Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Beginnend velonaut meldt zich
#53
Verkeersdrempels in zijn algemeenheid zijn al discutabele verkeersmaatregelen en in een fietspad werken ze al helemaal niet: een snelle (UCI-)fietser tilt zijn achterwerk uit het zadel en vliegt er zonder snelheid te minderen (eerder te verhogen zelfs) overheen terwijl fietsers met een recreatiever instelling er juist last van hebben. Het klinkt mij een beetje als "autodenken".

(26-Oct-2021, 10:17 AM)Frutsel schreef: Die zien er nog wel uit alsof je er weinig last van hebt. Deze jongens (Langs de Rotte) zijn bijna niet normaal te doen: https://www.google.nl/maps/@52.0211749,4...384!8i8192
Leuke bordencombinatie staat er ook voor: Verplicht voetpad, dus verboden voor bestuurders en adviessnelheid 15 km/u.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , PlantageBohémien
#54
De tijdelijke drempel die gemaakt wordt wanneer een sleepbuis, voor het injecteren van drijfmest vanuit een container, over de weg ligt, is ook “fijn”. Er wordt dan wel aan weerszijde van de buis een op- en afrijdriehoek geplaatst. Het geheel is echter zo hoog dat je vast komt te zitten als de voorwielen van een velomobiel er overheen zijn….

[Afbeelding: 33468-DCA-0-B53-4321-89-B8-0-BA408-D817-A9.jpg]
Flevobike en trike - Nazca Pioneer - Strada 58 - Challenge Alize - Quest 846 - Brompton - Koga LightSpeed
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#55
(26-Oct-2021, 12:50 PM)365cycle schreef:
(26-Oct-2021, 12:20 PM)Frutsel schreef: Ik snap het rond de Rotte wel; die racefietsers rijden als malloten daar
Sommige, idd :-) Maar de drempels liggen er nu, en het helpt dus niet...

Die dingen bij de Rottermeren zijn echt vreselijk.
En ik heb deze zomer gezien dat de meeste racefietsers aan de andere kant van de Rottemeren fietsen. Daar heb je twee parallellopende paden langs het water. De buitenste was de populairste bij racefietsers. Beide parallellopende paden hebben overigens niet zo'n klotedrempel. Dus vreemd dat het maar aan één zijde is, als ze er een gericht nut voor in gedachten hadden.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#56
(26-Oct-2021, 10:47 PM)Lopopodium schreef:
(26-Oct-2021, 12:50 PM)365cycle schreef:
(26-Oct-2021, 12:20 PM)Frutsel schreef: Ik snap het rond de Rotte wel; die racefietsers rijden als malloten daar
Sommige, idd :-) Maar de drempels liggen er nu, en het helpt dus niet...

Die dingen bij de Rottermeren zijn echt vreselijk.
En ik heb deze zomer gezien dat de meeste racefietsers aan de andere kant van de Rottemeren fietsen. Daar heb je twee parallellopende paden langs het water. De buitenste was de populairste bij racefietsers. Beide parallellopende paden hebben overigens niet zo'n klotedrempel. Dus vreemd dat het maar aan één zijde is, als ze er een gericht nut voor in gedachten hadden.

Aan de andere kant liggen die krengen ook, maar dan een stuk verderop (Google maps heeft van dat stuk streetview beelden van 2010, en toen lagen ze er nog niet). Ze hebben deze zomer overigens pijltjes op de weg gezet voor een route voor racefietsen. (Er staat een bord met uitleg bij de Prinses Irenebrug in Terbregge). Dit heeft er wel voor gezorgd dat er inderdaad minder racefietsen langs de molenviergang rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#57
(27-Oct-2021, 01:01 AM)Frutsel schreef: Aan de andere kant liggen die krengen ook, maar dan een stuk verderop (Google maps heeft van dat stuk streetview beelden van 2010, en toen lagen ze er nog niet). Ze hebben deze zomer overigens pijltjes op de weg gezet voor een route voor racefietsen. (Er staat een bord met uitleg bij de Prinses Irenebrug in Terbregge). Dit heeft er wel voor gezorgd dat er inderdaad minder racefietsen langs de molenviergang rijden.
Het jammere is dat dat stuk ook als doorgaande fietsroute aangegeven wordt. Op de snelweg moeten we het liefst 130 maar een fietser heeft nooit haast...
Antwoord }
Bedankt door:
#58
In fietsstad Houten kwam ik dit soort 'drempel' ook tegen, maar bij het station een variatie:

https://postimg.cc/PN85XzR4

Een plateau tussen 2 steile drempels; bijzonder onaangenaam om met een velomobiel overheen te rijden.

Gelukkig is in deze fietsstad gedacht aan velomobielen: De rand met de stoep is schuin en de stoep is breed; je kan schuin de stoep oprijden; het plateau passeren en na het plateau weer schuin het fietspad op rijden. Is ff sturen maar scheelt gebonk.
Wil je de haakse hoek in de T splitsing niet nemen, dan blijf je nog even op de stoep.

Voor wie dacht: Ouwe meuk: Dit is 5 jaar terug zo neergelegd.



Niels, fietsfrats, van der Wal
Antwoord }
Bedankt door:
#59
De drempels in fiets/bromfietspaden zijn speciaal aangelegd om de snelheid van bromfietsen omlaag te krijgen.
https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/inf...-plateaus/
De laatste foto is de situatie in Houten.
Antwoord }
Bedankt door:
#60
(27-Oct-2021, 10:54 PM)PietV* schreef: De drempels in fiets/bromfietspaden zijn speciaal aangelegd om de snelheid van bromfietsen omlaag te krijgen.
https://www.fietsersbond.nl/ons-werk/inf...-plateaus/
De laatste foto is de situatie in Houten.
Da's vrij logisch, behalve bij die fietspaden dan (want daar rijden geen bromfietsen  Rolleyes ). 
De vraag is alleen of we dat wenselijk moeten vinden, wanneer de route voor auto's ernaast zonder drempels doorloopt.
Antwoord }
Bedankt door:
#61
Als voormalig 60km/u scooter rijder kan ik zeggen dat het geen zak uitricht tegen een zwaar apparaat met dikke banden en prima vering.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#62
Deze week heb ik de stoute schoenen aangetrokken en bedacht dat ik maar gewoon moest gaan wennen aan het 53T buitenblad.
Daarmee kan ik, waarschijnlijk mede door een minder scheve kettinglijn, mijn kruissnelheid nog een stevige tik omhoog krijgen en rijd ik nu dus met enig gemak 30+. Enig gemak is relatief natuurlijk, maar de extra inspanning lijkt voornamelijk uit de conditie te komen. De benen trekken het eigenlijk best aardig!

Die 30+ is dan weer voor mij het punt waarop ik het beter aandurf om ook hier en daar een rijbaantje mee te pakken, waardoor mijn W-W route weer een kilometertje korter kan op een comfortabele manier én ik een aantal vervelende drempels, onoverzichtelijke oversteekplaatsen, klinkerweg en een stevige heuvel kan elimineren.

Ik denk alleen wel dat ik de switch op de tussenas van 24 naar 26T weer terug ga draaien. Die twee veranderingen bij elkaar zorgen ervoor dat ik een behoorlijke trapkracht moet leveren bij optrekken (aangezien de voorkant niet zo eenvoudig schakelt doe ik dat nog steeds zo min mogelijk) en de 26T zorgt voor een flink gespannen ketting achter.
Daarnaast is mijn aanpassing in de achtervering niet helemaal bevallen: in plaats van een schraap aan de voorzijde maak ik nu een schraap(je) aan de achterkant, da's óók niet de bedoeling! Dus de vering, die gaan we nog een keertje aanpakken.

Na veel zoekwerk ben ik tot de conclusie gekomen dat de "medium" elastomeervering van ICE grofweg dezelfde veerweg heeft als een type "rood" stalen veer. Aangezien ik aan de voorkant met lage rode veren rijd is het een optie om die te vervangen - of aan te vullen - met deze elastomeeroptie en daarmee de voorkant weer een stukje hoger te krijgen. De achterveer bevalt qua samenstelling en gedrag eigenlijk prima (standaard uitvoering, dus 90mm blauw met 50mm rood). De enige reden dat ik daar überhaupt aan ging sleutelen was het veranderen van de bodemvrijheid aan de vóórzijde.
Naast de bodemvrijheid die nét iets te wensen over laat is er één punt waar ik de vering flink op z'n donder geef, het viaduct over station Delft-Zuid. Als je daar naar boven komt zit er een soort van schans in het fietspad waar je vervolgens met een behoorlijke kledder weer neerkomt. Een veeroptie die zich iets dempend gedraagt zou daar uitkomst kunnen bieden. Wellicht iets boven de plunjer als demping voor de uitgaande slag. En elastomeren lenen zich wel erg makkelijk voor het aanpassen naar wens.

Als laatst, ik begin steeds meer last te krijgen van het stoeltje. Het is gewoon niet de juiste vorm voor mijn ICT-rug. Juist waar in de stoel een ondersteunende hobbel zit, wil mijn rug graag krommen. Dus daar moet ik echt nog even in duiken, want op de lange termijn gaat dat niet tof zijn.
Antwoord }
Bedankt door:
#63
Heb je het kantelpunt van je Mango al ontdekt? >> Ik ben geen fan van hoge velomobielen, omdat die ook makkelijker omver kunnen. Een keer een stoeprandje pakken in een bocht en je gaat al... al zal het met de brede wielbasis van een Mango mogelijk meevallen.
Antwoord }
Bedankt door:
#64
(09-Nov-2021, 10:46 PM)365cycle schreef: Heb je het kantelpunt van je Mango al ontdekt? >> Ik ben geen fan van hoge velomobielen, omdat die ook makkelijker omver kunnen. Een keer een stoeprandje pakken in een bocht en je gaat al... al zal het met de brede wielbasis van een Mango mogelijk meevallen.

Deze Mango (lager, rode veren, stuurgeometrie 2.0) kan best hard door de bochten - ik heb een kennis met een Quest, die kon ik op de rechte stukken niet bijhouden, maar in de bochten had ik hem elke keer met deze Mango... Big Grin  Pootje lichten is me dan ook meerdere keren gelukt, maar echt kantelen gelukkig nooit, dus ben wel benieuwd how het Thijs vergaat.
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#65
(10-Nov-2021, 12:19 AM)emgaron schreef: Deze Mango (lager, rode veren, stuurgeometrie 2.0) kan best hard door de bochten - ik heb een kennis met een Quest, die kon ik op de rechte stukken niet bijhouden, maar in de bochten had ik hem elke keer met deze Mango... Big Grin  Pootje lichten is me dan ook meerdere keren gelukt, maar echt kantelen gelukkig nooit, dus ben wel benieuwd how het Thijs vergaat.
Ja, een Quest in bochten is niet echt een succes. Ben er ook van overtuigd dat een belangrijk voordeel van de Milan GT t.o.v. de Quest is dat ie door het lage zwaartepunt zo mieters hard de hoek om kan. Ik kom soms met >30 km/h door haakse bochten heen, optrekken van 30 naar 50 duurt een stuk minder lang dan vanaf 15 of 20  Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#66
@emgaron, het klinkt bijna alsof je 'm weer terug wil! Tongue

Maar pootje lichten heb ik nog niet gedaan hoor! Nog niet eens het gevoel gehad dat ik close was tot nu toe, maar ik rijd dan ook 90% van mijn kilometers tussen de 25 en 35 km/u.
Als ik een haakse bocht op de rijbaan in ga met ~30 kom ik er over het algemeen 27+ uit, dus dat is best lekker Smile geeft me ook vertrouwen in het meerijden met verkeer, ook al ga ik "maar" 30.

Ik vind het "wippen" over schansjes wel een onhebbelijkheid. Die bij Delft-Zuid is een flinke klap, maar nog redelijk veilig. Maar er is er ook ééntje als je vanuit Zoetermeer Pijnacker binnenrijdt waarbij ik echt even alléén een grote gele neus in beeld heb en niet kan zien of er iets van opzij komt na het bruggetje. Én ook niet goed kan ingrijpen dus, omdat mijn voorwielen de lucht in wippen. Ik denk dat de karakteristiek van de stalen veren daar een grote rol in spelen
Antwoord }
Bedankt door:
#67
(10-Nov-2021, 11:39 AM)ThijsR schreef: @emgaron, het klinkt bijna alsof je 'm weer terug wil! Tongue

Maar pootje lichten heb ik nog niet gedaan hoor! Nog niet eens het gevoel gehad dat ik close was tot nu toe, maar ik rijd dan ook 90% van mijn kilometers tussen de 25 en 35 km/u.
Als ik een haakse bocht op de rijbaan in ga met ~30 kom ik er over het algemeen 27+ uit, dus dat is best lekker Smile geeft me ook vertrouwen in het meerijden met verkeer, ook al ga ik "maar" 30.
Dat is idd een groot voordeel aan een velomobiel; ook de smalle wielbasis is een pluspunt. Ik houd op de weg vaak wat extra afstand, voor m'n eigen veiligheid en overzicht en om soepel door te kunnen rijden. Betekent dus dat ik na een rotonde vaak op 45 blijf steken, ondanks dat de auto voor me wél naar 50 gaat. De auto achter me kleeft dan een beetje tot direct na de volgende rotonde, want mits ik de boel goed kan overzien kan ik door de ideale lijn te rijden gewoon doorrijden met 45 km/h; tenzij je goed weet wat je doet haal je dat niet met een auto. 

(10-Nov-2021, 11:39 AM)ThijsR schreef: Ik vind het "wippen" over schansjes wel een onhebbelijkheid. Die bij Delft-Zuid is een flinke klap, maar nog redelijk veilig. Maar er is er ook ééntje als je vanuit Zoetermeer Pijnacker binnenrijdt waarbij ik echt even alléén een grote gele neus in beeld heb en niet kan zien of er iets van opzij komt na het bruggetje. Én ook niet goed kan ingrijpen dus, omdat mijn voorwielen de lucht in wippen. Ik denk dat de karakteristiek van de stalen veren daar een grote rol in spelen
Heb je een linkje? Ff kijken Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#68
https://goo.gl/maps/ZvpKMzCUmA8VFyMh7

in StreetView staat het bruggetje er nog niet helaas

Oh en deze bij Delft dus:
https://www.google.com/maps/@51.9908595,...384!8i8192
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#69
(10-Nov-2021, 01:16 PM)ThijsR schreef: https://goo.gl/maps/ZvpKMzCUmA8VFyMh7

in StreetView staat het bruggetje er nog niet helaas
Hmm, ken de situatie niet, maar zal er binnenkort eens langs rijden. Moet toch nog wat vakjes halen in die regio Big Grin 

(10-Nov-2021, 01:16 PM)ThijsR schreef: Oh en deze bij Delft dus:
https://www.google.com/maps/@51.9908595,...384!8i8192
Hmm, kom jij daar al van los..?
Dempt je fiets aan de voorkant wel? >> Als de glijbussen versleten zijn is het net of ze er niet in zitten.
Antwoord }
Bedankt door:
#70
(10-Nov-2021, 02:32 PM)365cycle schreef: Hmm, kom jij daar al van los..?
Dempt je fiets aan de voorkant wel? >> Als de glijbussen versleten zijn is het net of ze er niet in zitten.

Hij ziet er niet zo heftig uit, maar het is by far de grootste wip-klap die ik maak op de route! Maar goeie tip over de glijbussen, ik zal binnenkort de voorpoten eens open halen en onderzoeken. Geloof dat Erik daar een mooi verslag van had gemaakt op zijn blog, dus dat is een goeie referentie Smile
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#71
(10-Nov-2021, 12:18 PM)365cycle schreef:
(10-Nov-2021, 11:39 AM)ThijsR schreef: Als ik een haakse bocht op de rijbaan in ga met ~30 kom ik er over het algemeen 27+ uit, dus dat is best lekker Smile geeft me ook vertrouwen in het meerijden met verkeer, ook al ga ik "maar" 30.
Dat is idd een groot voordeel aan een velomobiel; ook de smalle wielbasis is een pluspunt. Ik houd op de weg vaak wat extra afstand, voor m'n eigen veiligheid en overzicht en om soepel door te kunnen rijden. Betekent dus dat ik na een rotonde vaak op 45 blijf steken, ondanks dat de auto voor me wél naar 50 gaat. De auto achter me kleeft dan een beetje tot direct na de volgende rotonde, want mits ik de boel goed kan overzien kan ik door de ideale lijn te rijden gewoon doorrijden met 45 km/h; tenzij je goed weet wat je doet haal je dat niet met een auto. 

Met een fiets* kun je een krappe bocht comfortabel door met een snelheid waarbij je met de auto tegen de deur geplakt zit. Met de auto voelt met 30 km/u afslaan op een gemiddelde kruising in de stad linksaf als "sportieve sjonnie" en rechtsaf als "overvaller-op-de-vlucht".

* Geen ervaring met velomobielen maar ik denk dat die niet veel onderdoen voor een eensporige fiets.
Antwoord }
Bedankt door:
#72
(11-Nov-2021, 03:19 PM)Bacchus schreef: Met een fiets* kun je een krappe bocht comfortabel door met een snelheid waarbij je met de auto tegen de deur geplakt zit. Met de auto voelt met 30 km/u afslaan op een gemiddelde kruising in de stad linksaf als "sportieve sjonnie" en rechtsaf als "overvaller-op-de-vlucht".

* Geen ervaring met velomobielen maar ik denk dat die niet veel onderdoen voor een eensporige fiets.
Belangrijk verschil is dat een velomobiel in principe hetzelfde gedrag vertoont als een auto; op een tweesporige (motor-)fiets plaats je je gewicht in de bocht. De centrifugaalkracht is dan in balans met de zwaartekracht; je valt niet om, maar je gewicht gaat ook niet "rechtdoor". Je ervaart dat dan alsof je verder in je ligschaal/op je zadel gedrukt wordt.

In de meeste velomobielen (behalve de VeloTilt) hang je niet schuin, dus wil je lijf inderdaad naar de buitenkant van de bocht. In de zomer zit ik in m'n velomobiel dus ook weleens tegen de zijkant geplakt ;-)

Wat ik me overigens afvraag, is of de ruime overmacht die een auto in bochten heeft aan grip vooral veroorzaakt wordt door het gewicht, het "vlakke" loopvlak of de bredere wielbasis en/of welke combinatie van die drie. Zelfs iemand die goed kan rijden op een motor (gewicht op de juiste plek, elleboog onder de pols) rijd je met een niet meer dan redelijke circuitauto in bochten het snot voor de ogen (detailinfo: MV Agusta F4 op Pirelli Diablo semi-slicks tegen Citroën AX GTI met onderstel uit de AX GTI cup en op Toyo Proxes semi-slicks). Om vervolgens weer met een noodvaart ingehaald te worden zodra de weg recht wordt natuurlijk :-)

Ik heb de indruk dat een velomobiel dat voordeel toch ook wel heeft:
- de QV ging achter kwispelen, maar met veel gewicht op de achteras was het kantelpunt eerder bereikt dan dat de grip op was;
- met de Milan rijd ik de gemiddelde wielrenner ook in de bocht wel weg, maar dat kan met mijn circuitervaring te maken hebben (ik heb in het verleden echt een fortuin verstookt aan m'n circuitautootje, vrij rijden en racecursussen).

Maar goed, m'n voordeel op de rotondes heeft vooral te maken met de smalle wielbasis. Mijn lijn (rechts net langs de stoeprand, links net langs het plantsoentje in het midden, en dan weer rechts strak langs de stoeprand) is veel rechter dan dat je met een auto kan doen, dus hoef ik minder af te remmen. Je moet dan dus wel wat beter kijken, om eventueel verkeer dat uit andere richtingen de rotonde op komt op tijd te spotten. Zeker een vlotte fietser op het fietspad (waaraan je dan dus voorrang moet verlenen) kan er heel snel zijn. Goed voorbeeld zijn de maaltijdbezorgers, die vliegen ook de rotondes over Smile
Antwoord }
Bedankt door:
#73
(11-Nov-2021, 04:15 PM)365cycle schreef: Wat ik me overigens afvraag, is of de ruime overmacht die een auto in bochten heeft aan grip vooral veroorzaakt wordt door het gewicht, het "vlakke" loopvlak of de bredere wielbasis en/of welke combinatie van die drie.
1. Een bocht maken houdt een versnelling richting het midden van de bocht in. Volgens Newton werkt massa altijd negatief op elke versnelling: F = m . a
2. Het platte loopvlak (met groot contactvlak) lijkt me wel te helpen.
3. De brede wielbasis (zeg 160 cm) in combinatie met het relatief lage (zeg 40 cm) zwaartepunt helpt. Dat geeft een hoek van 30° met horizontaal voor je omgaat. Op een tweewieler is dat dwaas ("MotoGP") plat door de bocht.

Een beetje afhankelijk dus van of je neigt weg te glijden (#2) of om te kiepen (#3).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#74
(11-Nov-2021, 05:26 PM)Bacchus schreef: 1. Een bocht maken houdt een versnelling richting het midden van de bocht in. Volgens Newton werkt massa altijd negatief op elke versnelling: F = m . a
2. Het platte loopvlak (met groot contactvlak) lijkt me wel te helpen.
3. De brede wielbasis (zeg 160 cm) in combinatie met het relatief lage (zeg 40 cm) zwaartepunt helpt. Dat geeft een hoek van 30° met horizontaal voor je omgaat. Op een tweewieler is dat dwaas ("MotoGP") plat door de bocht.

Een beetje afhankelijk dus van of je neigt weg te glijden (#2) of om te kiepen (#3).
Fraai onderbouwd. De bestuurder van de MV Agusta ging wel dwaas plat door de bocht. Bij veel racy motoren zie je als je de banden bekijkt gewoon nog stukken ongebruikt rubber aan de zijkanten van het loopvlak; bij deze rijder niet, hij ging op het circuit altijd tot het gaatje (maar is inmiddels ook al een keer gecrashed. Hij kan het gelukkig wel in goede gezondheid navertellen).
Wat betreft #2/#3: Zou me niet verbazen als het er bij zo'n cup-GTI met semi-slicks zo'n beetje om spant, haha. Natuurlijk nooit gehad dat ie omkiepte, maar weleens een hobbel onder de binnenste wielen gehad in een snelle bocht, en dan kwam hij ondanks mijn gewicht aan die kant (meer dan 15% van de totaalmassa) angstaanjagend ver van de grond. De achterkant is overigens veel te licht bij die auto's. Niet eens gas los, maar gewoon minder gas geven was genoeg om 'm achter enorm heftig uit te laten breken. Heb met die auto in het begin ook weleens getold - best spannend op een circuit waar anderen ook hard rijden.
Antwoord }
Bedankt door:
#75
(10-Nov-2021, 11:39 AM)ThijsR schreef: @emgaron, het klinkt bijna alsof je 'm weer terug wil! Tongue
Nee hoor, ik ben helemaal happy met de Strada nu. Maar toevallig ken ik deze Mango'n beetje... Big Grin
M5 28/26, Optima Lynx Orca, Optima Condor, Flevo Alleweder, Mango #57, Rainbow Lyra, Strada "Rudbeckia Hirta" #75
 
Antwoord }
Bedankt door:
#76
(10-Nov-2021, 11:04 AM)365cycle schreef: Ja, een Quest in bochten is niet echt een succes. Ben er ook van overtuigd dat een belangrijk voordeel van de Milan GT t.o.v. de Quest is dat ie door het lage zwaartepunt zo mieters hard de hoek om kan. Ik kom soms met >30 km/h door haakse bochten heen, optrekken van 30 naar 50 duurt een stuk minder lang dan vanaf 15 of 20  Smile

Hoe snel je een haakse bocht kunt nemen hangt sterk af van de bochtstraal. Ik ken bochten daar is 20 km/h al riskant. Niet alleen het zwaartepunt speelt mee, maar ook het rolcentrum van het velomobiel.
https://www.mvwautotechniek.nl/rolcentrum/

Dat versnellen van 30 naar 50 km/h minder lang duurt dan van 15 naar 20 km/h zal wel een schrijffoutje zijn. Het is mij nog nooit gelukt. Alleen weerstanden nemen toe met de snelheid. De luchtweerstand zelf kwadratisch.
Antwoord }
Bedankt door:
#77
(13-Nov-2021, 09:15 AM)PietV* schreef:
(10-Nov-2021, 11:04 AM)365cycle schreef: Ja, een Quest in bochten is niet echt een succes. Ben er ook van overtuigd dat een belangrijk voordeel van de Milan GT t.o.v. de Quest is dat ie door het lage zwaartepunt zo mieters hard de hoek om kan. Ik kom soms met >30 km/h door haakse bochten heen, optrekken van 30 naar 50 duurt een stuk minder lang dan vanaf 15 of 20  Smile

Dat versnellen van 30 naar 50 km/h minder lang duurt dan van 15 naar 20 km/h zal wel een schrijffoutje zijn. Het is mij nog nooit gelukt. Alleen weerstanden nemen toe met de snelheid. De luchtweerstand zelf kwadratisch.

Ik versnel van 15 naar 20 km/h, in de post die je aanhaalt versnelt 365cycle van 15, 20 danwel 30 km/h naar 50 km/h, en dat staat er ook.

Ook ik waardeer het in de bochten de snelheid niet te ver te hoeven laten zakken. 
Gisteren had ik een weg met 4 rotondes over iets van 5 km en ieder van die rotondes heeft zijn eigen bochten en niet eens rondom gelijk. Mijn snelheid is zo dat ik over de vrijliggende fietsstrook ga, maar met een bijna lege weg in het donker waren het alleen de bochten die mijn snelheid bepaalden. Ik denk die de volgende keer iets sneller te kunnen pakken.
Voornaamste fiets(en): Quest 34 (3x20")  -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#78
(13-Nov-2021, 09:15 AM)PietV* schreef:
(10-Nov-2021, 11:04 AM)365cycle schreef: Ja, een Quest in bochten is niet echt een succes. Ben er ook van overtuigd dat een belangrijk voordeel van de Milan GT t.o.v. de Quest is dat ie door het lage zwaartepunt zo mieters hard de hoek om kan. Ik kom soms met >30 km/h door haakse bochten heen, optrekken van 30 naar 50 duurt een stuk minder lang dan vanaf 15 of 20  Smile

Hoe snel je een haakse bocht kunt nemen hangt sterk af van de bochtstraal. Ik ken bochten daar is 20 km/h al riskant. Niet alleen het zwaartepunt speelt mee, maar ook het rolcentrum van het velomobiel.
https://www.mvwautotechniek.nl/rolcentrum/
Klopt, maar dat de Milan wat dat betreft z'n zaken beter op orde heeft dan een Quest staat buiten kijf.  

(13-Nov-2021, 09:15 AM)PietV* schreef: Dat versnellen van 30 naar 50 km/h minder lang duurt dan van 15 naar 20 km/h zal wel een schrijffoutje zijn. Het is mij nog nooit gelukt. Alleen weerstanden nemen toe met de snelheid. De luchtweerstand zelf kwadratisch.
Nee, een leesfoutje. Als ik vanaf 15 km/h weer naar 50 km/h moet duurt dat langer dan wanneer ik het vanaf 30 moet doen. Hoe meer vaart ik mee kan nemen door de bocht heen, hoe hoger m'n gemiddelde. Als je de velomobiel niet alleen als lekker tijdverdrijf, maar ook zoveel mogelijk als vervoermiddel probeert te gebruiken (op afstanden tot zo'n ~160 km), is een hoger gemiddelde (of hetzelfde gemiddelde met minder inspanning) puur comfort.

(13-Nov-2021, 11:04 AM)Willeke_IGKT schreef: Ook ik waardeer het in de bochten de snelheid niet te ver te hoeven laten zakken. 
Gisteren had ik een weg met 4 rotondes over iets van 5 km en ieder van die rotondes heeft zijn eigen bochten en niet eens rondom gelijk. Mijn snelheid is zo dat ik over de vrijliggende fietsstrook ga, maar met een bijna lege weg in het donker waren het alleen de bochten die mijn snelheid bepaalden. Ik denk die de volgende keer iets sneller te kunnen pakken.
Als het dan toch al rustig is... ook met jouw Quest mag je in veel gevallen over de weg  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Fietspaden
Als beroep op overma...PietV* — 01:29 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een banaan...Marnix — 10:39 PM
Fietspaden
Als een bestuurder v...Niels van der Wal — 06:50 PM
Fietspaden
Overhoop gereden?...PietV* — 02:58 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik had hem zwaar t...365cycle — 01:59 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik reed in een komko...GertBr — 11:41 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
SSST! Niet verder ve...TvWijk — 08:28 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Die blauwe bananen b...Lopopodium — 05:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik merkte in de Ques...Willeke_IGKT — 03:33 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Merk straks op de ...berth9999 — 01:48 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
De Milan reed vanoch...365cycle — 12:39 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Trouwens, een Milan ...365cycle — 12:20 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Erg veel mensen sn...Theo Mol — 10:45 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Voor kinderen: tra...Frutsel — 10:33 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Banan...Niels van der Wal — 08:28 AM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Ik rij in een gele...berth9999 — 11:51 PM
Velomobiel, kleur en zichtbaarheid
Banaan.  Bananen...Wim -de roetsende — 11:03 PM