Berichten: 5.931
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2144
7577 x bedankt in 3722 berichten
Op ligfietsers.be een mooi draadje over de Atomic Zombie:
https://www.ligfietsers.be/forum/viewtopic.php?t=9442
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.996
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29685
2919 x bedankt in 1304 berichten
Welkom.
Misschien als een tussenstap een tweedehands fiets?
Ik heb zowel in België
https://www.2dehands.be/l/fietsen-en-bro...igfietsen/ als in Nederland
https://www.marktplaats.nl/l/fietsen-en-...igfietsen/ verschillende 'gekke' ligfietsen gezien voor bescheiden prijsjes. En als je een beetje handelaar bent kun je de fiets voor een vergelijkbaar (of hoger) bedrag weer verkopen als je de fiets naar je zin hebt gemaakt of gevonden.
Willeke, die zelf ook een tweedehands ligfiets gebruikt.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.931
Topics: 151
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2144
7577 x bedankt in 3722 berichten
02-May-2021, 01:47 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 02-May-2021, 01:51 PM door Wim -de roetsende.)
(02-May-2021, 12:45 PM)PietV* schreef: Wil je een geschikte ligfiets voor in de steden, dan adviseer ik de wielbasis zeker niet langer te maken dan 1,5 m. 1,40 m is beter. Langere fietsen worden zwaarder, omdat je zeer waarschijnlijk met staal zal gaan werken. Wil je een extreme ligfiets voor gebruik buiten de wegen, dan is een extreme wielbasis van 2,5 m ook leuk.
@speedyhenry, welkom op dit forum.
De Atomic Zombies zijn echte zelfbouwprojecten en daar kun je dus echt zelf iets moois van maken.
Amerikanen houden blijkbaar van slappe vering, dat zie je ook in het filmpje terug.
Ik heb jarenlang op een Rans' Stratus XP 2x26" gereden. Werd ook wel The Monsterbike genoemd.
http://www.ransbikes.com/library/into-th...es/itr031/
Wielbasis: 172,72cm
Totale lengte: 235cm
Deze ligfiets weegt nog net geen 15kg en is dus zeker niet zwaar te noemen ondanks zijn afmeting.
De Rans fietst zeer comfortabel en is snel genoeg. Ik reed er een kruissnelheid mee die boven de 30km/u lag op mijn woon-werk-verkeer.
Ook voor het gebruik in de stad was het een superfijne fiets. De draaicirkel is ook veel kleiner dan je zou verwachten van zo'n lange fiets.
Je kunt dus best een fiets maken met een langere wielbasis.
Aanvulling:
De M5 CHR heeft al een wielbasis van 134cm en dat is zeker geen LWB.
http://www.m5-ligfietsen.nl/site/NL/Mode...igh_Racer/
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - DF 282
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Je kunt zeker een ligfiets bouwen met lange wielbasis. De Nazca Quetzal heeft een wielbasis van 208 cm. De M5 CLR een wielbasis van 143 cm. Net zoals een jou fietsen de Rans' Stratus XP met meervoudige buisconstructie of speciaal carbonframe.
Maar licht, laag en lang vraagt een speciale constructie. De hogere Quetzal heeft in de lengte een drie buizen frame constructie van 25CrMo4 staal met een gewicht vanaf 32 kg. Wil je een lage, dus lange ligger maken met één centrale framebuis, die stabiel en veilig is en ook nog heel blijft onder belasting, dan moet dan een dikwandige buis worden met een redelijk grote diameter. Of met carbonvezel gaan werken.
Dan blijft de vraag: Moet het een "Kermisfiets" of een tourligfiets worden, die op vlot te sturen is op smallere fietspaden.