Velomobiel als substituut voor een Porsche
|
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
(13-Jan-2022, 01:54 PM)berth9999 schreef: Bedankt allemaal nog voor de antwoorden. Mede dankzij jullie gaat het niet een Milan GT in volgende kleur worden:
Maar deze toch wat meer opvallende kleur:
Er is al een Milan SL in bovenstaande kleur, maar ik krijg geen plaatjes van het duitse ligfietsenforum gelinkt naar hier en weet niet of ik zomaar de plaatjes mag kopiëren. Je kan ze hier zien in ieder geval.
Plaatjes van Porsches, hmm.
Ik had al het idee dat voor velen een velomobiel een milieuvriendelijk en werkelijk sportief substituut is voor de zo diep gewenst en vanaf de prille kinderjaren gewenste snelle sportwagen.
Dat verklaart ook de dynamiek van het zoeken naar de snelst geachte velomobiel. Momenteel is dat de Milan, maar de Snoek gooit ook hoge ogen. Ik heb het idee dat de vraag naar Quattrovelo op het moment wat achterblijft omdat hij toch wat minder snel lijkt te zijn. De vraag van een velomobiel zou voor economen wel eens in een wiskundige vergelijking worden gepast waarin de inschatting van de snelheid een heel belangrijk onderdeel is. Zeg die van de Milan is 0,1 en die van de Quattrovelo is 0,7 dan moet die in de deler. De Mango scoort dan 1,8 en de vraag tendeert naar zeer lage waarden.
Let wel. Het gaat niet om werkelijke snelheid maar om perceptie.
Groet,
Marco
Berichten: 308
Topics: 13
Lid sinds: Aug 2020
Bedankt: 696
430 x bedankt in 190 berichten
Je reageert expliciet op een bericht van mij. Betekent dat dat ik in jouw ogen aan dat beeld van iemand die een substituut voor een Porsche zoek voldoe?
Je idee klopt volgens mij niet. Als ik op de site van velomobiel.nl kijk naar de verkoopcijfers van 2021 verkopen de QV en QV+ samen met zelfs nog de Strada vele malen beter dan de Snoek.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
De Snoek is dit jaar voor het eerst te bestellen.
Misschien dat dit puntje ook nog enigszins van belang is
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
Grappige topicstart. Voer voor discussie
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Statistieken zijn vaak een versimpeling van de werkelijkheid. Dat een Mango niet veel verkocht wordt maakt het geen slecht model, maar zegt wel dat de effectieve doelgroep kleiner is. Ik vind 'm met mijn gebruik hartstikke geschikt! Maar ik rijd dan ook in de Randstad, heb geen garage, en vind wendbaar en compact belangrijke eigenschappen.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
In Nederland zijn bijna geen Milans. Wat zegt dit dan?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.213
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 137
2069 x bedankt in 753 berichten
14-Jan-2022, 12:13 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2022, 12:15 AM door Bart Verbeek.)
(13-Jan-2022, 02:17 PM)Roepers schreef: Plaatjes van Porsches, hmm.
Ik had al het idee dat voor velen een velomobiel een milieuvriendelijk en werkelijk sportief substituut is voor de zo diep gewenst en vanaf de prille kinderjaren gewenste snelle sportwagen.
Dat verklaart ook de dynamiek van het zoeken naar de snelst geachte velomobiel.
Let wel. Het gaat niet om werkelijke snelheid maar om perceptie.
Met snelheid heb ik niets. Ooit heb ik een keer ge-ijszeild bij DOOI, (D' eerste Originele Oostflevolandse Ijszeilvereniging). Met 100 km per uur met je hoofd 30 cm boven het ijs. Over perceptie van snelheid gesproken.
Maar ik was voornamelijk aan het peinzen over dat het vlaggetje voorop schuin stond op de romp. Dat betekende dat de romp onnodige weerstand veroorzaakte
Met velomobielen ligt het een beetje anders. De snelheid is daar wel functioneel, in tegenstelling tot een porsche in handen van een gewone automobilist. De snelheid van een velomobiel vertaalt zich naar hoe laat ik 's avonds thuis ben na het schaken. Dat vind ik wel belangrijk.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1544 x bedankt in 628 berichten
(14-Jan-2022, 12:08 AM)Wim -de roetsende schreef: In Nederland zijn bijna geen Milans. Wat zegt dit dan?
De Milan is Duits, gemaakt voor duitse wegen.
In Nederland zijn veel drempels en vluchtheuvels. Om hier soepel overheen te fietsen heb je bodemvrijheid nodig. De Milan ligt laag, heeft hierdoor weinig bodemvrijheid wat in Nederland beroerd rijdt.
Niels, DF, van der Wal
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
14-Jan-2022, 09:29 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2022, 09:32 AM door Wim -de roetsende.)
(14-Jan-2022, 07:33 AM)Niels van der Wal schreef: (14-Jan-2022, 12:08 AM)Wim -de roetsende schreef: In Nederland zijn bijna geen Milans. Wat zegt dit dan?
De Milan is Duits, gemaakt voor duitse wegen.
In Nederland zijn veel drempels en vluchtheuvels. Om hier soepel overheen te fietsen heb je bodemvrijheid nodig. De Milan ligt laag, heeft hierdoor weinig bodemvrijheid wat in Nederland beroerd rijdt.
Niels, DF, van der Wal
Nee hoor Niels. Ik rijd op dezelfde manier over de drempels als dat ik eerst met de DF deed en ik raak net zo vaak met de voetenbulten de drempel. Misschien met de Milan zelfs iets minder vaak.
Je kunt een Milan straffeloos 1cm hoger op de pootjes zetten en dan wordt het dus 'een DF' qua rijgedrag over drempels.
Oh ja, de voetenbulten van de Milan zijn extra stevig gemaakt om flinke klappen te kunnen opvangen, mocht je de Milan origineel willen houden.
De voetenbulten van de DF zijn iets minder stevig. Ik weet zelfs van een rijder dat één van die bulten naar binnen klapte na een klap.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
14-Jan-2022, 09:39 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2022, 09:46 AM door Roepers.)
De bodemvrijheid van de Snoek leek op de video's ook minimaal te zijn.
Die van de onderste Porsche boven trouwens ook.
Groet,
Marco -en dat is geen toeval- Roepers
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(14-Jan-2022, 09:39 AM)Roepers schreef: De bodemvrijheid van de Snoek leek op de video's ook minimaal te zijn.
Die van de onderste Porsche boven trouwens ook.
Groet,
Marco
Klopt, de draaicirkel is ook enorm. Zelfs met 28mm banden.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 2.541
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2042
2413 x bedankt in 1072 berichten
De productie van de Strada is trouwens ook minimaal het laatste jaar. De QV doet het trouwens inderdaad veel beter dan ik had verwacht. Toch is de ondergang van de Strada een opvallend fenomeen
Berichten: 897
Topics: 11
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 163
1544 x bedankt in 628 berichten
14-Jan-2022, 10:12 AM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2022, 08:07 PM door Roepers.)
(14-Jan-2022, 09:29 AM)Wim -de roetsende schreef: Nee hoor Niels. Ik rijd op dezelfde manier over de drempels als dat ik eerst met de DF deed en ik raak net zo vaak met de voetenbulten de drempel. Misschien met de Milan zelfs iets minder vaak.
Je kunt een Milan straffeloos 1cm hoger op de pootjes zetten en dan wordt het dus 'een DF' qua rijgedrag over drempels.
Toen mijn Quest total loss gereden werd op de fietssnelweg Nijmegen Arnhem heb ik ter vervanging een DF aangeschaft. Verzekeringstechnisch had ik recht op vervangend vervoer; tijdens de 3 maanden productietijd heb ik een huur DF gefietst.
De bodem van deze DF raakte behoorlijk de vluchtheuvels, en de pontjes in dit gebied moest ik schuin op en af fietsen, gelijk een Porsche met weinig bodemvrijheid. Ik heb ervoor gekozen om de nieuwe DF op 1 cm hogere voorvering te zetten. Dit werkt, maar de voorwielen zitten nu niet meer recht in de wielkast en ik vermoed dat de hogere stand de aerodynamica verslechterd.Een volgende velomobiel wordt toch weer een model wat passend is bij Nederlandse infrastructuur.
Niels, fietsvrijheid, van der Wal
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
(14-Jan-2022, 09:53 AM)Roepers schreef: De productie van de Strada is trouwens ook minimaal het laatste jaar. De QV doet het trouwens inderdaad veel beter dan ik had verwacht. Toch is de ondergang van de Strada een opvallend fenomeen
Ik vermoed dat Strada-/QV-rijders een zelfde 'soort mensen' zijn.
Praktisch ingesteld en niet de snelheid als doel zien, maar vooral het verplaatsen.
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(14-Jan-2022, 07:33 AM)Niels van der Wal schreef: De Milan is Duits, gemaakt voor duitse wegen. Klopt. Noord-Duitsland met name: Vlak en open. Dit uit zich vooral in top aerodynamica, maar een minder goede aandrijflijn. Bergop is een Milan niet zo lekker, accelereren gaat ook niet zo soepel. Op een vlakke weg, zelfs tegen de wind in...
(14-Jan-2022, 07:33 AM)Niels van der Wal schreef: In Nederland zijn veel drempels en vluchtheuvels. Om hier soepel overheen te fietsen heb je bodemvrijheid nodig. De Milan ligt laag, heeft hierdoor weinig bodemvrijheid wat in Nederland beroerd rijdt.
Niels, DF, van der Wal De DF XL heeft minder bodemvrijheid dan de Milan GT. Wel in gemeten centimeters, maar de vorm is minder handig; voor de voorwielen is een DF lager dan een Milan. Waar ik met de DF overal over de grond kletterde raak ik alleen de allerhoogste drempels met de Milan.
M'n Milan SL schraapt op dezelfde drempels als de DF XL deed, maar staat één veerring lager dan standaard.
Het grootste probleem van de Milan is echter dat die heel lang veel minder volwassen is geweest dan de producten van velomobiel.nl en later Intercity Bike. Toen de Quest Carbon op de markt kwam werkte Räderwerk nog volop met glasvezel, de Milan had lang een dubbelzijdige achterbrug (enorm onhandig bij een lekke band achter), en pas bij de Mk4 werd achtervering optioneel leverbaar, om vervolgens bij de Mk5 luchtvering zonder demping in te bouwen Dat laatste is overigens voor alle geleverde Milans kostenloos opgelost. Dan was er lang geen dealer in Nederland, resultaat is dat er weinig Milans zijn.
Overigens vermoed ik dat de locatie van Drymer de Hilgo en Mango ook niet echt geholpen heeft. Hoewel het mooi fietsgebied is wonen daarboven gewoon weinig mensen.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
14-Jan-2022, 12:21 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2022, 12:21 PM door pietandringa.)
Ik woon centraal in Noord Nederland en denk dat de Milan GT die binnen enkele weken geleverd gaat worden daar goed tot zijn recht gaat komen. Dat het verschil in accelaratie tussen DF en Milan zo groot is kan ik mij eigenlijk niet voorstellen. Ik heb een paar keer in een DF gereden en kon niet zo'n groot verschil ervaren in accelaratie tov mijn carbon Quest met achterbrug van carbon. Het heeft er wellicht mee te maken wat voor soort fietser je bent. Ik kan langere tijd behoorlijk veel energie leveren, maar liever geen hoog piekvermogen. En aangezien ik een keer met mijn Quest van de weg ben geblazen [op de kop in de sloot] met een sterk aantrekkende wind tot 9 Bft. wilde ik persé geen windgevoelige velomobiel.
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
14-Jan-2022, 12:46 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2022, 12:46 PM door 365cycle.)
De carbon Quest met carbon achterbrug is ook wel de meest rigide Quest die er is. De kettinglijn van de Quest is mijns inziens beter dan die van de Milan.
Toch zijn er legio Quest-rijders die in een DF overstappen en het "iedere trap is raak" bevestigen wat ik ook ervaren heb. De Milan reageert niet zo fel, maar heeft wel "last" van "sluipkilometers"; je trekt op naar 45 km/h, kijk je 2 minuten later en dan staat er ineens 52
Qua rust in de besturing en zijwindgevoeligheid is de Milan inderdaad heerlijk. Als je veel in winderige gebieden rijdt kan het de moeite zijn om de lange kap met een wat stugger touwtje vast te zetten, want vanaf 6 bft. wordt die ondanks vier elastieken zomaar 10cm omhoog gerukt.
Vizier dicht helpt al een beetje, maar niet genoeg.
Berichten: 279
Topics: 9
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 228
351 x bedankt in 154 berichten
(14-Jan-2022, 12:46 PM)365cycle schreef: Als je veel in winderige gebieden rijdt kan het de moeite zijn om de lange kap met een wat stugger touwtje vast te zetten, want vanaf 6 bft. wordt die ondanks vier elastieken zomaar 10cm omhoog gerukt.
Vizier dicht helpt al een beetje, maar niet genoeg.
Ha, ik ga zonder kap rijden, misschien zo nu en dan met schuimdeksel, maar dat zal wel goed vastzitten toch?
Wel een "kap" op mijn hoofd overigens.. https://tinyurl.com/4e575rxh
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
14-Jan-2022, 01:38 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2022, 02:25 PM door Wim -de roetsende.)
(14-Jan-2022, 11:38 AM)365cycle schreef: ........Dit uit zich vooral in top aerodynamica, maar een minder goede aandrijflijn. Bergop is een Milan niet zo lekker, accelereren gaat ook niet zo soepel. Op een vlakke weg, zelfs tegen de wind in...
M'n Milan SL schraapt op dezelfde drempels als de DF XL deed, maar staat één veerring lager dan standaard.
Bovenste opmerking:
Zou het eventueel nog kunnen dat dit te maken heeft met het feit dat jij een MK4 hebt?
Ik heb het met Peter/Ymte besproken en de kettinglijn van de Milan MK7 en de DF is nagenoeg hetzelfde.
Accelereren vind ik bijna hetzelfde. Alleen de cadans ligt hoger, want ik rijd nu met 140mm. De iets meer liggende houding vind ik meer relaxt en daardoor trek ik minder heftig op, maar als ik het wil dan lukt het nog steeds heel gemakkelijk.
Snelheid behouden gaat inderdaad veel gemakkelijker. Was één van de belangrijkste redenen om voor de Milan SL te kiezen.
Onderste opmerking:
Vreemd. Mijn SL staat 1cm hoger dan normaal en schraapt op dezelfde drempels als de DF (misschien een fractie minder). Ik had geen XL misschien dat het daardoor komt?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.801
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7445
2588 x bedankt in 1227 berichten
14-Jan-2022, 02:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-Jan-2022, 02:22 PM door Hoekie.)
De plaatjes zullen puur voor de kleuren zijn geweest lijkt me.
Op zich ook wel weer treffend. Vroeger was ik een autogek. Autoverkoper worden en racen was een droom. Porsche? Hell yeah! Opgevoerde auto, handrem actief gebruiken, tinus tussengas, 4wiel driftend op en af ritten nemen.......echter de wereld is veranderd. Waar je vroeger >200 kon rijden, 160 op de cruise control van Goes naar Nijmegen, op binnendoor wegen kon doorjakkeren, is dat allemaal niet meer mogelijk. Weldenkend, maar goed ook.
Het is tegenwoordig overal opletten dat je niet te snel rijdt, bijna altijd een auto voor of achter je, borden met 'pas op je rijdt ..' Gatv*r. Daardoor werd voor mij een snelle auto een frustratie 'wat rijdt iedereen toch langzaam, het schiet niet op'. Afgezien van circuits is mijn gevoel nu zelfs zo dat je er mee voor l*l rijdt, je snapt iets niet, niet meer van deze tijd. 30 - 100 rijden met een auto die >200 kan. Niet tegenzeggende dat een auto ook een utilitaire kant heeft.
3.5 jaar geleden de velomobiel ontdekt. Vanwege het doel om het hele jaar te kunnen bewegen, niet extreem sportief, maar in balans, blessures voorkomend, maar wel bewegen voor het lekkere bewegen gevoel of hoe je dat ook zegt. Door de wintersnelheid later met eggrider. Heb het snelle gevoel weer terug. En daarmee leuk dat ik alweer > 40.000 km onder de wielen heb laten glijden. Uiteraard heeft de praktisch aard van een velomobiel daar ook heel veel mee te doen. Met helaas af en toe de frustratie dat 'de wereld dat nog niet door heeft'.
Dus ja, je hebt wel een punt Marco
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(14-Jan-2022, 01:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Bovenste opmerking:
Zou het eventueel nog kunnen dat dit te maken heeft met het feit dat jij een MK4 hebt? Nee, want die heb ik niet Heb ervaring met de Mk2, Mk5 en Mk6; er is wel wat verbeterd maar een DF is het zeker nog niet.
De Mk7 is op dit gebied overigens nog wel weer verbeterd, zeker als je ook de staande steun op de boom hebt zitten. Heb nog niet mogen proberen hoeveel dat scheelt.
(14-Jan-2022, 01:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Ik heb het met Peter/Ymte besproken en de kettinglijn van de Milan MK7 en de DF is nagenoeg hetzelfde. Hebben ze al een GT demo? Dan moet ik toch weer eens ff langs nl.
(14-Jan-2022, 01:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Accelereren vind ik bijna hetzelfde. Alleen de cadans ligt hoger, want ik rijd nu met 140mm. De iets meer liggende houding vind ik meer relaxt en daardoor trek ik minder heftig op, maar als ik het wil dan lukt het nog steeds heel gemakkelijk. De Milan trekt niet alleen minder op dan de DF deed, maar ook minder dan de QV, terwijl die 11 kg zwaarder was. Zegt toch wel wat denk ik. Het is ook niet exemplarisch: Viel me op bij de blauwwitte GT die in Gouda rijdt, bij m'n eigen, bij de groen/witte Mk6 demo die ICB eerder had en bij de Mk2 die ik proefgereden heb helemaal.
(14-Jan-2022, 01:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Snelheid behouden gaat inderdaad veel gemakkelijker. Was één van de belangrijkste redenen om voor de Milan SL te kiezen. Klopt, maar daarmee zeg je eigenlijk dat de SL gewoon in alle opzichten echt sneller is dan de DF. Er is al vaker aangetoond dat het zo eenvoudig niet ligt.
(14-Jan-2022, 01:38 PM)Wim -de roetsende schreef: Onderste opmerking:
Vreemd. Mijn SL staat 1cm hoger dan normaal en schraapt op dezelfde drempels als de DF (misschien een fractie minder). Ik had geen XL misschien dat het daardoor komt? Goeie vraag. De veerringen voelen ten opzichte van mijn eigen fiets (met normale veren) als een goed verlaagde auto; niet stoterig, maar wel stevig, strak gedempt. Hij helt naar mijn indruk ook wat minder over. Zou het kunnen dat een Milan op normale vering verder inveert? Ik zou het eigenlijk eens moeten filmen.
