Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(Lig)fiets en trein
#1
Vandaag is bekend geworden dat de aanmelding voor fietsen bij NS komt vervallen.
Zie dit bericht op ligfiets.net
Daar ben ik heel blij om. Ik had ook de petitie tegen de aanmeldplicht ondertekend.
van petities.nl kreeg ik ook een bericht over.
Dat bericht staat hier: Klik!
Daar staat ook dat NS reizigers wil terugwinnen. Nou dan heb ik nog wel wat ideeën.
Bijvoorbeeld. Dat je een abonnement kan nemen op fietskluizen en die met je OV-chipkaart kan reserveren en openen. Net zoals bij OV-fiets, maar dan voor je eigen fiets. Je betaalt een klein bedrag voor abo en verder alleen voor daadwerkelijk gebruik.

Overigens heeft Arriva nooit dat aanmeldsysteem gehad. Lof en prijs voor Arriva in dit opzicht.

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , emgaron
#2
Vorig jaar ben ik naar Zuid Limburg geweest met fiets en trein en ik vond het systeem niet zon probleem eigenlijk. Ik kon een eerder gemaakte reservering ook ter plekke (station Maastricht) nog annuleren en een plek voor een trein eerder reserveren.
Andersom vond ik het een prettig idee dat ik zeker was van mijn plek/reservering. Een recht van de sterkste lijkt me ook niet zon goed plan voor die paar fietsplekken.
Antwoord }
Bedankt door:
#3
Je had geen plekreservering. Je moest wel reserveren maar het werkte niet als reservering, als je begrijpt wat ik bedoel.
Antwoord }
Bedankt door:
#4
Daarom was het ook prut.
En dan moet dat allemaal ook nog digitaal en ruim voordat je instapt. Dat is niet verenigbaar met iemand die geen mobiel heeft (ik) en gewoon op de bonnefooi ergens heen wil fietsen en op de bonnefooi met de trein des avonds terug naar huis zonder dat ik er tevoren aan moet gaan denken waar ik dan ga instappen. Bied gewoon de flexibiliteit die de gemiddelde treinfietser graag wil en laat bij drukte ze het zelf maar uitzoeken.
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#5
(23-Feb-2022, 06:30 PM)Roepers schreef: Je had geen plekreservering. Je moest wel reserveren maar het werkte niet als reservering, als je begrijpt wat ik bedoel.
Jup. En er is ook geen garantie dat er plek ís. Als er om wat voor reden dan ook een treinstel omgewisseld werd, had je vette pech.
Daarom ben ik vorig jaar een keer vrij onverwachts van Utrecht naar Rotterdam gefietst. Moest 2u wachten op de eerste trein met een fietsplek, en dat duurt net zo lang als naar huis op de Challenge.
Antwoord }
Bedankt door: PlantageBohémien
#6
Wat de NS zou moeten doen om klanten terug te winnen?
Iets waar ik me al jaren aan erger: samenwerking met de lokale vervoerders.
Maak nou gewoon eens één abonnement om van A naar B te reizen! Er zijn zoveel situaties waarin je twee losse, relatief dure, abonnementen nodig hebt in plaats van één overkoepelend abonnement, en dan betaal je dus altijd twee keer de basiskosten.
Antwoord }
#7
Ik had voor de coronacrisis een OV jaarkaart voor trein, tram, bus, en metro. Dat abonnement is er dus.
Wat de NS kan doen is de prijzen verlagen. Als ik in mijn eentje met de trein ga is het goedkoper dan dat ik de auto pak. Zodra ik samen met mijn vrouw ergens heen wil is het al goedkoper om de auto te pakken. (Tenzij je naar Amsterdam centrum wilt. Hoewel, parkeren in een P&R garage, en de tram voor het laatste stukje is dan nog steeds goedkoper)

(Een OV jaarkaart voor heel Nederland was overigens goedkoper dan een trajectkaart Rotterdam Alexander - Amsterdam Amstel en 2x 1 zone met de metro. Het was zelfs goedkoper dan 3x per week met losse kaartjes reizen).
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#8
(23-Feb-2022, 06:53 PM)365cycle schreef:
(23-Feb-2022, 06:30 PM)Roepers schreef: Je had geen plekreservering. Je moest wel reserveren maar het werkte niet als reservering, als je begrijpt wat ik bedoel.
Jup. En er is ook geen garantie dat er plek ís. Als er om wat voor reden dan ook een treinstel omgewisseld werd, had je vette pech.
Daarom ben ik vorig jaar een keer vrij onverwachts van Utrecht naar Rotterdam gefietst. Moest 2u wachten op de eerste trein met een fietsplek, en dat duurt net zo lang als naar huis op de Challenge.
Ga al twintig jaar niet meer met openbaar vervoer, kortere afstanden altijd met de fiets, werk dichter bij huis zoeken, of gaan wonen dichter bij het werk, voor langere afstanden [ Tsjechië ]  met de auto,  wanneer ik dan jongeren zie die bij een bushalte staan te wachten, om 10 km verder naar school te gaan, verbaas ik mij over zoveel gebrek aan eigen initiatief, zich zelf op jonge leeftijd afhankelijk maken van anderen, waar moet dat eindigen?
Ook voor parkeren betaal ik nooit, zoek van te voren uit waar ik gratis parkeren kan, en het laatste stuk naar mijn doel ga ik lopen, of ik neem de fiets mee in de auto, als er een crisis is, willen mensen direct weer een of andere toeslag hebben v d overheid, omdat ze zich afhankelijk maken.
Antwoord }
Bedankt door: Hoekie
#9
Mooi zaterdag uitproberen, heb plannen nl. om eens met de jongens van Bennekom mee te doen. En om 3 uur ' s middags nog uit Veenendaal terug te komen wordt het late soppen... De vorige keer in [/url][url=https://gerwinopdefiets.jouwweb.nl/2021/21-07-voor-de-kust-gelegen]roosendaal had ik ook niets aangemeld en gegokt dat ik zo mee kon, ik trof toen een aardige conducteur, verkeerde trein maar we zijn thuisgekomen.

Ven benieuwd welke ervaringen Henk heeft, onze machinist hier .
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#10
(24-Feb-2022, 07:10 AM)Fietsbennie schreef: Mooi zaterdag uitproberen, heb plannen nl. om ..

De 'Roosendaal' link gaat ergens heen waar die niet heen hoort.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#11
Individueel is de prijs van de trein zo gek niet inderdaad. Pas geleden nog een retourtje Vlaardingen-Eindhoven gedaan (op saldo) en dat was een klein beetje duurder dan alléén benzinekosten (ik rijd redelijk zuinig). Maar ja, als ik met het gezin was gegaan dan is de auto ook meteen 4x goedkoper.

Overigens, wel goed nieuws dat de fiets niet meer vooraf aangemeld hoeft te worden in de trein! Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor een velomobiel Tongue
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , berth9999
#12
(24-Feb-2022, 11:34 AM)ThijsR schreef: Individueel is de prijs van de trein zo gek niet inderdaad. Pas geleden nog een retourtje Vlaardingen-Eindhoven gedaan (op saldo) en dat was een klein beetje duurder dan alléén benzinekosten (ik rijd redelijk zuinig). Maar ja, als ik met het gezin was gegaan dan is de auto ook meteen 4x goedkoper.

Niet helemaal, je hebt ook nog het groepsticket

(24-Feb-2022, 11:34 AM)ThijsR schreef: Overigens, wel goed nieuws dat de fiets niet meer vooraf aangemeld hoeft te worden in de trein! Ik ben benieuwd of dit ook geldt voor een velomobiel Tongue

Ik heb een kleinere ligfiets gekocht, ook vanwege de trein. Ik hoop de Mini als treinfiets volgende week uit te proberen.
Hoe kleiner hoe beter. Misschien is een velomobiel die je kan opvouwen tot een koffer een idee.
Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , ThijsR
#13
Citaat:Misschien is een velomobiel die je kan opvouwen tot een koffer een idee.

Hoort dit niet in het draadje: Ontwikkelingen op de velomobielmarkt?  Tongue
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door: Roepers , 365cycle , Hoekie
#14
Ik heb m'n auto gisteren weggebracht, laatste ritje in een "persoonsgebonden" vervoermiddel. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

De terugweg ging ik dus met de trein, het viel me wel op hoeveel ontspannener dat reist. Dusdanig ontspannen dat ik in slaap viel en me ineens in Amsterdam bevond Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: Roepers , berth9999 , ThijsR
#15
(24-Feb-2022, 01:03 PM)365cycle schreef: Ik heb m'n auto gisteren weggebracht, laatste ritje in een "persoonsgebonden" vervoermiddel. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

De terugweg ging ik dus met de trein, het viel me wel op hoeveel ontspannener dat reist. Dusdanig ontspannen dat ik in slaap viel en me ineens in Amsterdam bevond Big Grin

Totdat je in de spits moet reizen. Dan is een zitplaats in de file toch echt meer relaxed dan een staplaats in een harington Tongue
Antwoord }
Bedankt door:
#16
(24-Feb-2022, 01:38 PM)Frutsel schreef: Totdat je in de spits moet reizen. Dan is een zitplaats in de file toch echt meer relaxed dan een staplaats in een harington Tongue
Doe mij dan maar een ligplaats Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#17
(24-Feb-2022, 01:03 PM)365cycle schreef: Ik heb m'n auto gisteren weggebracht, laatste ritje in een "persoonsgebonden" vervoermiddel. Ben benieuwd hoe het gaat bevallen!

De terugweg ging ik dus met de trein, het viel me wel op hoeveel ontspannener dat reist. Dusdanig ontspannen dat ik in slaap viel en me ineens in Amsterdam bevond Big Grin

2x per jaar mag ik nog naar het VU voor controle en dat deden we vroeger met de auto, daarna met de trein en dat vond ik echt heerlijk. Door Corona toch maar weer met de auto en ik ben dan echt een dag daarna nog moe. In mei mag ik weer en gaan we gelukkig weer met de trein. 

Een beetje veel trein en weinig fiets, maar het ging mij even over dat ontspannen reizen.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike - Milan SL MK7 - M5 CHR - 272 - M5 Minimal.Bike - M-SUB - VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#18
(24-Feb-2022, 01:38 PM)Frutsel schreef: Totdat je in de spits moet reizen. Dan is een zitplaats in de file toch echt meer relaxed dan een staplaats in een harington Tongue

1e klas kan ik meestal wel zitten. (2e klas is vanaf hier, 1 van de laatste stations van het zaanlijntje, gegarandeerd staan in de spits inderdaad.)
Antwoord }
Bedankt door:
#19
(24-Feb-2022, 04:56 PM)berth9999 schreef: 1e klas kan ik meestal wel zitten. (2e klas is vanaf hier, 1 van de laatste stations van het zaanlijntje, gegarandeerd staan in de spits inderdaad.)
Decadent hoor Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#20
(24-Feb-2022, 05:30 PM)365cycle schreef:
(24-Feb-2022, 04:56 PM)berth9999 schreef: 1e klas kan ik meestal wel zitten. (2e klas is vanaf hier, 1 van de laatste stations van het zaanlijntje, gegarandeerd staan in de spits inderdaad.)
Decadent hoor Big Grin

I know. Ik voel me ook iedere keer weer bevoorrecht als ik de coupe uit kijk en op elkaar gepakt volk zie staan.  Nadat ik alweer meer dan 15 jaar geleden op een overvol balkon iemand de koffie aantikte met mijn rugtas en een grote mond kreeg ben ik eens gaan kijken wat me dat nou meer kost. 2 euro heen en terug per dag. Voor dat geld zorg ik er liever voor dat dat balkon iets minder vol is. Is wel zo sociaal.  Big Grin
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle
#21
Is er ruimte om een fiets mee te nemen in de eerste klas?

Groet,
Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#22
(24-Feb-2022, 06:08 PM)Roepers schreef: Is er ruimte om een fiets mee te nemen in de eerste klas?

Groet,
Marco

In de spits mag je een vouwfiets meenemen. 
Buiten de spits (zaterdag's) stond ik vaker op het balkon tussen twee eerste klas coupe's en werd eens door de conducteur uitgenodiged on eerste klas te komen zitten.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#23
Ach ja, ik was een beetje verward. De fietsen moeten van NS altijd op het balkon. Elke trein heeft een apart balkon voor fietsen. Dat zit volgens mij nooit bij de eerste klascoupé, altijd bij de tweede klas. NS schijnt te denken dat mensen die eerste klas reizen hun reis  vervolgen met een taxi en niet per eigen fiets.

Als ik mijn fiets meeneem in de trein, reis ik met Arriva. Ik heb daardoor geen last gehad van de aanmeldplicht.
Arriva-treinen hebben geen balkon. De fietsen kunnen mee in het deel van het treinstel met de klapstoeltjes.  Arriva-treinen in het noorden hebben geen eerste klas meer (klik).

Groet,

Marco
Antwoord }
Bedankt door:
#24
In het oosten tussen Arnhem en Winterswijk nog wel. Maar ook maar twee vierzittertjes per treinstel.

Overigens mag je daar bij Arriva in het weekend je fiets gratis meenemen. Tenminste, ik denk dat dat nog steeds mag (ik kan het nergens terugvinden ter bevestiging). Is dat in het noorden ook zo?
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#25
(24-Feb-2022, 08:36 PM)Roepers schreef: Ach ja, ik was een beetje verward. De fietsen moeten van NS altijd op het balkon. Elke trein heeft een apart balkon voor fietsen. 

Er zijn best veel treinen van de NS met een deel klapstoeltje waar de fietsen mogen staan, buiten de spits. Sprinters van een bepaalt type.

Ik werk op 5 km van huis, dus ik fiets. 
Vroeger was er ook de optie een bus, met overstappen, maar bezuinigingen betekenen dat ik nu zo'n stuk moet lopen dat met de bus gaan niet sneller is dan helemaal lopen.

De trein is voor in de weekenden (en af en toe een vakantie) en ik heb een vouwfiets om met de trein mee te nemen maar doe dat weinig. Een vouwfiets mag overal in de NS trein, zolang het anderen maar niet in de weg staat.
Dit is een regel die overigens door veel mensen genegeerd wordt, er staan vaak fietsen, half gevouwen, voor deuren en zelfs trappen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#26
(24-Feb-2022, 08:52 PM)Lopopodium schreef: In het oosten tussen Arnhem en Winterswijk nog wel. Maar ook maar twee vierzittertjes per treinstel.

Overigens mag je daar bij Arriva in het weekend je fiets gratis meenemen. Tenminste, ik denk dat dat nog steeds mag (ik kan het nergens terugvinden ter bevestiging). Is dat in het noorden ook zo?

Nee, In het Noorden moeten we betalen voor fietsen in de trein, ook in de weekenden. Maar Arriva heeft aparte fietskaartjes Arriva Fiets Dag Mee en die kosten iets van 4 euro. Ietsje duurde dan een OV-fiets. 

Groet,
Antwoord }
Bedankt door:


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 6 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Uit de media ligfiets nieuws
De kale versie van d...Willeke_IGKT — 01:11 AM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voor...GHOOGEN — 01:10 AM
Fietstocht berichten en beelden
Ik heb vandaag de Wi...Martin van Mourik — 12:43 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Wel glasvezel (en a...Gideonaut — 12:03 AM
Uit de media ligfiets nieuws
Volgens mij heb ik...Roepers — 11:08 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...JarnoH — 09:20 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog z...Lopopodium — 09:12 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: ...Tijanus — 08:41 PM
Uit de media ligfiets nieuws
haha ja toen nog zak...Gideonaut — 08:06 PM
Uit de media ligfiets nieuws
Dan moet je ook te...Willeke_IGKT — 07:15 PM
High-end M5 CHR van AxelH vanaf €3400
Op marktplaats stond...blokdoorn — 06:14 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ...blokdoorn — 06:11 PM
Voorvork Raptobike
Beetje off-topic: wa...melle z — 05:51 PM
Voorvork Raptobike
Hoog gewicht komt ...Tijanus — 05:44 PM
Voorvork Raptobike
Maar nee de voorvo...Gideonaut — 04:30 PM
Voorvork Raptobike
Ik vind een Champion...melle z — 04:15 PM
Voorvork Raptobike
Ik ervaar mn m5 ch...GHOOGEN — 03:02 PM