Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Nieuw in de ligfietswereld: even voorstellen en HELP
#1
Hallo Ligfietsers! 

Jullie kennen dat misschien wel: zo'n zaadje dat ergens in je hoofd zit maar het is nog geen tijd om te ontkiemen. Tot er een moment in je leven komt dat het perfect past, dat dat zaadje precies het antwoord lijkt te zijn op je vraagstuk.

Tijd om me voor te stellen hier dus: Tim, woonachtig in de winderige Noord Groningse polder, buitenmens, zeiler en woon-werk fietser. Dat laatste heb ik een jaar of 3/4 gedaan op een speed pedelec. Alle dagen, door weer en wind, kou en hitte reed ik de kleine 30 km enkele reis van mijn pittoreske dorpje in de polder naar de stad Groningen en terug. Heerlijk vind ik het, in de ochtend helemaal fris wakker worden en in de avond je werk weer van je af fietsen. Op het weer kun je je kleden, ook als er een straffe, ijzige oostenwind staat in de winter en de gevoelstemperaturen dik onder 0 duiken. Toen ik door corona thuis aan het werk ging, begon ik dat fietsen wel erg te missen. 

De speed pedelec stond veel stil want ik ben wel een functioneel fietser, weinig 'toeren'. Maar wellicht verandert dat in de toekomst als ik zo over ligfietsen lees  ;-). Die e-bike is dus een tijd geleden al weggegaan omdat 'ie in de schuur stond te verstoffen. Maar wat nu?

Aangezien werken steeds meer weer richting kantoor terug gaat, stapte ik op mijn (oude) racefietsje om de tocht te ondernemen. Lekker het fietsgevoel terug, maar wel erg 'spartaans'. Dus behoefte aan meer comfort met behoud van snelheid. Voelen jullie hem al aankomen? ;-)

Ik lees me nu al een week volop in in de wereld van ligfietsen en heb op Marktplaats alle fietsen bekeken. In mijn hoofd ben ik helemaal overtuigd: dit is iets voor mij! Mensen die ik het meld zijn het met me eens. Dus tijd voor een volgende stap: het uitzoeken van een ligfiets! En daar kan ik jullie hulp bij gebruiken! :-) 

Ik heb nog nooit in mijn leven een meter op een ligfiets gefietst. Ik heb natuurlijk dit mooie forum en bijbehorende site en reviews gelezen en wat ik daar uit haal is: ga proefrijden. Nu is dat makkelijker gezegd dan gedaan vanuit Noord Groningen zonder het hele land door te rijden. Dus ik ben geneigd een aantal gevoelsmatige keuzes te maken op basis van wat ik lees en zie en die te toetsen bij een proefrit op een specifiek aangeboden fiets op Marktplaats. Ik wil/kan max. rond de 500 euro aan deze eerste ligfiets uitgeven. 

De gevoelsmatige keuzes die ik nu denk te hebben gemaakt: 

- Ik neig naar onderstuur. Dit heeft te maken met dat ik het het prettigst vind om ontspannen mijn armen langs mijn lichaam te laten hangen, waarmee ik meen ik precies mijn handen bij zo'n stuur houd. Als ik kijk naar bovenstuur fietsen zie ik voor mijn idee scherpe hoeken in de ellebogen, een houding die mij niet prettig lijkt. En ow ja: ik vind het mooier ;-) (geen argument natuurlijk, maar toch). 

- Binnen onderstuur zie ik horizontaal georiënteerde handvatten en ook verticale. Dat vind ik lastig bepalen wat fijner is, al neig ik naar verticaal waarbij de shifters op de uiteinden me handiger lijken dan gripshifters in deze houding.  Wellicht kunnen ervaren fietsers hier iets op zeggen?

- Enige vorm van vering is wenselijk: ik maak, als dit mijn vervanger van de speed pedelec wordt, zo'n 8 a 10.000km per jaar. Veelal door de polder en het laatste stuk (ca 5km) door de stad, dus comfort is me wat waard. Ik heb hier op het forum al verschillende meningen gelezen over verende voorvorken. Daar ben ik nog niet helemaal uit. Ik laat nu de fietsen met vering dmv een blok rubber links liggen (ik zie dat bij wat oudere Sinners meen ik).

- Ik neig naar de kleinere (20/20 of 26/20) wielen om niet al te hoog te zitten ivm de wind in de polder, en ik wil liever niet helemaal onderuit hangen. (waar het bij racers op lijkt?). Wellicht kunnen de ervaren fietsers hier een mening over geven? Ik neig te denken dat een 26/20 met het grotere achterwiel wat sneller is, maar klopt dat? En hoeveel scheelt dat? En ik lees ook dat 20"achterwielen icm modder betekent dat de derailleur sneller aftakelt (klinkt logisch?)

- Ik lees over de combi van een naaf en derailleur, dat lijkt me wel wat. Al fiets ik mijn hele leven al met een voorderailleur en ben helemaal gewend om terug te schakelen bij een stop. Dus bij een verder mooie fiets lijkt me dit geen dealbreaker. 

- Remmerij: natuurlijk is schijfremmen het mooist, maar of dat binnen budget veel voorkomt. 'Gewone' v brakes voldoen wellicht ook? 

Ik heb nu, op basis van bovenstaande, een paar Markplaats fietsen op het oog (ook geografisch geselecteerd zodat ik niet naar Limburg hoef ;-)). Wellicht kunnen jullie vanuit kennis en ervaring hierop reageren?

1. Een Nazca Explorer: https://link.marktplaats.nl/m1731511335
- oogt in erg mooie staat met nieuwe onderdelen als banden etc
- mooi model
- vering voor/achter
- Lijkt wel wat hoog te zitten met de vraagprijs. 

2. Een Sinner Spirit: https://link.marktplaats.nl/m1745948018
- Na contact met verkoper blijkt verende vork niet meer goed. 
- Schijfremmen!
- Onderstuur horizontaal geörienteerd met gripshifter.
- Zo'n hoofdsteuntje staat me ook wel aan
- Verder goede staat. 
- Geven geen richtprijs. Zou vermoeden rond de 300 euro? Wat denken de experts?

3. Sirix: https://link.marktplaats.nl/m1744935192
- Kleine wielen (20/20)?
- Hoofdsteuntje
- nette staat
- onderstuur / gripshifter
- niet duur
- naaf ipv derailleur
- Vering voor/achter

Een heel verhaal! Maar dan weten jullie meteen een beetje wat er speelt (en zoals je hopelijk kunt lezen, dat ik niet zomaar wat doe ;-)). Ik ben heel benieuwd naar de gedachten van dit forum! (heb, gezien wat ik gelezen heb, hoge verwachtingen ;-))

Alvast dank!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Welkom. Nu ga je van ieder persoon die antwoordt een ander stel antwoorden krijgen, dus uiteindelijk schiet je er niet zo veel mee op Smile

Ik kan in ieder geval zeggen dat ik onderstuur (met vertikaal staande handvatten) het lekkerst vind rijden. De hoek van je handen/polsen is neutraal, en dat is gewoon fijn.
Onderstuur is erg relaxed rijden, met een heerlijk open zicht, maar een smal bovenstuur is waarschijnlijk aerodynamischer, dus sneller.
Als je laag zit, heb je weinig tijd om jezelf te corrigeren wat kantelen aangaat (omgekeerde pendulum; hoe hoger, des te meer tijd heb je om te corrigeren voordat je zwaartepunt te ver naar buiten ligt). Dus bij (stevige) zijwind is een hogere fiets waarschijnlijk beter voor je.
Luchtweerstand is de grootste weerstandfactor. Je wil dus eigenlijk wel onderuit liggen op de fiets die je gebruikt om vlot van A naar B te komen. Om te toeren misschien niet, maar wie let je om 2 fietsen aan te schaffen (Waarschuwing: Voordat je het weet heb je meer ligfietsen dan ruimte!)
Ik vind voorvering lekker in de stad (daar willen nog wel stoepjes en niet-ontwijkbare kuilen voorkomen), maar vering is maar een klein stukje van het overall comfort van een fiets.

Wat je mooi vindt is het belangrijkste argument voor de keuze van een ligfiets overigens.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Toen ik in 1995 mijn eerste ligfiets kocht had ik dezelfde ideeen, onderstuur is vast comfortabel, snelheid is niet zo belangrijk en helemaal vlak liggen, liever niet. Met wat ervaring ging ik er toch anders over denken.

Hoe langer je reisafstand, hoe meer het belang van snelheid toch gaat wegen. Met deze modellen rijdt je iets onder de snelheden die je met de racefiets rijdt, vermoedelijk. Zo rond de 20-25 km/h ofzo.
Op het Duitse forum heeft iemand de redelijk vlotte HP Speedmachine vergeleken met de M5 carbon highracer. Bij 40 km/h was dat 300 watt op de Speedmachine en 220 op de highracer. dat is zo'n 37% procent verschil.

Ik merk wat tegenstrijdigheid, aan de ene kant een wat voorzichtig budget, prima, om eens te proberen of het wat voor je is. Aan de andere kant de wens om er zo'n 10.000 km per jaar op te rijden. Dat laatste gaat namelijk niet zo goed lukken met een tweedehandsje in deze prijsklasse. Waarschijnlijk kun je met dit budget wel een fietsje vinden waarmee je het zo'n 2000 km kunt proberen, misschien moet je een paar bandjes of kabeltjes kopen, een nieuwe ketting en cassette of iets dergelijks. Na enige tijd en 2000 km verder weet je wel of het wat is of niet. Is het wel wat, dan loont zich naar mijn idee een verdere investering. Ofwel in het upgraden van de ligfiets die je gekocht hebt, vervangen van diverse ingrijpendere slijtage en minpuntjes, of een iets duurdere ligfiets die dan beter aansluit bij wat je met je opgedane ervaring zoekt.

Kun je zelf aan je fiets knutselen dan blijven de kosten binnen de perken. Moet je voor een nieuwe remkabel de fietsenmaker al om hulp vragen, dan kan er nog wel wat bijkomen aan kosten.

Na die eerste ligfiets volgden er bij mij nog diverse. Een stuk of 15 ofzo. Nooit meer 1 met onderstuur. Als je ligfiets omvalt, vangt het onderstuur de klap, met een dikke winterjas aan zat het nooit echt lekker. Met een smal onderstuur kom je snel tegen je lijf in scherpe bochten, met een brede tegen hekjes en dergelijke.
Het vangt meer wind en is gewoon langzamer. Ik ontdekte al snel dat ik snelheid( efficientie) belangrijk vond. Niet dat ik nu zo'n atleet ben die heel hard fietst, maar omdat ik het belangrijk vindt dat ik met beperkte energie toch een heel eind kan komen.

Schijfremmen kunnen goed remmen. Bij ligfietsen zijn vaak geen topmodellen gemonteerd, vaak ook nog mechanisch en niet hydraulisch. Ze hebben zo hun voor en nadelen. V brakes remmen bijna net zo goed, als het nat is wat minder, maar dan heb je ook minder grip op de weg. V brakes blokjes slijten, ook je velgen slijten.

Die combi naafjes van Sram hebben geen fantastische reputatie, en onderdelen zijn niet meer te krijgen. Als ze werken, dan gaat het prima. Voordeel is dat je ook terug kunt schakelen als je stil staat. Ik zou een fijne fiets er niet voor laten staan, maar er zeker geen fiets op uitzoeken.

Een 20 inch achterwiel heb ik ook liever niet, de derailleur zit precies in de sproeizone van je achterwiel, ik fiets het hele jaar door, ook bij minder mooi weer. Ook wel eens op een zand of gravel paadje of een stukje bos ofzo. Dan is een groter achterwiel toch prettiger, vind ik. Met twee kleine wieltjes is de fiets wel iets korter, wat zijn voordelen kan hebben bij het stallen of transport op een fietsenrek ofzo.

Alle drie de fietsen zitten in de categorie gemoedelijke redelijk zware toerfietsen.

Een poosje uitproberen, mogelijk na hier of daar wat opknappen zal wel lukken. Zoek je een fiets waarmee je zonder verdere kosten of ingrijpend onderhoud 15.000 km vooruit kan, dan vrees ik dat dit( voor dit budget) niet gaat lukken.

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Wat ik deed toen ik begon met ligfietsen, na een eerste oriëntatie zoals jij die al gemaakt hebt, is gewoon een tweedehandsje kopen en kijken hoe het gaat. Het gewoon even goed de kans geven. Is het niet naar wens, verkoop je 'm gewoon voor dezelfde prijs en kijk je weer verder.

Hij beviel, dus ik heb mijn Optima Orca daarna nog tien jaar gehouden (tot het aluminium frame het begaf). Nu rijd ik al bijna vijf jaar op een Nazca Gaucho (met bovenstuur en dual drive), en maak daar makkelijk tochten tussen de 100 en 200 kilometer op.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Dank allemaal voor de uitgebreide reacties en input! Leuk dit zo te lezen, ligfietsers komen me over als liefhebbers ;-)

Inderdaad zoals Frutsel in de eerste zin al aangeeft: verschillende antwoorden. :-) Ik neem me voorlopig voor om het bij 1 fiets te houden ;-) En de aanpak van voor niet teveel geld een scoren om te proberen is precies wat ik voor ogen heb. Ik begrijp ook dat een goedkope, oudere fiets me niet probleemloos 10.000 kilometer verder brengt. Ik kan veel onderhoud gelukkig zelf, sleutel al aan mijn eigen fietsen zolang ik me herinner.

De door Jeroen genoemde categorie van mijn voorselectie: "gemoedelijke, wat zware toerfietsen" past mij gevoelsmatig best wel, ik ben een redelijk gemoedelijk persoon, niet vederlicht ook :-D . Maar ik kan me ook voorstellen dat snelheid een factor kan worden gezien die 60km/dag.

Zijn er type ligfietsen <500 waar volgens jullie de combi snelheid/comfort het best in uitkomt? Daarbij schiet ik bovenstuur dan maar niet meteen af, al neig ik nog altijd sterk naar onder ;-) Ik zie bijvoorbeeld meerdere Challenge Hurricanes staan op Marktplaats? Zoals deze: https://link.marktplaats.nl/m1746945201 (de kleur schrikt mij niet eens af eigenlijk, maar probeer daar doorheen te kijken ;-))
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#6
Als je het slechtweerseizoen door wilt rijden zijn velgremmen icm 20 inch willen niet fijn, de velgen slijten dan sneller dan je banden. Bij mij ging de velg van het achterwiel maar zo'n 5000km mee.
Antwoord }
Bedankt door:
#7
We kunnen heel veel tips geven en we kunnen ook allemaal onze mening delen, maar er is maar één echte tip: ga proefrijden

Je hebt het zelf al geschreven. Je wist het dus al.
Veel plezier.


Mijn verhaal:
Na heel lang nadenken en alles uitgezocht te hebben wilde ik namelijk een niet te lage ligfiets met onderstuur en met vering. Net zoals jij.

Ik kwam thuis met een lage Racer, met bovenstuur en zonder vering.
Dit was de fijnste fiets en ik reed er direct probleemloos mee weg. 
Het was een Optima Baron.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
Er stonden recentelijk een paar Optima Baronnen op marktplaats voor niet teveel geld...
Ik rij buiten de stad veel op een baron, want het is een heerlijke fiets. Het is qua model absoluut niet wat je momenteel voor ogen hebt, maar het proberen waard misschien?
Antwoord }
Bedankt door:
#9
De wereld houdt niet op aan de grens. Misschien Duitse fora in de gaten houden, misschien vind je wat in de buurt van Leer. En ik rij nog steeds op mijn eerste ligfiets M5 streetlegal met een glimlach. Op mijn site staan wel wat vehalen en foto's met tochtjes die ik zo af en toe maak.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik rijd ook meestal glimlachend rond en ik heb nu mijn 30e ligfiets.

Grappig genoeg lijkt deze Fujin SLI heel veel op een Baron  Big Grin 

In mijn handtekening zie je ook nog de andere fietsen die ik heb.


Toelichting:
Een bepaalde periode had ik gewoon één extra ligfiets, naast de fietsen waar ik normaal gesproken mee fietste, en ik vond het leuk om vaak van fiets te wisselen. Is een hobby die weinig geld kostte. 
Veel ligfietsen kun je gewoon weer voor hetzelfde geld verkopen, als waarvoor je ze een jaar daarvoor gekocht hebt.
Dit is dus ook nog een optie. Koop gewoon een ligfiets. Bevalt het niet, dan koop je een ander type/model en verkoop je die eerste weer.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#11
Welkom Timsch,

De advertentie die je aanhaalde, lijkt op een Challenge Taifun. Het demonteren van de veel te grote hoofdsteun en dat  belachelijk vlaggetje is zo gebeurd Angel ... De zithoogte is zoals op mid-racermodellen. Op die foto's zie je geen achtervering. Dat maakt hem lichter en Spartaans, ik berijd m'n Taifun op Vlaamse wegen, dat leidt dat wel eens tot tandengeklapper...
Ik vind zijn kleurtjes wel cool en apart. Probeer tijdens je zoektocht ook een model met achtervering om de rijervaringen te kunnen vergelijken. Ikzelf forens liever met achtervering, maar da's voornamelijk door de staat van het wegdek. Gewoon een rondje toeren doe ik dikwijls  met m'n Taifun. 
De vraagprijs lijkt me zeer redelijk. 

Veel succes tijdens je zoektocht!
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Fijn zeg, al die verschillende reacties! Dank!

Fijn te horen dat ligfietsen redelijk waardevast zijn. Dat maakt het plan om wat te proberen een overzichtelijk financieel risico (tenzij ik natuurlijk verslingerd raak aan ligfietsen en er binnen de kortste keren 10 in de schuur staan, want schuurruimte heb ik genoeg ;-))

Ik heb inmiddels van alle modellen die hier genoemd worden de aanbiedingen bekeken en de reviews op ligfiets.net gelezen. Ik blijf wat huiverig als ik lees over tandgeklapper, aftrillende brillen etc bij (veelal ongeveerde) lage modellen als de Optima Baron en die paarse Taifun. Ik ben in geen enkel opzicht een racer namelijk, rijd rustig in alle vervoersmiddelen die ik heb. Ik geniet van rondkijken tijdens mijn woon-werk tochten, roofvogels, dauw op de akkers. Ik denk simpelweg dat de gemoedelijke fietsen die ik al bekeek bij mijn karakter passen. Of ik ze naar mijn smaak ook snel genoeg van A naar B gepedaald krijg, zal ik dan moeten gaan ervaren. Streven is een gemiddelde snelheid van minimaal 25 km/u voor mijn 30km woon-werk afstand. Op mijn oude (>30 jaar) racefietsje redde ik dat ook al...

Boven- vs onderstuur probeer ik neutraal in te blijven, maar dat lukt me maar matig ;-) Esthetisch vind ik onder mooier, en het lijkt me meer ontspannen. Maar dat het minder snel is, snap ik ook wel weer. Ik heb wel het geluk dat in de Groningse polder de fietspaden en b-wegen rijkelijk voorzien, niet overdreven druk en breed zijn. :-)

Tips zoals de velgremmen op kleine wielen neem ik mee. Gevoelsmatig wilde ik liever al schijfremmen, al heb ik geen ervaring met de mechanische varianten, alleen met hydraulische op mijn laatste speed pedelec. Ik denk dat ik sowieso de voorkeur geef aan een 26/20 fiets t.o.v. een 20/20. Ik vind het ook mooier. (en dat is toch wel een argument las ik al :-D). Maar ik kan met mijn beperkte budget wellicht niet alles op mijn wensenlijstje afstrepen...

Ik heb nu deze shortlist in de Marktplaats favorieten staan, op volgorde van gevoelsmatige voorkeur:

- Nazca Explorer: https://link.marktplaats.nl/m1731511335
Als ik de reviews mag geloven een goedmoedige, onverwoestbare lobbes ;-) Ik vermoed dat dit wel een vriendelijke 'oefen' ligfiets kan zijn. Erg netjes en ook in de buurt. Hier zal ik geen toptijden mee noteren. Maar na enige oefening moet de gewenste 25 km/u gemiddeld toch wel lukken?

- Challenge Hurricane: https://link.marktplaats.nl/m1728960265
Onderstuur Hurricane. Beetje onvriendelijke advertentie (alleen proefrijden als je op de instelling van 1.98m past en ligfiets ervaring hebt?) maar ogenschijnlijk een mooie, complete fiets met schijfremmen. Wel 20/20 wielen. En ver rijden (al moet ik er toevallig volgende week in de buurt zijn ;-)). Zouden jullie dit evt. zonder proefrijden aandurven? Ik lees dat het een veel geroemde ligfiets is...

