Bakfietsen [split] Mijn Milan SL MK7 060
|
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(09-Jan-2022, 08:59 PM)365cycle schreef: Goed... de stroomlijn van zo'n Milan is achterwaarts ook niet heel slecht. Had net een SL achter m'n bakfiets hangen. Eenmaal rollend merkte ik er niets van dat ik iets aan het meetrekken was, ook bij 30 km/h niet Het uitrolverschil was net zo groot als op de heenweg.
Zo'n bakfiets is wel een idee eigenlijk, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Het lost een aantal vervoersproblemen op binnen de bebouwde kom. Zoals een ritje naar de bouwmarkt of het tuincentrum, bijvoorbeeld. Ook het slepen van een trike of toekomstige velomobiel naar Dronten of terug behoort daarmee tot de mogelijkheden. Dan hoef ik ook niet speciaal een QV aan te schaffen louter voor de bagageruimte. Mmm...
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
(12-Jan-2022, 12:55 AM)Bart Verbeek schreef: Zo'n bakfiets is wel een idee eigenlijk, daar had ik nog helemaal niet aan gedacht. Het lost een aantal vervoersproblemen op binnen de bebouwde kom. Zoals een ritje naar de bouwmarkt of het tuincentrum, bijvoorbeeld. Ook het slepen van een trike of toekomstige velomobiel naar Dronten of terug behoort daarmee tot de mogelijkheden. Dan hoef ik ook niet speciaal een QV aan te schaffen louter voor de bagageruimte. Mmm... Ja, het is een energievreter maar ik vind het ook een superhandig ding. Ik heb 'm zonder motor, maar da's soms wel serieus beulen geblazen, je kan niet zo lekker op momentum naar boven als met een velomobiel Ik heb de bakfiets.nl Cargo Long en die is ook vrij slap, als je echt kracht gaat zetten voel je 'm aan alle kanten meebuigen (by design denk ik?). Een paar zakken tuinaarde, met daarbovenop een kind tussen een aantal planten was echter ook geen probleem. Kan best wat hebben.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Ik ben recent ook bakfiets gaan rijden, zelfde model maar wél elektrisch ondersteund. Het is een geweldig ding voor korte ritjes, even ergens iets ophalen en zo. Voor ritten boven de 10km zou ik 'm niet snel pakken, aangezien de topsnelheid niet spectaculair te noemen is. Nou helpt het niet mee dat ik een wat ouder modelletje heb met een beperkte voorwielmotor, maar de rit van Gouda naar Vlaardingen om 'm op te halen was een lange zit.
Het "aerodynamisch vormgegeven tentje" werkt prima, alleen met stevige meewind is het wat spannender. Maar ik heb een klein koukleumpje, dus ik gebruik 'm vaak zat.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
Om enkele gedachten aangaande bakfietsen en ligfietsen hier aan de wereldwijde digitale ruimte toe te vertrouwen.
Toen ik in 1994/1995 begon met ligfietsen was de Flevotrike nog een leverbaar concept.
Deze trike had heel veel ruimte voor bagageruimte. Zie de foto hieronder:
Doet vrijwel niet onder voor een hedendaagse bakfiets IMHO
Deze fiets is echter heel lastig te berijden. Ik heb het geprobeerd en het is mij niet gelukt
Flevobike heeft echter een nieuwe bakligfiets ontwikkeld voor een Zweeds bedrijf. Dat is de Velove Armadillo. Dat is in mijn opinie de moeder aller bakfietsen. Prachtig en groot. Elektrische ondersteuning lijkt mij een must.
Uit dezelfde tijd als de Flevotrike dateert de Sinner Comfort. Deze trike heeft ook veel bagageruimte en doet in dat opzicht denken aan de Flevotrike.
Hier een foto van de recentste versie:
Let op het rek achter waar echt een krat past.
Groet,
Marco
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
12-Jan-2022, 08:44 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jan-2022, 08:52 PM door pietandringa.)
Of deze, hoewel de beweging minimaal lijkt..
https://youtu.be/9QcI3EXoke4 en https://citkar.nl/
Berichten: 175
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 308
263 x bedankt in 117 berichten
(12-Jan-2022, 08:44 PM)pietandringa schreef: Of deze, hoewel de beweging minimaal lijkt..
https://youtu.be/9QcI3EXoke4 en https://citkar.nl/
Zo groot is die bagage ruimte nou ook weer niet, een lange plank uit de bouwmarkt vervoeren is moeilijk, waarschijnlijk is de plank onder het voertuig binden de enige oplossing, deden we vroeger ook met 6 meter lange buizen, onder de auto binden, tegenwoordig gaat dat niet meer vanwege de vele hobbels in de weg.
Berichten: 1.925
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28746
2816 x bedankt in 1252 berichten
(12-Jan-2022, 08:26 PM)Roepers schreef: Om enkele gedachten aangaande bakfietsen en ligfietsen hier aan de wereldwijde digitale ruimte toe te vertrouwen.
Toen ik in 1994/1995 begon met ligfietsen was de Flevotrike nog een leverbaar concept.
Deze trike had heel veel ruimte voor bagageruimte. Zie de foto hieronder:
Doet vrijwel niet onder voor een hedendaagse bakfiets IMHO
Deze fiets is echter heel lastig te berijden. Ik heb het geprobeerd en het is mij niet gelukt
Flevobike heeft echter een nieuwe bakligfiets ontwikkeld voor een Zweeds bedrijf. Dat is de Velove Armadillo. Dat is in mijn opinie de moeder aller bakfietsen. Prachtig en groot. Elektrische ondersteuning lijkt mij een must.
Uit dezelfde tijd als de Flevotrike dateert de Sinner Comfort. Deze trike heeft ook veel bagageruimte en doet in dat opzicht denken aan de Flevotrike.
Hier een foto van de recentste versie:
Let op het rek achter waar echt een krat past.
Groet,
Marco
Ik vond de Flevotrike niet zo heel lastig te leren, maar moet toegeven dat ik nu ik de Quest heb er niet meer op gereden heb.
Het laadvermogen van de bak is echter groot, veel meer dan je in een krat achterop een trike kwijt kan.
Ik mis die laadruimte in de Quest. De ruimte is er wel maar je kunt er niet bij.
Een bakfiets met een open bak zal meer laadruimte (kunnen) hebben omdat je veel hoger kunt laden en er een huif op kan.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
12-Jan-2022, 11:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 12-Jan-2022, 11:22 PM door 365cycle.)
Hoewel ik die lig-bakfietsen leuk vind zijn de laatste generaties pas echt bruikbaar. Bijv. de Armadillo, de Citkar en de diverse producten van
XYZCargo
Een halve tuin verplaatsen, zoals ik weleens met m'n bakfiets gedaan heb, lukt met de meeste ligbakken gewoon niet.
Met de bakfiets uiteindelijk trouwens ook niet helemaal, de spaken vliegen momenteel één voor één uit het achterwiel en het frame begint het toch op te geven. Hij roest flink aan de onderkant van de onderste buis (onder de bak), begint nu wel erg dun te worden daar. Gelukkig heb ik er 2
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
(12-Jan-2022, 09:42 PM)PlantageBohémien schreef: (12-Jan-2022, 08:44 PM)pietandringa schreef: Of deze, hoewel de beweging minimaal lijkt..
https://youtu.be/9QcI3EXoke4 en https://citkar.nl/
Zo groot is die bagage ruimte nou ook weer niet, een lange plank uit de bouwmarkt vervoeren is moeilijk, waarschijnlijk is de plank onder het voertuig binden de enige oplossing, deden we vroeger ook met 6 meter lange buizen, onder de auto binden, tegenwoordig gaat dat niet meer vanwege de vele hobbels in de weg.
Als ik deze review zie dan is het laadvermogen toch aanzienlijk:
Wel geen lange planken maar met 2 pallets ziet het er toch overtuigend uit.
Groet,
Marco
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
Berichten: 175
Topics: 16
Lid sinds: Dec 2019
Bedankt: 308
263 x bedankt in 117 berichten
13-Jan-2022, 06:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jan-2022, 09:25 AM door Roepers.)
(12-Jan-2022, 11:44 PM)Roepers schreef: (12-Jan-2022, 09:42 PM)PlantageBohémien schreef: (12-Jan-2022, 08:44 PM)pietandringa schreef: Of deze, hoewel de beweging minimaal lijkt..
https://youtu.be/9QcI3EXoke4 en https://citkar.nl/
Zo groot is die bagage ruimte nou ook weer niet, een lange plank uit de bouwmarkt vervoeren is moeilijk, waarschijnlijk is de plank onder het voertuig binden de enige oplossing, deden we vroeger ook met 6 meter lange buizen, onder de auto binden, tegenwoordig gaat dat niet meer vanwege de vele hobbels in de weg.
Als ik deze review zie dan is het laadvermogen toch aanzienlijk:
Wel geen lange planken maar met 2 pallets ziet het er toch overtuigend uit. Dit soort voertuigen, hebben geen zin zolang er in Nederland een grens van 250 watt voor de motor is.
In andere landen ligt dat makkelijker, in Duitsland kunnen bedrijven speciale vergunning krijgen voor een motor tot 1000 watt.
Hermes pakket dienst heeft een fiets ontwikkeld waar 2 standard pallets in kunnen, 80 cm breed, 2 boven elkaar, de achterwielen naast de lading. waardoor het voertuig meer stabiel is, lager zwaarte punt.
Omdat in de meeste steden in Duitsland de infrastructuur voor fietser weinig ontwikkeld is, zijn bij de vergunning veel voorwaarden opgelegd waar het voertuig wel of niet mag komen.
In Nederland is men verder met die infrastructuur, maar zolang men aan die 250 watt vasthoud mist men een mogelijkheid om een deel v h transport in steden te vergroenen.
