Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe neem je je gitaar mee?
#27
(18-Mar-2022, 12:07 PM)ThijsR schreef: Hier zou ik dus een fietskar-koppeling aan de VM voor maken
Dan zou ik denk ik kiezen voor een gestroomlijnde koffer met eigen wieltjes Smile 
Of - als je 'm stevig aan de achteras kan vastmaken - maar één wieltje.
Antwoord }
Bedankt door:
#28
Als je de koffer op wieltjes maakt - én een tilbeugel hebt - dan zou je daar een simpele bevestiging aan kunnen maken.
Antwoord }
Bedankt door:
#29
Fietskar is de makkelijkste oplossing. Een kar erachter zal de velomobiel echt niet opeens fors trager maken.
Antwoord }
Bedankt door:
#30
(18-Mar-2022, 02:30 PM)ZoefZoef schreef: Een kar erachter zal de velomobiel echt niet opeens fors trager maken.
Niet als je met jouw tempo fietst nee  Big Grin 
Het scheelt een hoop boven de 25 km/h.
Antwoord }
Bedankt door:
#31
Mocht het met een Quattrovelo niet lukken dan is er nog een optie:
(22-Mar-2022, 11:34 AM)365cycle schreef:
(22-Mar-2022, 09:20 AM)Roepers schreef:
Dacht dat het de langste ligfiets ooit was. Echter: 

De maatschets van de Quest vertelt mij dat die 2,85m is.

De Milan 4.2 is nog langer: 297,5 cm lang, 87 cm breed.
Wel vet dat je met zo weinig extra lengte t.o.v. een Quest twee volwassenen mee kan zeulen.

hier wat foto's van Milan 4.2 #3, die voor zover ik weet nog vrij veel kilometers maakt.


Moet gek gaan, denk ik, als je gitaar hier niet in past.


Groet,

Marco -voor alles lijkt een oplossing te bestaan- Roepers
Antwoord }
Bedankt door:
#32
(23-Mar-2022, 09:31 AM)Roepers schreef: Moet gek gaan, denk ik, als je gitaar hier niet in past.
Klopt. M'n zoon zou hier (in tegenstelling tot de QV+) ook nog prima in passen. Ik zou er graag een 4.2 bij hebben, en als ie ook zonder passagier goed rijdt en relatief snel is misschien zelfs als enige fiets.
Probleem is echter dat ze momenteel niet gebouwd worden. Er stond er enige tijd terug één te koop, een glasvezel versie met wat werk, voor bijna €10K. Anderen hebben 'm al sinds 2017 in bestelling.

PS: "Relatief snel" moet ik even toelichten. In volgorde van goede naar slechte stroomlijn loopt de serie Milans als volgt:
1. Milan 4.2
2. Milan GT
3. Milan SL
4. Milan RS

Precies omgekeerd evenredig met het kleinste frontaal oppervlak. De Milan 4.2 is dus niet zoveel trager dan de Milan GT, dan je op basis van het frontaal oppervlak zou verwachten, omdat de Cw lager is. Het zou me dus niet verbazen als een 4.2 van carbon (met een gewicht van ~30 kg) in de praktijk geen slechte allrounder is. Vraag me wel af of het achterwiel nog enige vorm van grip heeft als je alleen rijdt.
Antwoord }
Bedankt door: Roepers
#33
(23-Mar-2022, 10:16 AM)365cycle schreef: Precies omgekeerd evenredig met het kleinste frontaal oppervlak. De Milan 4.2 is dus niet zoveel trager dan de Milan GT, dan je op basis van het frontaal oppervlak zou verwachten, omdat de Cw lager is. Het zou me dus niet verbazen als een 4.2 van carbon (met een gewicht van ~30 kg) in de praktijk geen slechte allrounder is. Vraag me wel af of het achterwiel nog enige vorm van grip heeft als je alleen rijdt.


Anders leg je er toch een stoeptegel in? Dat deden we vroeger met de VW kever ook (al was het daar om z'n neus op de grond te houden Smile)
Antwoord }
Bedankt door:
#34
(23-Mar-2022, 10:55 AM)Frutsel schreef: Anders leg je er toch een stoeptegel in? Dat deden we vroeger met de VW kever ook (al was het daar om z'n neus op de grond te houden Smile)
Da's zeker de Brienenoord op erg leuk Big Grin
Antwoord }
Bedankt door:
#35
Ik heb in de quest maatschets van velomobiel.nl geprobeerd in te tekenen hoe mijn gitaarkoffer daar in zou passen. Het is enigszins nattevingerwerk omdat de opgegeven maten in millimeters geen constante ratio t.o.v. de pixels hebben, gemiddeld komt het op ongeveer anderhalve pixel per centimeter.

[Afbeelding: quest-met-gitaar-maatschets.png]

Zoals Jeroen S ook al opmerkte, die ruimte naast het achterwiel wordt snel te smal. Dit effect is in de praktijk waarschijnlijk nog sterker doordat de zijkant gekromd is. Wat je op de schets ziet is waarschijnlijk het breedste punt. De gitaar zou waarschijnlijk verder naar voren moeten, en dan met de hals een stukje boven het voorwiel moeten uitkomen, als dat kan.

Zelfs als de gitaar ongeveer zoals geschetst er in past, langs de (aangepaste) zitting, dan kun je duidelijk niet normaal in de velomobiel zitten, je komt behoorlijk scheef te zitten. Ik denk niet dat dat lekker fietst.

Als je de koffer verruilt voor een hoes, dan zou het misschien net gaan. Bij de klankkast gaat de dikte dan van 14 naar 10 cm, waardoor het iets verder in de ruimte naast het achterwiel past, en bij de hals is het dan aanzienlijk minder dik, een centimeter of 4.

Ik kan me voorstellen dat ik daar tot op zekere hoogte mee kan leven. De velomobiel is zelf een soort koffer, een koffer om de gitaar is daardoor wat minder belangrijk. Maar zo gauw als ik ergens aankom en mijn gitaar er uit haal zit deze slechts in een hoes, terwijl ik haar gewoon liever altijd in een koffer heb. Behalve wanneer ik er op speel, uiteraard.

Ik heb ook gekeken naar de maatschets van de quattrovelo. Of mijn gitaarkoffer daar in past lijkt me ook nog niet zo zeker. Ik zie twee mogelijkheden.

Plat, met het brede deel v.d. klankkast in het stuk achter de achterwielen. Het uiteinde van de hals komt dan waarschijnlijk naast een van beide schouders uit, om deze achter de zitting te houden kom je waarschijnlijk net een centimeter of tien te kort.

Op zijn kant met het brede deel v.d. klankkast in het stuk achter het hoofd van de berijder, en de hals schuin omlaag onder de rug van de zitting. Doordat die ruimte achter het hoofd naar achter toe smaller wordt is deze pas ongeveer bruikbaar vanaf het punt waar de achterwielen eindigen. Daardoor kom je vermoedelijk ook weer net vijf a tien centimeters in lengte te kort.
Antwoord }
Bedankt door:
#36
(24-Mar-2022, 12:32 AM)Martin van Mourik schreef: Zoals Jeroen S ook al opmerkte, die ruimte naast het achterwiel wordt snel te smal. Dit effect is in de praktijk waarschijnlijk nog sterker doordat de zijkant gekromd is. Wat je op de schets ziet is waarschijnlijk het breedste punt. De gitaar zou waarschijnlijk verder naar voren moeten, en dan met de hals een stukje boven het voorwiel moeten uitkomen, als dat kan.

Waar je ook rekening mee moet houden is wat de meeste mensen de 'klerenhanger' noemen, de steun waar de stoel tegen leunt.
In mijn (3 x 20") Quest is het een rechte stang/buis en is de ruimte daaronder net niet groot genoeg voor verschillende dingen die ik wilde/moest vervoeren.

Daarnaast zit je inderdaad met de kromming van de VM.
Ik ben misschien iets breder op de heupen dan jij, of niet, maar voor mij is iets naast mijn stoeltje al gauw in de weg voor het lekker zitten.

Mijn advies, neem een gitaar koffer (of goedkope losse gitaar) mee en ga op bezoek bij een handelaar of iemand die verschillende modellen heeft staan en pas.
Ik had tot voor kort een gitaar die beter geschikt was voor in het kampvuur dan voor zingen bij het kampvuur, die zou ik zo ingezet hebben voor test doeleinden. Maar die is naar een scoutinggroep waar ik geen contact meer mee heb.

Aanvulling,
Ik heb gisteren even gekeken toen ik in de Quest zat. Met twee banden die ieder net niet onder de stoel steun door pasten (maar banden kunnen buigen en eronderdoor gewrongen worden) en een tas net achter de stoel (beide kanten), had ik naast mij eigenlijk geen ruimte voor wat voor bagage dan ook. Daar zitten naast de arm steunen mijn schouders en armen.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door:
#37
Net even bij mijn Strada geprobeerd... kansloos.
Je kunt vanwege de lengte de bocht niet maken, want dan zit het omhoog geklapte zitje in de weg. Heel misschien dat het lukt als je een demontabel zitje hebt zoals sommige modellen tegenwoordig hebben, maar ik ben bang van niet. Als het dan al past heb je weinig ruimte over om te zitten.

Sinds we een auto met wat minder bagageruimte hebben en inmiddels 3 kinderen heb ik een ukelele gekocht om mee te nemen. Deze past ook prima in mijn velomobiel  Wink.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#38
(10-Apr-2022, 05:41 PM)Arjen Hoogcarspel schreef: Sinds we een auto met wat minder bagageruimte hebben en inmiddels 3 kinderen heb ik een ukelele gekocht om mee te nemen. Deze past ook prima in mijn velomobiel  Wink.
Vergeten te melden! Mijn uke bass past idd ook in de Milan GT, maar dan zit de hals wel vervelend naast me. In de SL gaat het niet, dan kan het stoeltje niet meer plat.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#39
Gitaar in een Milan GT zonder stoel:

[Afbeelding: IMG_20221002_172126.jpg]


Gitaar in een Milan GT met stoel:
[Afbeelding: IMG_20221002_172151.jpg]

Met een dunne hoes zou het dus prima kunnen.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Hoekie , 365cycle , TheoZw , Bacchus
#40
Haha, tof om te zien Bert! Big Grin
Dat gaat in een Bülk niet passen...
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Willeke_IGKT
#41
Een klassieke gitaar past makkelijk, en een dreadnought past ook.
Het is dus een kwestie van een niet al te dikke gigbag nemen.

Ik heb gisteren mijn Quest opgehaald, dus "for the record" de (verzamelde)plaatjes;
Mango tour;
Milan GT;
Strada;
Mijn Quest;
En speciaal voor de nee-zeggers; als je een beetje doorduwt misschien zelfs wel met koffer;

edit; ohnee, sorry plaatjes kunnen hier niet. Ik heb ze in de FBgroep gepost.
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , 365cycle
#42
(06-Nov-2022, 02:42 PM)=oNNo= schreef:  ohnee, sorry plaatjes kunnen hier niet. Ik heb ze in de FBgroep gepost.

Alleen het grote probleem met FB is dat als je geen registratie hebt bij FB je meestal eruit gegooid wordt voor je ook maar iets kunt zien.

Als je de fotos ergens op internet plaatst met links hier kunnen we ze allemaal zien.

Ik ben nu behoorlijk nieuwsgierig maar nog steeds niet bereidt om Facebook te vertrouwen met mijn details, dus kan geen lid worden van een FB groep.
Voornaamste fiets(en): Carbon Strada 220  -  Whike  -  (Flevo bike, Flevo trike, beide alle wielen 20" en knik-kantel besturing, beide te koop maar hoeven niet weg.)
Antwoord }
Bedankt door: 365cycle , Frutsel
#43
(06-Nov-2022, 02:58 PM)Willeke_IGKT schreef: Als je de fotos ergens op internet plaatst met links hier kunnen we ze allemaal zien.

ja, maar ik kan niet zelf hosten. En heb weinig trek om ze dan vervolgens 1 voor 1 hier te linken.
De plaatjes horen bij dit topic dus zou je ze hier moeten kunnen uploaden.
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door:
#44
Als ik meerdere foto's hier wil posten, zet ik de linkjes van postimage even in kladblok. Contl + H ofwel zoeken en vervangen met imp ervoor en erachter op juiste manier. Dan de links in topic plakken. Scheelt een boel gehannes.
gr. Fietsbennie   site

Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT , Roepers
#45
(06-Nov-2022, 03:29 PM)=oNNo= schreef:
(06-Nov-2022, 02:58 PM)Willeke_IGKT schreef: Als je de fotos ergens op internet plaatst met links hier kunnen we ze allemaal zien.

ja, maar ik kan niet zelf hosten. En heb weinig trek om ze dan vervolgens 1 voor 1 hier te linken.
De plaatjes horen bij dit topic dus zou je ze hier moeten kunnen uploaden.

Onno, welkom op dit forum.

Veel lees- en schrijfplezier gewenst.

Ik plaats hier nooit foto's.

Als mensen mijn foto's willen zien, dan kunnen ze op mijn blog kijken.

Of op FaceBook of Insta.
Wim -de roetsende

Thys 209 Rowingbike  -  Milan SL MK7  -  M5 CHR*  -  M-SUB  -  VNR BT Freewheeler

Antwoord }
Bedankt door:
#46
(06-Nov-2022, 03:29 PM)=oNNo= schreef:
(06-Nov-2022, 02:58 PM)Willeke_IGKT schreef: Als je de fotos ergens op internet plaatst met links hier kunnen we ze allemaal zien.
De plaatjes horen bij dit topic dus zou je ze hier moeten kunnen uploaden.
Welkom Onno! Plaatjes hosten binnen BB kan zeker, maar houd er rekening mee dat die plaatjes dus iedere keer dat die pagina van een topic geladen wordt, ook geladen moeten worden. Één afbeelding is meer data dan een hele topicpagina tekst - het data verbruik van het forum stijgt daarmee fors.
De vraag is dus of we die kosten met z’n allen kunnen en willen dragen.

