24-Aug-2021, 07:57 PM
Al een behoorlijke tijd heb ik schakelproblemen op mijn open ligfiets.
Het betreft een Shimano 7-vits cassette, 2 kettingwielen voor.
Om te schakelen 2 duim-wijsvinger shifters, ook Shimano 7-vits.
Bij het schakelen met de achterderailleur , zowel op-als afschakelen, moet ik heel vaak meerdere clicks geven om een reactie te krijgen, m.a.w. het is steeds zoeken naar het goede verzet.
Natuurlijk is het hele systeem meerdere keren opnieuw afgesteld, ook de buiten-en binnenkabel vernieuwd, verschillende derailleurs geprobeerd, zowel kort, middellang als lange kooi.
Als laatste oplossing de fiets ter reparatie aangeboden bij Maia in Zevenbergen.
Daar is uiteindelijk gekozen voor een nieuwe cassette met nieuwe kettingen, alles opnieuw afgesteld.
Daarna schakelde het beslist beter, maar nu na een 1000 km. is het weer het oude verhaal.
Nu is me wel iets opgevallen aan de (verwisselbare) achterderailleurpad van de fiets.
https://postimg.cc/zLMztcQr
Mij lijkt het oog waar de achterderailleur ingeschroefd wordt wel erg laag te zitten, waardoor het bovenste derailleurwieltje een behoorlijk stuk onder de cassette zit.
E.e.a. heb ik eens bij mijn racefiets gecontroleerd, daar zit het gat beslist hoger en daar schakel ik al 15 jaar probleemloos mee.
Mogelijk zou bij een ingelopen ketting, met de nodige zijspeling, het probleem veroorzaakt kunnen worden.
Evt. kan ik een nieuwe achterpad laten maken bij Alligt in Dronten, maar eerst wilde ik het forum raadplegen .
Wie heeft advies of een mogelijke oplossing ?
Het betreft een Shimano 7-vits cassette, 2 kettingwielen voor.
Om te schakelen 2 duim-wijsvinger shifters, ook Shimano 7-vits.
Bij het schakelen met de achterderailleur , zowel op-als afschakelen, moet ik heel vaak meerdere clicks geven om een reactie te krijgen, m.a.w. het is steeds zoeken naar het goede verzet.
Natuurlijk is het hele systeem meerdere keren opnieuw afgesteld, ook de buiten-en binnenkabel vernieuwd, verschillende derailleurs geprobeerd, zowel kort, middellang als lange kooi.
Als laatste oplossing de fiets ter reparatie aangeboden bij Maia in Zevenbergen.
Daar is uiteindelijk gekozen voor een nieuwe cassette met nieuwe kettingen, alles opnieuw afgesteld.
Daarna schakelde het beslist beter, maar nu na een 1000 km. is het weer het oude verhaal.
Nu is me wel iets opgevallen aan de (verwisselbare) achterderailleurpad van de fiets.
https://postimg.cc/zLMztcQr
Mij lijkt het oog waar de achterderailleur ingeschroefd wordt wel erg laag te zitten, waardoor het bovenste derailleurwieltje een behoorlijk stuk onder de cassette zit.
E.e.a. heb ik eens bij mijn racefiets gecontroleerd, daar zit het gat beslist hoger en daar schakel ik al 15 jaar probleemloos mee.
Mogelijk zou bij een ingelopen ketting, met de nodige zijspeling, het probleem veroorzaakt kunnen worden.
Evt. kan ik een nieuwe achterpad laten maken bij Alligt in Dronten, maar eerst wilde ik het forum raadplegen .
Wie heeft advies of een mogelijke oplossing ?
Alligt Kruiser-Huissoon racefiets