Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
sneller en verder..?!
#1
Dag ligfietsers,

Mijn naam is Meindert, ik ben 28 en ik heb een maand geleden een volledig uit elkaar liggende Zephyr lowracer gekocht.

Ik fiets veel en ben de laatste jaren vooral geïntrigeerd door flink lange tochten. Daarnaast fiets ik regelmatig naar mijn werk en dat is 53 km enkele reis. Nadat ik vorig jaar een ultra race op de racefiets met aerostuur had gereden, bedacht ik me dat een lagere luchtweerstand voor lange tochten echt veel voordeel kan opleveren. Aerodynamica op een racefiets verbeteren zet niet veel zoden aan de dijk wanneer comfort ook belangrijk blijft, een ligfiets is dan veel beter geschikt. Een ligfiets aanschaffen zou een flink voordeel moeten opleveren, en dus met dezelfde moeite mij veel sneller even ver brengen.

Omdat ik naast fietsen ook van prutsen/klussen aan fietsen houd, bedacht ik mij dat ik hier wel een leuk project van kon maken. Dus ik ben op zoek gegaan naar een goedkope tweedehandse ligfiets, die vooral geschikt is om snel mee te gaan. Als vaag doel heb ik dat ik ipv ~30 km/u kruissnelheid op de racefiets kan opschalen richting ~35 km/u met dezelfde energie, dat zou ik prachtig vinden.

Na hier en op ligfiets.net veel info te hebben opgedaan waren er een paar modellen die me wel een optie leken, en die soms langskwamen op marktplaats, de Zephyr was er 1 van. De reviews op ligfiets.net vinden het een snelle, en stabiele fiets. Toen er dus een versie die helemaal in stukken lag langskwam op marktplaats, heb ik deze maar gekocht en ben hem gaan opbouwen.

Afgelopen vrijdag heb ik de eerste tocht met de fiets gemaakt (30 km), en om eerlijk te zijn viel dat flink tegen... Het koste echt veel meer energie dan mijn racefiets, en vanaf de 25 km/u werd het sturen heel erg nerveus. Aangezien er toch veel positieve verhalen zijn wil ik proberen te ontdekken wat de haperingen in mijn huidige opbouw zijn en die aanpassen, tips en ideeën daarvoor hoop ik op dit forum te vinden.

Een topic over de zephyr kan ik volgens mij het beste in het zelfbouw topic starten.

groeten, Meindert
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Heb je wel eens eerder op een (ander type) ligfiets gefietst? Het duurde bij mij ongeveer een kilometer of 200 voordat ik er heel comfortabel op fietste.

De Zephyr ken ik niet. Ik heb zelf een wat hogere Nazca Gaucho.

Op een ligfiets fietst je meer op souplesse en minder op kracht. Je kan bijvoorbeeld niet op de pedalen staan en zo 'rammen' op de pedalen, wat je bij een racefiets meer doet. Het is denk ik wat gewenning.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Verliezen in de aandrijflijn zullen groter zijn, stijfheid van het frame minder, wielen zijn kleiner (en zwaarder?).

Wellicht ook een stukje gewenning; andere houding, iets andere spieren
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Hoi Meindert, Sinds een week ben ik ook aan het ligfietsen en heb mijn eerste 120 km erop zitten. Ik moet zeggen dat ik nu al verschil voel met de eerste kilometers!

Succes en veel plezier, Jack.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Hoi Meindert,

Welkom op dit forum.

De Zephyr ken ik wel en dit is echt een ouder model ligfiets. Niets mis mee, maar deze behoort niet tot de snellere ligfietsen. Er zijn genoeg mensen die er 35km/u mee kunnen fietsen, maar die fietsen op mijn Fujin SLI van 9,5kg dan ruim 40km/u en misschien zelfs wel 45.
Op de Zephyr zit je ook nog eens behoorlijk rechtop. Je vangt dus meer wind en de vering is ook te vaak te slap. Of heb je zo'n hard elastomeer blokje als vering.

Ik weet niet of bovenstaande ook voor jouw fiets geldt, maar dit is wat ik weet.

Even voor de duidelijkheid. De Zephyr is een prima ligfiets. Het is alleen geen racer en ook geen snelheidsmonster.

Oh ja, na 1000km ben je een beginner  Wink  
Dus gewoon meer gaan fietsen helpt ook om sneller te gaan.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
De zephyr was mijn eerste ligfiets. In tegenstelling tot Wim ben ik van mening dat dit weldegelijk een snelle ligfiets is. Snel en laag: de naam lowracer waardig. Ook vind ik de zithouding vrij vlak. Althans, bij degene die ik had. Niet bepaald rechtop.

Wel eens dat de fujin sl qua snelheid wellicht wat sneller zal zijn. Da's een eeg fijn, licht fietsje.

Het zal als beginner even wennen zijn. De houding, spiergebruik. Het is allemaal even anders.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
(30-May-2021, 09:08 PM)ZoefZoef schreef: In tegenstelling tot Wim ben ik van mening dat dit weldegelijk een snelle ligfiets is.  
Ook vind ik de zithouding vrij vlak. 

@ZoefZoef: Ook zo snel dat de kruissnelheid 35km/u is?

Ik rijd op fietsen met 20/25 graden zitjes. Daarmee vergelijk ik dus.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Een lowracer is wat nerveuzer dan een wat hoger model, waardoor je zeker in het begin wat minder ' los' zit. Dat komt je snelheid niet ten goede.
Ondanks dat je dezelfde spieren gebruikt is het ook even wennen door de andere houding.
Daarnaast is de Zephyr naar wat ik weet een relatief zwaar apparaat, zeker vergeleken met moderne racefietsen geldt dat voor zo'n beetje alle ligfietsen overigens.

Ik rij zelf op een Optima Baron (onder andere... Voordat je het weet heb je meer ligfietsen dan ruimte Big Grin ) en het duurde toch wel ruim honderd kilometer voordat ik mijn draai had gevonden.

Kortom: Gewoon rustig blijven fietsen, dan komt de rest vanzelf.
Antwoord }
Bedankt door:
#9
(30-May-2021, 09:21 PM)Wim -de roetsende schreef:
(30-May-2021, 09:08 PM)ZoefZoef schreef: In tegenstelling tot Wim ben ik van mening dat dit weldegelijk een snelle ligfiets is.  
Ook vind ik de zithouding vrij vlak. 

@ZoefZoef: Ook zo snel dat de kruissnelheid 35km/u is?

Ik rijd op fietsen met 20/25 graden zitjes. Daarmee vergelijk ik dus.

Te lang geleden dat ik de zephyr reed. Zal inmiddels zo'n 8 a 10 jaar terug zijn. Toen reed ik nog niet met klikpedalen en fietscomputer. Maar in mijn beleving was ie behoorlijk rap in ieder geval.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Bedankt voor jullie reacties! Dat is dus helder Smile ik fiets nu vaak 250 km per week op de racefiets - daarvan moeten er gewoon een deel naar de ligfiets en dan komt die snelheid wel. Ik begrijp dat deze fiets al flink oud is, maar op een oude fiets moet je het leren. Dus als dit nou erg bevalt kan ik altijd nog naar meer kijken, zo'n Fujin kost ook het nodige volgens mij. Zo staat de fiets er op dit moment bij:



[Afbeelding: IMG-20210529-132503-2-LI.jpg]



De ketting liep tijdens de eerste tocht over twee katrollen, bij het balhoofd (de zwarte cirkel) en voor het stoeltje. Hierdoor kan ik vrij sturen, maar de flinke hoeken in de ketting zorgen voor best veel wrijving. Ik zou graag een lijn direct langs het voorwiel willen. Daar heb ik een snelle poging voor gedaan, maar dan vliegt in elke bocht de ketting van het voorblad - dat kan ik denk ik oplossen met een voor derailleur. Daarnaast is de voorvork zo breed dat de ketting daar 'om heen' buigt en erg aanloopt. Een oplossing hiervoor is een stuk ketting buis als ik het goed heb. Bij de aankoop zat ook een enkelzijdige voorvork, alleen kan ik daar nergens een wiel/naaf voor vinden, en ik betwijfel of dat een goede oplossing is, heeft iemand van jullie hier meer info over? Volgens mij zaten deze vorken ooit op modellen van challenge.




[Afbeelding: IMG-20210526-WA0003.jpg]




Ik denk er nu over om de onderste katrol naar achter meer onder het stoeltje te plaatsen (ergens bij de oranje lijn) hierdoor loopt de trekkende ketting vrij hoog langs het voorwiel, waardoor je nog redelijk kan sturen. Daarnaast de trappers vervangen voor klikpedalen, want dat geeft vast meer rust in de voeten.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Als de kettinggeleidewielen/katrollen goed zijn, dan valt die weerstand heel erg mee. Ook kettingbuizen verhogen de weerstand nauwelijks. 


Dit is trouwens een moderne en snelle ligfiets:

https://link.marktplaats.nl/m1686542336?...ios_tablet


Deze is misschien iets duurder, maar er zijn regelmatig goede ligfietsen te koop voor een bedrag rond de €750,-  
Soms zelfs wel voor de helft.
Ik weet natuurlijk niet of zoiets binnen je budget valt.


Sowieso veel gaan fietsen, dan gaat de snelheid meestal wel omhoog.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#12
Ja ik zou absoluut geen normale pedalen doen. Op z'n minst van die dingen zodat je er niet naar beneden af kunt vallen.

Dat hele eind retourketting zo los aan 1 stuk lijkt mij ook niet echt lekker. Dat gaat toch klapperen enzo?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
Bij veel ligfietsen kan de ketting van het voorblad vallen, dan is een beschermrand de oplossing.
Een beschermrand aan de buitenkant kant van het kettingblad kan voldoende zijn, maar bij mijn Raptobike viel de ketting er ook wel aan de binnenkant af en heb ik er aan beide kanten een.

http://www.alligt.nl/bodies/onderdelen.htm
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Hallo Meindert, welkom hier. Mooie fiets heb je gekocht. En leuk dat je nu al met ligfiets bent begonnen. Mag ik je vragen waar ergens in de buurt je fietst? Groet uit Twente.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#15
Hey Meindert,

Welkom op het forum. Ik ben zelf ook een fan van lange tochten fietsen. En ik ken ook iemand die ww rijdt elke dag 50 km enkele reis. Wie weet treffen we elkaar nog eens. Ik kom uit Nijmegen.

Groeten Roef

(die nu even een rustdag heeft na een weekendje van 550 km fietsen)
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Mijn ww rit is tussen Hilversum en Wageningen - maar voorlopig maak ik eerst wat gewone kortere ritjes.

(31-May-2021, 06:46 AM)gideon schreef: Bij veel ligfietsen kan de ketting van het voorblad vallen, dan is een beschermrand de oplossing.
Een beschermrand aan de buitenkant kant van het kettingblad kan voldoende zijn, maar bij mijn Raptobike viel de ketting er ook wel aan de binnenkant af en heb ik er aan beide kanten een.

http://www.alligt.nl/bodies/onderdelen.htm

Bedankt voor de tip; is een voor derailleur dan niet nodig om het afvallen te voorkomen? Ik heb twee bladen voor - maar naar klein schakelen hoeft in NL praktisch nooit, dan zou alleen een rand ook voldoende kunnen zijn. Op de webshop van nazca zag ik losse ringen voor op een 52 blad, die optie ga ik eens proberen: https://www.nazca-shop.nl/nl/kettingrand...inium.html

(30-May-2021, 11:25 PM)Coen__ schreef: Ja ik zou absoluut geen normale pedalen doen. Op z'n minst van die dingen zodat je er niet naar beneden af kunt vallen.

Dat hele eind retourketting zo los aan 1 stuk lijkt mij ook niet echt lekker. Dat gaat toch klapperen enzo?

Zoals hij op de foto staat heb ik er niet mee gereden, de ketting moet in iedergeval over 1 kettinggeleidewiel onder het stoeltje lopen, maar dat was nog even puzzelen met de voorvork, daar kwamen helemaal krassen in door de trekkende ketting - dus daar moet dan ketting buis omheen.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Een mooie Zephyr heb je.
Een beschermrand is ook aan te raden (bij een botsing met een persoon) Ik heb overigens twee voorbladen, een voorderailleur en kettingbladbeschermrand.

In het begin viel de snelheid mij ook tegen, ik ben 12 jaar geleden begonnen met een Challenge Mistral, maar binnen enkele maanden haalde ik 50km/u met die fiets (niet lang natuurlijk, maar lang genoeg om wielrenners af te schudden?)
Met mijn Raptobike low racer rij ik een kruissnelheid van 32, en met mijn M5 M-racer net iets meer.

(Mijn conditie is goed, geen overgewicht en bj ‘65)
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Is het wel een Zephyr lage racer? Ik vond de fiets op je foto al wat afwijkend wat ik me kon herinneren hoe de Zephyr eruit zag. Of is jouw fiets een eerder versie,wie weet het?

https://www.marktplaats.nl/a/fietsen-en-...sPage=lrIs het wel een Zephyrquote="mendicus" pid='16187' dateline='1622403984']
Bedankt voor jullie reacties! Dat is dus helder Smile ik fiets nu vaak 250 km per week op de racefiets - daarvan moeten er gewoon een deel naar de ligfiets en dan komt die snelheid wel. Ik begrijp dat deze fiets al flink oud is, maar op een oude fiets moet je het leren. Dus als dit nou erg bevalt kan ik altijd nog naar meer kijken, zo'n Fujin kost ook het nodige volgens mij. Zo staat de fiets er op dit moment bij:



[Afbeelding: IMG-20210529-132503-2-LI.jpg]



De ketting liep tijdens de eerste tocht over twee katrollen, bij het balhoofd (de zwarte cirkel) en voor het stoeltje. Hierdoor kan ik vrij sturen, maar de flinke hoeken in de ketting zorgen voor best veel wrijving. Ik zou graag een lijn direct langs het voorwiel willen. Daar heb ik een snelle poging voor gedaan, maar dan vliegt in elke bocht de ketting van het voorblad - dat kan ik denk ik oplossen met een voor derailleur. Daarnaast is de voorvork zo breed dat de ketting daar 'om heen' buigt en erg aanloopt. Een oplossing hiervoor is een stuk ketting buis als ik het goed heb. Bij de aankoop zat ook een enkelzijdige voorvork, alleen kan ik daar nergens een wiel/naaf voor vinden, en ik betwijfel of dat een goede oplossing is, heeft iemand van jullie hier meer info over? Volgens mij zaten deze vorken ooit op modellen van challenge.




[Afbeelding: IMG-20210526-WA0003.jpg]




Ik denk er nu over om de onderste katrol naar achter meer onder het stoeltje te plaatsen (ergens bij de oranje lijn) hierdoor loopt de trekkende ketting vrij hoog langs het voorwiel, waardoor je nog redelijk kan sturen. Daarnaast de trappers vervangen voor klikpedalen, want dat geeft vast meer rust in de voeten.
[/quote]
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(31-May-2021, 01:30 PM)mendicus schreef: Zoals hij op de foto staat heb ik er niet mee gereden, de ketting moet in iedergeval over 1 kettinggeleidewiel onder het stoeltje lopen, maar dat was nog even puzzelen met de voorvork, daar kwamen helemaal krassen in door de trekkende ketting - dus daar moet dan ketting buis omheen.

Ik heb een prima cobra gehad met rohloff naaf. De cobra heeft altijd een stukje ketting dat langs de voorvork loopt zonder kettingbuis. Bij mijn cobra zat een carbon slijtstrip op de voorvork geplakt. Dat ging prima. Misschien werkt dat ook voor jou.
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(31-May-2021, 08:38 PM)Coyore schreef: Is het wel een Zephyr lage racer? Ik vond de fiets op je foto al wat afwijkend wat ik me kon herinneren hoe de Zephyr eruit zag. Of is jouw fiets een eerder versie,wie weet het?

Dat is inderdaad een goede vraag Smile , dit is de stalen variant met niet die mooie ronding in de buis bij het balhoofd. Toch wordt deze wel als een zephyr genoemd. Bij de aankoop kreeg ik een goed herkenbare staartpunt, dus ik verwacht dat het om deze fiets gaat: https://www.ligfiets.net/homebuild/412/z...oject.html . Dat klopt ook met de locatie van de katrol vlak voor het stoeltje.

Ik heb een kettingrand voor het voorblad gekocht en ga de trekkende ketting door een stuk kettingbuis langs de voorvork leiden. Daarna eerst maar gewoon kilometers maken en kijken hoe het bevalt. Ik krijg een beetje de indruk dat dit een vrij oude fiets is, en het misschien niet helemaal waard is om veel tijd en/of geld in te stoppen om verder op te knappen.
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Welkom Meindert.

De Zephyr was in de jaren '90 niet alleen een gewilde ligfiets compleet, maar ook als bouwpakket en vele soorten ontwerpen eigenbouw. Zelfs exemplaren met vierkante framebuis. Werden in het verleden gebouwd door Danny Siepman in Ellewoutsdijk. Bij mijn weten slechts één schuin opstaande framebuis vanuit het scharnierpunt van de achtervork naar het berkenhouten zitje. Tussen de schuin opstaande buis en de achtervork zat de elastomeer of rubberveer.
Antwoord }
Bedankt door:
#22
Ik vermoed dat dit eein zelfbouw versie is waarbij goed gekeken is naar de Zephyr. De voorvork ligt wel heel erg ver achterover.

De kettingrol even los schroeven en een beetje spelen met de positie. dan vind je vast wel een plek waarbij deze minder omlaag gedrukt wordt. Als je kunt lassen of iemand weet die je daarbij wil helpen, dan kun je deze op een nieuwe plek vastlassen. Het is verstandig het steunbuisje voor de kettingrol bevestiging door te trekken naar de linker kant van de buis, dus er helemaal doorheen. Daar komt erg veel kracht op.

Een enkelzijdig naafje kan lastig te vinden zijn. Als je een binnenmaat hebt van de as, zou dat al wat helpen. Ik weet ook zo niet hoe dat Challenge naafje werkte. Bij rolstoelen wordt ook vaak een enkelzijdige naaf gebruikt.

Deze vork is te breed om de ketting langs te leiden. Meet maar eens na. Je buitenblad voor zal ongeveer 5,5-6 centimeter uit het midden van de buis zitten. Dan is de ketting zelf nog iets breder dan het blad, dus reken dat je ongeveer 5 centimeter hebt links van je ketting tot het midden van de fiets. De vork die jij erin hebt zitten is 13-14 centimeter breed. ( dit is een gokje maar ik zit er waarschijnlijk niet ver naast.)
Je hebt dus 7 cm nodig voor de vork terwijl je maar 5 hebt.

Je bent zo continue bezig de vork door te zagen. Dat kettingbuisje doet niet veel meer dan het proces vertragen.

Het is geen heel fantastische fiets. Die stuurhoek van de vork klopt ook niet en dat is erg lastig te wijzigen. Deze gaat waarschijnlijk goed rechtdoor. Er moet echt nog wel wat aan gebeuren en dat is niet heel makkelijk. Aan de andere kant heb je mogelijk voor een paar honderd euro wel een heel uniek fietsje en de ervaring op zo'n lage racer is heel anders dan op een rechtop fiets.

Ik zou nog wel wat meer foto's van die vork willen zien. Zit er nog ergens een schijfrem opname aan? Als het buisje voor de vork 12 of 15 mm is, dan kon er wel eens een rolstoelnaafje op passen. Dan heb je echter nog geen rem.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door: mendicus
#23
(02-Jun-2021, 09:22 PM)Jeroen S schreef: Ik vermoed dat dit eein zelfbouw versie is waarbij goed gekeken is naar de Zephyr. De voorvork ligt wel heel erg ver achterover.

...



Een enkelzijdig naafje kan lastig te vinden zijn. Als je een binnenmaat hebt van de as, zou dat al wat helpen. Ik weet ook zo niet hoe dat Challenge naafje werkte. Bij rolstoelen wordt ook vaak een enkelzijdige naaf gebruikt.




Deze vork is te breed om de ketting langs te leiden. ....




Ik zou nog wel wat meer foto's van die vork willen zien. Zit er nog ergens een schijfrem opname aan? Als het buisje voor de vork 12 of 15 mm is, dan kon er wel eens een rolstoelnaafje op passen. Dan heb je echter nog geen rem.




Groeten, Jeroen





Bedankt voor de uitgebreide reactie Jeroen!

De binnenmaat van deze voorvork is 20mm en ik zie geen manier verder om daar iets vast te schroeven oid. Ik heb al veel gezocht online, maar een 20 mm naaf kan ik niet vinden. Dus verwacht niet echt iets met deze enkele vork te kunnen. Er zit alleen een montage gat bij de vork kroon, niks voor schijfremmen. Foto's heb ik zo niet, maar die zal ik tzt hier toevoegen. De huidige vooras is 118 mm daar kan ik 124 van maken, daarnaast staan er bij nazca een heleboel 20 inch voorvorken te koop, ik kan hen vragen wat de breedte daarvan is en uitrekenen of het dan gaat passen.



Over die stuurhoek, vanuit mtb geometrie weet ik dat een vlakkere stuurhoek stabieler is en trager een bochtmaakt. Mijn eerste gedachte is dat dat voordelig is voor een lichfiets, maar dat klopt schijnbaar niet - wat is de reden dat veel ligfietsen redelijk steile stuurhoeken hebben?
Antwoord }
Bedankt door:
#24
De stuurhoek lijkt mij niet extreem. Wat wel extreem is is de bocht die de voorvork naar voren maakt waardoor de trail (de fictieve afstand op de grond van de hoek van het balhoofd en het punt dat je band de grond raakt ook wel naloop genoemd) heel groot is. Hoe groter die naloop hoe nerveuzer het stuur gedrag. Kijk je naar een moderne ligfiets dan zie je dat die trail veel kleiner is https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en-...ousPage=lr
Antwoord }
Bedankt door:
#25
Toen ik nog een baron had liet ik de ketting langs de voorvork lopen. Om slijtage en lawaai aan de voorvork te voorkomen had ik een stukje kettingpijp van 10/15 cm in de lengte ingezaagd en deze om de vork van de voorvorkbuis geklempt. Ketting blijft dan mooi in rechte lijn lopen. Als je meer ervaring hebt zul je zien dat je minder gaat sturen met het stuur en meer met de fiets door deze zoals een motorrijder op zijn kant te gooit. 
Mocht de kettingbuis niet makkelijk om de vork plooien dan even met de föhn een meetje zacht maken
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Over de stuurgeometrie van éénsporige tweewielers geschreven. Drie afstellingen bepalen hoofdzakelijk het stuurkarakter. De balhoofdhoek, de sprong en de naloop. De naloop wordt bepaald door de lijn door het balhoofd en de loodlijn door de as van het voorwiel. De sprong brengt de as naar voren en verkleint daarmee de naloop.
Denk maar aan het winkelwagen wiel. Geen balhoofdhoek, een grote sprong en een negatieve naloop of voorloop. De positieve naloop wordt dan verkregen door een negatieve sprong of het keren van het wiel.

Door verkanting van een éénsporige tweewieler in bochten wordt het complexer. De tweewieler wordt gestuurd door het achterwiel, de stand van het achterwiel bepaalt de cirkel, en gecorrigeert door het voorwiel. In bochten maakt het achterwiel een drifthoek en wordt het contactvlak van het voorwiel buiten de cirkel van het sturend achterwiel geplaatst. Het voorwiel maakt in een bocht een grotere cirkel dan het achterwiel. Bovendien zakt het balhoofd ten gevolge van de stuur verdraaiing. Dus de stuurgeometrie van een tweewieler is zeer complex en zelfcorrigerend.
https://www.youtube.com/watch?v=YdtE3aIUhbU
In het algemeen geeft een steile of grote balhoofdhoek een wat lichter stuurkarakter. Een vlakkere of kleinere balhoofdhoek een rustiger stuurkarakter.
https://defietssite.nl/het-gedrag-van-de-fiets-2/
Antwoord }
Bedankt door: Zwaluw


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM