Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk type rem (voor velomobiel)
#1
https://www.youtube.com/watch?v=0Fq-1Low3ds
Was een tip  van 'vrijdagbericht' op Ligfiets.net. Intressant, ook al door de reacties te lezen. Persoonlijk denk ik dat trommelremmen voor velomobielen, maar ook 'gewone' ligfietsen (maar die gebruiken bijna nooit trommelremmen..) en trikes' in Nederland zeker voldoende zullen zijn. Omdat Nederland over het algemeen 'plat' is. Maar zoals diverse reacties (onder het fillmpje van Sauki) van mensen uit gebieden waar veel heuvels of bergen zijn al getuigen , is een trommelrem niet verstandig in juist die streken. Trommelremmen worden dan erg warm tijdens lange of regelmatige afdalingen. Ik kan me nog herinneren dat ,lang geleden, Ymte Sybrandri met nog iemand (naam vergeten) over de Alpen heen naar Zuid-Europa reden met hun ,ik denk , Alleweders. In de lange afdalingen werden de trommelremmen zo warm dat de spaken begonnen te 'lossen'... Toen waren alleen nog de kleinere maat Sturmey Archer trommelremmen te koop, maar toch.
Ik merk het zelf ook hier in de heuvels van Värmland, Zweden. Veel afdalingen en dan ook nog op gravelwegen (waar je eerder gaat afremmen). Met mijn Alligt Modern, die nog velgremmen heeft, voel ik bijna de velg wegslijten... Dus ik heb wel eens aan trommelremmen zitten te denken, mede door het lage onderhoud , maar nee liever niet. Op mijn Sunseeker Eco-Tad trike zitten (mechanische) schijfremmen en daar durf ik veel langer achter mekaar mee te remmen (op de Alligt veel af en toe remmen). Gaat uitstekend en het remmen blijft constant goed.
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Voor een velomobiel, met twee bestuurde wielen, gelden andere afmetingen. Dat heeft te maken met de stuurgeometrie. De ruimte in de wielkasten is beperkt. Gesloten of open wielkasten maakt geen verschil. Wil je toch andere remmen dan trommelremmen, dan worden de veerpoten zodanig naar binnen geplaatst, dat er nauwelijks knieruimte overblijft. Of je maakt de velomobiel circa 10 cm breder en dus iets zwaarder, met een groter frontaal oppervlak.
De enige oplossing is de trommelrem die binnen de gespaakte ruimte in het wiel kan worden geplaatst. Andere remsystemen zorgen voor een extra grote schuurstraal en dus een veel zwaardere belasting op de beweegbare delen van de stuurinrichting.
Allert Jacobs en Ymte Sybrandij zijn 25 jaar bezig om de velomobiel te verbeteren. Tot op heden nog steeds van de vertrouwde Sturmey Archer trommelrem naven.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
De Quattrovelo zag ik bij Velomobiel.nl uitgevoerd met schijfremmen op de achteras om brake fading van de trommelremmen op de vooras op lange afdelingen te voorkomen.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door:
#4
(18-Sep-2021, 10:38 PM)TvWijk schreef: De Quattrovelo zag ik bij Velomobiel.nl uitgevoerd met schijfremmen op de achteras om brake fading van de trommelremmen op de vooras op lange afdelingen te voorkomen.
Schijfremmen op de achteras kan prima. Maar op de bestuurde voorwielen met veerpoten heb je beperkt ruimte. De Quarttrovelo heeft aan de bestuurde voorwielen de vertrouwde 70 mm Sturmey Archer trommelrem naven. Optioneel de 90 mm SA naven.

Fading kan zich zowel bij trommelremmen als schijfremmen voordoen.
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Er zijn ook doorontwikkelde trommels met extra luchtkoeling;

https://shop.ginkgo-veloteile.de/Laufrad...90-mm.html

Zeker de snellere velomobielen zijn zo aerodynamisch, dat je met een heel bescheiden afdaling al erg hoge snelheden kunt halen. De 39 hoogte meters tussen Zeddam en Beek zijn voor mijn verre van optimale Velomobiel met een beetje bijtrappen goed voor 67 km/h.

In de wielkasten van een velomobiel passen zoals PietV al aangeeft geen schijfremmen, als het past, dan gaan alleen kleinere 140 of 160mm. In de wastrommel die zo'n dichte wielkast is slijten de schijfremmen snel. De Duo Quest ( 2 man naast elkaar) heeft schijfremmen. De levensduur van een schijfremblokje is daarbij ongeveer 500 kilometer.

Zoals Jan van Velomobile world aangeeft loopt het momenteel niet optimaal met de bestelling van nieuwe enkelzijdige SA trommels. Wie weet komt er ooit iets beters.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
De velomobiel van pflipp
Argh, balen! Je zou ...ThijsR — 03:52 PM
De velomobiel van pflipp
Dan nu een meer pran...pflipp — 03:34 PM
Snelheid in de quest.
Op het moment is e...365cycle — 02:30 PM
Bert stelt zich voor
Welkom Bert! Leuke ...365cycle — 02:25 PM
Snelheid in de quest.
Kijken naar Tour d...Bart Verbeek — 01:06 PM
Beginnend velonaut meldt zich
Ik rijd over het Gil...ThijsR — 12:21 PM
ontwerpen van een velomobiel
Ik heb de berichten ...Roepers — 11:57 AM
Fietsen met harde wind
Als de schuurstraal ...PietV* — 10:43 AM
Velomobiel as sleutel
Op twitter stond dez...Marnix — 10:23 AM
Snelheid in de quest.
Ik ben benieuwd hoe ...mvdriel — 10:22 AM
Bert stelt zich voor
Hallo Bert, welkom h...Fietsbennie — 06:53 AM
Bert stelt zich voor
Hartelijk welkom. Mo...Roepers — 11:25 PM
Beginnend velonaut meldt zich
Ik heb de achterve...Lopopodium — 10:43 PM
Medeliggers onderweg
In een tocht van 104...Lopopodium — 10:41 PM
Beginnend velonaut meldt zich
Mooi onderhoud weer....Wim -de roetsende — 09:32 PM
Bert stelt zich voor
….ook een velomobi...GertBr — 09:05 PM
Beginnend velonaut meldt zich
Zo. Weer een zondag ...ThijsR — 08:50 PM