Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sportlab Sedoc
#1
Hebben forumleden het TV programma Sportlab Sedoc nog gezien. Elke vrijdag om 22.20 uur op NPO 2. Aflopen vrijdag ging het onderwerp over de wetenschap om de wielrenster Annemiek van Vleuten. Ook interessant voor de echte ligfietser m.b.t. houding en zithoek. 
https://www.gids.tv/video/334255/sportla...uitzending
Binnenkort ook een programma over de paralympische triatleet en handbiker Jetze Plat.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
(16-May-2021, 09:41 AM)PietV* schreef: Hebben forumleden het TV programma Sportlab Sedoc nog gezien. Elke vrijdag om 22.20 uur op NPO 2. Aflopen vrijdag ging het onderwerp over de wetenschap om de wielrenster Annemiek van Vleuten. Ook interessant voor de echte ligfietser m.b.t. houding en zithoek. 
https://www.gids.tv/video/334255/sportla...uitzending
Binnenkort ook een programma over de paralympische triatleet en handbiker Jetze Plat.

Waarom? De houding op een ligfiets/in een velomobiel is heel anders toch?
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Ja, de houding van een ligfietser is veel luier. Maar niet alleen de lighouding komt aan bod, maar ook kleding en stroomlijn. Voor de velomobilist kan het minder interessant zijn, maar ik zie nog velomobielen met rondrijden met open wielkasten. Een vorm van energieverspilling. Wink

De handbiker Jetze Plat rijdt vaak op een trike met met M5 techniek. Heeft meerdere wereldrecord handbiking. Onder andere het werelduurrecord met 44,749 km.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Een vm met open wielkasten is een compromis. Net zoals iedere fiets trouwens.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#5
Ik vond het een informatief programma, omdat ik alles wat het fietsen en biking te maken heeft mijn brede interesse heeft. Alleen ligfietsen vind ik te beperkt. En ja, elke fiets is een compromis. Maar gelukkig kunnen we keuzes maken.

Heb ook een vm met open wielkasten. Goed voor bewegen en spierbehoud. Maar echt snel is anders. Voor tweewielers is mijn voorkeur staal of carbon frame, tenminste een 559 achterwiel, wielbasis tenminste 120 cm. De Nazca Fuego L met een wielbasis van 127 cm, zithoogte van 35 cm en een zithoek van 25 graden rijdt als een trein. De M5 Blue Glide bijna net zo snel.

Ik kijk uit naar het programma Sportlab Sedoc met Jetze Plat.

Hoekie,

Over houding geschreven. Wat is het verschil in houding tussen in mijn Alleweder en en op mijn toerfiets. Tussen mijn Fuego en mijn stadsfiets. Bijna nul, nul. Bijna dezelfde heuphoek. Lig in het ene geval luier achterover.
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Gisteren avond ook genoten van Sportlab Sedoc. Voor de criticasters onder ons: Het ging over ligfietsen.

https://www.npostart.nl/sportlab-sedoc/0..._300000794

Op 08:30 bezoek aan Bram Moens van M5. Op 26:15 wetenschappelijk onderzoek in de windtunnel van Eindhoven dat grote wielen minder luchtweerstand opleveren door aerodynamisch voordeel. Dus grote wielen leveren dubbel voordeel op. Zowel op de rolweerstand als de luchtweerstand.

Ook worden voor racerolstoelen kleinere hoepels gebruikt dan normaal. Voor meer vermogen. Vergelijkbaar met de kortere cranks bij het trappen op de fiets.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#7
(05-Jun-2021, 04:02 PM)PietV* schreef: Op 26:15 wetenschappelijk onderzoek in de windtunnel van Eindhoven dat grote wielen minder luchtweerstand opleveren door aerodynamisch voordeel. Dus grote wielen leveren dubbel voordeel op. Zowel op de rolweerstand als de luchtweerstand.
Nuance: Niet bij velomobielen (inkoppertje)

Jammer wel van die 'levensgevaarlijk voor automobilisten' opmerking.
Gelukkig rijden automobilisten mensen met bukfietsen niet dood /s

Verder een leuk stuk. Hij was snel weg op de M5 Racer. Top.

Indrukwekkend dat stuk waar Jetze op een of 2 handen 'push ups' doet. En leuk dat stuk waar Jetze met zijn handbike de fietser met zijn UCI fiets op een rondje/nummer zet.

Iedereen even kijken Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(05-Jun-2021, 08:54 PM)Hoekie schreef:
(05-Jun-2021, 04:02 PM)PietV* schreef: Op 26:15 wetenschappelijk onderzoek in de windtunnel van Eindhoven dat grote wielen minder luchtweerstand opleveren door aerodynamisch voordeel. Dus grote wielen leveren dubbel voordeel op. Zowel op de rolweerstand als de luchtweerstand.

Nuance: Niet bij velomobielen (inkoppertje)

Toch een nuance (uitkoppertje). Het heeft te maken met de rotatiesnelheid van het wiel. Kleine wielen draaien sneller dan grote wielen bij gelijke rijsnelheid. Het zijn de sneller draaiende spaken in het kleine wiel die extra luchtweerstand opleveren. Die luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de spaaksnelheid. En die weerstand wordt ook geleverd in de wielkast van een velomobiel. Vergelijk het maar met de roeimachine met een weerstandstrommel door luchtwervelingen. Hoe harder je aan die machine trekt hoe groter de weerstand.
Dat is het grote voordeel van het tweespaakswiel van M5. Minimaal aantal spaken in aerodynamische vleugenvorm. Ook in een velomobiel. En bovendien een aerodynamische velg, dat voor de open fiets nog meer voordeel oplevert.

http://www.2-spoke.com/
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Ik vond het ook een leuk programma om te zien, er werd redelijk diep in de technische achtergronden gedoken. Leuk is ook dat er naar alle onderdelen goed is gekeken, wielen, banden, frame, lighouding etc. Uiteindelijk is de snelste versie die waarbij alles optimaal is.

Zo is het ook bij de Velomobiel. Een kleiner wiel levert meer weerstand op dan een groot wiel, daarin geloof ik Piet wel. Echter een 70 cm 28 inch wiel past niet in een echt snelle Velomobiel als de Snoek.

Een groter wiel kan sneller zijn, het brengt een aantal vast verbonden nadelen mee, waardoor het totaalplaatje bij velomobielen ten gunste van de kleinere wielen uitvalt.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(06-Jun-2021, 11:48 AM)Jeroen S schreef: Echter een 70 cm 28 inch wiel past niet in een echt snelle Velomobiel als de Snoek.

https://www.velomobiel.nl/snoek/
[Afbeelding: snoek_maten_full.png]

(06-Jun-2021, 11:48 AM)Jeroen S schreef: Een groter wiel kan sneller zijn, het brengt een aantal vast verbonden nadelen mee, waardoor het totaalplaatje bij velomobielen ten gunste van de kleinere wielen uitvalt.

Inderdaad. En als groter beter is, waarom worden er dan geen nóg grotere wielen gebruikt.
Daarnaast is snel niet alleen rechtdoor maar ook in bochten en dan is een kleiner=stijver wiel in het voordeel.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
(06-Jun-2021, 06:51 AM)PietV* schreef:
(05-Jun-2021, 08:54 PM)Hoekie schreef:
(05-Jun-2021, 04:02 PM)PietV* schreef: Op 26:15 wetenschappelijk onderzoek in de windtunnel van Eindhoven dat grote wielen minder luchtweerstand opleveren door aerodynamisch voordeel. Dus grote wielen leveren dubbel voordeel op. Zowel op de rolweerstand als de luchtweerstand.

