06-May-2021, 09:36 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 06-May-2021, 09:43 AM door Wim -de roetsende.)
(05-May-2021, 09:00 PM)Niels van der Wal schreef: De wet is er om voor veiligheid te zorgen en niet het recht van de sterkste te laten prevaleren. Het is nu onveilig op de weg en de sterkste prevaleert weer vaker. In mijn ogen schiet het recht te kort.
En ja, dit gaat over auto versus fietsers, voetgangers en kinderen.
Niels, het mag anders, van der Wal
100% mee eens. De motorvoertuigen hebben extreem veel openbare ruimte tot hun beschikking en ze eisen die ook op. Veel bestuurders zijn zelfs bereid om daarvoor onacceptabele risico's t.o.v. de zwakkere verkeersdeelnemers te accepteren. Sommigen zetten zelfs opzettelijk hun voertuig in als een dodelijk wapen.
(06-May-2021, 08:25 AM)PietV* schreef: Snelheid is vaak de belangrijkste factor.
Juist, maar dan heb ik het wel over de snelheid van motorvoertuigen.
50 waar 30km/u de maximumsnelheid is.
65 waar 50km/u idem.
75 waar 60km/u idem.
95 waar 80km/u idem.
De snelheid van de gemiddelde fietser is daarbij vergeleken een lachtertje.
Zelfs de Speedpedelec blijkt in de praktijk met een gemiddelde kruissnelheid van 32km/u te rijden.
Het grootste probleem van een motorvoertuig is naast de snelheid het gewicht.
Zelfs als je met je 25kg wegende vm met 50km/u tegen een voetganger zou botsen, dan heeft die voetganger nog steeds een zeer grote kans om het te overleven.
Bij een auto van 1250 of zelfs 2500kg wordt die kans significant kleiner.
Zie ook: https://infopolitie.nl/index.php/treasur...de-gevaren
Of hier: https://www.fietsberaad.nl/CROWFietsbera...f?ext=.pdf
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler