Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ruwe zelfbouw uit omafietsen - eenzijdige wielophanging?
#1
Dag allemaal,

Lang verhaal kort, ik werk ergens waar veel verwijderde weesfietsen in opslag staan. Ineens dacht ik dat het leuk kon zijn daar een ligfiets/fietsauto van te maken. Ik heb interesse in techniek, maar niet bijzonder veel ervaring met fietsonderhoud en reparatie. Het plezier zit vooral in het knutselen, maar het mag ook best goed functioneren. ;-)

Ik zie dat trikes over het algemeen wielen hebben waarvan de as slechts aan één kant vast zit. Ik gebruik voor een eerste versie voorwielen in voorvorken, maar dat is eigenlijk een workaround. Ik heb gezocht naar hoe de wielen bij een echte trike/velomobiel vastzitten, maar welk onderdeel daarvoor nodig is wordt me niet helemaal duidelijk.

Ik heb de as uit een voorwiel van een omafiets gehaald en dat was min of meer een stuk draadeind. Ik heb een slotbout met zelfde diameter erin geschoven (ik bouw met hout), dat past, maar het schroefdraad is duidelijk anders dan wat er op de as zit.

Vragen:
- is er ergens een helder plaatje of een goede beschrijving van hoe je een wiel eenzijdig bevestigd?
- welke onderdelen zijn daar voor nodig?

Hartelijk dank voor antwoorden en suggesties!
Ivo
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Wij gebruiken trapassen inclusief de buis waar deze in zit. Maak wél een mal waarin je de buizen onder de juiste hoek kunt fixeren voordat je alles vast last. Je hebt de juiste voorloop en camber nodig anders spoort je trike voor geen meter. Onze laatste driewieler is een fiets om een Kliko mee te versjouwen door de stad. Ik zal eens foto's maken en de hoeken netjes opmeten. Succes en vergis je niet in de krachten die erop komen dus netjes doorlassen In mijn Gekko zitten trouwens vaste gesloten lagers in de wielen.
Zelfbouw RVS Lowracer op basis van Danny Siepman, DIY Flevo bike, Std Flevotrike, Omgebouwde HP Velotechnik Gekko E-Bike
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Welkom Ivo,

Assen in de meeste fietsen zijn van staal in een goede kwaliteit. Alleen geschikt voor bevestiging aan beide uiteinden. Meestal voorzien van fijndraad. Dat een kwalitatief veel beter staal dan een slotbout. Met een slotbout moet je ook nog de conussen bevestigen en de lagers afstellen.
De krachten op een as van een trike zijn veel groter dan die op een fietsen. Vooral de axiale krachten. Bij de eerste scherpe bocht buigt de slotbout door.

Een trike heeft een speciale astap en bijbehorende naaf, inclusief een trommel of schijfrem. Met een hoofdlager en de toplager. De astap is veel dikker dan van gewone fiets. Ik schat meer dan een factor tien sterker.

http://dvelopment.blogspot.com/2006/11/v...wordt.html

Succes met je project,
Piet.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
zoiets als dit.

[Afbeelding: HTB1IyBsXJfvK1RjSspoq6zfNpXar.jpg]
[Afbeelding: HTB1OdXyXI_vK1Rjy0Foq6xIxVXac.jpg]
groet sjef
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Kijk eens bij Atomic Zombie https://www.atomiczombie.com/ voor plannen.
Voor eenzijdige ophanging heb je denk ik steviger materiaal nodig dan je vindt op oude traditionele fietsen. En mocht je daaraan denken, dat geldt ook voor schijfremmen. De krachten die daarop staan zijn groter dan de omafietsen gewend zijn.

Ik zag ooit dat de rolstoel van mijn moeder dezelfde sturmey-archer-naven en -remmen had als mijn Quest. Misschien is er in die hoek nuttiger kennis te halen.

Hoe dan ook, veel plezier met bedenken en bouwen.
Theo Mol
- een ligfietser komt nooit ongelegen -
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Photo 
(20-Jul-2021, 11:40 AM)Theo Mol schreef: Kijk eens bij Atomic Zombie https://www.atomiczombie.com/ voor plannen.
Voor eenzijdige ophanging heb je denk ik steviger materiaal nodig dan je vindt op oude traditionele fietsen. En mocht je daaraan denken, dat geldt ook voor schijfremmen. De krachten die daarop staan zijn groter dan de omafietsen gewend zijn.

Ik zag ooit dat de rolstoel van mijn moeder dezelfde sturmey-archer-naven en -remmen had als mijn Quest. Misschien is er in die hoek nuttiger kennis te halen.

Hoe dan ook, veel plezier met bedenken en bouwen.

Atomic Zombie is inderdaad inspirerend. Ideeën voor voorwielophanging en sturen heb ik van dit ontwerp van Atomic Zombie:

[Afbeelding: TriCruiser1a.jpg]

Rolstoelen blijken inderdaad interessant. Zowel met betrekking tot de bevestiging van de as, als de wielen zelf. Dank.

(20-Jul-2021, 10:33 AM)PietV* schreef: Welkom Ivo,

Assen in de meeste fietsen zijn van staal in een goede kwaliteit. Alleen geschikt voor bevestiging aan beide uiteinden. Meestal voorzien van fijndraad. Dat een kwalitatief veel beter staal dan een slotbout. Met een slotbout moet je ook nog de conussen bevestigen en de lagers afstellen.
De krachten op een as van een trike zijn veel groter dan die op een fietsen. Vooral de axiale krachten. Bij de eerste scherpe bocht buigt de slotbout door.

Een trike heeft een speciale astap en bijbehorende naaf, inclusief een trommel of schijfrem. Met een hoofdlager en de toplager. De astap is veel dikker dan van gewone fiets. Ik schat meer dan een factor tien sterker.

http://dvelopment.blogspot.com/2006/11/v...wordt.html

Succes met je project,
Piet.

Helder. Ik verbaas me over subtiele details in de constructie van zo'n omafiets. Het zit mooi in elkaar en is stevig. Schroef of zaag een stuk af en het wordt gelijk instabiel. Een fraai staaltje van genoeg en niet te weinig. Ik realiseerde me daarom ook dat ik waarschijnlijk niet zomaar eenzijdig één wiel kan bevestigen enz.

Mooi blog.

(20-Jul-2021, 10:17 AM)12much schreef: Wij gebruiken trapassen inclusief de buis waar deze in zit. Maak wél een mal waarin je de buizen onder de juiste hoek kunt fixeren voordat je alles vast last. Je hebt de juiste voorloop en camber nodig anders spoort je trike voor geen meter. Onze laatste driewieler is een fiets om een Kliko mee te versjouwen door de stad. Ik zal eens foto's maken en de hoeken netjes opmeten. Succes en vergis je niet in de krachten die erop komen dus netjes doorlassen In mijn Gekko zitten trouwens vaste gesloten lagers in de wielen.

Trapas, dat is een goed idee! Dank
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Gezocht: Thys 209 carbon medium
Beste Roetsers, ...overmarsjw — 02:14 PM
Gezocht: Thys 209 carbon medium
Beste Roetsers, E...Wim -de roetsende — 09:23 AM
Gezocht: Thys 209 carbon medium
Beste Roetsers, Eni...overmarsjw — 11:42 PM
Onbalans voorbanden ?
Ik heb de GreenSpeed...Wim -de roetsende — 08:50 PM
Snelheid in de quest.
Op het moment is er ...Peter de Rond — 07:51 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
In principe zijn zij...Peter de Rond — 07:46 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
De overeenkomst is m...pietandringa — 04:42 PM
zitschaal
Mocht iemand nog e...maimoto — 03:53 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Eerst nog even afw...PietV* — 03:28 PM
Onbalans voorbanden ?
Sinds 3 maanden heb ...Hoekie — 03:04 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
..Ik vind het een ...Hoekie — 02:48 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Hoi Sake, Ik vin...pietandringa — 01:04 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Ik denk dat je de vr...Hoekie — 12:34 PM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Waar fiets je erge...pietandringa — 11:30 AM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
De vraag is waarvoor...Niels van der Wal — 10:59 AM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Over enkele maan...PietV* — 10:08 AM
Nieuwe velomobiel kan niet worden verze...
Waar fiets je ergens...Fietsbennie — 08:58 AM