En een gedeelde derde plek:
- Als enige bovenstuur in mijn lijstje deze M5 Shockproof: https://link.marktplaats.nl/m1740946608. Weliswaar 20/20 wielen en velgremmen, maar deze schijnt wel snel te zijn met enig comfort. Dat bovenstuur schijn je in verschillende lengtes te kunnen krijgen, dus moet beetje geluk zijn of deze mij past dan? Ik moet voor deze ook wel redelijk ver rijden. Leuk detail trouwens: ik ben in Middelburg geboren en getogen. Ik weet nog dat het pand van M5 nieuw gebouwd werd, ik fietste er vaak langs ;-)
- En als laatste de eerder aangedragen 'goedmoedige' Sinner Spirit: https://link.marktplaats.nl/m1745948018 - Voorvering niet goed meer, deze voorkeur ligt erg aan wat ze ervoor willen hebben, wat ze niet prijs willen geven vooralsnog. Ook de vraag of ik hier de 25 km/u mee haal? Deze staat bovendien lekker dicht bij huis ;-)

Leuk man, deze zoektocht! Ik hoop binnen niet al te lange tijd te kunnen delen dat ik iets gevonden heb ;-) Meningen over mijn lijstje en overwegingen blijven meer dan welkom!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(09-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Fijn te horen dat ligfietsen redelijk waardevast zijn. Dat maakt het plan om wat te proberen een overzichtelijk financieel risico (tenzij ik natuurlijk verslingerd raak aan ligfietsen en er binnen de kortste keren 10 in de schuur staan, want schuurruimte heb ik genoeg ;-))

Welkom,
De waardevastheid van een tweewielige ligfiets geldt alleen als je gunstig gebruikt kunt kopen. Nieuw schrijf je op een tweewielige ligfiets heel veel af. Zelfs na een paar maanden. De bodemprijs gebruikt is alleen waardevast.
(09-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Ik blijf wat huiverig als ik lees over tandgeklapper, aftrillende brillen etc bij (veelal ongeveerde) lage modellen als de Optima Baron en die paarse Taifun.
Vergeet dat tandengeklapper en aftrillende brillen. Lijkt me sterk overdreven. Laag of hoog maakt geen verschil. Een stalen frame absorbeert wat meer trillingen t.o.v. een oversized aluminium. Voor comfort kun je kiezen voor grotere wielen en wat bredere band. Als dat nog past. Soepele vering zonder veerdemping geeft extra deining en dus energieverlies bij het trappen op een ligfiets. Instelbare demping voorkomt dat, maar vangt wel de reactie bij diepen kuilen en verkeersdrempels op. Ligt mede aan de gereden snelheid.
(09-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Boven- vs onderstuur probeer ik neutraal in te blijven, maar dat lukt me maar matig ;-) Esthetisch vind ik onder mooier, en het lijkt me meer ontspannen. Maar dat het minder snel is, snap ik ook wel weer. Ik heb wel het geluk dat in de Groningse polder de fietspaden en b-wegen rijkelijk voorzien, niet overdreven druk en breed zijn. :-)
Voor een rustige rijder maakt het verschil onder- of bovenstuur weinig uit. Op smalle bospaden is een bovenstuur comfortabeler tussen de bramen en brandnetels.
(09-Sep-2021, 09:24 AM)TimSch schreef: Tips zoals de velgremmen op kleine wielen neem ik mee. Gevoelsmatig wilde ik liever al schijfremmen, al heb ik geen ervaring met de mechanische varianten, alleen met hydraulische op mijn laatste speed pedelec. Ik denk dat ik sowieso de voorkeur geef aan een 26/20 fiets t.o.v. een 20/20. Ik vind het ook mooier. (en dat is toch wel een argument las ik al :-D).
Alle remmen zijn mechanisch. Trommel-, velg, en schijfremmen werken mechanisch op frictie. De bediening kan verschillen, kabel, stang of hydraulisch. Goed afgesteld maakt het voor de rustige ligfietser geen r**t uit. Een 26 inch achterwiel heeft altijd mijn voorkeur. Alle onderdelen in de aandrijflijn goed verkrijgbaar en de derailleur hangt op hoogte. Bij velgremmen slijt de velg minder snel en een groter wiel geeft meer comfort en minder rolweerstand. Een Hurricane heeft nog nooit op mijn wensenlijst gestaan. Ook niet na een proefrit.
Antwoord }
Bedankt door:
#14
Citaat:Streven is een gemiddelde snelheid van minimaal 25 km/u voor mijn 30km woon-werk afstand. Op mijn oude (>30 jaar) racefietsje redde ik dat ook al...

Een gemiddelde snelheid van 25km/u zou ik niet gemoedelijk fietsen noemen. 
Als je ook nog dorpjes of een stad moet fietsen en/of verkeerslichten op je route hebt, dan moet je al flink hard rijden om een gemiddelde van 25km/u te halen.

Of bedoel je de kruissnelheid?
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#15
(09-Sep-2021, 08:28 PM)Wim -de roetsende schreef:
Citaat:Streven is een gemiddelde snelheid van minimaal 25 km/u voor mijn 30km woon-werk afstand. Op mijn oude (>30 jaar) racefietsje redde ik dat ook al...

Een gemiddelde snelheid van 25km/u zou ik niet gemoedelijk fietsen noemen. 
Als je ook nog dorpjes of een stad moet fietsen en/of verkeerslichten op je route hebt, dan moet je al flink hard rijden om een gemiddelde van 25km/u te halen.

Of bedoel je de kruissnelheid?

Ik mag dan nieuw zijn in de ligfietserij, op een gewone fiets heb ik al de nodige ervaring. Ik fietste deze woon-werk afstand al een aantal jaar en heb al fietscomputers op m'n fietsen sinds ruim voor ik 10 werd. M.a.w. het verschil tussen kruissnelheid en gemiddelde is mij bekend ;-)

Mijn route is volledig uitgekiend, bevat weinig dorpen en in de stad 2 verkeerslichten (ik ben voornemens als ik ga ligfietsen het deel door de stad zo aan te passen dat dat er 1 wordt ten koste van een halve kilometer ;-)). 

Wellicht moet ik gemoedelijk wat meer toelichten, het is natuurlijk een relatief begrip. Maar ik fiets dus wel degelijk lekker door, zij het met oog voor omgeving en ontspanning. Ik ervaar het zelden als 'jakkeren'. Zoals gezegd: die 25 km/u gemiddeld redde ik ook al op verschillende (niet ondersteunde) bukfietsen :-) (op een speed pedelec lag dat gemiddelde uiteraard wat hoger, rond de 35)

Ik voel een advies aankomen om toch naar snellere ligfietsen te kijken :-D
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#16
Met een Nazca Gaucho met 26 inch banden kan je in ieder geval wel 25 km/uur halen. Dat doe ik al jaren bij bijna elke tocht tussen de 100 en 200 kilometer. Ik fiets ook gewoon door grotere steden heen voornamelijk in heel Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Gelderland, en stop braaf bij de meeste stoplichten. Kruissnelheid is meestal 27 km/uur bij neutrale wind.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
Als Tim op de UCI-fiets met een bepaalde inspanning een bepaalde snelheid haalt, mag hij toch verwachten dat hij met die inspanning uiteindelijk minstens die snelheid haalt op een meer aërodynamische lig(race)fiets. Zolang hij zowel links als rechts hetzelfde meet, maakt het weinig uit of dat gemiddeld of kruis is. Het verschil voor gemiddeld zal waarschijnlijk wel wat kleiner zijn vanwege stoplichten, oversteken, voorrang etc.
Het lijkt me wel verstandig rekening te houden met een leer-/gewenning-traject en niet teleurgesteld zijn als je de eerste weken je UCI-fietssnelheid niet haalt.
Antwoord }
Bedankt door:
#18
Wat ik me begin af te vragen: als ik op een 'gewone' fiets die 25 km/u haal (ik zal wel fietstalent hebben ;-)), is het dan niet zo dat dat op een willekeurige ligfiets (na een gewenningsperiode uiteraard) sowieso ook moet lukken? Of zijn de door mij uitgezochte, gemoedelijke ligfietsen zó gemoedelijk dat ze langzamer zijn dan een gewone trekking fiets? Ik kan me dat moeilijk voorstellen...

Wat Bacchus zegt dus :-D
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#19
Je hebt wel flink zware fietsen uitgezocht.

Die paarse Taifun is waarschijnlijk de lichtste en weegt 15kg.
Ik ken die fiets toevallig en echt heel mooi ziet die Taifun er niet meer uit. 
Er zijn vast mooiere fietsen te koop.

De M5 is waarschijnlijk de snelste. Stuurt echter behoorlijk direct en wordt door sommigen als zenuwachtig bestempeld. Geldt ook voor de Hurricane. De Taifun is weer totaal niet zenuwachtig. Is echt een heerlijke fiets voor langere afstanden. Ik reed er gemakkelijk >75km mee. Ik heb nu een FujinSLI, die weegt maar 9,5kg en heeft een 26" achterwiel.

Daar kun je trouwens ook heel gemoedelijk mee fietsen  Cool
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR  -  M5 Minimal.Bike  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#20
(09-Sep-2021, 09:51 PM)TimSch schreef: Wat ik me begin af te vragen: als ik op een 'gewone' fiets die 25 km/u haal (ik zal wel fietstalent hebben ;-)), is het dan niet zo dat dat op een willekeurige ligfiets (na een gewenningsperiode uiteraard) sowieso ook moet lukken?  Of zijn de door mij uitgezochte, gemoedelijke ligfietsen zó gemoedelijk dat ze langzamer zijn dan een gewone trekking fiets? Ik kan me dat moeilijk voorstellen...

Je hoeft je niets af te vragen. In een reeks van jaren zijn diverse metingen gedaan. Heb daar ook boeken over. Het geheim van Wielrennen, ISBN 9789082106947 en Ligfiets versus Racefiets, ISBN 978902549522. De betere ligfiets scoort beter m.b.t. de luchtweerstand t.o.v. de racefiets. Om die reden is de ligfiets uitgesloten bij wedstrijden die vallen onder de UCI.

O.a van de Fietsersbond heeft daar een artikel aan gewijd. https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-v...ergeleken/

Ook M5 ligfietsen heeft diverse meting gedaan: http://www.m5-ligfietsen.com/site/NL/Waa...esultaten/

Na een "gewenningsperiode" is een term die een eigen leven is gaan leiden. Je gebruik dezelfde beenspieren op een ligfiets. Als je een vlotte ligfiets kiest, let dat op een kleine zithoek en een trapas hoogte die tussen de 15 en 25 cm hoger is dan de zithoogte. Voor het verkleinen van het frontale oppervlak. Bij een open ligfiets is extra winst te halen met een gesloten koffer als staartpunt. https://www.novosport.de/169/produkte/kofferraeume
Antwoord }
Bedankt door:
#21
Die eerste ligfietsen die je had uitgezocht zijn echt langzamer dan een 30 jaar oude racefiets. Dat begint al bij de bandjes die ongeveer 2-2,5 keer zoveel rolweerstand hebben als op je racefiets. Voeg daar een paar parachute spatbordjes aan toe ( deze vorm tegen de wind in. Vervolgens lekker veel kettingbuisjes zodat je ketting minder soepel draait, zo'n 15 kilo extra en een zithouding met onderstuur waarmee je je bovenlijf zo breed mogelijk maakt. Door de minder liggende houding is het frontaal oppervlak ook weer een stuk groter dan bij de vlottere versies met een hoger bracket en een vlakkere zithoek.

Het enige voordeel wat je bij die langzamere modellen zult ervaren is het grotere comfort. Op een snelle ongeveerde fiets met dunne bandjes op hoge druk zijn klinkerweggetjes geen vreugde. Een van de eye openers uit mijn beginperiode als ligfietser was de constatering dat de kortste weg op de ligfiets lang niet altijd de snelste is. Op route waarbij je vlot kunt blijven doorrijden, met redelijk wegdek, kun je ondanks een omweg vaak toch sneller zijn.

je bent een ervaren fietser die veel kilometers gemaakt heeft, sleutelen kun je ook zelf en ligfietsen zijn niet heel erg anders dan gewone fietsen. Hoewel sommige Fietsenmakers dat heel anders zien. Daar heb je een paar grote voordelen te pakken om te starten met ligfietsen. Ik vermoed dat je op den duur toch gelukkiger bent met een sneller model, niet om hard te rijden, maar omdat je met dezelfde energie gewoon een stuk verder komt.

https://www.fietsersbond.nl/snelheid-5-v...ergeleken/

Groeten, Jeroen
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(10-Sep-2021, 08:59 AM)PietV* schreef: Na een "gewenningsperiode" is een term die een eigen leven is gaan leiden. Je gebruik dezelfde beenspieren op een ligfiets.

Ik ben het ermee eens dat je dezelfde beenspieren gebruikt op de ligfiets als op een UCI-fiets. Als net begonnen ligger merk ik toch dat ik op mijn M-Racer minder vermogen kan leveren dan op mijn oude vertrouwde Defy. Ik ben op de M-Racer absoluut niet beperkt in spierkracht of cardiovermogen zoals op de Defy maar eerder in durf, inzicht en handigheid. Daar doelde ik op met gewenning en daarom vermijdde ik ook het woord "training", dat inderdaad veel meer fysiek aanpassen inhoudt. 


(10-Sep-2021, 02:05 PM)Jeroen S schreef: Een van de eye openers uit mijn beginperiode als ligfietser was de constatering dat de kortste weg op de ligfiets lang niet altijd de snelste is. Op route waarbij je vlot kunt blijven doorrijden, met redelijk wegdek, kun je ondanks een omweg vaak toch sneller zijn.
Nu kende ik dit idee ook wel van vlot klassiek fietsen maar het viel me op hoe uitgesproken het effect liggend is. Ik ervaar overigens niet altijd het wegdek maar vaak eerder het zicht op zijwegen als een beperkende factor.

Citaat:je bent een ervaren fietser die veel kilometers gemaakt heeft, sleutelen kun je ook zelf en ligfietsen zijn niet heel erg anders dan gewone fietsen. Hoewel sommige Fietsenmakers dat heel anders zien. Daar heb je een paar grote voordelen te pakken om te starten met ligfietsen. Ik vermoed dat je op den duur toch gelukkiger bent met een sneller model, niet om hard te rijden, maar omdat je met dezelfde energie gewoon een stuk verder komt.

Dit zou ik graag onderschrijven. Versleten of matige cassettes, kettingen, banden, rem- en schakelkabels doen allemaal af aan de prijs die je zou willen betalen maar met wat handigheid los je dat best op. Zelfs een stuur ombouwen naar je eigen smaak zou best moeten kunnen.

Ik zou vooral zeggen dat je wat opties moet ervaren. Voor mij werkte het goed om geen haast te hebben en een paar keer een uitje ervan te maken om ergens in het land iets te huren. Als je genoeg geduld hebt, komt er vanzelf op Marktplaats de fiets voorbij waar je het hele land voor doorkruist om hem op te halen.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
Tim, je hebt besloten om een tweedehands fiets te kopen in de omgeving waar je woont.
Maar ik denk dat het voor jou echt aanhaalt om bij een goede ligfiets winkel een aantal fietsen uit te proberen. Je 'huurt' de fietsen, dus je bent niet verplicht om bij die zaak een fiets te kopen.

Een half uurtje fietsen geeft zoveel meer informatie dan zelfs de beste ervaringen van anderen.

Ik weet niet of nu in corona tijden de tochten voor proefrijden doorgaan, maar normaal hebben de meeste ligfiets zaken dagen waarbij je verschillende fietsen uit kan proberen en verschillende keren in de dag wisselt met anderen.

Een keer Nederland doorkruizen naar een ligfietszaak zal minder kosten dan de verkeerde fiets kopen, opknappen, en weer een fiets kopen en opknappen, enzovoort.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#24
Wat een ontzettend waardevol draadje is dit geworden! Dank aan alle bijdragers!

Ja, ik zou graag proefrijden, maar ik moet in die context ook wel zeggen dat ik wat moeite heb om online een goed beeld te krijgen van de beschikbare ligfietszaken. Ik kom af en toe na bijna 2 weken uitgebreid googlen en surfen nog steeds per ongeluk weer nieuwe tegen, dus ik vermoed dat er meer zijn dan internet laat zien en dat ze niet zo goed zijn in hun online marketing (toevallig mijn vak ;-)). Dit gezegd hebbende blijf ik toch geneigd mee te gaan met de adviezen om er, met de uitkomsten van dit draadje, een uit te zoeken en te gaan ervaren hoe het is. Ik heb ook wat moeite met het opeisen van tijd bij zo'n zaak om vervolgens op Marktplaats wat uit te zoeken. En momenteel heb ik helaas geen budget voor de fietsen die ik bij de ligfietszaken die ik wel vind tegenkom.

Nu neem ik wel de opmerkingen ter harte dat ik, gezien mijn doelen en ervaringen, beter naar wat snellere fietsen kan gaan kijken. De gemoedelijke comfortbakken uit mijn openingspost spreken me zeker nog steeds aan, maar ik hecht, zoals later bleek, ook wel wat waarde aan snelheden boven de 25 km/u. :-) En als ik jullie zo mag geloven moet ik dan toch naar andere fietsen kijken. Ondertussen ook veel gelezen van anderen over de stuurkwestie en wellicht is bovenstuur dan zo gek niet. Ik zie met name de wind in de Groninger polder als goede motivator om toch wel wat na te denken over stroomlijn ;-)

Dus trof ik 2 Optima's die me wel aanspreken en op acceptabele afstand staan:

- Een Baron: https://link.marktplaats.nl/m1745160293
Ja, dan toch maar naar een Baron kijken. :-) Advertentie claimt vering? Ik zie het niet op de foto's. Kan dat überhaupt? Verder iets duurder dan ik zou willen uitgeven, maar als ik jullie (en de rest van internet ;-)) zo hoor over dit model, moet ik dat misschien voor deze fiets wat oprekken :-) Wellicht kan ik hier ook langer mee uit de voeten.

- Een Stinger: https://link.marktplaats.nl/m1730968074
Negeer vooral die vreselijke fietstassen! :-( Maar deze lijkt me ook redelijk snel, of vergis ik me? Wel 20" achterwiel. Maar wel vering en schijfremmen. Iets goedkoper ook dan de Baron.

Nog een gedachte die ik even optyp: is het wellicht zo, dat een fiets als de Baron sowieso veel comfortabeler is dan een racefietsje of andersoortige bukfiets, simpelweg omdat je lekker kunt zitten/liggen en veel minder last van wind hebt? Dus dat mijn zoektocht naar comfort t.o.v. het spartaanse racefietsje eigenlijk door bijna alle ligfietsen beantwoord zou kunnen worden? (de spijkerharde échte racers uitgezonderd)

Nogmaals dank iedereen voor het meedenken! Wordt enorm gewaardeerd!
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(10-Sep-2021, 03:52 PM)TimSch schreef: Ik heb ook wat moeite met het opeisen van tijd bij zo'n zaak om vervolgens op Marktplaats wat uit te zoeken.

Dat hoeft geen probleem te zijn. Je huurt de ligfietsen voor een bedrag van 25 euro voor een dagdeel, of zoiets. Dat geld krijg je terug als je een fiets koopt. Koop je geen fiets, dan heeft de ligfietswinkel 'gewoon' 25 euro afschrijving voor de fiets ontvangen en voor de moeite de fiets even op lengte te stellen.
Antwoord }
Bedankt door:
#26
Qua comfort zit (ligt?) het wel goed met een Baron; Als ik last heb van mijn rug ga ik even een uurtje fietsen.
De enige vering op een baron komt van de dikte van de banden. Het is inderdaad een behoorlijke prijs die ze vragen, maar je kan altijd lager bieden.

Ik weet alleen niet of een lage racer nu de beste ligfiets is om je eerste meters op te maken, en dan te bepalen of je hem wilt kopen.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Ervaringen met de Tuna
Bedankt voor het tes...Hoekie — 06:32 PM
Ervaringen met de Tuna
Cadeautje van Wim ...ZoefZoef — 05:13 PM
Ervaringen met de Tuna
Cadeautje van Wim et...365cycle — 04:58 PM
Thys 222 Revolver op mp
Het is niet zo moeil...melle z — 04:31 PM
Thys 222 Revolver op mp
Nog eentje voor ...Josligfiets — 04:28 PM
Thys 222 Revolver op mp
Nog eentje voor de...Raymond — 04:10 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Hoekie — 01:40 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik hoorde het net op...Bob Hagendijk — 01:05 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
.....Vanmorgen lee...PieterTrapt — 11:45 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Gisteravond kwam ik ...Dharm2004 — 11:33 AM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Als ik in het kort...Wim -de roetsende — 07:35 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Nieuws :: Carbon r...365cycle — 12:27 AM
Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
Over de gevaren va...Tijanus — 11:47 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb heel veel jar...Tom Fekkes — 11:34 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De door bucovaina om...Jeroen S — 11:26 PM
Thys 222 Revolver op mp
Nog eentje voor de l...Lopopodium — 11:23 PM
Is er al zoiets als een ligfietsmuseum ...
Als ik in het kort b...Hardloper — 11:07 PM