk lichter (vooral in de wielen), dus ik kan enorm hard wegrijden. En dan schrikken ze direct weer..

In sommige gemeenten zit de stopstreep zo ver naar achteren dat je geeneens op het knopje kunt drukken..

Als je problemen hebt met inhalen... op de rijbaan fietsen. Maar met DF mag dat niet Tongue
}
Bedankt door:
#20
(27-Apr-2021, 02:12 AM)Coen__ schreef: Als je problemen hebt met inhalen... op de rijbaan fietsen. Maar met DF mag dat niet Tongue

Hier in de omgeving wel hoor  Cool 

Bijna allemaal 60km/u wegen met van die fietssuggestiestroken van 50cm breed. Oké, soms zijn ze wel iets breder  Big Grin  

Dan rijd ik gewoon op het grijze asfalt, omdat het rode fietsgedeelte altijd gigantisch beschadigd is door de banden van auto's die daar helemaal niet op mogen rijden.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#21
Ik denk dat de oplossing van dit topic is:

Alle racefietsers van de straat
Alle ebikes ( met oudjes) van de straat
Alle auto’s van de straat

Kun je lekker rustig ligfietsen.. Smile
}
Bedankt door: Wim -de roetsende
#22
(27-Apr-2021, 10:08 AM)Wim -de roetsende schreef:
(27-Apr-2021, 02:12 AM)Coen__ schreef: Als je problemen hebt met inhalen... op de rijbaan fietsen. Maar met DF mag dat niet Tongue
Hier in de omgeving wel hoor  Cool 
Bijna allemaal 60km/u wegen met van die fietssuggestiestroken van 50cm breed. Oké, soms zijn ze wel iets breder  Big Grin  
Dan rijd ik gewoon op het grijze asfalt, omdat het rode fietsgedeelte altijd gigantisch beschadigd is door de banden van auto's die daar helemaal niet op mogen rijden.
Met de DF moet je alleen het verplichte fietspad of fiets/bromfietspad volgen. Fietsstroken of fietssuggestiestroken is altijd vrijblijvend. Ook auto's mogen rijden op fietssuggestiestroken en fietsstroken met onderbroken strepen.
(27-Apr-2021, 10:10 AM)de Boer schreef: Ik denk dat de oplossing van dit topic is:

Alle racefietsers van de straat
Alle ebikes ( met oudjes) van de straat
Alle auto’s van de straat

Kun je lekker rustig ligfietsen.. Smile
In Nederland met circa 23.000.000 fietsen, waarvan circa 600.000 elektrische ondersteunde en circa 8.700.000 personenauto's, die een vermogen opleveren aan accijns en houderschapsbelasting, denk jij een vuist te maken voor een slinkende groep van circa 30.000 voornamelijk oudere ligfietsers.  Smile
}
Bedankt door:
#23
Iedereen aan de kant want ik kom eraan. Nu ja, soms is het best ergerlijk. Hier in de buurt een leuk fietspadje over de dijk achter Bronkhorst ergens. Nergens auto's, prachtig zicht op de IJssel. Maar wel smal en veel gedwongen langzaam rijden wegens andere fietsers. Ik was blij weer op de wat saaiere wegen door het buitengebied te kunnen zoeven.

Groeten, Jeroen
}
Bedankt door:
#24
Citaat:Ook auto's mogen rijden op fietssuggestiestroken en fietsstroken met onderbroken strepen.

Alleen als het noodzakelijk is bijvoorbeeld in verband met tegenliggers en dan mogen ze daarbij geen verkeersdeelnemers die zich op dat fietspad bevinden hinderen. Ze mogen er dus niet constant op rijden ondanks de onderbroken lijn. Die geeft alleen aan dat gemotoriseerd verkeer deze lijn mag passeren, indien noodzakelijk. 
Bron: gemeente Deventer en de politie

Dus mij inhalen en vervolgens op de fietssuggestiestrook voor mij gaan rijden, daarna afremmen en wachten op tegenliggers om linksaf of rechtsaf te slaan en daarbij mij dus verhinderen om door te kunnen rijden, mag dus niet en getuigt ook van een belabberd verkeersinzicht.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: Hoekie
#25
Wim,

Het is erg jammer dat jouw bronnen, gemeente Deventer en de politie, op dit punt geen verstand van wetgeving hebben.
De fietssuggestiestrook heeft een tweeledige doel en geen wettelijke status. Het visueel versmallen van de rijbaan door het aanleggen van suggestiestroken en aandacht voor de fietsende medeweggebruiker. Met de hoop dat minder snel de maximumsnelheid wordt overschreden.

Dan de fietsstrook met onderbroken streep. Ook die maakt deel uit van de rijbaan en mag worden bereden door bestuurder van voertuigen.

Artikel 76 RVV 1990
lid 1. Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden.
Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.

Lid 2. Het eerste lid is niet van  toepassing:
a.  indien de streep wordt overschreven om een naast de gevolgde rijstrook gelegen vluchthaven, vluchtstrook of spitsstrook te bereiken of te verlaten;
b.  indien aan de zijde vanwaar met de streep overschrijdt, een onderbroken streep is aangebracht.

Artikel 76, lid 2 sub b RVV 1990 staat toe dat bestuurders van motorvoertuigen voortdurend over een fietsstrook met onderbroken streep mogen rijden.
De fietssuggestiestrook heeft geen wettelijke status en mag door elke bestuurder, van welk voertuig dan ook, worden bereden.
Bestuurders van motorvoertuigen mogen fietsers inhalen en daarna bij tegemoetkomend verkeer stoppen voor tegenliggers. Dit valt niet onder gevaar of hinder veroorzaken, omdat deze hinder deel uitmaakt van het normale verkeersbeeld. Vergelijk het maar met het stoppen op een autosnelweg bij file. Mag niet, moet wel om een aanrijding te voorkomen.
}
Bedankt door:
#26
Ik noem het altijd een fietssuggestiestrook Piet, maar het is natuurlijk gewoon een officieel fietspad/een officiële fietsstrook. 

Er staat namelijk om de zoveel meter zo'n irritant te hoog aangebrachte witte fiets op het wegdek.


Citaat:Dit valt niet onder gevaar of hinder veroorzaken, omdat deze hinder deel uitmaakt van het normale verkeersbeeld.

Het valt misschien niet onder gevaar of hinder, maar het valt wel onder een ongelooflijk slecht, waardeloos, beroerd en belabberd verkeersinzicht als je 50m voor een kruispunt een vm inhaalt en die vervolgens gaat hinderen, omdat je niet eens een fatsoenlijke bocht naar links kunt rijden aangezien je blijkbaar eerst naar rechts moet sturen om die manoeuvre uit te voeren. We hebben het hier over een behoorlijk brede Provinciale weg. Dit is dus wel degelijk hinder.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM