Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe een velomobiel aan te passen voor een oudere markt?
#1
(09-Jan-2022, 03:09 AM)Bart Verbeek schreef:
Zou je de velomobielen willen ontsluiten voor senioren, dan moet je toch ook denken aan elektrische ondersteuning. Maar dan meer op het niveau van de speed pedelec. Het nadeel hiervan is dat je daarmee ook de regels van de speed pedelec krijgt. Dus helm- en verzekeringsplicht en niet meer overal op de fietspaden mogen rijden. In feite zou je een hybride vorm van ondersteuning (en regels) willen hebben: buiten de bebouwde kom als speed pedelec en binnen de bebouwde kom als e-bike. Door middel van geofencing zou je dat zelfs kunnen afdwingen.


Als ik de commentaren hoor van de vele dames op leeftijd die even met mij praten als ik de Quest parkeer denk ik dat het in en uit de VM 'stappen' veel makkelijker moet gaan zonder dat de VM daardoor zo langzaam wordt dat een brom bewijs nodig is.


Ik heb op TV eens een programma gezien waarin een paar Americanen (ik denk US maar het zou Canada geweest kunnen zijn) een VM ontworpen hadden die de trap kracht eerst omzette naar electriciteit en daarmee een motor aandreven. Dat lijkt mij een te omslachtige methode maar waarom ik de VM wel intersant vond was de 'deur' die vanaf de neus tot achter de rijder opende.
Het project werd niet gesteund door de financiele mensen achter het programma, ze vergeleken de prijs met die van een fiets, niet met die van een velomobiel. Het prijspeil was op $US 10000 tot $15000 gesteld en voor mij, gezien de actuele VM prijzen, is dat niet al te gek.
Ik denk dat zo'n grote deur voor veel dames de stap in een VM veel makkelijker zou maken, maar dan moet wel de veiligheid, het rijcomfort en de snelheid acceptabel zijn en de prijzen niet veel hoger dan van de huidige VM, liever een stukje lager.

Wat denken jullie dat een doorslaggevende verandering zou kunnen zijn?
Het hoeft (nog) niet mogenlijk te zijn, dit is dagdromen waar misschien ooit iemand een bruikbaar idee uit zou kunnen halen.

PS, ik heb dit zelf maar afgesplitst van dit draadje, het gaat niet echt in dat draadje passen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , Lig-hen
#2
Het concept van opgewekte energie omzetten in electriciteit voor aandrijving is op zich niet vreemd (diesel-electrische treinen doen dat ook bijvoorbeeld). Het voordeel is dat je door kan blijven trappen als je stil staat, en dus extra energie opwekt (die in een accu wordt opgeslagen) voor later.

Maar wat aanpasingen betreft: Inderdaad, een ruime, makkelijke instap. Niet alleen voor ouderen trouwens, Ik ken genoeg mensen die niet blij worden van het 'aantrekken' van een velomobiel Smile
Dit moet echter niet al te veel ten koste gaan van het gewicht of efficiëntie van de velomobiel.

Oh, en een gesloten kettingloop, zodat je niet bang hoeft te zijn om je kleding te besmeuren met vet/olie.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
(19-Feb-2022, 10:29 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ik de commentaren hoor van de vele dames op leeftijd die even met mij praten als ik de Quest parkeer denk ik dat het in en uit de VM 'stappen' veel makkelijker moet gaan zonder dat de VM daardoor zo langzaam wordt dat een brom bewijs nodig is.


De Flevobike Orca. Ik vond het een mooie fiets. En het leek mij een concept dat wellicht geschikt was voor de oudere markt.

Groet,

Marco -blijft echter tweewielig- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#4
De podbike? www.podbike.com
Antwoord }
Bedankt door:
#5
Als het mij in de toekomst niet meer lukt om in en uit m'n Strada te komen hoop ik dat ik een "velomobiel met lage instap" kan kopen. Trapondersteuning moet wel optioneel zijn.

De Mulsanne vind ik een prachtige vm met lage instap.

De lage instap is qua constructie wel iets lastiger (zwaarder) dan de hoge instap, net als bij de meeste moderne cabrio's. Maar dat is te compenseren met trapondersteuning.
Even an absolute beginner has to start somewhere.

Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#6
In- en uitstappen bij een Milan is echt wel simpeler dan bijvoorbeeld bij een DF.

Als je net als bij een DF ook nog op het stoeltje zou kunnen gaan staan, dan zou het echt heel simpel worden. De zitting van een Milan is echter een stuk minder stijf, dat is dus geen goed idee.

De Milan is zo laag dat de instap ook een stuk lager is.

De houding is echter een flink stuk liggender. Tja, kun je op die leeftijd dan nog overeind komen? Dat is dan weer een ander verhaal.

Aan de andere kant zie ik nu mensen van boven de 70 net zo makkelijk in- en uitstappen bij de huidige vm-en.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#7
(19-Feb-2022, 10:43 PM)Roepers schreef:
(19-Feb-2022, 10:29 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ik de commentaren hoor van de vele dames op leeftijd die even met mij praten als ik de Quest parkeer denk ik dat het in en uit de VM 'stappen' veel makkelijker moet gaan zonder dat de VM daardoor zo langzaam wordt dat een brom bewijs nodig is.


De Flevobike Orca. Ik vond het een mooie fiets. En het leek mij een concept dat wellicht geschikt was voor de oudere markt.

Groet,

Marco -blijft echter tweewielig- Roepers

Mijn vrouw heeft een Versatile. De voorloper dus. Die is inderdaad ideaal wat betreft instap, en hij heeft een volledig gesloten kettingloop. Aan de andere kant is het ding enorm zwaar, en helaas is er geen mogelijkheid om er ondersteuning in te bouwen.
Antwoord }
Bedankt door:
#8
(19-Feb-2022, 11:37 PM)Wim -de roetsende schreef: In- en uitstappen bij een Milan is echt wel simpeler dan bijvoorbeeld bij een DF.
Kortgeleden heb ik iemand over de vloer gehad die kwam proefzitten in de Milan. Reden is dat hij een schouderprobleem heeft, maar wel vrienden heeft met snelle fietsen en dus wil kunnen aanhaken. De Milan - met z'n lage flank en grote instap - zou een oplossing kunnen zijn, maar was het helaas niet. Alles valt of staat met of je kracht in beide armen hebt om jezelf eruit te tillen. 

Wat de Milan wél aantoont, is dat je een veel groter gat in een velomobiel kan maken dan ik vantevoren gedacht had, zonder dat het echt een slap geheel wordt. Als je nou een velomobiel zou maken die van boven zo dicht is als een Alpha 7 of DF, maar aan de zijkant veel lager open kan, is er misschien wel iets mogelijk? Al krijg je dan mogelijk ook wel stuntelgedrag Big Grin 

 

Overigens had ik eigenlijk verwacht dat fietsen als de Versatile/Orca veel populairder geworden zouden zijn. Het is een vrij ideaal vervoermiddel; wél beweging, maar zo zwaar als je zelf nodig vindt, ruim, comfortabel, droog zitten, hele kettinglijn weggewerkt, bagageruimte, overal parkeren.. ik zou het wel weten.

(19-Feb-2022, 11:29 PM)TvWijk schreef: De Mulsanne vind ik een prachtige vm met lage instap.
Jeetje! Ik heb nooit geweten dat dat ding een lage instap heeft! Waarom zetten ze die niet met de klep open op de foto? Da's echt een enorm pluspunt voor die fiets...
Antwoord }
Bedankt door:
#9
De oplossing voor een comfortabele velomobiel die bij oud en jong aanslaat, en bij kan dragen aan de vergroening v het verkeer is te vinden in de richting van toepassing van solarcellen en massaproductie.
Meer comfort doet vanzelf het gewicht toenemen, dat hoeft niet zoveel te zijn, maar rolweerstand neemt toe, dus ook de kracht die nodig om de velomobiel voort te bewegen zonder motor, mensen die het opbrengen van die kracht als een sport zien, hebben daar geen probleem mee, maar een groot deel v d mensheid denkt daar anders over, waarom is de auto zo populair geworden? vanwege het comfort, en de brede toepassingsmogelijkheden, vakantie, boodschappen doen, kinderen vervoer enz.

Begin je te ontwerpen met een motor, komt daar vanzelf een accu bij, neemt het gewicht toe, wanneer de accu dan nog 20 % lading over heeft blijft er geen voordeel over, dus tijdens het gebruik moet er gelijk weer bijgeladen kunnen worden, de huidige accu's die in de e-bike wereld worden gebruikt, zijn ongeschikt om onderweg te laden, bovendien zijn de accu's vaak afgeschermd door de leverancier voor zijn eigen product, wat leidt tot onnodig hoge prijzen en en electro schroot.
Solarcellen worden steeds beter, en de ligfiets leent zich door zijn vorm uitstekend voor toepassing van solarcellen, en tegelijkertijd voor bescherming tegen regen / zon.
Het gewicht neemt door solarcellen ook nauwelijks toe, ook de kostprijs wordt niet veel hoger, een zeiltje tegen de regen, kost bijna het zelfde als een solarpaneel, bovendien is het mogelijk een solarpaneel te gebruiken om de luchtweerstand te verminderen, niet het optimaal haalbare, maar zeker de moeite waard.
Dan is er nog de politiek, niet iedereen, heeft de mogelijkheid een velomobiel thuis te stallen, wie in een appartement of flat woont heeft weinig mogelijkheden, omdat grond schaars is, wordt die woonvorm steeds belangrijker.
Dat kan de politiek oplossen, door parkeerplaatsen open te breken, en daar een stalling neer te zetten voor velomobielen, solarpanelen op het dak, om de accu's te laden. klaar, alles om te zetten met de huidige techniek.
Helaas naar mijn gedachte, wordt er niet veel druk uitgeoefend op de politiek. en de velomobielwereld is ook niet zo van ; daar gaan we eens even druk zetten, eerst eens even wat oude fietsbanden verbranden, om onze argumenten kracht bij te zetten, aan eindeloos gewauwel aan een vergadertafel hebben we geen zin !

Dan over de prijzen, we zien dat het vrij besteedbare inkomen, steeds meer onder druk komt te staan, schulden nemen toe, bij overheid en particulier, dus omschakelen naar een andere vorm van verplaatsen, blijft uit door geld gebrek, hoewel men daar juist veel geld mee kan besparen, en blijft men rijden in een ouder wordende auto, begeleid van klaaggezang bij het tanken.
Daar helpt het ook niet dat er prijzen gevraagd worden van 10 /12 duizend euro, nog een ding wat men v d auto industrie kan leren is ; alleen bij hoge productie aantallen heb je een kans op succes, het internet staat vol met bedrijfjes die proberen met velomobielen, de wereld te veroveren, duurzaam komt daar maar weinig uit, een merk dat hier veel geprezen wordt, produceert 30 a 50 eenheden, niet per week, niet per maand, maar per jaar! ! dan hoef je niet te vragen waar de prijsstelling vandaan komt, produceren in handarbeid, daar is geen lopende band.
Al met al is er nog veel te doen, groet uit het Boheemse woud.
Antwoord }
Bedankt door:
#10
Ik moest meteen denken aan de modificatie van Piet Kunis:

http://wimschermer.blogspot.com/2015/06/...r.html?m=1
Antwoord }
Bedankt door:
#11
Bij mij in het dorp rijden elektrische brommobielen. Hoge instap, volwaardige deuren, comfortabele stoelen voor 2 personen met goed zicht rondom en gezien worden door de medeweggebruikers, ruime kofferbak, verwarming, ventilatie, radio en voor een brommobiel veilige kooiconstructie. Een lading voor 100 km a 1 euro en snel van 0 naar circa 50 km/h. Bovendien terugwinnen van energie bij "gas" los en het remmen.

Veel voordeliger en gezelliger dan 2 elektrische ondersteunde velomobielen. Bovendien voordelig te leasen.
Antwoord }
Bedankt door:
#12
Kritische factoren:
Instappen/uitstappen moet makkelijk gaan.
Zithoek mag niet te laag zijn, zodat je makkelijk rond kunt kijken. Mijn trike heeft een zithoek 35 graden en dat geeft een redelijk zicht rondom.
Gewicht mag niet te groot zijn zodat je het ding nog uit je tuinhek krijgt.
Afsluitbaar.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#13
(20-Feb-2022, 10:06 AM)PietV* schreef: Bij mij in het dorp rijden elektrische brommobielen. Hoge instap, volwaardige deuren, comfortabele stoelen voor 2 personen met goed zicht rondom en gezien worden door de medeweggebruikers, ruime kofferbak, verwarming, ventilatie, radio en voor een brommobiel veilige kooiconstructie. Een lading voor 100 km a 1 euro en snel van 0 naar circa 50 km/h. Bovendien terugwinnen van energie bij "gas" los en het remmen.

Veel voordeliger en gezelliger dan 2 elektrische ondersteunde velomobielen. Bovendien voordelig te leasen.
Het gaat hier over ligfietsen, velomobielen, hoe populariteit te doen toenemen, de bijdrage die geleverd kan worden aan de volksgezondheid, en vergroten van gebruik voor meerde doeleinden, principe is, dat er altijd een trapas in moet zitten.

Een brommobiel is iets voor minder validen, voor korte afstand, wat ik mensen die een tegenslag in hun leven hebben moeten doormaken natuurlijk niet misgun.
Bij gebruik van brommobielen, door andere groepen, is het de vraag of men gebruik toe moet staan, voorbeelden, mensen met overgewicht, en een algemeen gebrek aan de ambitie in het leven iets te willen leren/ van het leven willen maken.
Antwoord }
Bedankt door: Wim -de roetsende , Hoekie , 365cycle
#14
Doet me denken aan het verhaal van Chris Trines
https://www.grensrijder.com/2021/08/31/mijn-orca/
Antwoord }
Bedankt door:
#15
(20-Feb-2022, 11:12 AM)PlantageBohémien schreef: Een brommobiel is iets voor minder validen, voor korte afstand, wat ik mensen die een tegenslag in hun leven hebben moeten doormaken natuurlijk niet misgun.
Bij gebruik van brommobielen, door andere groepen, is het de vraag of men gebruik toe moet staan, voorbeelden, mensen met overgewicht, en een algemeen gebrek aan de ambitie in het leven iets te willen leren/ van het leven willen maken.
Een brommobiel is een algemeen Europees goedgekeurd vervoermiddel. Een vierwielige bromfiets met gesloten carrosserie. Dat heeft niets te maken met gehandicapten. Daar worden gehandicaptenvoertuigen voor gemaakt.

Ik gun iedereen levensvreugde. Ook mensen met overgewicht en ambitie om zich te verplaatsen in brommobielen. Dat geldt ook voor mensen met een zittend leven en/of roken.
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(20-Feb-2022, 10:06 AM)PietV* schreef: Bij mij in het dorp rijden elektrische brommobielen

Maar compleet passief. Waarom denk je dat zovelen een ebike hebben? (inkoppertje)
Heb je zelf inmiddels ook een brommobiel?

(20-Feb-2022, 01:25 AM)Frutsel schreef: Mijn vrouw heeft een Versatile. De voorloper dus. Die is inderdaad ideaal wat betreft instap, en hij heeft een volledig gesloten kettingloop. Aan de andere kant is het ding enorm zwaar, en helaas is er geen mogelijkheid om er ondersteuning in te bouwen.

Tim Vercammen heeft assist in een Versatile ingebouwd. Als je wil kan ik je een link sturen.
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(19-Feb-2022, 11:17 PM)pietandringa schreef: De podbike? www.podbike.com

Heb ik ook wel aan gedacht. Nadeel max 25 km per uur. Geen idee of je nog wat ziet als het regent. Lijkt me meer iets voor in de stad.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
Bedankt door:
#18
(20-Feb-2022, 11:12 AM)PlantageBohémien schreef: mensen met overgewicht
Vind het toch ook nog wel moeilijk om die mensen snel te veroordelen, en dat heb ik sinds mijn conditie zoveel beter is geworden. Als je je fitness trackers gaat volgen zie je vaak ook hoeveel kcal je verbruikt hebt (in mijn geval kan dat vaak behoorlijk nauwkeurig, doordat ik ook een vermogensmeter heb). In 2 uur tijd kon ik vroeger zo'n 1400 calorieën verbranden; tegenwoordig zit ik rond de 3000. En dan ben ik nog niet eens écht dik geweest; ik had alleen een buikje, maar was eigenlijk nog wel redelijk fit.
Als je eenmaal een slechte conditie en overgewicht hebt is het héél moeilijk om daar weer vanaf te komen. We zouden in dit land eens in moeten zetten op preventieve zorg, zou een hoop leed schelen. Echte velomobielen stimuleren, al dan niet met trapondersteuning, lijkt me daarvoor een heel goed begin.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien , Lig-hen
#19
(20-Feb-2022, 01:47 PM)Bart Verbeek schreef:
(19-Feb-2022, 11:17 PM)pietandringa schreef: De podbike? www.podbike.com

Heb ik ook wel aan gedacht. Nadeel max 25 km per uur. Geen idee of je nog wat ziet als het regent. Lijkt me meer iets voor in de stad.

De podbike heeft optioneel een ruitenwisser:
https://www.youtube.com/watch?v=PmEy8EsiELM

Een velomobiel met ondersteuning tot 45 km per uur gaat lastig worden in Nederland vanwege de regelgeving.

Hier een oude blog over een Sunrider met ondersteuning tot 45 km: http://kees-rookus.blogspot.com
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(20-Feb-2022, 02:06 PM)pietandringa schreef: Een velomobiel met ondersteuning tot 45 km per uur gaat lastig worden in Nederland vanwege de regelgeving.
Is wel te doen, maar dan wordt ie veel groter dan een Milan/Quest/QV. Je zit o.a. met de minimale zithoogte in de geschikte voertuigcategorieën.
Het wordt heel lastig als je een voertuig wil hebben dat op eigen kracht ook nog met een redelijke snelheid voort te bewegen valt. 

https://www.rdw.nl/zakelijk/paginas/nati...oedkeuring
Antwoord }
Bedankt door: pietandringa
#21
(20-Feb-2022, 01:47 PM)Bart Verbeek schreef:
(19-Feb-2022, 11:17 PM)pietandringa schreef: De podbike? www.podbike.com

Heb ik ook wel aan gedacht. Nadeel max 25 km per uur. Geen idee of je nog wat ziet als het regent. Lijkt me meer iets voor in de stad.

Die enorme glazen koepel gaat sowieso beslaan.

Die koepel is ook heel schuin, dat betekent dat als er maar een paar druppels opliggen je zicht al enorm belemmerd wordt. Hoe rechter de ruit hoe minder last je van druppels hebt.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#22
(19-Feb-2022, 10:29 PM)Willeke_IGKT schreef: Als ik de commentaren hoor van de vele dames op leeftijd die even met mij praten als ik de Quest parkeer denk ik dat het in en uit de VM 'stappen' veel makkelijker moet gaan zonder dat de VM daardoor zo langzaam wordt dat een brom bewijs nodig is.

Ik denk dat zo'n grote deur voor veel dames de stap in een VM veel makkelijker zou maken, maar dan moet wel de veiligheid, het rijcomfort en de snelheid acceptabel zijn en de prijzen niet veel hoger dan van de huidige VM, liever een stukje lager.

Wat denken jullie dat een doorslaggevende verandering zou kunnen zijn?

Het hoeft (nog) niet mogelijk te zijn, dit is dagdromen waar misschien ooit iemand een bruikbaar idee uit zou kunnen halen.
Ik reageerde op dit bericht betreffende elektrische velomobielen. Die worden in grote aantallen die meerdere fabrikanten aan de lopende band gemaakt tegen scherpe prijzen. Comfortabel, prima afgeveerd en gedempt, stabiel en veilig met een ruime instap en dito zit. Zeker voor de dames onder ons.[/quote]
(20-Feb-2022, 12:38 PM)Hoekie schreef:
(20-Feb-2022, 10:06 AM)PietV* schreef: Bij mij in het dorp rijden elektrische brommobielen
Maar compleet passief. Waarom denk je dat zovelen een ebike hebben? (inkoppertje)
Heb je zelf inmiddels ook een brommobiel?
Inderdaad bijna geheel passief. Maar wel milieuvriendelijk en met voldoende energie over om andere leuke dingen te doen die horen bij een gezonde leefstijl.
Ik krijg steeds meer de indruk dat sommige ligfietsers te beperkt denken over een breed scala van soorten vervoer en combinatie met gezond bewegen.
Kom zojuist weer uit het krachthonk, omdat ligfietsen wel erg eenzijdig is. Ik trek of duw namelijk nooit aan m'n stuur. Dus op de bukfiets het bovenlijf extra trainen in het honk. Als 70 + ben ik nog een topper daar. Ook met winterzwemmen. Mijn echtgenote is volop in beweging en we hebben beiden nog geen elektrische ondersteuning nodig. We prijzen ons gelukkig. Nogmaals, gun ieder het zijne en wees blij met je gezondheid. Ik spreek regelmatig met gehandicapten. Die zijn jaloers op fitte ouderen.
Antwoord }
Bedankt door:
#23
(20-Feb-2022, 02:16 PM)Wim -de roetsende schreef:
(20-Feb-2022, 01:47 PM)Bart Verbeek schreef:
(19-Feb-2022, 11:17 PM)pietandringa schreef: De podbike? www.podbike.com

Heb ik ook wel aan gedacht. Nadeel max 25 km per uur. Geen idee of je nog wat ziet als het regent. Lijkt me meer iets voor in de stad.

Die enorme glazen koepel gaat sowieso beslaan.

Die koepel is ook heel schuin, dat betekent dat als er maar een paar druppels opliggen je zicht al enorm belemmerd wordt. Hoe rechter de ruit hoe minder last je van druppels hebt.

Het hoofdkantoor van Podbike is gevestigd in Stavanger. Volop ervaring met regen dus. De racekap op de Quest gebruikte ik het liefst met koud droog weer en niet met regen. Het beperkte zicht bij regen voelde niet echt veilig.
Antwoord }
Bedankt door:
#24
(20-Feb-2022, 02:06 PM)pietandringa schreef:
(20-Feb-2022, 01:47 PM)Bart Verbeek schreef:
(19-Feb-2022, 11:17 PM)pietandringa schreef: De podbike? www.podbike.com

Heb ik ook wel aan gedacht. Nadeel max 25 km per uur. Geen idee of je nog wat ziet als het regent. Lijkt me meer iets voor in de stad.

De podbike heeft optioneel een ruitenwisser:
https://www.youtube.com/watch?v=PmEy8EsiELM

Een velomobiel met ondersteuning tot 45 km per uur gaat lastig worden in Nederland vanwege de regelgeving.

Hier een oude blog over een Sunrider met ondersteuning tot 45 km: http://kees-rookus.blogspot.com
Men moet zich afvragen wat 40 km per uur aan voordeel brengt, ten opzichte van 25/ 30 km per uur, hoeveel eerder kom ik aan bij een woon /werk ritje van zeg 25 / 30 km,  een mogelijkheid zou zijn een werknemer die met een 25 km voertuig komt aanrijden, korter te laten werken, en dat wettelijk te regelen, een werkgever heeft ook voordeel dat hij minder hoeft te investeren in een parkeerplaats, wanneer zijn personeel met een kleiner voertuig of fiets komt.
Antwoord }
Bedankt door:
#25
(20-Feb-2022, 02:26 PM)PietV* schreef:
(20-Feb-2022, 10:06 AM)PietV* schreef: Bij mij in het dorp rijden elektrische brommobielen

Dit draadje was gestart om ideeën te verzamelen over manieren om velomobielen meer intersant te maken voor mensen die deze nu als niet mogenlijk voor hen zien.
Niet als plek om brommobielen te bespreken.

Dus alsjeblieft, ze zijn nu vermeld en dat is genoeg voor dit draadje.

Om op te sommen wat tot nu toe genoemd is:

- Makkelijk(er) om in en uit te stappen.
- Goed zicht rondom.
- Eventueel electrisch ondersteunt. Zonne-energie als optie om te laden, eventueel tijdens het rijden.
  (Dit kan tot 25 km/u onder de huidige regels maar ook tot 45 km/u is al gedaan.)
- Optie om ook het hoofd goed tegen het weer te beschermen.
- Afsluitbaar, zodat je de fiets achter kunt laten als je eruit bent. (Ik denk dat op slot ergens aan vast zetten ook standaard moet worden.
- Niet te zwaar.

Er zijn nu al een aantal VM die waarschijnlijk een groter publiek kunnen dienen maar die zijn redelijk onbekend en/of niet langer in productie.
En een heel groot nadeel, alle VM producenten nu werken op basis van kleine aantallen wat hoge productie kosten tot gevolg heeft. De tweedehands markt bestaat maar met de prijzen zijn nog steeds boven die van nieuwe e-bikes en de prijzen daarvan komen nog steeds omlaag.

We hebben dus naast nieuwe ideeën voor modelen VM ook ideeën nodig om de regering zo ver te krijgen dat ze VM als goed alternatief voor auto's zien en fabrieken die de huidige of nieuwe modellen in grote aantallen gaan produceren zodat ze minder duur gaan worden.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#26
Ik ben heel benieuwd naar de eerste echte ervaringen met de Podbike. Misschien is er iets bedacht met een luchtstroom dat het grote glazen oppervlak toch niet zo snel beslaat. Aansluitend bij het onderwerp: een gebruikersvriendelijke velomobiel voor de oudere doelgroep, is de Podbike misschien toch het beste product dat te koop is? Niet om hard te gaan en niet voor lange afstanden. Op korte afstand is snelheid van minder belang, maar comfort des te meer.
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike st...Wim -de roetsende — 07:54 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ja,een handbike staa...martinus — 12:07 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
..mijn nieuwe Snoek-...Hoekie — 11:30 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb achter nog ...365cycle — 09:35 AM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Wim -de roetsende — 06:24 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Desondanks word ik...Wim -de roetsende — 06:14 AM
Medeliggers onderweg
Net ten oosten van G...Thijs OO — 12:03 AM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Ik heb vandaag mijn ...Willeke_IGKT — 10:12 PM
aandrijving versitaille
is het niet mogelijk...Gideonaut — 10:10 PM
aandrijving versitaille
Misschien, wat leenw...Dharm2004 — 09:57 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Tip met koud weer: ...Dharm2004 — 09:53 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden...ZoefZoef — 09:28 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Goede tip Niels,beda...martinus — 09:25 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Hoi Fietsbennie,da...Niels van der Wal — 09:03 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Heeft een tweewieler...PieterTrapt — 09:01 PM
Vandaag ben ik niet blij omdat.....
Alle banden worden t...365cycle — 08:50 PM
aandrijving versitaille
ik ben blij met mijn...MennoBrockhus — 08:45 PM