Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sir Cliff Sinclair overleden
#27
(21-Sep-2021, 08:11 PM)Coyore schreef: https://www.youtube.com/watch?v=7GwjDxiSido
Er valt nog wel iets van te maken zo te zien...
Leuk project maar ik zie hier eigenlijk vooral hoe de moderne motor beperkt wordt door het compleet achterhaalde chassis. Moet je je voorstellen als je zo'n vermogen (ik schat een kilowatt, gezien het formaat) in een Quattrovelo lepelt, dan heb je een auto die zeker 80 km/u moet halen. Dat heeft in beide gevallen natuurlijk niets meer met fietsen te maken. Het toont wel mooi aan hoe inefficiënt een standaard personenwagen is.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#28
(22-Sep-2021, 08:53 AM)Bacchus schreef:
(21-Sep-2021, 08:11 PM)Coyore schreef: https://www.youtube.com/watch?v=7GwjDxiSido
Er valt nog wel iets van te maken zo te zien...
Leuk project maar ik zie hier eigenlijk vooral hoe de moderne motor beperkt wordt door het compleet achterhaalde chassis. Moet je je voorstellen als je zo'n vermogen (ik schat een kilowatt, gezien het formaat) in een Quattrovelo lepelt, dan heb je een auto die zeker 80 km/u moet halen. Dat heeft in beide gevallen natuurlijk niets meer met fietsen te maken. Het toont wel mooi aan hoe inefficiënt een standaard personenwagen is.

Denk niet dat je dat zo vergelijken kunt, ik gebruik dat oude chassis niet, mijn nieuw gebouwde chassis hoewel van aluminium is zo wie zo zwaarder, denk gaat in de richting van 20 kg, voor en achter vering, lichtmetalen wielen 4 stuks, ik heb ze gewogen, 4,5 kg incl band, per stuk, dan 2 motoren samen 600 watt, de een weegt     3.3 kg, de andere 2.8 kg , dan een stoel van 8 kg, is een achterstoel uit een Renault Espace, die heb ik lichter gemaakt door het frame te vervangen door dunwandige buizen van een tuinstoel, stoel hoeft geen botsproeven te overleven, voordeel is dat schuim en dat binnenwerk met veren zit comfortabel.
Dan komen de accu 's daar nog bij, de hoofd accu weegt 3,5 kg, plus een 24 V accu, 4 kg, dan nog een Nuvinci versnellingsnaaf, weegt denk ik ook rond 3 kg,  plastic delen wegen niet zoveel, maar zal al snel 6 a 7 kg zijn dus ik denk 60 kg totaal gewicht haal ik niet.
Dat lijkt veel als je vergelijkt met een fiets, maar dit is wat anders, ik ga er van uit dat ik minsten 40 kg boodschappen mee kan nemen, met mijn eigen gewicht is dat 140 kg, ++,  die je bergop moet zien te krijgen, daar zal ondanks 2 motoren, meetrappen noodzakelijk zijn, maar vergelijk dat eens met een E auto, een middenklasser kan zomaar 2 ton wegen, en daar zit vaak ook maar één persoon in.


Overigens ben ik niet op zoek naar een hoge topsnelheid, ik maak de overbrengingen zo, dat het met 30 km over is.

Groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Hier is ook niks veranderd he  Big Grin

Leuk plan PlantageBohémien! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken Smile
Antwoord }
#30
(19-Sep-2021, 09:34 AM)PlantageBohémien schreef: [quote="PietV*" pid='17152' dateline='1632003111']
Beste Plantage Bohémien,

Ik denk dat je jouw project met de resten van een scootmobiel, de Sinclair C5, te rooskleurig voorstelt. Allereerst heeft een scootmobiel een matige stroomlijn, met een wat zware body van thermoplastisch polymeer. Ook wel polypropyleen of polypropeen genoemd. Het fietsen met een C5 stelt teleur. Het is gebouwd op volledig elektrisch rijden.
Voor een fiets met elektrische ondersteuning is alleen één motor van maximaal 250 Watt toegestaan, die begrensd is op een snelheid van maximaal 26,25 km/h. Dat geldt voor de gehele EG indien op openbare wegen wordt gereden. Anders moet het voertuig worden gekeurd als b.v. een bromfiets

Bij het verstellen van stoel en/of rugleuning zal de bestaande carrosserie worden doorgezaagd en gaat de authentieke C5 vorm verloren.
Het rijklaar gewicht met één accu zit al op 45 kg. Met twee accu's op 60 kg.
Aluminium remschijven zullen snel slijten en waarmee je bovendien minder goed gedoseerd kunt remmen.

Ga je buiten de wegen rijden, op besloten terreinen, dan wens ik je veel succes.

Piet.
De laatste tijd kijk ik regelmatig leuke videos op You Tube, van SteinTrikes uit Oostenrijk, die veel reclame maken voor hun vering op hun trike, ondersteund door leuke muziek.
Wat me opvalt is de stand v d demper en de bovenste arm v d voorwielophanging, die is langer en is aan de kant v h wiel hoger bevestigd, of dat een voordeel is weet ik niet.
Waar ik het hier over hebben wil is; Piet schrijft dat in de hele E.U. de voorschriften voor E-Bikes het zelfde zijn, dat is niet zo.

Al eerder had ik aangegeven dat hier in Tsjechië andere regels gelden, en in andere landen kom ik weer andere regels tegen.

Op een vraag van een kijker aan SteinTrikes waarom buiten Oostenrijk alleen trikes leverbaar zijn met 400 watt ondersteuning, komt het antwoord van SteinTrikes, dat ze de Trikes met 600 watt ondersteuning en met handgas, alleen in Oostenrijk aanbieden, omdat dat in Oostenrijk dat legaal is.

Een bedrijf wil zich natuurlijk aan de regels houden, maar een particulier die zo'n trike in Oostenrijk koopt zal weinig stenen in de weg gelegd worden.

Dat E.U. landen eigen regels kunnen maken over allerlei toelatingseisen, komt ook naar voren door de toelating van die kleine scooters in de Europa, ik meen dat Parijs een v d eersten was, waarop in parlementen in verschillende landen werd gezegd dat hun land dat ook moest toestaan, men wilde niet achterblijven.
Wat me ook nog in gedachten komt, is het droeve nieuws over dat ongeluk met die Stint, das was in heel Europa in het nieuws, maar niemand wist wat voor voertuig, hoe dat er uitzag, alleen iets met elektrisch, ik heb het idee dat die Stint alleen in Nederland was toegestaan?

Uit de praktijk weet ik dat, hoeveel watt een motor op een E-Bike heeft, geen thema is om zich druk over te maken.
Paar winters geleden, er lag veel sneeuw, parkeerde er een man zijn auto met achterop E-Bike ,op mijn parkeerplaats, goed, voor een fietser ga je niet moeilijk doen, eens een praatje met de jongeman gemaakt.
De man had zo'n Fat-Bike, dikke banden met spikes, ik zeg tegen hem, dat loopt toch ontzettend zwaar met die dikke banden?, nee , geen probleem want 500 watt achterwiel motor was het antwoord, en reed weg over de spiegelgladde straat, ja oké, op de ski zie ik er hier genoeg, maar op de fiets blijkbaar gaat ook.

groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Beste Plantage Bohémien,

Ik denk dat we langs elkaar heen schrijven. Sinds 1968 streven alle Lidstaten naar harmonisatie betreffende het wegverkeer. Het Verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968. Onder anderen naar verkeersregels, verkeersborden en voertuigeisen. Maar als iets nog niet in een EG reglement is opgenomen, is het elk Lidstaat toegestaan afzonderlijke regels te maken.

Wat wel geregeld is:
- fietsen met elektrische ondersteuning 0,25 kW met onderbreken bij 25 km/h;
- speedpedelecs (elektrische bromfiets met trapondersteuning);
- gehandicaptenvoertuigen (met of zonder motor, begrensd op 45 km/h) (Sinclair C5?);
- bromfietsen (in alle voorgeschreven soorten en maten);
- brommobielen (meer dan 2 wielen met carrosserie, maximaal 4 kW);

Wat per Lidstaat geregeld kan of mag worden:
- snorfietsen (bromfiets tot 25 km/h);
- bijzondere bromfietsen (zoals de Stint, nu BSO-bus genoemd)

Je mag nu schrijven waaronder jouw te bouwen voertuig gaat vallen.
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(08-Oct-2021, 09:22 AM)PietV* schreef: Beste Plantage Bohémien,

Ik denk dat we langs elkaar heen schrijven. Sinds 1968 streven alle Lidstaten naar harmonisatie betreffende het wegverkeer. Het Verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968. Onder anderen naar verkeersregels, verkeersborden en voertuigeisen. Maar als iets nog niet in een EG reglement is opgenomen, is het elk Lidstaat toegestaan afzonderlijke regels te maken.

Wat wel geregeld is:
- fietsen met elektrische ondersteuning 0,25 kW met onderbreken bij 25 km/h;
- speedpedelecs (elektrische bromfiets met trapondersteuning);
- gehandicaptenvoertuigen (met of zonder motor, begrensd op 45 km/h)  (Sinclair C5?);
- bromfietsen (in alle voorgeschreven soorten en maten);
- brommobielen (meer dan 2 wielen met carrosserie, maximaal 4 kW);

Wat per Lidstaat geregeld kan of mag worden:
- snorfietsen (bromfiets tot 25 km/h);
- bijzondere bromfietsen (zoals de Stint, nu BSO-bus genoemd)

Je mag nu schrijven waaronder jouw te bouwen voertuig gaat vallen.
Ja we leven  verschillend, U in het Nederland van de regeltjes, ik in het Tsjechië v d vrijheid, ik heb al 5 jaar niet meer gefietst in Nederland, en ben dat ook niet van plan te gaan doen als mijn project klaar is, ik hou het bij het Sumava N.P. het Bayerische Wald, alleen het beschermde deel, verder in Bayern is fietsen levensgevaarlijk, en langs de grens in Oostenrijk, daar overal is mijn project toegestaan.
Het is goed dat landen in de E.U. eigen regels kunnen opstellen, overal dezelfde regels in voeren zou alleen maar tot weerstand tegen de E.U. leiden, de natuurlijke omstandigheden zijn daarvoor te verschillend, en zou de mogelijkheden, die trikes, quads, en wat er allemaal in ontwikkeling is, alleen maar beperken, terwijl hier juist zoveel mogelijkheden zijn om her leven te vergroenen, dit zou men moeten stimuleren, in plaats van afremmen met regels die verouderd zijn of geen zin hebben.

groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door:
#33
Die regels zijn niet bedoeld om weerstand op te werpen, maar uit oogpunt van veiligheid en harmonisatie van regels in het internationaal verkeer. Dat is begonnen kort na de Tweede Wereldoorlog. Het internationaal VN Verdrag nopens het wegverkeer, Genève, 19-09-1949. Erkenning van elkanders kentekens, rijbewijzen en voertuigen in het internationaal verkeer etc.
https://wetten.overheid.nl/BWBV0005415/1952-10-19
Zo ook het Verdrag inzake het wegverkeer, Wenen, 08-11-1968. Dat zijn regels waarom de deelnemende Staten zelf hebben gevraagd en waar de burgers blij mee zijn. Regels die nu, na ruim 50 jaar nog belangrijk zijn in het internationaal verkeer.

Of je in Duitsland, Oostenrijk of Tsjechië aan het verkeer deelneemt als bestuurder van een Nederlandse auto met een Nederlands rijbewijs kan gewoon in het internationaal verkeer met (bijna) dezelfde regels. Dat hebben de Staten afgesproken en niet de EU.
https://wetten.overheid.nl/BWBV0003507/2016-09-19

Ontwikkelingen in nieuwe elektrische voertuigen is binnen de EG geen probleem. Export zonder belemmeringen binnen de EG. Gekeurd in één van de Lidstaten is gekeurd voor alle Lidstaten. Vrij verkeer van personen en goederen.

Maar Nederland heeft nagenoeg dezelfde verkeersregels als de overige EU landen. Ook dezelfde soepelheid m.b.t. de eisen van gehandicaptenvoertuigen. Maximum motorvermogen is geen eis. Alleen de maximum breedte van 1,1 meter en de constructiesnelheid 45 km/h. Van 0 naar 45 km/h in 2 seconde mag. Als de straatstenen maar blijven liggen. Smile

Ook de Sinclair C5 mag dus in Nederland rijden. Met 1, 2 of 4 motoren. Genoeg motoren voor in elk wiel één en een  powermotor voor een extra boost. Wink
Antwoord }
Bedankt door:
#34
Dit forum is bedoeld voor gesprekken over ligfietsen.

Het is volgens mij dan ook nooit de bedoeling geweest dat er hier bericht na bericht wetsartikelen worden geciteerd en aangehaald. We hebben allemaal onze stokpaardjes, maar we moeten ieder voor zich in de gaten houden dat we niet doorslaan.

Waarschijnlijk is er voor mensen die dit leuk vinden wel een ander forum te vinden.

Ik heb namelijk in reacties tot nu toe gelezen dat al die verwijzingen naar wetteksten niet door iedereen op prijs worden gesteld.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
#35
Wim is mij een slag voor. Ik wilde namelijk schrijven dat het niet nodig is om het eens te worden. We kunnen het gewoon met elkaar oneens blijven, zeker over een onderwerp als de interpretatie van de wet en de implementatie van Europese regels in de diverse lidstaten. Het is niet nodig en zelfs ongewenst om het laatste woord te willen hebben. Dat rekt een discussie eindeloos op en de irritatie groeit, ook bij de mensen die niet eens deelnemen. Vandaar het verzoek van mijn kant deze discussie over de regels te laten voor wat hij is en verder te gaan met de Sinclair en de ombouw ervan.

Groet,

Marco
Antwoord }
#36
Ik ga dat bericht van Piet verwijderen omdat het niets toevoegt.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende
#37
(22-Sep-2021, 10:59 PM)365cycle schreef: Hier is ook niks veranderd he  Big Grin

Leuk plan PlantageBohémien! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken Smile

Hier sluit ik me bij aan.
Inderdaad Bohémien, maak er wat moois van.
Hopelijk ben je niet ontmoedigd geraakt, en durf je je plannen, dromen en vorderingen nog met ons te delen.
Er zijn genoeg belangrijke nieuwe ontwikkelingen bij toeval ontdekt. Ook door mensen die werden omringt door boe-geroep. Wij zijn jouw fans. Dus ga ajb door met je plannen!
Antwoord }
#38
(10-Oct-2021, 07:36 AM)Lig-hen schreef:
(22-Sep-2021, 10:59 PM)365cycle schreef: Hier is ook niks veranderd he  Big Grin

Leuk plan PlantageBohémien! Ben benieuwd wat je ervan gaat maken Smile

Hier sluit ik me bij aan.
Inderdaad Bohémien, maak er wat moois van.
Hopelijk ben je niet ontmoedigd geraakt, en durf je je plannen, dromen en vorderingen nog met ons te delen.
Er zijn genoeg belangrijke nieuwe ontwikkelingen bij toeval ontdekt. Ook door mensen die werden omringt door boe-geroep. Wij zijn jouw fans. Dus ga ajb door met je plannen!
  HaHa, Jullie weten niet wat ik allemaal nog op stapel heb staan, ik heb me aangeleerd, aan meerdere projecten gelijk te werken, omdat ik soms geen passende onderdelen heb, en ik kan hier niet zomaar naar een winkel gaan, daarvoor leef ik  te veel achteraf, ik bestel daarom op internet, en laat het in Nederland bij vrienden bezorgen, waar ik het bij gelegenheid ophaal, dus dat neemt wat tijd.
Dan heb ik soms geen goede oplossing voor een probleem, daar heb ik geleerd, dat je het project dan beter kunt laten liggen, daar snel wat maken krijg je  spijt van, en smijt je later weer in de hoek.
En met het ene project leer je weer voor het andere, bijvoorbeeld, ik heb een chopper verandert, daar rij ik nu proef mee, wat is goed, wat niet, te veel wil ik er hier niet over uitweiden, omdat het geen echte ligfiets is, de motor en dus de trapas staat wel ver naar voren, maar de leuning staat vrij recht, kortom, eerst de motor, dan de versnellingsnaaf daarachter, en dan een achterwiel motor, dus twee motoren, samen 500 watt.
Wat uit die proefritten naar voren komt is ; dat die shimano 7 versnellingsnaaf niet sterk genoeg is wanneer het bergop gaat, 1 2 en 3 gaat prima, 4 matig, en 5 is vaak helemaal niet aanwezig, 6 en 7 gaat wel goed, en hij is volgens de regels afgesteld.
Dat het bergop een behoorlijk verschil uitmaakt of je de achterwiel motor in of uitschakelt, wanneer ik met alleen de hoofdmotor bergop ga [ stijgingen van 8 tot 12 % ] moet dat in 1 of 2, met achterwielmotor in 3 en 4,  wat belangrijk is want de achterwiel motor moet niet te langzaam draaien, voordeel is dat ik een 20 inch achterwiel heb,  alles met behoorlijk meetrappen natuurlijk.
Toevallig merkt ik ook, dat je met de achterwiel motor, op de laagste stand, je naast de fiets op loopsnelheid kunt lopen, de fiets trekt je op een aangename manier mee naar boven, daar kan ik later misschien wat mee, door bijvoorbeeld een mindervalide in een trike te zetten, en dan er naast te lopen, moet daar nog over nadenken.
Wat ik met deze proefritten heb geleerd, neem ik weer mee naar het volgende project wat op de werkbank staat, een trike, de 2 voorwielen heb ik van een invaliden fiets, met trommel remmen met hydraulische bediening, alles in zeer goede staat, daar voorop komt nu een 250 watt panasonic motor ,  een geveerde achtervork, en op de plek waar de vork draait, een versnellingsnaaf,  waardoor je dus een ketting in twee delen hebt, de as v d naaf en de bouten v d vorkophanging moeten in elkaars verkenning liggen, anders krijg je problemen met de ketting spanning.
En in het achterwiel monteer ik weer een tweede motor v 250 watt, versnellingsnaaf zit ik te denken aan een shimano alfine, met 8 versnellingen, naar ik nu weet is 8 versnellingen genoeg , maar het schakelen moet beter, omdat je bij bergop berg af, veel en zeker moet kunnen schakelen, ik hoop dat een alfine naaf beter is, misschien hebben mensen hier ervaringen? ik heb nog een paar Nuvinci naven liggen, maar daar kun je geen tandwiel op monteren, naast het normale tandwiel.
Dit zelfbouwen, vind ik een leuke uitdaging, houd de geest scherp, soms kan ik hergebruikte  delen inbouwen, soms teleurstellingen, maar dan moet je een paar keer diep ademhalen, en wat anders bedenken, de smaak als het wel blijkt te werken is aangenaam zoet. 

Groet uit het Boheemse woud
Antwoord }
Bedankt door:
#39
Leuk om te merken dat je zo enthousiast bent over de diverse projecten waar je mee bezig bent.
Dat je je zo met onderdelen moet behelpen maakt ook dat je op vindingrijke oplossingen komt, neem ik aan.
Het geeft je een kick als een project geslaagd blijkt te zijn. Hartstikke mooi, dat houdt je gaande. 

Een zonnige groet vanaf de Drentse hondsrug. Ook een bult, maar wat lager dan die waar jij op zit   Smile
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#40
(09-Oct-2021, 08:03 PM)Roepers schreef: Ik ga dat bericht van Piet verwijderen omdat het niets toevoegt.
Ook het daarop volgende bericht van Wim en Piet heb ik verwijderd omdat Piet mij er terecht op wees dat ik half werk had geleverd.

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM