Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt?
|
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
23-Feb-2022, 12:18 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Feb-2022, 12:20 PM door 365cycle.)
(23-Feb-2022, 12:10 PM)pietandringa schreef: De velomobielen in het youtube filmpje worden in de meeste gevallen ondersteund tot 25 km/h. Daarvoor krijg je een zware fiets, waarmee je zonder ondersteuning niet kan fietsen en met ondersteuning weinig fietsgevoel hebt. Daar zit dus nog ruimte. Het is prima mogelijk om een elektrisch velomobiel zo te bouwen dat die zonder ondersteuning wél te fietsen is. Sterker nog: Ik denk dat als je een Milan SL van ondersteuning voorziet die bij een normale gebruiker eigenlijk alleen wat doet om te accelereren en om een heuvel te overwinnen.
(23-Feb-2022, 12:10 PM)pietandringa schreef: En dan eigenlijk alleen geschikt voor betrekkelijk korte afstanden. Dat probleem is door mijn "e-Milan SL" dus ook direct opgelost. Als je een motor maar heel beperkt inzet, heb je geen grote accu nodig en gaat die kleine accu ook nog lang mee.
edit: er verdwijnen ineens een aantal berichten, of ligt dat nou aan mij?
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
23-Feb-2022, 12:23 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Feb-2022, 12:40 PM door 365cycle.)
(23-Feb-2022, 12:10 PM)pietandringa schreef: De velomobielen in het youtube filmpje worden in de meeste gevallen ondersteund tot 25 km/h. Daarvoor krijg je een zware fiets, waarmee je zonder ondersteuning niet kan fietsen en met ondersteuning weinig fietsgevoel hebt. Daar zit dus nog ruimte. Het is prima mogelijk om een elektrisch velomobiel zo te bouwen dat die zonder ondersteuning wél te fietsen is. Sterker nog: Ik denk dat als je een Milan SL van ondersteuning voorziet die bij een normale gebruiker eigenlijk alleen wat doet om te accelereren en om een heuvel te overwinnen.
(23-Feb-2022, 12:10 PM)pietandringa schreef: En dan eigenlijk alleen geschikt voor betrekkelijk korte afstanden. Dat probleem is door mijn "e-Milan SL" dus ook direct opgelost. Als je een motor maar heel beperkt inzet, heb je geen grote accu nodig en gaat die kleine accu ook nog lang mee.
Berichten: 1.777
Topics: 106
Lid sinds: May 2018
Bedankt: 7412
2542 x bedankt in 1203 berichten
23-Feb-2022, 03:14 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23-Feb-2022, 04:01 PM door Hoekie.)
(23-Feb-2022, 12:10 PM)pietandringa schreef: De velomobielen in het youtube filmpje worden in de meeste gevallen ondersteund tot 25 km/h. Daarvoor krijg je een zware fiets, waarmee je zonder ondersteuning niet kan fietsen en met ondersteuning weinig fietsgevoel hebt...
De assist zorgt niet per se voor een zware fiets. Het zijn de materialen die een fiets zwaar maken.
Denk: een fiets die gemaakt is om zonder assist te rijden en een fiets die gemaakt is dat je een assist hebt en dus zwaarder mag zijn.
Zo ben ik, samen met 2 andere velonauten, vanuit ZW NL naar de OBT Utrecht gereden.
Met assist UIT.
2 kg 10Ah accu (kan nog lichter)
VOL bij aankomst.
In een fiets die gemaakt is om zonder assist te rijden.
(23-Feb-2022, 12:23 PM)365cycle schreef: Daar zit dus nog ruimte. Het is prima mogelijk om een elektrisch velomobiel zo te bouwen dat die zonder ondersteuning wél te fietsen is. Sterker nog: Ik denk dat als je een Milan SL van ondersteuning voorziet die bij een normale gebruiker eigenlijk alleen wat doet om te accelereren en om een heuvel te overwinnen.
Ik denk niet dat die er is. Ik weet dat die er is. Uit ervaring. Inclusief ervaring na meermaals in en uit bouw.
Inderdaad. Assist bij het eerste deel van de acceleratie (van uit stilstand) en heuvels zover je die hebt in NL.
(23-Feb-2022, 12:23 PM)365cycle schreef: Dat probleem is door mijn "e-Milan SL" dus ook direct opgelost. Als je een motor maar heel beperkt inzet, heb je geen grote accu nodig en gaat die kleine accu ook nog lang mee.
