Ervaringen met de Snoek/Snoek-L
|
Berichten: 244
Topics: 13
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 330
724 x bedankt in 240 berichten
(12-Nov-2024, 10:17 PM)Jeroen S schreef: Volgens mij maken ze in Roemenië gebruik van een Autoclaaf. Dat is een kamer die onder druk gebracht wordt. Het carbon wordt met de hand gelamineerd en aangebracht. Vermoedelijk ligt er dan een laagje materiaal over het carbon, waar die lucht op drukt. De velomobiel staat in die kamer tijdens het uitharden.
Ik denk dat het een ruimte is waar ze na het lamineren met hoge temperatuur de uitharding versnellen en geen autoclaaf. Het uitharden gaat niet alleen veel snelller, op die manier krijg je ook een stijvere body dan wanneer je op kamertemperatuur laat uitharden.
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
13-Nov-2024, 01:37 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Nov-2024, 07:34 AM door Willeke_IGKT.)
Citaat:Ik denk dat het een ruimte is waar ze na het lamineren met hoge temperatuur de uitharding versnellen en geen autoclaaf.
Dit klopt. Het is een oven.
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 330
Topics: 21
Lid sinds: Sep 2023
Bedankt: 1074
673 x bedankt in 309 berichten
Over de gevaren van carbon: ik vraag me altijd af hoe dat gaat als het product (na heel veel jaren) uiteindelijk op de vuilnisbelt beland. Als een carbon velomobiel (of tennisracket, of racefiets, of surfplank-mast) breekt, dan krijg je toch van die loeischerpe vezels in de lucht? En in je longen, je handen, enz?
Zijn carbon producten uiteindelijk chemisch afval?
Lig: Challenge Taifun | Fix: OnOne | Vouw: Dahon Bullhead
Berichten: 2.670
Topics: 91
Lid sinds: Apr 2023
Bedankt: 2801
3132 x bedankt in 2178 berichten
13-Nov-2024, 11:48 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Nov-2024, 11:55 AM door Hardloper.)
(13-Nov-2024, 10:51 AM)PieterTrapt schreef: Over de gevaren van carbon: ik vraag me altijd af hoe dat gaat als het product (na heel veel jaren) uiteindelijk op de vuilnisbelt beland. Als een carbon velomobiel (of tennisracket, of racefiets, of surfplank-mast) breekt, dan krijg je toch van die loeischerpe vezels in de lucht? En in je longen, je handen, enz?
Zijn carbon producten uiteindelijk chemisch afval?
Nieuws :: Carbon recyclen
Dus misschien kun je het toch nog wel recyclen op een of ander manier.
Geduld en respect voor de medemens is een schone zaak.
Berichten: 184
Topics: 0
Lid sinds: Jan 2024
Bedankt: 520
354 x bedankt in 178 berichten
(13-Nov-2024, 10:51 AM)PieterTrapt schreef: Over de gevaren van carbon: ik vraag me altijd af hoe dat gaat als het product (na heel veel jaren) uiteindelijk op de vuilnisbelt beland. Als een carbon velomobiel (of tennisracket, of racefiets, of surfplank-mast) breekt, dan krijg je toch van die loeischerpe vezels in de lucht? En in je longen, je handen, enz?
Zijn carbon producten uiteindelijk chemisch afval?
Nee.
Euh ja, net gebroken kan het goed scherp zijn, net als glas. Maar glas is ook niet echt chemisch afval.
De vezels zelf zijn tamelijk inert, en niet principieel gevaarlijker dan bijvoorbeeld houtstof. Je wilt van geen enkel type stof erg veel inademen, maar in principe hoest je dit gewoon weer op. Het is op dat punt totaal onvergelijkbaar met iets als asbest.
De polymeermatrix waar het in zit heeft grotendeels dezelfde eigenschappen als die polymeer zonder de carbonvezels. Dus ja, een carbonversterkt PVC zal vast niet erg makkelijk te recyclen zijn.
Voor meer details: zoek gerust op "(M)SDS carbon fibre" bijvoorbeeld. Informatie genoeg.
Airborne Valkyrie - Airborne Carpe Diem - Van Nicholas Euros - Litespeed Ultimate - Koga Miyata FPC - Optima Baron - Optima Orca - Hase Pino - HP Gekko 20 FX - M5 Lowracer - Quest 259 'Quifje'
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
(13-Nov-2024, 11:48 AM)Hardloper schreef: Nieuws :: Carbon recyclen
In words of others,
Wisdom blooms, forums unite,
Quoted love takes flight.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2542 x bedankt in 1203 berichten
Het achterwiel zit inderdaad veel te los. Het verschil met een andere Snoek-L die bij Velomobiel.nl staat is erg groot.
Berichten: 5.850
Topics: 148
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2061
7405 x bedankt in 3645 berichten
16-Nov-2024, 06:50 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Nov-2024, 06:52 PM door Wim -de roetsende.)
(16-Nov-2024, 06:06 PM)Hoekie schreef: Het achterwiel zit inderdaad veel te los. Het verschil met een andere Snoek-L die bij Velomobiel.nl staat is erg groot.
Was je daar vandaag?
Edit: Oh nee, ze zijn op zaterdag nu gesloten.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.927
Topics: 21
Lid sinds: Dec 2017
Bedankt: 28
2857 x bedankt in 1574 berichten
16-Nov-2024, 07:05 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16-Nov-2024, 07:28 PM door ZoefZoef.)
(16-Nov-2024, 06:50 PM)Wim -de roetsende schreef: (16-Nov-2024, 06:06 PM)Hoekie schreef: Het achterwiel zit inderdaad veel te los. Het verschil met een andere Snoek-L die bij Velomobiel.nl staat is erg groot.
Was je daar vandaag?
Edit: Oh nee, ze zijn op zaterdag nu gesloten.
Ze zijn toch gesloten op zaterdagen tegenwoordig?
schreef je kennelijk zelf ook al. Overheen gelezen kennelijk :X
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2542 x bedankt in 1203 berichten
Gisteren. De patiënt moet vanwege nazorg blijven.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2542 x bedankt in 1203 berichten
17-Nov-2024, 09:02 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17-Nov-2024, 09:15 PM door Hoekie.)
Wel een leuke:
Ik dacht dat de kabelbinders om de rembuitenkabel + beugel (bij de rem zelf, ter voorkoming dat de rembuitenkabel los schiet) vergeten waren.
Blijkt dat ze die niet vergeten waren want met de horizontale kabelloop zijn ze niet meer nodig
|
Gebruikers die dit topic lezen: 10 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|