Het moet ook nog rendabel zijn, die bezorger moet betaald worden, moet voldoende mee kunnen nemen, dit soort ontwikkelingen zijn ook interessant voor servicebedrijven, loodgieters, pakketleggers, noem maar op, ook voor hen is er het probleem dat men voldoende gereedschap en installatiemateriaal mee moet kunnen nemen, als die mogelijkheid er zijn zou, kon men veel van die oude bestelauto's, vaak diesels, uit het verkeer nemen.
Voor particulieren, is zo'n voertuig te groot en te duur, maar ik denk voor wie een trike heeft, daar moet toch ook een karretje achter kunnen, en voor lang materiaal herinner ik mij aan fietsaanhangers voor surfplanken, er zijn zoveel mogelijkheden, en het is spannend om te zien hoe zich dat ontwikkeld. er is iets mis gegaan, bij het plaatsen, de naam v Marco staat er nu onder? groet uit het Boheemse woud.
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
13-Jan-2022, 09:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jan-2022, 10:06 AM door Roepers.)
(13-Jan-2022, 06:12 AM)PlantageBohémien schreef: er is iets mis gegaan, bij het plaatsen, de naam v Marco staat er nu onder? groet uit het Boheemse woud.
Je posting bevat een reeks geneste quotes (een quote in een quote in een quote). Bij het maken van je bericht heb je niet onder de laatste quote (van mij) je tekst geschreven, maar in de quote. Daarom stond jouw tekst als een quote van mij inclusief ondertekening. Ik heb het even verholpen.
Groet,
Marco
Berichten: 5.354
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10490
8103 x bedankt in 4003 berichten
13-Jan-2022, 12:03 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-Jan-2022, 12:05 PM door 365cycle.)
(13-Jan-2022, 01:39 AM)berth9999 schreef: Dat ding heeft echt een prachtig frame! Ziet er heel wat robuuster uit dan mijn rijdende wichelroede.
(13-Jan-2022, 06:12 AM)PlantageBohémien schreef: Het moet ook nog rendabel zijn, die bezorger moet betaald worden, moet voldoende mee kunnen nemen, dit soort ontwikkelingen zijn ook interessant voor servicebedrijven, loodgieters, pakketleggers, noem maar op, ook voor hen is er het probleem dat men voldoende gereedschap en installatiemateriaal mee moet kunnen nemen, als die mogelijkheid er zijn zou, kon men veel van die oude bestelauto's, vaak diesels, uit het verkeer nemen. Het is allang rendabel; als CoolBlue er niet aan kon verdienen zou je ze niet zien rondfietsen. Grof gezegd moeten er alleen nog een paar doden vallen.
In veel steden heb je een straat met daarlangs een rij geparkeerde auto's, daar weer achter een fietspad, een stoep, en dan woningen (met/zonder voortuin). Tot voor kort woonde ik aan zo'n straat, in een 30-zone. Ik zag daar minstens 3x per week een bezorgbus met ~30 km/h voorbij komen, en dan niet over de weg, maar met één wiel op het fietspad en één op de stoep.
Heb m'n kind daarom tot vervelens toe verteld dat hij bij het verlaten van onze voortuin éérst uit moest kijken (op de stoep? ja, op de stoep), en dan pas doorrennen, maar het is ook daar een kwestie van tijd voor het weer een keer mis gaat.
Dan zijn er nog alle werkbussen etc. die pontificaal op de stoep geparkeerd worden (er zijn gewoon parkeerplaatsen hoor, alleen dan moet je inderdaad een stukje lopen) - het aantal keren dat ik een rolstoeler zichzelf noodgedwongen het fietspad op heb zien wurmen om daar voorbij te komen zonder dat ze goed konden kijken of er een fietser aan kwam is niet op twee handen te tellen.
Als handhavers eindelijk hun werk ook eens op dat gebied gaan doen, ipv onterecht begrip tonen voor die werkende automobilist, worden die fietsen in de stad vanzelf gemeengoed. Een "lichtere" ontheffing (op kenteken! niet zomaar enorme vrachtwagens op de stoep) voor bijvoorbeeld bedrijven die een keuken moeten bezorgen is dan waarschijnlijk wel noodzakelijk, maar dan wel graag één waarbij de ontheffing direct ingetrokken kan worden wanneer er gevaarlijk (= harder dan stapvoets of onvoorzichtig) gereden wordt op de stoep.
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
(13-Jan-2022, 12:03 PM)365cycle schreef: Dat ding heeft echt een prachtig frame! Ziet er heel wat robuuster uit dan mijn rijdende wichelroede.
Ik ben er blij mee. Alhoewel met 80 kg Ikea het frame toch wel dusdanig flexibel bleek dat ik eerst dacht dat ik er niet mee weg zou komen. Maar eenmaal op gang bleek het mee te vallen. :-)
Het is trouwens een Deense fiets, een Larry vs Harry Bullitt. Ze worden ook her en der in Nederland vertegenwoordigt.
|
Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|