Bingo. Ik heb al eens 200km met 10Ah accu gereden en dan was er nog over.
Berichten: 1.920
Topics: 57
Lid sinds: Dec 2020
Bedankt: 28654
2815 x bedankt in 1251 berichten
Weer eens een praatje met een stel op leeftijd terwijl ik mijn Quest parkeerde en eruit klom. De dame had als goed idee om een soort 'sta op' stoel te maken, een die je omhoog brengt zodat je je niet op hoeft te duwen met je armen of benen.
Geen idee of het kan maar ik vond het een leuk idee.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220 - Whike - (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Berichten: 2.533
Topics: 78
Lid sinds: Apr 2017
Bedankt: 2020
2395 x bedankt in 1064 berichten
13-Mar-2022, 09:08 PM
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 11-Jan-2023, 12:25 AM door Roepers.)
Hadden we het hier al gehad over de oermoeder van de velomobielen? De moeder van de velomobielen is natuurlijk de Alleweder (met zelfdragende carrosserie), maar de oermoeder gaat daar aan vooraf en dat is wat mij betreft de Leitra van Carl George Rasmussen. Dit is geen velomobiel, maar een driewieler met een fairing (een stroomlijnomhulsel)
De instap van de Leitra is echter formidabel en geschikt voor de oudere medemens:
Leitra velomobile
by livewombat, on Flickr
Groet,
Marco -openluchtligfietser- Roepers
Berichten: 1.208
Topics: 86
Lid sinds: Dec 2018
Bedankt: 136
2054 x bedankt in 748 berichten
(19-Feb-2022, 10:29 PM)Willeke_IGKT schreef: Ik heb op TV eens een programma gezien waarin een paar Americanen (ik denk US maar het zou Canada geweest kunnen zijn) een VM ontworpen hadden die de trap kracht eerst omzette naar elektriciteit en daarmee een motor aandreven.
Om de aandrijving geheel op die manier te regelen is ongetwijfeld niet efficiënt. Toch zie ik er twee mogelijk bruikbare ideeën in. "Remmen op de accu" is een bekend idee dat op andere gebieden al succesvol wordt toegepast. Tijdens het remmen wordt de energie opgeslagen in de accu (of een vliegwiel) en tijdens het optrekken gebruik je die energie weer.
Een ander idee heb ik nog nergens gezien. Als je toch op drie wielen staat, kun je gewoon blijven doortrappen als je bij een stoplicht staat. Daarmee wordt een accu opgeladen. Die energie gebruik je dan bij het optrekken. De accu daarvoor hoeft helemaal niet groot te zijn. Zoveel energie produceer je nou ook weer niet bij een stoplicht.
Met deze twee opties kun je makkelijker in de stad rijden, waar stoppen en optrekken de standaard is. De accu hoeft slechts een actieradius van een paar honderd meter te hebben, schat ik.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt FlevoTrike | Jouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Berichten: 5.341
Topics: 103
Lid sinds: Sep 2020
Bedankt: 10466
8076 x bedankt in 3990 berichten
Je gaat daarmee voorbij aan de feiten dat het rendement van zo'n stoplicht-regeneratiesysteem vrij dramatisch is, optrekken juist heeel veel energie kost, en een mens ook kan genieten van een stukje rust.
Ik heb ooit een stukje op m'n weblog geschreven over een ontwerper van een velomobiel met een regeneratiesysteem dat goed werkte; het werkte echter vooral goed omdat hij ermee in de Vogezen reed, en het lef had op hoog tempo af te dalen.
Ik heb er ook ooit eens aan zitten rekenen hoeveel vermogen ik zou moeten kunnen opnemen om de Milan GT niet te laten versnellen, en om veel energie in een eventuele (LiPo ) accu te krijgen.
Het optimum leek te liggen tussen de 75 en 80 km/h: dan is het benodigd remvermogen bij een afdaling van 7% zo'n 1000W; die hellingshoek komt in dat soort gebied vaak genoeg voor om het rendabel te maken, en is de snelheid ook nog niet totaal onverantwoord. Rond de 100 km/h wordt het zelfs zo'n 1500W, maar zo hard durf ik niet, haha.
Ga je daarna echter klimmen met een motor die uit dezelfde accu 250W levert, dan levert je dat met 250W eigen vermogen een snelheid op van 20 km/h ipv 10 km/h. En dan is het ineens wél de moeite!
|
Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)
|
Welkom
|
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.
|
|