Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
HandFootBike
#1
Als arts besef ik dat sport en bewegen zeer belangrijk zijn. Bewegen met armen én benen is nog beter. Daarom hebben we de HandFootBike gebouwd, een ligfiets die zowel met armen als benen aangedreven wordt.
Dit zorgt voor een volledige workout. Zeer snel, ook bergop. Veel rijplezier. Zeer grote versnelling 65/11 mogelijk. Geen nek-, rug-, pols- of zadelpijn. Lange afstanden zijn geen probleem.

Antwoord }
#2
Toch een geinig concept. Ik heb het al eens eerder gezien. Daar konden de 'trappers' van het stuur naast elkaar of zoals in het filmpje tegenoverelkaar gedraaid worden.

Kan je het stuur ook vastzetten zodat het een 'gewone' stuur is?
Ik kan me voorstellen dat ik met deze manier van draaien op een gegeven moment wel last van de armen ga krijgen, met name in de schouders.

Bewegen is één ding, maar in het vooral belasten van je draaiende onderdelen waar je liever geen onnodige belasting zou wensen ben ik een stuk voorzichtiger. Je armen zijn doorgaans niet zo hard aan het werk en ik vermoed dat ze daar ook een beetje te fijntjes op gebouwd zijn, in tegenstelling tot je benen die je volledige lichaamsgewicht moeten dragen en voor de mobiliteit moeten zorgen. Vanuit een biologisch standpunt durf ik mijn benen flink te belasten. Dat durf ik niet met mijn armen en schouders.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(30-Jan-2022, 08:19 PM)Jan Van Dorpe schreef: Als arts besef ik dat sport en bewegen zeer belangrijk zijn. Bewegen met armen én benen is nog beter. Daarom hebben we de HandFootBike gebouwd, een ligfiets die zowel met armen als benen aangedreven wordt.
Dit zorgt voor een volledige workout. Zeer snel, ook bergop. Veel rijplezier. Zeer grote versnelling 65/11 mogelijk. Geen nek-, rug-, pols- of zadelpijn. Lange afstanden zijn geen probleem.


Welkom op het forum.
De fiets ziet er goed uit, de rijder laat het er makkelijk uitzien.
Heb je een beschrijving met meer details of een link naar een site met meer informatie?

Ik denk aan hoe het sturen gaat, daar het lijkt op een ingewikkeld systeem.
En hoe of je armen en benen op de zelfde manier/het zelfde moment schakelen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#4
De basis van de fiets is een voorwiel aangedreven ligfiets. De trapas van de voeten is met een riem verbonden met de trapas van de handen zodat armen en benen altijd op dezelfde manier bewegen. Je moet wel ermee leren rijden, maar eens je dit kan, is het geen probleem. De armen en schouders worden niet belast. Doordat je ze beweegt, heb je juist minder last. Ik heb al ritjes gedaan van meer dan 150 km zonder dat ik ergens last van heb. Bij korte inspanningen kan je zeer veel kracht zetten. Ik heb wel extra foto's, maar weet niet hoe ze op dit forum te plaatsen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#5
Er zijn er meer:

https://www.varibike.com

https://laughingsquid.com/raxibo-a-bicyc...-and-feet/


2 jaar geleden:

https://www.ligfiets.net/news/6053/hand-...appen.html
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#6
Gunst dit begint een interessant forum te worden! Predikanten, ambtenaren, docenten, machinisten, chauffeurs nu ook nog een arts erbij. Welkom op het forum. Mochten jullie willen vragen wat mijn beroep is: manus van alles. Die handbike lijkt me lastig om richting aan te geven. En krijg je als je teveel voorover zit niet je eigen hand in je snufferd?
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door:
#7
Is dit eigenlijk een soort verkoopadvertentie?

Zo ja, dan staat het bericht verkeerd.

Ik zie echter geen vraagprijs.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#8
De fiets lijkt mij een aangepaste Cruzbike.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#9
Leuke fiets! Denk niet dat ik 'm heel snel zou kopen, gezien mijn fietsen toch primair vervoermiddel zijn en dus praktisch moeten zijn. Maar als de gelegenheid zich voordoet wil ik 'm graag eens proberen Big Grin Roeifietsen ging me goed af, dan zal dit ook wel lukken toch?
Antwoord }
Bedankt door:
#10
(30-Jan-2022, 08:19 PM)Jan Van Dorpe schreef: Als arts besef ik dat sport en bewegen zeer belangrijk zijn. Bewegen met armen én benen is nog beter. Daarom hebben we de HandFootBike gebouwd, een ligfiets die zowel met armen als benen aangedreven wordt.
Dit zorgt voor een volledige workout. Zeer snel, ook bergop. Veel rijplezier. Zeer grote versnelling 65/11 mogelijk. Geen nek-, rug-, pols- of zadelpijn. Lange afstanden zijn geen probleem.

Mooi om allerlei constructies te zien, daar hou ik van. mensen die van alles bedenken rond het thema fiets / ligfiets.
Als ik zoiets zie, gaat mijn hoofd gelijk denken, wat er allemaal mogelijk zou kunnen zijn, en zou ik gelijk wel iets nieuws op willen zetten, helaas gaat dat niet, want ik werk al aan teveel projecten, tijd is beperkt, voor mensen  die toch weer iets nieuws op de straat hebben gebracht, neem ik mijn hoed af.
Antwoord }
Bedankt door:
#11
We hebben de HandFootBike zelf gebouwd op basis van een aangepaste Cruzbike. Je armen bewegen langsheen je lichaam zodat je hand niet in je snufferd terecht komt.

Je kan de armen ook tegelijk (synchroon) bewegen zoals op een handbike, maar dit is lastiger. In onderzoek heeft men gezien dat het alternerend bewegen het meest efficiënt is. In feite fiets je dan zoals je zou wandelen of lopen waarbij je ook de armen beweegt. Het is een zeer natuurlijke en ontspannen manier van fietsen. Je kan nog verder gaan en ook de 2 benen en de 2 armen synchroon bewegen. Dan krijg je een soort roeibeweging, maar dit is wel zeer lastig. Zo wordt het een echte fitness bike.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#12
(31-Jan-2022, 09:07 PM)Jan Van Dorpe schreef: We hebben de HandFootBike zelf gebouwd op basis van een aangepaste Cruzbike. Je armen bewegen langsheen je lichaam zodat je hand niet in je snufferd terecht komt.

Je kan de armen ook tegelijk (synchroon) bewegen zoals op een handbike, maar dit is lastiger. In onderzoek heeft men gezien dat het alternerend bewegen het meest efficiënt is. In feite fiets je dan zoals je zou wandelen of lopen waarbij je ook de armen beweegt. Het is een zeer natuurlijke en ontspannen manier van fietsen. Je kan nog verder gaan en ook de 2 benen en de 2 armen synchroon bewegen. Dan krijg je een soort roeibeweging, maar dit is wel zeer lastig. Zo wordt het een echte fitness bike.
Als je met je handen een dynamo zou aandrijven, en daarmee een accu op spanning zou houden voor een elektromotor, zou je de handbike alleen kunnen gebruiken op de rechte stukken, en in bochten en bij druk verkeer, de stuur functie gebruiken,  misschien veiliger, en zou het systeem voor een groter publiek aantrekkelijker zijn?
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(31-Jan-2022, 09:30 PM)PlantageBohémien schreef:
(31-Jan-2022, 09:07 PM)Jan Van Dorpe schreef: We hebben de HandFootBike zelf gebouwd op basis van een aangepaste Cruzbike. Je armen bewegen langsheen je lichaam zodat je hand niet in je snufferd terecht komt.

Je kan de armen ook tegelijk (synchroon) bewegen zoals op een handbike, maar dit is lastiger. In onderzoek heeft men gezien dat het alternerend bewegen het meest efficiënt is. In feite fiets je dan zoals je zou wandelen of lopen waarbij je ook de armen beweegt. Het is een zeer natuurlijke en ontspannen manier van fietsen. Je kan nog verder gaan en ook de 2 benen en de 2 armen synchroon bewegen. Dan krijg je een soort roeibeweging, maar dit is wel zeer lastig. Zo wordt het een echte fitness bike.
Als je met je handen een dynamo zou aandrijven, en daarmee een accu op spanning zou houden voor een elektromotor, zou je de handbike alleen kunnen gebruiken op de rechte stukken, en in bochten en bij druk verkeer, de stuur functie gebruiken,  misschien veiliger, en zou het systeem voor een groter publiek aantrekkelijker zijn?

Mits een kleine aanpassing is het ook met het huidige ontwerp mogelijk om in bochten en bij druk verkeer enkel de stuurfunctie te gebruiken.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante o...Grrrrrene — 03:16 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ...365cycle — 02:38 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Leuk om de verschill...PieterTrapt — 01:58 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
...vanmorgen mijn ru...Hoekie — 12:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik denk dat je als s...Frutsel — 11:12 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufemis...LigfietsWilsum — 10:18 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens n...Hardloper — 10:00 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Dat als laatste ge...Bart Verbeek — 09:35 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nac...Wim -de roetsende — 08:11 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Snap eigenlijk n...365cycle — 01:37 AM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik heb weleens nacht...Hardloper — 11:17 PM
VM45
Mijn zoontje (7) l...365cycle — 11:07 PM
VM45
Mijn zoontje (7) leg...blokdoorn — 11:03 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ja, tegelijkertijd z...blokdoorn — 11:01 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Tja, soms moet je wa...Tom Fekkes — 10:53 PM