Berichten: 5.896
Topics: 150
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2122
7499 x bedankt in 3690 berichten
Ik heb inderdaad ook de staande steun.
De MK7 heeft ook een vernieuwde stoelconstructie waardoor de bodem veel stijver is geworden.
Er zijn echt mega veel wijzigingen/verbeteringen t.o.v. de vorige MK's.
Een GT staat er al een hele tijd
Bij mij trekt de Milan niet eens zo heel veel langzamer op. Ik ben maar een klein mannetje en niet zo explosief Ik denk wel dat de DF makkelijker accelereert, want mijn gemiddelde snelheid ligt nu met de SL heel iets lager dan met de DF. Mijn kruissnelheid op de lange stukken ligt echter hoger.
Ik bedoelde dus niet dat de SL in alle opzichten sneller is, maar wel wat snelheid behouden betreft, maar dat vind jij dus ook.
Mijn Milan is zeer stijf afgeveerd. Ik vind de SL zelfs 'harder' dan de DF. Staan op dezelfde banden.
En nog iets, ik heb nu soms last van een doorslippend achterwiel. Dat had ik met de DF nooit. Geen idee hoe dat komt. Misschien zit ik een fractie verder naar voren en heb ik nu iets minder druk op het achterwiel?
Wim -de roetsende
Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler
Berichten: 1.470
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2020
Bedankt: 275
2851 x bedankt in 1328 berichten
Als we naar de gemiddelde leeftijd en het geslacht kijken, dan zou je haast kunnen denken dat een Velomobiel een subsituut is voor de Midlifecrisis Porsche/sportwagen/Motorfiets. ( ik ben dan wel oud maar ik ben nog best vlot als je me in het juiste voertuig zet.)
Toch denk ik dat bij de gemiddelde Velomobilist eerder de motivatie ligt bij een gezond en milieutechnisch verantwoord vervoermiddel. Niet zo nat worden en in de winter veel minder last van de kou hebben, waren voor mij de belangrijkste redenen. Oh ja, en dat ik de ligfiets/Velomobiel als een serieus alternatief zie voor een 2e auto. Onder normale werkomstandigheden( zonder thuiswerk) maakt het best wat uit of je 4000km per jaar fietst of auto rijdt.
Ik vind de redenering van Ymte ook leuk. Dat ging ongeveer zo; Met de velomobiel doe ik de reis in 3 uur, met openbaar vervoer in 1,5 uur. Dan heb ik in 1,5 uur tijd dus mooi 3 uur kunnen sporten!
Gezien mijn reisafstand is het ongeveer een half uurtje sporten in een kwartier tijd, enkele reis.
Berichten: 372
Topics: 9
Lid sinds: Aug 2021
Bedankt: 247
402 x bedankt in 218 berichten
Een midlifecrisis is zo erg nog niet: je gaat opnieuw nadenken over wat je nou echt wil in het leven. Over het algemeen in de vorm van meer ontspanning, tijd voor jezelf.
Sommige mensen vinden dat een Porsche daar uitermate geschikt voor is, anderen zoeken het in een velomobiel, ligfiets, het trainen voor een marathon, emigreren, zelfs scheiden.
Een kennis van me is uit de IT gestapt en bezorgt nu voor een lokale biologische winkel
Berichten: 5.434
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10707
8263 x bedankt in 4079 berichten
(15-Jan-2022, 01:37 PM)Jeroen S schreef: Als we naar de gemiddelde leeftijd en het geslacht kijken, dan zou je haast kunnen denken dat een Velomobiel een subsituut is voor de Midlifecrisis Porsche/sportwagen/Motorfiets. ( ik ben dan wel oud maar ik ben nog best vlot als je me in het juiste voertuig zet.) Dat zou bij mij weleens goed kunnen kloppen, al ben ik dan wel een vroege.
(15-Jan-2022, 01:37 PM)Jeroen S schreef: Toch denk ik dat bij de gemiddelde Velomobilist eerder de motivatie ligt bij een gezond en milieutechnisch verantwoord vervoermiddel. Niet zo nat worden en in de winter veel minder last van de kou hebben, waren voor mij de belangrijkste redenen. Oh ja, en dat ik de ligfiets/Velomobiel als een serieus alternatief zie voor een 2e auto. Onder normale werkomstandigheden( zonder thuiswerk) maakt het best wat uit of je 4000km per jaar fietst of auto rijdt. Maar dat is hier ook zeker van toepassing. Sinds ik vader ben voelt het steeds meer alsof iedere vliegvakantie die ik neem en iedere onnodige autorit die ik doe niet tegen de werkelijke prijs gebeurt. Ik betaal 10 a 20%, de rest mag straks afgerekend worden door m'n zoon en (met name!) zijn generatiegenootjes in de minder rijke landen.
Momenteel ben ik daarom aan het kijken in hoeverre ik mijn impact kan verkleinen. Proberen mijn leven zo in te richten dat ik weinig aan comfort inlever, maar er toch 10 miljard keer 365cycle op aarde zou kunnen zijn zonder dat het klimaat verder verslechtert. Onderdeel daarvan is proberen of ik de auto geheel kan vervangen door zo'n fiets, maar er zitten hier en daar toch nog wel wat hobbels in de weg. Straks ga ik bijvoorbeeld met de auto weg (100 km enkel), omdat ik me vanochtend niet helemaal lekker voelde. Raar gelegen, slecht geslapen, en door per ongeluk 2 ramen open te laten (ipv 1) tocht veroorzaakt waardoor het vannacht/vanochtend echt steenkoud was in m'n huis (de woonkamer blijft wel warm, daar hangt de thermostaat, maar die deur was dicht).
Aan de andere kant: Als ik de auto niet had gehad, was ik voor die 200 km alsnog weer gewoon in de fiets gestapt. Dan maar een beetje langzamer, maar ik weet zeker dat ik er toch wel kom.
De auto staat te koop, voor de ritten waar ik echt niet onderuit kom neem ik zo'n deelauto-abonnementje: we gaan het zien.
(15-Jan-2022, 01:37 PM)Jeroen S schreef: Ik vind de redenering van Ymte ook leuk. Dat ging ongeveer zo; Met de velomobiel doe ik de reis in 3 uur, met openbaar vervoer in 1,5 uur. Dan heb ik in 1,5 uur tijd dus mooi 3 uur kunnen sporten! Hahaha, zo denk ik er ook over maar dit is wel echt prachtig verwoord
(15-Jan-2022, 02:01 PM)ThijsR schreef: Een midlifecrisis is zo erg nog niet: je gaat opnieuw nadenken over wat je nou echt wil in het leven. Over het algemeen in de vorm van meer ontspanning, tijd voor jezelf.
Sommige mensen vinden dat een Porsche daar uitermate geschikt voor is, anderen zoeken het in een velomobiel, ligfiets, het trainen voor een marathon, emigreren, zelfs scheiden.
Een kennis van me is uit de IT gestapt en bezorgt nu voor een lokale biologische winkel Hmm, net gescheiden en twijfel ook of m'n huidige baan misschien m'n laatste in de IT moet zijn. Zie bovenaan
Berichten: 1.963
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 29396
2870 x bedankt in 1280 berichten
15-Jan-2022, 05:11 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15-Jan-2022, 05:15 PM door Willeke_IGKT.)
Ik betwijfel of ik in het plaatje pas.
Ik was 56 toen ik de Quest kocht, vrouw, en ging voor een 'langzame' 3 x 20", in het geel.
Nooit een snelheids duivel geweest, nog steeds geen hoge snelheden.
Geen veranderingen in leven of werk, niet rond de tijd dat ik de Quest kocht.
Maar ik ben niet ongelukkig met het idee dat ik een open gele sport wagen fiets heb.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
|
Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|