Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Maximale banddruk voor de velgen?
#1
Ik kwam in de laatste weken verschillende keren advies tegen om de banden niet boven een, naar mijn gevoel lage, druk op te pompen omdat velgen die druk niet aan zouden kunnen.

In een geval werd er het scheuren van een velg besproken en een persoon die reageerde noemde 4 bar voor 26x2.1 wat hoog. Ik neem aan dat dat een 55/559 band is, waar mijn 55/559 banden tenminste 6 bar als maximum melden.

Hier is die discussie in het Engels, deels met Amerikaanse waarden voor de druk. Er zijn verschillende opmerkingen in de antwoorden en commentaren.

Ook in het informatie blaadje bij mijn nieuwe Swalbe binnenband zag ik een lagere maximale druk dan mijn buitenband aangeeft.

Hebben wij, als Nederlandse ligfietsers ervaring met te hoge druk in onze banden?
Voornaamste fietsen: B4M 041 - M5 Cmpct -  Whike  -  Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, 
Antwoord }
Bedankt door:
#2
Mijn oog is ook al eens gevallen op een sticker op mijn achtervelg waar een relatief lage druk op staat. Mijn Conti GP 28-559 bandje staat er meerdere bars boven  Rolleyes
Carbon Quest #501 - Challenge Hurricane - Thys 222 -  Ligfietsclub Noorderligt 
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#3
Hoe breder de band, hoe zwaarder de velg belast wordt door een hoge druk. En ja, velgen kunnen daardoor stuk gaan.
Ik kwam het voor het eerst tegen toen ik overwoog om kunststof wielen onder een velomobiel te kiezen.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#4
(01-Jul-2025, 11:45 AM)Willeke_IGKT schreef: In een geval werd er het scheuren van een velg besproken en een persoon die reageerde noemde 4 bar voor 26x2.1 wat hoog. Ik neem aan dat dat een 55/559 band is, waar mijn 55/559 banden tenminste 6 bar als maximum melden.

Hier is die discussie in het Engels, deels met Amerikaanse waarden voor de druk. Er zijn verschillende opmerkingen in de antwoorden en commentaren.

Een 55-559 band die 6 bar als max aangeeft hoort tot de top kwaliteitsbanden hoor Willeke. De meeste banden van die breedte hebben te zwakke flanken en dus een lagere max. druk. . Smallere banden kunnen hogere drukken aan door het kleinere oppervlak waar de druk op werkt. Bij een zwakke velg is een smallere band veiliger. Of gewoon een lagere druk aanhouden in je brede band.

Geen dubbele holkamer velg, maar ouderwets vlak bed. Dat zijn niet bepaald de sterkste velgen. Hoe dit heeft kunnen gebeuren? Misschien waren de spaakgaten uit gelubberd, maar dat is bijkomstigheid denk ik. Vermoedelijk de voornaamste oorzaak is dat de flanken van de velg versleten zijn door de velgrem. Dergelijke velgen hebben doorgaans een slijtage sleufje. Wanneer die niet meer zichtbaar is, dan wordt de velg te dun en zwak en moet de velg vervangen worden.. Wellicht heeft een losse spaak of een scherp object de biba doorgestoken en is deze geëxplodeerd. Dat was teveel voor de verzwakte velg. Denk ik.

quote]
Ook in het informatie blaadje bij mijn nieuwe Swalbe binnenband zag ik een lagere maximale druk dan mijn buitenband aangeeft.
[/quote]

Hebben wij, als Nederlandse ligfietsers ervaring met te hoge druk in onze banden?
[/quote]

Dit is overduidelijk een strikvraag. Ok. Ik heb weleens teveel risico genomen tijdens een wedstrijd. Sommige banden kunnen wel 6bar boven de max aanduiding hebben en anderen halen amper de maximaal aangegeven druk. Maar dan gaat het doorgaans om extreme banden. Shredda en de eerste Scorchers bijvoorbeeld hadden te hoge max aanduidingen.

(01-Jul-2025, 11:59 AM)TimSch schreef: Mijn oog is ook al eens gevallen op een sticker op mijn achtervelg waar een relatief lage druk op staat. Mijn Conti GP 28-559 bandje staat er meerdere bars boven  Rolleyes

Ik vermoed dat het dan om een tubeless velg gaat voor MTB gebruik. Als je een biba in de buba doet, kan de velg veel meer aan. No worries.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , TimSch
#5
Ik heb ervaring met versleten velgen waar barsten in de remvlakken verschenen. Door de slijtage konden ze de druk van de banden niet meer aan. Met velgremmen krijg je dan een raar kloppend effect bij het remmen. Bij het gebarsten deel van de velg krijg je een soort bobbel in het remvlak. De eerste keer verscheen de barst terwijl ik bezig was de buitenband te vervangen. De tweede keer ontstond de barst terwijl ik onderweg was, en had ik het direct door: oh nou is mijn andere velg dus ook versleten. Ik ben er toen mee naar huis gekomen zonder problemen, alleen wat voorzichtiger rijdend vanwege verminderd remvermogen.

Hier de draad over mijn versleten velgen: https://ligfietsers.nl/thread-2017.html

Ik kan me voorstellen dat licht gebouwde velgen ook als ze in nieuwstaat zijn kunnen bezwijken door de druk van een brede band, als de druk hoog genoeg is.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Willeke_IGKT
#6
Ik heb ooit eens een velg opgeblazen met een brede band en een te hoge druk. Was ook wel een erg extreme combinatie. Een smalle hoge 406 velg, weet het merk niet meer zeker maar ik vermoed een Rigida Explorer, of in ieder geval iets wat er qua vorm en breedte erg op lijkt. Bandje in kwestie was een KHE mac 2 in de brede versie. 2,15 geloof ik. Die mocht tot 8 bar en dat heb ik inderdaad uitgeprobeerd. Ik had vrij snel een raar aanlopende rem, op de vrij nieuwe velg, die had pas een paar 100 km. Zonder buitenband kon ik niks vinden aan de velg, en toch liep de rem op een deel van de cirkel aan met band???

Dus maar eens onder het velglintje gekeken. De velg was vanaf het ventiel in beide richtingen in het velgbed doorgescheurd, een aantal spaakgaten zaten in de scheur. Afgeschreven. Ik ben er vrij zeker van dat er zonder die zeer brede en zeer hoge druk niks bijzonders met die velg gebeurd zou zijn.

Amerikanen lijken werkelijk niks te snappen van metrische maten, op Bentrider zie je vaak vragen als ik heb nu een 32 mm bandje, kan er dan ook een 35mmm bandje op die velg? Maar dat terzijde. Ik vind de PSI Pounds per Square Inch soms wel handig omdat ik dat een wat meer hanteerbare maat vindt voor druk. Bij 110psi staat er dus 110 pond op een vierkante inch te drukken.

Er zijn allerlei richtlijnen maar die liggen nogal aan de veilige kant, bij hogere druk wordt de belasting op je velg groter, bij bredere banden en gelijke druk wordt de belasting op de velg ook groter. Breed met een hoge druk wordt dubbelop erger. Maar goed veel brede hogedruk bandjes heb je niet, en op een heel hoge druk verlies je ook weer het voordeel van de ingebouwde vering.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , 365cycle
#7
Waarom zou je ook hoge druk in een brede band willen?
2x Dries Baron | Optima Stinger | Challenge Hurricane
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , twilwel , martinR , Tijanus
#8
(, 08:01 AM)Jeroen S schreef: Ik vind de PSI Pounds per Square Inch soms wel handig omdat ik dat een wat meer hanteerbare maat vindt voor druk. Bij 110psi staat er dus 110 pond op een vierkante inch te drukken. 


Wat een stuk makkelijker is dan 1 bar = 1 kilo per vierkantie centimeter?!
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Tijanus , Jeroen S
#9
(, 09:11 AM)melle z schreef: Waarom zou je ook hoge druk in een brede band willen?

Voor de extreem lage rolweerstand! Smile
Zolang je op een glasplaat, gepolijst graniet of houten velodrome rijdt, tenminste...
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#10
(, 01:41 PM)Tijanus schreef:
(, 09:11 AM)melle z schreef: Waarom zou je ook hoge druk in een brede band willen?
Voor de extreem lage rolweerstand! Smile
Zolang je op een glasplaat, gepolijst graniet of houten velodrome rijdt, tenminste...
Niet alleen dat hoor. De KHE Mac1 (43-406) liep snoeihard onder m'n Milan, ook als het wegdek wat slechter werd.
Ik reed altijd met 7 of 8 bar druk; dat bandje bleef vrij soepel aanvoelen ondanks dat er héél veel lucht in zat.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#11
Eh Frutsel, heb ik toch iets heel nuttigs geleerd vandaag! Dank je !

Je moet alles een keer proberen, dus ook heel veel druk in een hele dikke band. Die KHE bmx band kon dat hebben en en was dan inderdaad toch noch wel soepel. helaas ging er ook nogal makkelijk een doorntje of scherp steentje door, dus het was geen langdurig experiment, ook al omdat het wiel overleed.

Verder heb ik alleen velgen doorgeremd, hoewel ik in de jaren 90 met MTB's rond reed met brede banden op hele smalle velgen. maar ja, toen had je daar nog geen lijstje voor dat het niet mocht. Momenteel heb ik een paartje 35 mm Urbans op een oude Shimano Race set liggen, wat misschien ook wel niet mag. Misschien heb ik al die jaren geluk gehad, maar ik heb behoorlijk oude en afgereden wieltjes gebruikt. Het kan ook zijn dat die lijstjes wel heel erg aan de veilige kant liggen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Veloom
Heel uitgebreide vid...Willeke_IGKT — 08:10 AM
Doorfietsroutes
Ja, dat is ook een v...Jeroen S — 07:58 AM
Veloom
En na de Theta nu oo...datakneder — 12:21 AM
Doorfietsroutes
Allemaal nog wel p...datakneder — 10:33 PM
Doorfietsroutes
Ja, da's ook een fra...Jeroen S — 10:12 PM
Maximale banddruk voor de velgen?
Eh Frutsel, heb ik t...Jeroen S — 10:09 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Het werd vanmiddag w...Jeroen S — 09:58 PM
Doorfietsroutes
maar bij Groenlo ma...Lopopodium — 09:56 PM
Maximale banddruk voor de velgen?
Waarom zou je oo...365cycle — 09:54 PM
Doorfietsroutes
Ik ben het met je ee...Jeroen S — 09:46 PM
Doorfietsroutes
Misschien moeten j...365cycle — 09:09 PM
Bülk 4 more
De website is vern...Wim -de roetsende — 08:42 PM
Bülk 4 more
Aangezien ik een jaa...Willeke_IGKT — 08:14 PM
Bülk 4 more
Als de B4M het goedk...melle z — 07:42 PM
Bülk 4 more
Dus beide Snoeken zi...365cycle — 07:36 PM
Bülk 4 more
Maar hoe dan ook onz...Hardloper — 06:32 PM
Theta, een velomobiel zonder voorganger
Ben wel benieuwd hoe...Arend-Jan — 05:59 PM