Nuance: Niet bij velomobielen (inkoppertje)

Toch een nuance (uitkoppertje). Het heeft te maken met de rotatiesnelheid van het wiel. Kleine wielen draaien sneller dan grote wielen bij gelijke rijsnelheid. Het zijn de sneller draaiende spaken in het kleine wiel die extra luchtweerstand opleveren. Die luchtweerstand neemt kwadratisch toe met de spaaksnelheid. En die weerstand wordt ook geleverd in de wielkast van een velomobiel. Vergelijk het maar met de roeimachine met een weerstandstrommel door luchtwervelingen. Hoe harder je aan die machine trekt hoe groter de weerstand.
Dat is het grote voordeel van het tweespaakswiel van M5. Minimaal aantal spaken in aerodynamische vleugenvorm. Ook in een velomobiel. En bovendien een aerodynamische velg, dat voor de open fiets nog meer voordeel oplevert.

http://www.2-spoke.com/

Even moeten nadenken over je stelling over sneller draaiende spaken maar volgens mij is het niet waar. Bij een klein wiel bewegen de spaken niet sneller. Wel sneller rond hun as, meer omwentelingen per minuut dus. Maar in snelheid ten opzichte van de vaste wereld is er geen verschil.
Stel je hebt een voertuig wat met 50 k/mh voortbeweegt.
De as van het wiel beweegt dan ook met 50 km/h voort.
Het ventieldopje beweegt zich wisselend tussen 0 en 100 km/h voort ten opzichte van de vaste wereld. De diameter van het wiel maakt daarin niet uit.
Ik denk daarom dat een groter wiel wel degelijk meer luchtweerstand heeft, je hebt simpelweg een groter frontaal oppervlak van het wiel.
Wat ze er in de uitzending van Sportlab over zeggen slaat volgens mij dan ook vooral op de luchtweerstand van het totaalplaatje en niet van alleen het wiel.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Het gaat om de rotatieweerstand die kleinere en sneller draaiende wielen veroorzaken. Een kleiner wiel draait sneller rond per afgelegde meter. Bovendien moet het draagvlak van de banden uit de lengte of de breedte komen. Grotere wielen kunnen in verhouding met smallere toe dan de bredere kleinere wielen. Bij aerodynamische velgen met een grotere diameter schijnt de stroomlijn zo gunstig te zijn dat de totale luchtweerstand, rotatie- en frontale weerstand, een gunstig verschil oplevert t.o.v. kleinere wielen met mogelijk bredere banden. Volgens de onderzoekers in een windtunnel. Zeker bij snelheden royaal boven de 40 km/h. Jetze Plat rijdt om die reden met grotere wielen dan anderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#13
@hoekie, het ging om het vervangen van kleine wielen voor grote, dus bijvoorbeeld een 28er waar nu een 20 inch gebruikt wordt. Vervang de beide 20 inch voorwieltjes maar eens voor 28 inch. Met nog een paar cm veerweg zit je dan een heel eind boven de neushoogte van een Snoek, of een Milan.

Het zit ook in de verkrijgbaarheid van onderdelen. Voor 28 inch, 622 mm zijn er gewoon erg veel vlotte bandjes. Nog groter, daar wordt het niet makkelijker van. Gemakshalve vergeet ik maar even de oude stadfiets maten 635 mm en sportfiets 27 inch 630 mm. Moser heeft ooit nog eens een record poging gedaan met een heel groot achterwiel, groter dan 28 inch. Voor eenwielers heb je nog 32 en 36 inch fietswielen. Reken maar op een kleine anderhalve kilo per bandje. Snelle banden in die maten ken ik niet. 36 inch is 78,7cm dus ongeveer zo hoog als de hele Snoek en dan komt er nog 2x 5 cm rubber omheen. Ook de velg wordt dan weer zwaarder.

Bij velomobielen lijkt het optimum 20 inch vóór en 27,5 of 28 inch achter. Bij de Handbikes rekent Jetze en het team achter hem erop dat de 2 M5 28 inch wielen sneller zijn dan 2x20 aan de achterzijde.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 4 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Niels van der Wal — 10:14 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Vandaag ben ik blij ...Willeke_IGKT — 09:47 AM
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM