Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
e-bike
#1
[Afbeelding: e-bike.jpg]
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door: 365cycle , PlantageBohémien , Piet K
#2
Big Grin mis alleen de stofwolk in haar kielzog
}
Bedankt door:
#3
Schitterend. Is wel de nieuwe realiteit.

Bijna iedere ochtend komt mij een vrouw, nog redelijk jong, tegemoet.
Zij rijdt op een e-bike en ze kan niet op haar eigen weghelft blijven in een bocht.
Ik vrees de dag dat ik precies tegelijkertijd met haar bij die ene bocht ben.
Ik zie haar meestal voor mij en ze knalt altijd op volle snelheid door die bocht en belandt ook iedere keer weer midden op de verkeerde weghelft. Niet een beetje, maar echt heel ruim.

Haar leercurve verloopt nogal vreemd.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door: 365cycle
#4
Ach ja, die E-bikes... het blijft ook een vreemd fenomeen.e Je mag er zo jong op als je wil. 
Ik rijd momenteel dus veel in de regio Amsterdam. Haal daar 's ochtends regelmatig een groepje van drie middelbare scholieren in, van duidelijk wat vermogender ouders (inschatting o.b.v. outfit, en ook de VanMoofjes die ze allemaal hebben).
Nu kwam het laatst zo uit dat ik ze tegenkwam toen ik bijna stilstond. Ik moest dus optrekken, en toen viel me ineens op hoe hard ze eigenlijk gingen: 33 km/h  Rolleyes
}
Bedankt door:
#5
Die VanMoofjes gaan inderdaad belachelijk hard.

Zijn dus sowieso illegaal, want ze stoppen niet met ondersteunen boven de 25km/u.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#6
(24-Dec-2021, 01:47 PM)Wim -de roetsende schreef: Die VanMoofjes gaan inderdaad belachelijk hard.

Zijn dus sowieso illegaal, want ze stoppen niet met ondersteunen boven de 25km/u.
Heb het vermoeden dat het niet de standaardafstelling voor Nederland is; ze worden ook in de VS verkocht. 
Volgens mij mogen E-bikes in de VS 20 mph, en dat is 32,2 km/h  Wink 

Beetje hetzelfde als dat Japanners voor een bepaalde type auto in de jaren '90 aan de Europese ECU probeerden te komen. In Japan had de auto in kwestie meer vermogen (door mechanische verschillen), maar ook een niet te verzetten begrenzer bij 180 km/h die er hier niet in zat.
}
Bedankt door:
#7
(24-Dec-2021, 01:19 PM)Wim -de roetsende schreef: Bijna iedere ochtend komt mij een vrouw, nog redelijk jong, tegemoet.
Zij rijdt op een e-bike en ze kan niet op haar eigen weghelft blijven in een bocht.

Ik vrees de dag dat ik precies tegelijkertijd met haar bij die ene bocht ben.

Ik zie haar meestal voor mij en ze knalt altijd op volle snelheid door die bocht en belandt ook iedere keer weer midden op de verkeerde weghelft. Niet een beetje, maar echt heel ruim.

Ik moet zeggen dat de weginrichting van fietspaden zeker bij kruisingen* in de buurt van autorijbanen nogal eens te wensen over laat: Zeker rechter-/binnenbochten zijn door de kleine boogstraal soms bijna onmogelijk om met een wat langere fiets te nemen. Vaak ook nog met een verkeersbord inderdaad precies in het midden van de bocht tegen het fietspad aan. Stel je bijvoorbeeld "die andere rechterbocht" in de tekening uit de OP voor: op je eigen weghelft blijven en een beetje snelheid aanhouden resulteert daar al snel in hoofdpijn.

* Als dat is wat je bedoelt, aangezien je "bocht" schrijft.
}
Bedankt door:
#8
Ze rijdt gewoon te hard en ze vliegt eigenlijk iedere keer uit de bocht.

Ze houdt het stuur ook best krampachtig vast en het ziet er niet heel relaxt uit.

De desbetreffende bocht is redelijk ruim, maar ze rijdt gewoon simpelweg te hard.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#9
(24-Dec-2021, 01:09 PM)Bart Verbeek schreef: [Afbeelding: e-bike.jpg]
Kijk ook naar de lucht op de achtergrond, schilderij moet gemaakt zijn in de buurt van Schiphol, wat heeft de schilder hier mee bedoeld ? Wat is hier het grootste probleem, die oudere dame met steunkousen op een E-Bike of die dreigende lucht? in Deventer is een winkel met veel werk van dezelfde schilder, grappig.
}
Bedankt door: 365cycle
#10
(24-Dec-2021, 02:01 PM)Bacchus schreef: Ik moet zeggen dat de weginrichting van fietspaden zeker bij kruisingen* in de buurt van autorijbanen nogal eens te wensen over laat: Zeker rechter-/binnenbochten zijn door de kleine boogstraal soms bijna onmogelijk om met een wat langere fiets te nemen. Vaak ook nog met een verkeersbord inderdaad precies in het midden van de bocht tegen het fietspad aan. Stel je bijvoorbeeld "die andere rechterbocht" in de tekening uit de OP voor: op je eigen weghelft blijven en een beetje snelheid aanhouden resulteert daar al snel in hoofdpijn.
Dat is soms idd ook wel een dingetje. Ik kreeg met de velomobiel laatst het verwijt dat ik vaak op de verkeerde weghelft rijd (van een tegenligger die ik regelmatig zie, nu toevallig eens bij het stoplicht). Dat klopt inderdaad; waar ik hem meestal tegenkom is de bocht behoorlijk krap, en als ik dan een tegenligger zie aankomen ga ik júist de verkeerde weghelft op om de bocht scherper aan te kunnen snijden. Zo dus:

[Afbeelding: krapbochtje.png]
}
Bedankt door:
#11
(24-Dec-2021, 02:32 PM)PlantageBohémien schreef:  in Deventer is een winkel met veel werk van dezelfde schilder, grappig.


Marius van Dokkum
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
}
Bedankt door: 365cycle
#12
(24-Dec-2021, 02:57 PM)365cycle schreef: Dat is soms idd ook wel een dingetje. Ik kreeg met de velomobiel laatst het verwijt dat ik vaak op de verkeerde weghelft rijd (van een tegenligger die ik regelmatig zie, nu toevallig eens bij het stoplicht). Dat klopt inderdaad; waar ik hem meestal tegenkom is de bocht behoorlijk krap, en als ik dan een tegenligger zie aankomen ga ik júist de verkeerde weghelft op om de bocht scherper aan te kunnen snijden. Zo dus:


Maar jij eindigt juist op de goede weghelft. De dame bij mij in kwestie doet het net andersom. Ze begint op haar eigen weghelft, maar eindigt op de mijne en misschien ook nog een keer bovenop mij(n vm). Daarom let ik daar altijd heel goed op of ik haar zie.  Ik ben tegenwoordig vaak iets eerder en dan is zij er nog niet.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#13
(24-Dec-2021, 04:41 PM)Wim -de roetsende schreef: Maar jij eindigt juist op de goede weghelft. De dame bij mij in kwestie doet het net andersom. Ze begint op haar eigen weghelft, maar eindigt op de mijne en misschien ook nog een keer bovenop mij(n vm). Daarom let ik daar altijd heel goed op of ik haar zie.  Ik ben tegenwoordig vaak iets eerder en dan is zij er nog niet.
Klopt. Lijkt erop dat de dame in kwestie geen lijnen kan rijden dan, haha. Misschien ook eens aanspreken? Heb me er over verbaasd hoeveel dat scheelt toen ik dat leerde. Destijds overigens nog in een racespelletje, Need for Speed geloof ik  Big Grin Pas het bij overzichtelijke bochten nu volop toe in de velomobiel. Harder erin, harder eruit Smile

PS: Educated guess: Als ze een keer bovenop jou eindigt, dan reed jij veel te hard en/of zat je véél te laag Tongue
}
Bedankt door:
#14
(24-Dec-2021, 01:47 PM)Wim -de roetsende schreef: Die VanMoofjes gaan inderdaad belachelijk hard.

Zijn dus sowieso illegaal, want ze stoppen niet met ondersteunen boven de 25km/u.

33 km/u is belachelijk hard?

Onlangs las ik op het DE forum dat de fabrikant met tegen zin de US optie voor de gebruiker heeft moeten laten blokkeren. Dat gebeurt na een app update. Dat is alweer meer dan een jaar geleden. App-Update: Endlich mit VanMoof E-Bikes wieder legal unterwegs - Pedelecs und E-Bikes (bingj.com)
Als een eigenaar de app bijgewerkt heeft, is de max assist - op de sneheidmeter - 28.
}
Bedankt door:
#15
(24-Dec-2021, 05:04 PM)Hoekie schreef: Onlangs las ik op het DE forum dat de fabrikant met tegen zin de US optie voor de gebruiker heeft moeten laten blokkeren. Dat gebeurt na een app update. Dat is alweer meer dan een jaar geleden. App-Update: Endlich mit VanMoof E-Bikes wieder legal unterwegs - Pedelecs und E-Bikes (bingj.com)
Als een eigenaar de app bijgewerkt heeft, dan is de max assist - op de sneheidmeter - 28.
Hmm, moet ik eens aan m'n manager vragen. Die van hem loopt volgens mij ook behoorlijk hard Smile
}
Bedankt door:
#16
(24-Dec-2021, 05:04 PM)Hoekie schreef: 33 km/u is belachelijk hard?

Voor heel veel mensen is dit veel te hard. Voor veel ouderen en ook voor mensen die nooit harder dan 18km/u op een gewone fiets hebben gereden.

In bochten en lastige situaties zie je soms gewoon mensen op een e-bike met de schrik in de ogen reageren. Soms zelfs in blinde paniek. Er zijn niet voor niets zoveel eenzijdige ongevallen met een e-bike.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

}
Bedankt door:
#17
(24-Dec-2021, 02:31 PM)Wim -de roetsende schreef: De desbetreffende bocht is redelijk ruim, maar ze rijdt gewoon simpelweg te hard.

Of ze kan gewoon niet fietsen Rolleyes

Misschien zou een rijvaardigheidsbewijs een goed idee zijn voor fietsen > 20 km/u. Gelijk ook voor de tour de francers.
Al dan niet een geldig brommer/auto rijbewijs.
}
Bedankt door: 365cycle
#18
Er zit wel heel veel verschil in e-bikers. Er zijn ook hopen die minder dan 20 km/h per uur rijden. Blijkbaar zet lang niet iedereen de e-bike op boost

Groet,

Marco
}
Bedankt door:
#19
(24-Dec-2021, 05:35 PM)Roepers schreef: Er zit wel heel veel verschil in e-bikers. Er zijn ook hopen die minder dan 20 km/h per uur rijden. Blijkbaar zet lang niet iedereen de e-bike op boost
Klopt. Ik stoorde me daar laatst nog aan, haha. Kwam achter twee E-bikers op de Brienenoord. 12 km/h met een zwaar geladen Milan en kleinste verzet 65/30 is echt niet fijn.
}
Bedankt door:
#20
(24-Dec-2021, 05:35 PM)Roepers schreef: Er zit wel heel veel verschil in e-bikers. Er zijn ook hopen die minder dan 20 km/h per uur rijden. Blijkbaar zet lang niet iedereen de e-bike op boost

Wat ik om me heen zie zijn dat de meesten. Rond de 18. Om de accu te sparen. Anders is ie een stuk eerder leeg.
}
Bedankt door: 365cycle
#21
(24-Dec-2021, 07:21 PM)Hoekie schreef:
(24-Dec-2021, 05:35 PM)Roepers schreef: Er zit wel heel veel verschil in e-bikers. Er zijn ook hopen die minder dan 20 km/h per uur rijden. Blijkbaar zet lang niet iedereen de e-bike op boost

Wat ik om me heen zie zijn dat de meesten. Rond de 18. Om de accu te sparen. Anders is ie een stuk eerder leeg.

Of zo als mijn ouders (waarschijnlijk een minderheid) die ieder de zelfde snelheid aan houden/hielden als zij eerder op hun niet e fiets reden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
}
Bedankt door:
#22
(24-Dec-2021, 05:20 PM)Hoekie schreef: Misschien zou een rijvaardigheidsbewijs een goed idee zijn voor fietsen > 20 km/u. Gelijk ook voor de tour de francers.

Een algemene cursus fietsvaardigheid zou geen gek idee zijn. De aandachtspunten voor ebikes (anticiperen,  balans, bochttechniek) en UCI-fietsers (groepen, remtechniek) zijn wel iets verschillend. Als de RAI (verkopers) , ANWB (ebikers) en KNWU (UCI-fietsers) eens samen konden werken..
}
Bedankt door:
#23
(25-Dec-2021, 12:17 AM)Bacchus schreef: UCI-fietsers (groepen, remtechniek)
Daar speelt volgens mij nog wat anders mee.
Ik weet vrij nauwkeurig hoe sterk ik ben, vermogen X voor tijdsduur Y zeg maar.

Tot zo'n 85% van dat vermogen ben ik prima scherp, kan ik goed anticiperen etc.
Nu rijd ik weleens met iemand met een snelle fiets die ook nog eens flink sterk is. We houden allebei van snelheid en dan ga je weleens tot het gaatje. Afgelopen zomer hebben we proefondervindelijk vastgesteld dat dat op de openbare weg vaak gewoon geen goed idee is; hij zag een keer een auto over het hoofd (de automobilist zag hem gelukkig wel op tijd), ik eindigde op het randje van de sloot door een inschattingsfout die ik normaal gesproken gewoon niet op die manier maak.
Hoewel het niet zo voelt, gingen we dus allebei domme fouten maken, en hebben we afgesproken max. effort te bewaren voor lange, lege, (zo goed als) rechte stukken, want zeker met een Milan gaat het dan vaak gewoon te hard.

In zo'n groepje wielrenners is er vaak wel eentje die het héél zwaar heeft, soms meer dan één. De veiligheid van de groep hangt voor een belangrijk deel ook af van de zwakste schakel. Als die dan op het verkeerde moment niet helemaal scherp is doordat ie zichzelf totaal aan het uitwringen is, kan dat vervelende situaties opleveren.
}
Bedankt door: Bacchus
#24
Dat krijg je met een "wedstrijd" op de weg. Regels gelden altijd voor een ander. Hollanders kennen hun eigen regels en mogen zichzelf "uitwringen".
https://www.advocaat-verkeersstrafrecht....rt-10-wvw/

Om met de woorden van Bacchus te eindigen: "Een algemene cursus fietsvaardigheid zou geen gek idee zijn". Ook voor ligfietsers. Wink
}
Bedankt door: 365cycle
#25
Gunst ja wat een overgang, maar voor beroepschauffeurs is er een code 95 nodig naast hun rijbewijs. Met cursussen (en dan niet bloemschikken) maar werk gerelateerde onderwerpen. Ik heb wel eens gezegd dat een ieder elk 5 of 10 jaar een rijexamen zou moeten afleggen om te laten zien dat de verlenging van de geldigheid waard is. Maar het CBR heeft het al zo druk nu...
gr. Fietsbennie   site

}
Bedankt door: 365cycle
#26
(25-Dec-2021, 10:16 AM)PietV* schreef: Dat krijg je met een "wedstrijd" op de weg. Regels gelden altijd voor een ander. Hollanders kennen hun eigen regels en mogen zichzelf "uitwringen".
https://www.advocaat-verkeersstrafrecht....rt-10-wvw/

Om met de woorden van Bacchus te eindigen: "Een algemene cursus fietsvaardigheid zou geen gek idee zijn". Ook voor ligfietsers. Wink
Die regel ken ik, maar een wedstrijd is nog wel wat anders dan samen hard rijden. Denk dat je voorbeeld ook nog wel wat afwijkt van wat ik bedoelde; ik ga niet plotseling roekeloos doen, maar m’n vermogen tot correct inschatten van situaties neemt gewoon af.
}
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Heb een schatting ...Wim -de roetsende — 10:18 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
De meeste mensen wet...Willeke_IGKT — 09:28 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Mij is altijd gele...Hardloper — 09:08 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel ong...Hoekie — 08:47 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de ver...Tom Fekkes — 01:45 AM
Spezi 2024
Ik ben al heel onged...Gideonaut — 01:00 AM
De Waterlandse Liggers
De Waterlandse Ligge...GertBr — 11:15 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Volgens mij heb ik o...Jeroen S — 11:06 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Die binnenkabels, du...melle z — 10:56 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Wat betreft de versn...Jeroen S — 10:47 PM
Utrechtse Heuvelrug - Zuid Limburg
Gelukkig kwam je n...Martin van Mourik — 08:55 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alles wat ik rijd be...Tegelfanaat — 08:33 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij = Velion / Code ...Hoekie — 08:27 PM
Spezi 2024
Eerste dag al veel g...Hoekie — 08:25 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij? Hij stond er. ...LigfietsWilsum — 08:22 PM
Velion / Code naam: VM45
Hij stond er. Heb er...Hoekie — 08:19 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Valt dat nog te repa...Fietsbennie — 08:16 PM