Uploaden op imgbb en de links kopiëren is nl. niet zo heel veel moeite… en inderdaad, de afbeeldingen komen dan van een andere server, kosten dus niet voor rekening van ligfietsers.nl.
Antwoord }
Bedankt door:
#47
dankjulliewel!
De bezwaren tegen FB deel ik op zich, maar ik heb het vanwege m'n ensemble, dus "priv'e" kan ik het ook gebruiken.
Ik heb geen mogelijkheid om zelf te hosten.en snap dat hosting geld kost maar ook als je wilt voorkomen dat plaatjes langzaam uit draadjes verdwijnen moeten ze toch in het forum komen.
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door:
#48
Of via https://postimages.org/
Uploaden daar. Er verschijnt daarna een directe link. Die link plak je hier in en post.
De postimages site is gratis, dus je kan de foto's daar gewoon laten staan.
Antwoord }
Bedankt door:
#49
edit; werkt niet
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , 365cycle , Lig-hen
#50
Okee, er zijn dus bij nader inzien toch wel een aantal velomobielen waarin je een klassieke gitaar kunt vervoeren: Milan GT, carbon Quest en waarschijnlijk ook QV

Afgelopen herfst ben ik met mijn gitaarkoffer bij het nvhpv herfsttreffen langsgereden en heb ik aan enkele aanwezige velomobielrijders gevraagd om te proberen of mijn gitaarkoffer in hun velomobiel paste. Dit lukte bij geen enkele velomobiel, bij een DF bij lange na niet, bij een Quatrevelo op een paar centimeter na niet. Ik bedacht me later dat het met de gitaar in een hoes waarschijnlijk net wel zou passen.

Nu hou ik mijn gitaar van een paar duizend euro liever in de koffer, maar vervoer in een stevige hoes is op deze manier toch wel het overwegen waard. En met een carbon quest zou het zelfs met koffer kunnen. Ik kan de foto's daarvan overigens nog steeds niet zien.

Bedankt tot zo ver ... dit brengt me bij een volgende vraag: waar parkeer je je velomobiel? ik bedoel niet thuis maar onderweg op een of andere bestemming? ik open een nieuwe draad hierover.
Antwoord }
Bedankt door: Willeke_IGKT
#51
Binnenkort maar eens een paar snaren op mijn Quest monteren. Is volgens mij een goede klankkast.
Keuzes worden eenvoudiger naarmate je minder keus hebt  FlevoTrikeJouta Tadpole Blue Line | Quest 377 | Trident Titan
Antwoord }
#52
(13-Nov-2022, 11:43 PM)Martin van Mourik schreef: met een carbon quest zou het zelfs met koffer kunnen
...nou, het ging "bijna". Ik schreef: "als je een beetje doorduwt pas het misschien", maar dat doorduwen heb ik niet geprobeerd. Met een stevige gigbag gaat het wel. In een QV past een gitaar niet.
 Ter overweging; ik sleep m'n ateliergitaar echt niet overal mee naartoe, ik heb een werkpaard voor "gewone klussen" en die andere gaat alleen evt. het huis uit voor opnames. Dat ontspant het leven een stuk.
Quest 506 carbon
(Sparkman & Stephens 30' Antilla 200)
http://www.aelixihr.org
Antwoord }
Bedankt door: berth9999 , Lig-hen , 365cycle


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)
Welkom
Je moet jezelf aanmelden voor je een bericht kunt plaatsen.

Gebruikersnaam:


Wachtwoord:





Nieuwe berichten
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
plannen zijn wat gew...GHOOGEN — 09:50 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook da...365cycle — 09:20 PM
Zelfbouw voorwiel aangedreven ligfiets ...
Toevallige vondst op...Merijn — 09:18 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Als je dan toch een ...ZoefZoef — 08:51 PM
Vandaag ben ik blij omdat.....
Ik ben blij, omdat g...Wim -de roetsende — 08:27 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat...Lopopodium — 08:18 PM
M5 Low Racer trapboom + stuurpen gezocht
De diameter van Arje...melle z — 07:29 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Als auto's naar Enge...melle z — 07:10 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel...Gideonaut — 07:09 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Laten we het eufem...Hardloper — 07:04 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Beseffen we ook dat ...Hardloper — 06:59 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m...Josligfiets — 06:58 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik doe momenteel m'n...365cycle — 06:14 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Ik merk nu wel van m...Gideonaut — 05:33 PM
RIVM maakt zich zorgen: Nederlanders zi...
Met voetballen...Niels van der Wal — 05:06 PM
Prototype tegen verblinding auto's
Tsja, interessante...datakneder — 04:18 PM
Prototype tegen verblinding auto's
De Duitse TÜV kijkt ...365cycle — 04:13 PM