Fiets sliert door de bocht
|
Berichten: 39
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9
6 x bedankt in 4 berichten
Ik heb twee identieke challenge focus met onderstuur en voor- en achtervering. De een stuurt prima, de ander moet je door de bocht sleuren alsof je een lekke band hebt. Ik vermoed dat het in de voorvork mrt vering zit. Het achterwiel zit in ieder geval goed vast. Er zit wel een minieme speling in het achterscharnier, maar dit is echt miniem.
Heeft iemand een idee wat het kan zijn en hoe je het verhelpt?
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Wat een geluk dat je twee identieke fietsen hebt. Zoek de verschillen. Weet niet hoe technisch je bent maar controleer alle draaipunten op voldoende speling, maar niet overmatig. Controleer de vrijloop van de remmen. Kun je op beide fietsen met de handen los van het stuur rijden. Moet lukken met onderstuur. Meet de wielbasis op van beide fietsen. Als je dezelfde voorvorken in die fietsen hebt is die maat gelijk. Kans dat de voorvork van de slierende fiets wat afwijkt.
Succes.
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
Zijn de fietsen uitgerust met dezelfde banden?
Ik heb zelf ervaren dat Marathon plus banden van Schwalbe bij warm weer het stuurgedrag in de bocht minder is (20/26 inch)
Berichten: 39
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9
6 x bedankt in 4 berichten
(25-Jun-2021, 01:44 PM)GHOOGEN schreef: Zijn de fietsen uitgerust met dezelfde banden?
Ik heb zelf ervaren dat Marathon plus banden van Schwalbe bij warm weer het stuurgedrag in de bocht minder is (20/26 inch)
Bedankt voor je reactie.
Ik heb op beide marathon greenguard banden. Dit kan dus niet het verschil maken. En het stuurgedrag is niet ‘minder’ maar beter te omschrijven als ‘dronken’.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Kan je de vaste voorvork wisselen met die verende, en dan controleren hoe die rijdt. Vering is mooi maar kan speling krijgen.
Berichten: 39
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9
6 x bedankt in 4 berichten
(25-Jun-2021, 06:33 PM)gideon schreef: Kan je de vaste voorvork wisselen met die verende, en dan controleren hoe die rijdt. Vering is mooi maar kan speling krijgen.
Ik heb helaas geen losse voorvork liggen.
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
de vaste vork uit je andere ligfiets bedoel ik
Berichten: 5.854
Topics: 149
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2075
7416 x bedankt in 3649 berichten
(24-Jun-2021, 10:59 PM)Geinstein schreef: Ik heb twee identieke challenge focus met onderstuur en voor- en achtervering.
Allebei de fietsen hebben ook voorvering.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 673
Topics: 26
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 635
498 x bedankt in 278 berichten
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Beste Geinstein,
Je laat ons steeds raden. Heb je fietsen met telescopische verende vorken of met een telescopische balhoofd binnenbuis. http://www.challengebikes.com/pdfs/manua...ension.pdf
Heb je schroefveren of luchtvering? Hoe is de hydraulische veerdemping? Is die demping instelbaar? Heb je op die verende vork last van slip-stick?
Wissel de vorken van beide fietsen en je kent de oorzaak.
Berichten: 281
Topics: 0
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 11
64 x bedankt in 51 berichten
Nou, volgens mij dus niet identiek xD
Maar is de geometrie van de vork wel helemaal hetzelfde? En lopen beide exemplaren zuiver rechtuit?
Berichten: 21
Topics: 0
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 0
19 x bedankt in 15 berichten
Is het frame soms krom of getordeerd.
Staan voorwiel en achterwiel nog op een lijn.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Pak het wiel eens aan de velg, bovenaan in de vork. De duimen op de vork en de vingers om de band en eens goed trekken. Doe ook eens een test met een ongeveerde andere fiets. Dan krijg je een beetje een gevoel welke mate van beweging normaal is en of een van de fietsen afwijkt.
Ik vermoed ook dat er iets losser zit dan goed is, of dat er ergens iets meer speling of slijtage aanwezig is. Systematisch alles checken kan helpen. Bij de achtervork kun je ook het achterwiel pakken en met de andere hand het stoeltje tegen houden. Je zet dan een torsie kracht op het achterzijde die groter is dan de fiets normaal te verduren krijgt. Ook het stoeltje zelf kan los zitten, of een scheur hebben ofzo.
Mijn ervaring is dat als er ergens iets vreemd voelt, dat er dan ook meestal wel iets aan de hand is.
Groeten, Jeroen
Berichten: 39
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9
6 x bedankt in 4 berichten
27-Jun-2021, 02:45 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-Jun-2021, 02:57 PM door Geinstein.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Het ziet er uit als telescopische vorkpoten met schroefveren, hydraulisch gedempt. Belangrijk is dat de stabilisator tussen de veerpoten, dat is die brugverbinding, goed vast zit. Je kunt de demping controleren door het voorwiel vast te zetten met de rem en met de hand krachtig inveren en loslaten. De veer moet dan rustig weer uit veren.
Er staat de waarschuwing op "Don't disassemble it", maar daar heb ik me nooit wat van aangetrokken. Kan zijn een veerbreuk in een der schroefveren of geen hydraulische vloeistof meer voor de veerdemping. Je kunt de veervoorspanning wat verhogen, dikkere vloeistof er in en het vloeistofniveau wat ophogen, waardoor de ruimte boven de vloeistof bij het in veren als lucht(hulp)veer gaat werken.
Denk je dat het je niet zal lukken, dat ga je naar een speciaal bedrijf zoals HK Suspension in Tiel. Dat bedrijf bekijkt de gehele veer karakteristiek. Dus vóór- en achtervering tezamen. Want het gedrag kan ook aan de achterveer liggen. Doe ook daar de in veer of veerdemper test.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Je weet nu in ieder geval waarin het probleem zit, de voorvork. Het kan in het balhoofdlager zitten. Als daar iets niet helemaal passend is, kan dat tot vervelend stuurgedrag leiden. Alle ondergronden van de lagers moeten netjes vlak zijn.
Een nieuw balhoofdstel kan ook een oplossing zijn.
Het is erg lastig de vorkpoten individueel te bekijken, als ze vast verbonden zijn. Als je hem open gaat schroeven kan je garantie vervallen, maar die is er waarschijnlijk toch al niet meer. Het komt best voor dat fabrikanten maar aan 1 kant veren in een geveerde voorvork doen, soms aan de andere kant de demping. Een verschil in gedrag zegt dan niet zo heel veel.
Gezien de kostprijs van een nieuwe vork en de nieuwprijs van het deel wat er in je fiets zit, is het mogelijk niet de moeite er een expert naar te laten kijken. Vervangen kan dan goedkoper zijn. Voor 50-60 euro zie ik al wat verende 20 inch vorken, waarvan ik overigens niet weet of die passen op jou fiets, en aanpasbaar zijn of passen bij jou gewicht.
Als er met het balhoofd niks aan de hand is, dan lijkt mij de conclusie dat de huidige vork niet meer werkt. Dan kun je repareren of vervangen. Omdat de vork nu niet werkt, heb je er niks aan. Het kan zijn dat je in een poging hem te repareren dingen onherstelbaar kapot maakt. Dan ben je echter weer terug bij de optie vervangen.
Ik heb onlangs een verende voorvork van een kinder MTB uit elkaar geschroefd. Dat was te doen. Ik heb daar de kapotte lock out unit verwijderd. Dat heeft verder weinig aan het veergedrag veranderd. De veer is nu voor mijn gewicht van 88 kilo nog te stroef, ik snap niet wie dat in een Mtb framemaat 38cm schroeft. ( maar dat is een ander verhaal.)
Het enige lastige was dat er een inbusje maar bleef draaien aan de kant van die defecte lockout. Ik heb het risico genomen de kop eraf te dremelen om de vork uit elkaar te kunnen halen. En inderdaad, nadat de vork uit elkaar lag, bleek de rest zo los te willen en kon ik er gewoon een nieuwe m5 inbus in draaien.
Berichten: 39
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 9
6 x bedankt in 4 berichten
Uiteindelijk opgelost met een tweedehands verende 20” vork. Bleek helaas te veren voor een kind (niet geschikt voor 80+ kg. Gelukkig bij een mechanisatiebedrijf veren met gelijke maat en grotere veerconstante kunnen krijgen. Fiets fiets nu weer voorbeeldig.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
OBT 2024 Rotterdam
|
Graag ZoefZoef, dat...ZoefZoef — 03:23 AM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Graag ZoefZoef, dat ...Willeke_IGKT — 01:20 AM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Excuus, ik schaa...Wim -de roetsende — 12:24 AM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Ik heb net gekeken ...ZoefZoef — 11:56 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Wales!
Excuus...Fietsbennie — 11:52 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Niets is een VM-accu...365cycle — 11:28 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
...., zit dus ...LowJob — 11:08 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
...., zit dus vo...TimSch — 10:57 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Ik heb net gekeken n...Willeke_IGKT — 10:42 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Mijn basiscondit...LowJob — 10:34 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Als rookie met een...TimSch — 09:57 PM |
OBT 2024 Rotterdam
|
Bedankt voor de upda...Hoekie — 09:09 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
...
Een specifi...Hoekie — 08:50 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Met ligfietsen kun j...voodoo — 08:38 PM |
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
|
Je hebt een lange ...John1000 — 08:35 PM |
Tocht met een CruzBike door GCN
|
Wales!
Laat dat de...Lopopodium — 08:02 PM |
Lange imbussleutel bij M5 Low Racer
|
Je hebt een lange in...melle z — 07:45 PM |
|