Aanpassen remmen Whike
|
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28676
2815 x bedankt in 1251 berichten
Ik heb mijn Whike tweedehands gekocht, dus zonder garantie. (Daar was de prijs ook naar.)
Nu merk ik dat de remmen iets strakker afgesteld zouden moeten worden. Een van de remmen krijgt de fiets goed tot stilstand, de andere twee maar net, en dat is op fietskracht. Ik denk dat de achter remmen niet voldoende zijn als ik de fiets op zeil gebruik. Ook als ik de rem op stand-rem zet heeft die niet genoeg remkracht om stil te blijven staan.
Ik wil de remmen strakker afstellen maar ik ben er niet helemaal zeker van hoe ik dat het beste aan kan pakken.
De foto's die ik genomen heb staan op een website, ik hoop dat ze goed doorkomen. (Als je een ander beeld nodig heb, vraag even, ik heb meer foto's en kan er nog meer maken.
Ik zie onder de remhandel twee stel 'dingetjes', volgens mij kan ik daarmee ieder van de remmen afstellen. Maar hoe krijg ik het zo dat ik beide remmen gelijk afstel?
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Onderhoud aan remsystemen is goed te leren. Als het goed is heb je Avid BB5 remmen op de Whike. Daarover is veel te vinden.
Onder andere deze link:
https://www.servicearchive.sram.com/site...erland.pdf
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
Die stelschroeven bij de remhendel moet je tegelijk iets uitdraaien, dan is de rem weer gesteld. Wel eerst even het borgwarteltje losdraaien. Daarna het warteltje weer vastdraaien. Mocht dat niet lukken, kan je de kabel bij de iets strakker maken bij de onderste foto, dus bij de remklauw.
Mocht dat ook niet lukken, kan je aan de binnenkant van de remklauw, dus aan de kant vd spaken, waarschijnlijk met een inbussleutel je remblokjes iets meer tegen de schijf aan draaien ( is een plattte, zwarte, ronde bout met een inbus gat erin ). Dit moet wel met 1/8 slag per keer. Anders komen de blokken te dicht op de schijf. Dus voorzichtig.
Beste is om te beginnen bij de remhendel. Succes!
Groeten Henk
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
Mij is geleerd dat je de Avid BB5 altijd afstelt bij de remblokken. Bij de remhendel afstellen is voor de fijn afstelling.
https://www.servicearchive.sram.com/site...erland.pdf
Zie onder 6.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
(11-Jul-2021, 09:36 AM)PietV* schreef: Mij is geleerd dat je de Avid BB5 altijd afstelt bij de remblokken. Bij de remhendel afstellen is voor de fijn afstelling.
https://www.servicearchive.sram.com/site...erland.pdf
Zie onder 6.
Ik heb geen BB5, maar bij de BB7 doe ik dat ook zo. Is mij ook zo geleerd.
Afstellen doe ik dus met die twee rode schijven.
Bij de BB5 is het er volgens mij 1. Het ene remblokje is dan vast en het andere kan bewegen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28676
2815 x bedankt in 1251 berichten
Dank heren.
Ik denk dat ik het nu wel aandurf, zeker met de link van PietV.
De truuk om de remmen gelijk te houden/krijgen is dus om gelijk te werken en dan te testen of het nog steeds gelijk is?
Ik denk dat ik met de voor rem begin, dan heb ik geen last met twee remmen op een greep. (Slechts met een rem en een vrij-gever voor de schoot vergrendeling.)
Het is een voormalige groep evenementen fiets en het zou me niet verbazen als de remmen nooit goed ingeregeld waren voor de standrem.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 178
Topics: 4
Lid sinds: Mar 2021
Bedankt: 129
244 x bedankt in 95 berichten
(11-Jul-2021, 09:36 AM)PietV* schreef: Mij is geleerd dat je de Avid BB5 altijd afstelt bij de remblokken. Bij de remhendel afstellen is voor de fijn afstelling.
https://www.servicearchive.sram.com/site...erland.pdf
Zie onder 6.
Ja, dat kan, maar bij de remhendel eerst verstellen is handiger, omdat je dit onder het rijden kunt doen. En je kan er makkelijker bij. Het effect is hetzelfde.
Berichten: 78
Topics: 12
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 18
106 x bedankt in 55 berichten
Ik ben niet zo weg van mechanische schijfremmen.
Ik heb rijdt nu met TRP spyre.
Wat bij mij hielp was remhandels met een langere hefboom.
Ook heb ik andere binnen en buitenkabels gebruikt, Jagwire is erg goed maar Decathlon heeft een goed alternatief hiervoor.
Hydraulische schijfremmen schijnen beter te remmen, maar die vind ik te zwaar.
Zijn de rem blokken ingeremd? Daar kun je ook nog wat winst uit halen
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
(11-Jul-2021, 11:17 AM)de Boer schreef: (11-Jul-2021, 09:36 AM)PietV* schreef: Mij is geleerd dat je de Avid BB5 altijd afstelt bij de remblokken. Bij de remhendel afstellen is voor de fijn afstelling.
https://www.servicearchive.sram.com/site...erland.pdf
Zie onder 6. dat kan, maar bij de remhendel eerst verstellen is handiger, omdat je dit onder het rijden kunt doen. En je kan er makkelijker bij. Het effect is hetzelfde.
Het effect is namelijk niet hetzelfde. De meeste remkracht haal je uit goed afgestelde remmen. Als de blokken goed zijn afgesteld in de remklauw, zal bij een aantrokken rem de remhevel haaks staan op de lijn van de binnenkabel. Dan benut je het maximum koppel en verkrijg je de maximale remkracht uit de remgrepen. Als je bij de remgrepen gaat afstellen, gaat de remhevel bij de remklauw door de 90 graden hoek en ga je meer aan die hevel trekken, met verlies van koppel of draaimoment.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28676
2815 x bedankt in 1251 berichten
11-Jul-2021, 01:10 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jul-2021, 01:12 PM door Willeke_IGKT.)
(11-Jul-2021, 12:05 PM)GHOOGEN schreef: Ik ben niet zo weg van mechanische schijfremmen. Ik heb verschillende fietsen gehad met schijfremmen en die zijn voor mij altijd goed geweest.
Voor normaal gebruik zou ik deze remmen ook goed genoeg vinden maar met het zeil maak je meer vaart en is er een groter risico op de fiets wegrollen als hij geparkeerd staat.
Hydraulische velgremmen heb ik op mijn Flevo's, daar heb ik nooit durven afstellen daar ik het hele systeem niet snapte. Remde goed maar niet beter dan de schijf en roller remmen die ik op andere fietsen (en zelfs wielen) had.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 1.562
Topics: 16
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 98
503 x bedankt in 349 berichten
11-Jul-2021, 01:29 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jul-2021, 01:31 PM door PietV*.)
(11-Jul-2021, 12:05 PM)GHOOGEN schreef: Ik ben niet zo weg van mechanische schijfremmen. Ik heb rijdt nu met TRP spyre.
Wat bij mij hielp was remhandels met een langere hefboom.
Die TRP Spyre zijn toch ook kabelbediende mechanische schijfremmen. Voor op een fiets maakt het voor mij weinig verschil tussen kabel of hydrauliek. Ik rij met beide. Het wielerpeloton dat nu de Pyreneeën in gaat rijdt ook met schijfremmen. En dat rijdt erg vlot de berg af. Lijkt wel een wedstrijd. Goed afstellen blijft het belangrijkst. Meer dan langere remhendels.
Berichten: 1.422
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 236
2732 x bedankt in 1281 berichten
Hallo Willeke,
Ik zou ook even kijken of het kabeltje van de lastige rem wel soepel in de buitenkabel beweegt. Eerst even alles op 0 zetten is ook wel een idee. Dus de stelschroefjes aan de hendel en de rem even terug zetten in de maximaal ingedraaid positie.
Dan even checken of alles nog soepel beweegt, of er geen kabeltjes gerafeld, geknikt of geoxideerd zijn. Dan de boel goed afstellen.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
Nieuwe berichten
|
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik versta geen Duits...Gideonaut — 12:16 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik vind het echt wel...Hardloper — 12:12 AM |
SL in Grou
|
Ik had die advertent..._Peter — 12:03 AM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Iedereen hier kent D...Tom Fekkes — 11:58 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het...ZoefZoef — 11:54 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ach hardloper. Het i...Tom Fekkes — 11:32 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Alles zal anders voo...Niels van der Wal — 11:19 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet ve...Hardloper — 11:10 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Ik respecteer jullie...Hardloper — 11:07 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ik ben geen Audi r...365cycle — 10:58 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
De oplossing van A...twilwel — 10:44 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Ja ik heb ook jare...365cycle — 10:35 PM |
Vandaag ben ik blij omdat.....
|
Beginnelingen... ...365cycle — 10:31 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
.. de roets echt v...365cycle — 10:29 PM |
XL Hotspot in 3d-print
|
Begrijp me niet verk...twilwel — 10:03 PM |
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
|
.. de roets echt ver...ZoefZoef — 09:44 PM |
Zwaar ongeluk Daniel Fenn
|
Vond de video vrij h...blokdoorn — 09:33 PM |
|