Berichten: 88
Topics: 14
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 19
115 x bedankt in 63 berichten
Ik zou graag de kabels van mijn Performer Goal in het frame en stuur willen wegwerken
Heeft iemand hier ervaring mee?
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
12-May-2021, 08:10 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-May-2021, 08:13 AM door PietV*.)
Waarom zou je extra sleuven willen maken in het chassis of frame van je ligfiets? Hoe krijg je die sleuven tussen kabel en frame dicht? Water en pekel komen onherroepelijk in het aluminium frame en aluminium is corrosiegevoelig. Je zult ontwateringsgaten moeten maken onder in het frame en dat deel wordt altijd het meest op "trek" belast onder het zitje. Je kunt alleen sleuven maken in het "neutrale"deel van het frame. Dat zijn de gebieden die niet op "trek" of "druk"worden belast. Anders verzwak je het frame. Je garantie op het frame komt te vervallen.
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Je kan ook je stuur omwikkelen met stuurlint wat bedoeld is voor racefietsen en daar je kabels van het stuur in wegwerken.
Groeten Henk
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Graag gedaan. Nog een tip is om de kabels eerst vast te maken aan je kale stuur met 1wikkeltje schilderstape. Dan blijven ze mooi op hun plek als je het stuurlint wikkelt.
Succes!
Berichten: 1.476
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 279
2864 x bedankt in 1334 berichten
Voor een 6mm kabeltje boor je een 6 mm gat. Daar past de remkabel dan keurig haaks door. Helaas wil je niet haaks, maar veel vlakker. Dus moet het gat ovaal worden om daarvoor de ruimte te bieden. In plaats van een 6 mm gat eindig je ongeveer met een gat van 15x6 mm. Dat is al best een flink gat. En dan heb je er nog niet zo'n mooi rubbertje omheen die voorkomt dat je kabel precies op dat plekje knikt of door schuurt. Ergo, je mag dan een nog iets groter gat maken. Praktisch gezien wil je die gaten dan ook nog op plekken hebben, waar de belasting vaak het hoogst is. Rondom het balhoofd zit echt een belastings piek. En daar kom dan een gaatje voor de voor en achter rem, voor en achter derrailleur. Je zou dan dus vier flinke gaten zitten maken op plekken waar de kans op beginnende breukjes het grootst is.
De volgende horde, als je het toch doet is dat de kabels dan op andere plekken van vast naar flexibel gaan. Doordat je stuur beweegt ten opzichte van het frame, kan dat voor knikken in de kabels zorgen, wat ten koste gaat van de kwaliteit van het schakelen/remmen. Ik weet niet of de Performer nokjes heeft waar de buitenkabel onderbroken wordt, dat scheelt een hoop rek in de flexibele buitenkabels. Bij kabels binnendoor heb je noodgedwongen ook een doorlopende buitenkabel.
Kortom het ziet er misschien mooi uit, maar je haalt je een hoop ellende op de nek.